آزمایش AMH
خانه
مقالات
آزمایش AMH

آزمایش AMH

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
اندازه‌گیری ذخایر تخمدان با آزمایش AMH
آزمایش AMH را جدی بگیرید. این تست به شما اطلاعات مهمی در مورد میزان ذخایر تخمدان می‌دهد. اگر قصد باروری با روش‌های آزمایشگاهی مانند IVF را دارید، نتیجه این تست به پزشک کمک می‌کند تا در مورد میزان موفقیت بارداری اظهار نظر کند. مقاله زیر از هومکا را بخوانید تا بدانید شرایط آزمایش AMH چیست و چه زمانی باید آزمایش AMH را انجام داد؟

یکی از هورمون‌هایی که در خون خانم‌ها وجود دارد، آنتی مولرین است که مقدار آن در هنگام بارداری دچار تغییراتی می‌شود. در واقع آزمایش AMH به منظور اندازه‌گیری سطح هورمون آنتی مولرین در خانم‌های زیر ۳۸ سالی انجام می‌شود که تمایل به تعویق انداختن بچه‌دار شدن دارند.

در واقع این آزمایش کمک می‌کند تا:

  • میزان باروری در بانوان تحلیل شود.
  • زمان شروع یائسگی تخمین زده شود.
  • دلیل عادت‌های ماهانه نامنظم مشخص شود.
  • مردانه شدن صدا و بروز ویژگی‌های دیگر مردانه در خانم‌ها علت‌یابی شود.
  • دلیل یائسگی زودرس مشخص شود.
  • سندروم تخمدان در خانم‌ها به زودی تشخیص داده شود.
  • میزان فعالیت تخمدان‌ها و سلامت آن‌ها بررسی شود.
  • ناباروری در خانم‌ها علت‌یابی شود.

در صورتی که امکان مراجعه به آزمایشگاه را ندارید می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش AMH با ما همراه باشید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

AMH در آزمایش خون به چه معنا است؟ 

واقعیت این است که در آزمایش AHM، نمونه خون شخص مورد بررسی قرار می‌گیرد و میزان سطح هورمون آنتی مولرین در آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود. ناگفته نماند AMH در واقع مخفف عبارت Anti Mullerian Hormone است که به معنی هورمون آنتی مولرین است. ممکن است این آزمایش را باعنوان آزمایش ذخایر تخمدان نیز بشنوید. نتایج این تست در مورد زنانی که قصد انجام IVF برای بارداری دارند، بسیار مهم است. اجازه دهید این موضوع را ساده‌تر توضیح دهیم. 

بدن زنان از همان بدو تولد به میزان مشخصی تخمک دارد. تخمک‌ها در تخمدان ذخیر می‌شوند. زمانی که بدن از لحاظ جسمی و جنسی رشد می‌کند، هر ماه تعدادی از آنها آزاد خواهند شد. در این میان تنها تخمک‌های با کیفیت برای باروری آماده هستند. تخمدان‌ها را مانند یک صندوقچه در نظر بگیرید که ماه اجازه خارج شدن تعدادی تخمک را می‌دهند. ذخایر این صندوقچه با افزایش عمر، کاهش خواهد یافت. همچنین هر چقدر سن زنان بالا می‌رود از کیفیت تخمک‌ها نیز کاسته خواهد شد. به همین دلیل گفته می‌شود اگر قصد باروری دارید و در عین حال نتیجه آزمایش AMH پایین است، زمان را از دست ندهید. زمان چیزی نیست که بخواهید آن را با پول یا علم به دست آورید. 

روش IVF برای بارداری هزینه‌بر است و در عین حال لازم است تا داروهای هورمونی مصرف شود. یکی از شروط اصلی برای موفقیت این روش وجود تخمک سالم و باکیفیت است. در غیر این صورت شانس باروری کاهش خواهد یافت. وقتی ذخایر تخمدان رو به اتمام است، دیگر نمی‌توان برای آن کاری کرد. فقط می‌توان امیداور بود که با مصرف داروهای تقویت‌کننده و رژیم غذایی تخمک‌های باقی‌مانده از کیفیت خوبی برخوردار باشند. 

آزمایش AMH

 

تفسیر آزمایش AMH چگونه است؟ 

برای این که بتوانید به کمک آزمایش AMH از بیماری‌های احتمالی مطلع شوید و دوره درمانی را آغاز کنید، لازم است تا اطلاعات کلی در رابطه با تفسیر آزمایش ذخایر تخمدان در اختیار داشته باشید.

درست است که تفسیر دقیق آزمایش تنها توسط پزشک انجام می‌شود، اما آگاهی داشتن از نتایج کلی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. بنابراین لازم است بدانید که یک سطح نرمالی برای میزان هورمون آنتی مولرین در خون تعیین شده است که اگر اعداد آزمایش خارج از این مقدار نرمال را نشان دهند، تا حدی خطرناک است.

البته ناگفته نماند که گاهی بیماری‌های پیش زمینه‌ای، مصرف داروهای خاص، چاقی، افزایش سن، مصرف دخانیات، قومیت و نژاد، شیمی درمانی، انجام جراحی تخمدان، سابقه بیماری و ... می‌توانند تاثیر مستقیمی روی کاهش یا افزایش مقدار هورمون آنتی مولرین در بدن داشته باشد که قبل از انجام آزمایش AMH باید مورد بررسی قرار بگیرد.

شاید مقادیر دقیقی برای تفسیر آزمایش AMH معرفی نشده باشد، اما تخمین به شکل زیر می‌تواند تا حدی در مشخص شدن نتیجه آزمایش مذکور موثر باشد:

  • مقدار AMH کمتر از ۰.۵ باشد، ذخیره تخمدان کم است و تنها ۲ تا ۳ فولیکول به دست می‌آید.
  • مقدار AMH بین ۰.۵ تا ۱ باشد، نشان‌دهنده رزرو تخمدان پایه و به دست آمدن تعداد کم تخمک است.
  • مقدار AMH بین ۱ تا ۳.۵ باشد، ذخیره تخمدان در حد نرمال قرار دارد.
  • مقدار AMH بیشتر از ۳.۵ باشد، نشان‌دهنده پاسخ شدید تخمدان به داروهای محرک تخمک‌گذاری است.

تفسیر آزمایش

 

شرایط انجام آزمایش AMH

مطمئنا برای انجام آزمایش‌های مختلف، گاهی مجبور به رعایت شرایط خاصی بوده‌اید. انجام آزمایش به صورت ناشتایی، رعایت رژیم غذایی خاص در روزهای قبل از انجام آزمایش و غیره، شرایطی است که معمولا برای اجرایی شدن آزمایش‌ها با کمترین میزان خطا لازم است.

اما بد نیست بدانید که آزمایش AMH نیاز به رعایت شرایط خاصی ندارد. 

آزمایش AMH

 

تست‌های مرتبط با آزمایش AMH

هر آزمایشی برای داشتن پاسخی دقیق، وابسته به یک سری از تست‌های مرتبط است. آزمایش AMH نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای این که امکان تشخیص دقیق‌تر را به پزشک بدهد، باید در کنار آزمایش و تست‌های دیگر انجام شود.

یکی از تست‌های رایجی را که معمولا انجام همزمان آن‌ها با آزمایش AMH توسط پزشک توصیه می‌شود، آزمایش BHCG (آزمایش خون بارداری یا حاملگی) و آزمایش BHCG Titer است. 

پس از تشکیل جفت در بدن، هورمون بتا تیتر  در بدن بانوان ترشح می‌شود. نتیجه این تست بارداری را تایید یا رد خواهد کرد. 

خدمت آزمایش در خانه این امکان را به متقاضیان داده است تا بتوانند آزمایش‌های AMH، BHCG وTiterBHCG را بدون مراجعه به آزمایشگاه در محیط آرام خانه انجام دهند. 

در سایت Medilne Plus درباره این آزمایش آمده است:

این آزمایش میزان هورمون ضد مولرین (AMH) در خون را اندازه‌گیری می‌کند. AMH در بافت‌های تولید مثل زنان و مردان ساخته می‌شود. نقش AMH  و  طبیعی بودن سطح آن به سن و جنسیت شما بستگی دارد.

AMH در رشد اندام‌های جنسی در نوزاد متولد شده نقش مهمی دارد. در هفته‌های اول بارداری، کودک شروع به تولید اندام‌های تولید مثل می‌کند. کودک از قبل ژن‌هایی برای تبدیل شدن به یک مرد (ژن های XY) یا یک زن (ژن های XX) خواهد داشت.

اگر کودک دارای ژن‌های مردانه (XY) باشد ، مقادیر زیادی AMH به همراه سایر هورمون‌های مردانه ایجاد می‌شود که از رشد اندام‌های زن جلوگیری می‌کند و باعث تشکیل اندام‌های مرد می‌شود. اگر AMH کافی برای جلوگیری از رشد اندام‌های زن وجود نداشته باشد ، ممکن است اندام‌های هر دو جنس تشکیل شود. وقتی این اتفاق می‌افتد ، ممکن است دستگاه تناسلی کودک به طور واضح به عنوان زن و مرد مشخص نشود. این به عنوان دستگاه تناسلی مبهم شناخته می‌شود. نام دیگر این شرایط intersex است.

نام های دیگر: تست هورمون AMH ، هورمون بازدارنده مولرین ، MIH ، فاکتور مهار کننده مولرین ، MIF ، ماده بازدارنده مولیری ، MIS

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید. جهت ثبت درخواست آزمایش AMH در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای تاثیرگذار در نتیجه آزمایش AMH

در کنار عوامل مداخله‌گر که در بخش پیشین به آن‌ها اشاره شد، گاهی بیماری‌های زمینه‌ای باعث می‌شوند تا نتیجه آزمایش AMH دچار نوسان شود. بعضی از بیماری‌های پیش زمینه‌ای افزایش مقدار هورمون آنتی مولرین را سبب می‌شوند و بعضی دیگر کاهش مقدار این هورمون در خون را به دنبال دارند.

دلایل افزایش سطح آزمایش AMH :

  • بارداری پوچ
  • درگیری خانم به بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • سرطان تخمدان

 دلایل کاهش نتیجه آزمایش AMH 

  • چاقی بی‌رویه (گاهی باعث کاهش ۶۰ درصدی مقدار هورمون آنتی مولرین در بدن می‌شود.)
  • ناباروری و کیفیت پایین تخمک‌ها

آزمایش AMH

 

علائمی که به شما می‌گویند سطح آزمایش AMH نرمال نیست. 

در نتیجه عدم توازن فاکتور آزمایشی AMH، فرد شاهد اختلال و علائمی خواهد بود که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • کوچک شدن سایز سینه‌ها
  • یائسگی زودرس
  • بروز آکنه و جوش
  • افزایش وزن
  • رشد بی‌رویه مو صورت و بدن

شما می‌توانید در صورت نیاز از مجموعه هومکا درخواست اعزام نیروی متخصص برای خدمت پزشک در منزل داشته باشید. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص اینکه آزمایش AMH چیست و چگونه انجام می‌شود بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

آزمایش  AMH در منزل را با هومکا

اگر قصد باروری دارید برای انجام آزمایش هورمونی زنانه یا آزمایش AMH تعلل نکنید. فرزندآوری چیزی نیست که بخواهید از کنار آن راحت بگذرید. مهم نیست برای این منظور از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده می‌کنید یا مراکز دیگر. مهم این است که در زمان مناسب، تصمیم درست بگیرید. اگر این زمان را از دست بدهید، جبران آن بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

چنانچه مایل باشید هومکا در این مسیر همراه شما خواهد بود، فقط کافی است مراحل زیر را برای ثبت سفارش طی کنید:‌

  • بر روی بنر ثبت درخواست کلیک کنید و سفارش خود را ثبت کنید. 
  • کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت تا به سوالات احتمالی پاسخ داده و در عین حال جزییات ارائه خدمت را در اختیار شما قرار دهند. 
  • اگر با شرایط موافقت کنید، سفارش ثبت شده و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر شما مراجعه خواهد کرد. 

ما نگرانی شما را در رابطه با ارائه خدمات آزمایشگاهی در منزل درک کرده‌ایم. به همین دلیل با مراکز معتبر همکاری داشته و افراد بااخلاق و متخصص را به منزل شما اعزام خواهیم کرد. هدف هومکا حفظ سلامتی و  آرامش شما است. تجربه خود از هومکا را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

دلیل تجویز آزمایش AMH چیست؟
آزمایش AMH میزان ذخایر تخمدان ها را نشان می‌دهد. این موضوع اهمیت ویژه‌ایی در باروری آزمایشگاهی دارد.
دلایل کاهش نتیجه آزمایش AMH کدام‌اند؟
بالا رفتن سن مهمترین دلیل کاهش ذخایر تخمدان است .
آیا برای آزمایش AMH باید ناشتا باشیم؟
خیر، نیازی به ناشتایی نیست.
برای آزمایش AMH به چه نمونه‌ایی نیاز است؟
این آزمایش به نمونه خون نیاز دارد؟
خدمات آزمایشگاهی هومکا به چه شهرهایی ارائه می‌شود؟‌
سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L