آزمایش Androstenedione
خانه
مقالات
آزمایش Androstenedione

آزمایش Androstenedione

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
آزمایش Androstenedione + تفسیر و شرایط آن
آزمایش Androstenedione عملکرد غده آدرنال یا همان غدد فوق کلیوی را بررسی می‌کند. این تست می‌تواند به زنانی که دارای صفات مردانه هستند کمک کند. همچنین پسران کودکی که در آنها نشانه‌هایی از بلوغ زودرس دیده می‌شود، به این آزمایش نیاز خواهند داشت. با استفاده از نتایج این تست می توان عملکرد تخمدان‌ها در زنان را نیز بررسی کرد. با مطالعه این مقاله از هومکا اطلاعات مفیدی از این آزمایش در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

یکی از آنزیم‌های غدد آدرنال که در خانم‌ها و آقایان وجود دارد، آندروستندیون نام دارد. این هورمون در کبد و بافت چربی، تبدیل به استرون می‌شود. شاید بپرسید استرون چیست؟ باید گفت استرون یکی از چهار زیرمجموعه استروژن است و در مقایسه با استرادیول از قدرت چندانی برخوردار نیست.

برای اندازه‌گیری سطح هورمون آندروستندیون در بدن زنان و مردان، از نتیجه آزمایش Androstenedione استفاده می‌شود. البته زمانی این آزمایش توسط پزشک تجویز خواهد شد که علائم و نشانه‌های مربوطه در شخص مورد نظر ظاهر شده باشد. از خدمات هومکا ارسال نیروی متخصص برای انجام انواع آزمایش در منزل یا محل کار شماست. شما می‌توانید در صورت نیاز از انواع خدمات آزمایشگاهی در منزل هومکا بهره ببرید. 

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش Androstenedione تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Androstenedione در آزمایش خون چیست؟ 

در آزمایش آندروستندیون (Androstenedione)، نمونه سرم خون وریدی با حجم ۰.۳ نیاز است. از آن جایی که این آزمایش مقدار هورمون Androstenedione را در خون مشخص می‌کند، بهتر است زمانی توسط پزشک تجویز شود که:

  • خانم‌ها شاهد تعداد زیادی موی زائد در صورت و بدن خود هستند.
  • خانم‌ها قاعدگی نامنظم دارند یا اصلا وارد چرخه پریودی نمی‌شوند.
  • خانم‌ها  کمتر از ۶ تا ۸ دوره قاعدگی را در طول یک سال تجربه می‌کنند.
  • پسرها در معرض خطر بلوغ زودرس قرار گرفته‌اند.
  • در دخترها صفات ثانویه جنسی مردانه از قبیل صدای کلفت بروز می‌کند.
  • زمانی که CAH در فرد مورد نظر تشخیص داده نشده باشد.
  • زمانی که مونیتورینگ درمان CAH روی فرد انجام می‌گیرد.

نمونه خون وریدی شخص مورد نظر باید به سرعت توسط پرستار در دمای ۲۰- درجه سانتی‌گراد قرار گیرد تا آزمایش نتیجه دقیقی داشته باشد.

در سایت  Mayo Clinic Laboratories درباره این آزمایش آمده است:

آندروستندیون عمدتا توسط غده فوق کلیه ترشح می‌شود و تا حدی توسط هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) کنترل می‌شود. همچنین در بیضه‌ها و تخمدان‌ها از سولفات دهیدرواپیآندروسترون ترشح غده فوق کلیوی (DHEA-S) مستقل از ACTH تولید می‌شود. آندروستندیون یک پیش ماده حیاتی استروئید جنسی است. 

افزایش سطح آندروستندیون نشان‌دهنده افزایش تولید آندروژن در کلیه یا غدد جنسی است.  سطح آندروستندیون در بیش از ۹۰ درصد بیماران مبتلا به تومورهای فوق کلیوی تولید کننده آندروژن خوش خیم افزایش می‌یابد.

آزمایش Androstenedione

شما می‌توانید در صورت نیاز از مجموعه هومکا درخواست اعزام نیروی متخصص برای خدمت پزشک در منزل داشته باشید.

 

تفسیر آزمایش Androstenedione چگونه است؟ 

برای این که بیماری‌های ناشی از عدم تعادل هورمون Androstenedione در بدن زن و مرد تشخیص داده شود و در صورت نیاز به درمان، فرآیند هر چه سریع‌تر آغاز شود، دقت تفسیر آزمایش توسط پزشک مربوطه از هر کسی بیشتر است. اما گاهی شرایط ایجاب می‎‌کند که میان دریافت جواب آزمایش و تفسیر آن توسط دکتر، فاصله زمانی بیفتد.

در این حالت بهتر است شما کم و بیش درباره تفسیر آزمایش Androstenedione بدانید و در رابطه با مقادیر نرمال و بحرانی آن آگاهی به دست آورید.

سن، جنسیت، شرایط بدنی شخص و زمان انجام آزمایش در تفسیر نتیجه آن تاثیرگذار است. اما در حالت کلی و با فرض بر این که شرایط یکسان خواهد بود، مقادیر نرمال را در زیر بیان کرده‌ایم:

جنسیت سن  رنج نرمال آزمایش Androstenedione
پسر 

۰ تا ۱۰ سال


۱۱ تا ۱۷ سال 

کمتر از ۰.۶۸


۰.۲۸ تا ۲.۵۷)

دختر 

۰ تا ۱۰ سال 


۱۱ تا ۱۷ سال 

۰.۰۲ تا ۰.۸


۰.۳۹ تا ۲.۷۷)

زنان 

۱۸ تا ۵۳ سال


۵۴ تا ۷۹ سال 

۱.۲۳ تا ۳.۹۲


۰.۸۷ تا ۲.۰۸

مردان 

۱۸ تا ۵۳


۵۴ تا ۷۹

۱.۸۳ تا ۳.۵۱)


۰.۴۹ تا ۲.۷۸)

زمانی که مقدار Androstenedione در آزمایش خون خارج از محدوده نرمال قرار بگیرد، وارد محدوده بحرانی شده است و دنبال آن بیماری‌های مختلفی قابل تشخیص خواهد بود.

تفسیر آزمایش

 

شرایط انجام آزمایش Androstenedione

برای شرایط انجام آزمایش Androstenedione، نظریات مختلفی وجود دارد. برخی ناشتایی بودن و رعایت برنامه غذایی خاصی را توصیه نمی‌کنند و برخی دیگر این شرایط را تاثیرگذار بر نتیجه آزمایش Androstenedione خواهند دانست. پس بهتر است در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

اما در حالت کلی، انجام این آزمایش در خانم‌ها باید یک هفته بعد یا یک هفته قبل از دوره عادت ماهیانه انجام شود. همچنین از آن جایی که مقدار این هورمون در ساعت ۷ صبح در بدن به اوج خود می‌رسد، بهتر است نمونه خون،  قبل از ساعت ۸  صبح گرفته شود.

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Androstenedione

هر آزمایش و تست پزشکی برای داشتن نتیجه دقیق، نیازمند یک سری آزمایشات و تست‌های مرتبط است که به پزشک این امکان را می‌دهند تا دقیق‌تر و بهتر تشخیص دهد. در زیر، آزمایش‌های مرتبط با تست Androstenedione را معرفی کرده‌ایم:

  • آزمایش هورمونی زنان: این تست فاکتورهای مربوط به هورمون زنانه را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • آزمایش Prolactin: هورمون پرولاکتین بوسیله غده هیپوفیز در مغز تولید می‌شود. ترشح آن بوسیله هورمون دوپامین و استروژن کنترل خواهد شد. اگر قصد انجام این تست را دارید، آشنایی با شرایط آزمایش پرولاکتین برای شما بسیار اهمیت دارد.
  • آزمایش Testosterone.  تستوسترون هورمونی مردانه و مسئول بروز صفات مردانه است.  
  • آزمایش FSH. این هورمون تحریک کننده فولیکول بوده و بوسیله غده هیپوفیز در مغز تولید می‌شود.
  • آزمایش LH.  هورمون LH،  به عنوان گنادوتروپین معرفی می‌شود که در شکل گیری اندام‌های زنانه و مردانه نقش دارد. 
  • آزمایش 17oh/progestrone. این آزمایش نیز به بررسی مشکلات بلوغ می‌پردازد. 
  • آزمایش Prolactin: بهتر است بدانید که این هورمون هم در بدن مردان و هم در بدن زنان وجود دارد. حتما از شرایط آزمایش پرولاکتین پیش از انجام آگاه شوید.
  • آزمایش Semen Analysis . این تست به بررسی اسپرم می‌پردازد. 
  • آزمایش AMH . این تست سطح ذخایر تخمدان‌ها را بررسی می‌کند. 
  • آزمایش SHBG. این آزمایش سطح تستوسترون در زنان و مردان را ارزیابی می‌کند. 

آزمایش Androstenedione

 

بیماری‌های پیش زمینه‌ای تاثیرگذار در نتیجه آزمایش Androstenedione

هیچ وقت در زمان انجام آزمایش نباید تاثیرگذاری بیماری‌های پیش زمینه در نتیجه آزمایش Androstenedione را نادیده بگیرید. بلکه بهتر است پزشک را در جریان این بیماری‌ها قرار دهید تا در زمان تفسیر آزمایش، این شرایط را مد نظر قرار دهد.

بنابراین بد نیست بدانید که مقدار سطح هورمون Androstenedione در بدن زمانی بالاتر از حد نرمال قرار خواهد گرفت که فرد به بیماری‌های پیش زمینه‌ای از قبیل تومور تخمدان در خانم‌ها، تومور بیضه در آقایان و سندروم کوشینگ دچار باشد. اما در مقابل زمانی سطح هورمون آندروستندیون در خون کاهش پیدا می‌کند که خانم وارد دوران یائسگی یا به هیپوگنادیسم مبتلا شود.

 

علائمی که نشان‌ می‌دهند فاکتور آزمایشی Androstenedione نرمال نیست. 

هر عدم تعادل و توازنی در بدن، با علائم بالینی و اختلال خودی نشان خواهد داد. بنابراین لازم است بدانید زمانی که در فاکتور آزمایشی هورمون آندروستندیون عدم توازن و تعادل ایجاد شود، چه اختلالات و علائم بالینی به چشم می‌خورد:

  • تجربه عادت ماهیانه نامنظم و آمنوره (پریود نشدن در خانم‌ها)
  • احساس درد در ناحیه شکم، لگن، کمر و پشت
  • به هم خوردن عملکرد سیستم گوارشی
  • مشاهده صفات ثانویه از قبیل کلفتی صدا، موهای زائد و غیره
  • نشانه‌های بلوغ زودرس یا دیررس در دختران و پسران

 

آزمایش Androstenedione با هومکا

برای انجام آزمایش Androstenedione می توانید از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. کافی است  بر روی بنر ثبت درخواست کلیک کنید و سفارش خود را ثبت کنید. در محله بعد همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت تا به سوالات شما پاسخ دهند. آنها جزئیات چگونگی ارائه خدمت را در اختیار شما قرار می‌دهند. با موافقت شما درخواست ثبت نهایی شده و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر مراجعه خواهد کرد. 

برای ثبت درخواست در هومکا می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید. این مجموعه سعی کرده است خدمات آزمایشگاهی و درمانی در منزل  را با قیمتی متعادل و کیفیتی مطلوب در اختیار شما قرار دهد. ما حفظ سلامتی شما را اولویت قرار داده و به همین دلیل در انتخاب همکاران خود نهایت دقت را داریم. ما می‌خواهیم شما تجربه‌ایی به‌یاد ماندنی از هومکا داشته باشید و این تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا آزمایش Androstenedione به ناشتایی نیاز دارد؟
برای این منظور بهتر است با پزشک مشورت داشته باشید. برخی پزشکان ناشتا بودن را برای این آزمایش توصیه می‌کنند.
مقادیر نرمال آزمایش Androstenedione چقدر است؟
مقادیر نرمال در محدوده سنی ۰ تا ۱۰ سال دختر و پسر به ترتیب عبارت است از (۰.۰۲ تا ۰.۸) و (کمتر از ۰.۶۸) /مقادیر نرمال در محدوده سنی ۱۱ تا ۱۷ سال دختر و پسر به ترتیب عبارت است از (۰.۳۹ تا ۲.۷۷) و (۰.۲۸ تا ۲.۵۷) /مقادیر نرمال در محدوده سنی ۱۸ تا ۵۳ سال خانم و آقا به ترتیب عبارت است از (۱.۲۳ تا ۳.۹۲) و (۱.۸۳ تا ۳.۵۱) /مقادیر نرمال در محدوده سنتی ۵۴ تا ۷۹ سال خانم و آقا به ترتیب عبارت است از (۰.۸۷ تا 2.08) و (۰.۴۹ تا ۲.۷۸)
خدمات هومکا چه شهرهایی را تحت پوشش دارد؟
سراسر استان تهران، کرج وحومه و شهر مشهد
آزمایش در منزل هومکا فقط با نسخه پزشک انجام می‌شود؟
خیر. آزمایش در منزل با درخواست شما نیز انجام خواهد شد.
هزینه آزمایش در منزل هومکا چقدر است؟
قیمت آزمایش در منزل با توجه به تعرفه آن مشخص می‌شود.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L