آزمایش کشت مدفوع
خانه
مقالات
آزمایش کشت مدفوع

آزمایش کشت مدفوع

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
تشخیص و درمان مشکلات گوارشی با آزمایش کشت مدفوع
آزمایش کشت مدفوع چیست؟ تست‌های مرتبط با آزمایش کشت مدفوع کدام‌اند؟ آیا با بیماری‌های پیش زمینه‌ای که سبب اختلال در فاکتور آزمایشی کشت مدفوع می‌شوند، آشنا هستید؟ آیا برای انجام آزمایش کشت مدفوع باید شرایط خاصی را رعایت کرد؟ آیا می‌دانید چگونه می‌توان آزمایش کشت مدفوع را منزل انجام داد؟ برای گرفتن جواب این سوالات و کسب اطلاعات کاربردی و مفید دیگر، با این مقاله از هومکا همراه باشید.

احتمالا تاکنون برایتان پیش آمده است که دچار مشکلات گوارشی شوید و مواد غذایی که مصرف می‌کنید به درستی هضم نشوند. در این مواقع ممکن است با علائم آزار دهنده‌ای مانند شکم درد و تب روبرو شده و مجبور شوید به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط معمولا پزشکان احتمال عفونت‌های گوارشی را می‌دهند و برای اطمینان، آزمایش کشف مدفوع یا stool culture را برای شما تجویز می‌کنند. 

آزمایش کشت مدفوع برای کمک به پزشک در تشخیص و درمان مشکلات گوارشی طراحی شده است و به‌طور گسترده‌ای به این منظور به کار می‌رود که در ادامه به تمام نکات مهم این آزمایش می‌پردازیم.

برای انجام آزمایش کشت مدفوع می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا بهره‌مند شوید. بر روی بنر زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش SC چیست؟ 

گاهی اوقات عفونت باکتریایی سبب می‌شود عمل هضم و جذب غذا در لوله‌های گوارشی با مشکل مواجه شود.

در این زمان وقتی به پزشک مراجعه کنید، احتمالا برای شما آزمایش کشت مدفوع را تجویز خواهد کرد تا نمونه‌ای از مدفوع برای وجود انواع باکتری‌ها بررسی شود. در آزمایش کشت مدفوع، ابتدا باید نمونه‌ای از مدفوع خود را به آزمایشگاه تحویل دهید. سپس کارشناس باکتری موجود در مدفوع را رشد یا به‌اصطلاح کشت خواهد کرد.

انجام این کار به پزشک کمک می‌کند وجود هرگونه باکتری بیماری‌زا را در مدفوع شناسایی کند. تکنسین آزمایشگاه مقداری از مدفوع را در ظروف خاصی قرار می‌دهد که این ظروف حاوی ژل‌های مخصوصی هستند.

این ژل‌ها به عنوان محل رشد باکتری عمل کرده و رشد باکتری را در مدفوع تسریع می‌کنند. سپس متخصص باکتری موجود در مدفوع را با استفاده از میکروسکوپ و ابزارهای آزمایشگاهی دیگر شناسایی می‌کند. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

آزمایش کشت مدفوع

 

شرایط انجام آزمایش کشت مدفوع

تنها نکته‌ای که باید برای شرایط انجام آزمایش کشت مدفوع انجام دهید این است که تا ۳ روز قبل از انجام آزمایش نباید آنتی‌بیوتیک مصرف کرده باشید؛ چرا که ممکن است به دلیل مصرف آنتی بیوتیک باکتری‌های موجود در لوله گوارشی شما از بین بروند.

 

تفسیر آزمایش کشت مدفوع

به‌طور کلی جواب آزمایش کشت مدفوع مقادیر خاصی ندارد و جواب آزمایش یا منفی (negative) است یا مثبت (positive). در صورتی که جواب آزمایش منفی باشد یعنی عفونتی در نمونه مدفوع وجود ندارد، اما در صورت مثبت بودن یعنی نوعی باکتری در نمونه مدفوع یافت شده است. اگر نتیجه آزمایش کشت مدفوع خود را دریافت کرده‌اید و به دنبال تفسیر آن هستید، کلیک کنید!

زمانی که پزشک نتیجه آزمایش را مشاهده و آن را تفسیر کرد، در مراحل بعدی برای تایید تشخیص و رد سایر احتمالات، ممکن است آزمایش‌های دیگری را نیز تجویز نماید. 

در صورتی که باکتری‌های مضر در مدفوع یافت شوند، پزشک ممکن است برای آنتی بیوتیک یا درمان‌های دیگر را در نظر بگیرد. 

از طرف دیگر اگر هیچ نوع باکتری خطرناکی در نمونه مدفوع شما یافت نشود، علائم شما احتمالا به دلیل وجود مشکل دیگری در بدنتان هستند که در این صورت پزشک شما آزمایش‌های دیگری تجویز می‌کند تا ریشه مشکل شما مشخص شود.

تفسیر آزمایش

 

تست‌های مرتبط با آزمایش SC

همان‌طور که اشاره شد، بعضی اوقات ممکن است پزشکان با انجام تست کشت مدفوع به‌تنهایی نتوانند مشکل بیمار را تشخیص دهند یا اصلا باکتری در مدفوع دیده نشود. در این مواقع پزشک آزمایش‌های دیگری برای بیمار تجویز می‌کند تا علت اصلی بروز علائم مشخص شود. تست‌های مرتبط با آزمایش کشت مدفوع عبارتند از:

در رابطه با آزمایش کشت مدفوع و اینکه در چه مواقعی پزشک آن را تجویز می‌کند سایت خط سلامتی(Health Line) این‌گونه نوشته است:

کشت مدفوع یک آزمایشی است که برای تعیین انواع باکتری در دستگاه گوارش استفاده می‌شود. برخی از انواع باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت یا بیماری شوند. با آزمایش مدفوع، پزشک می‌تواند بفهمد کدام نوع باکتری وجود دارد.

 در صورت داشتن مشکلات گوارشی مزمن و مداوم، ممکن است آزمایش کشت مدفوع انجام شود.

علائم شامل موارد زیر هستند:

  • درد شکم
  • گرفتگی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • خون یا مخاط در مدفوع شما
  • تب

آزمایش کشت مدفوع

 

کدام بیماری‌ها بر نتیجه آزمایش SC تاثیرگذار هستند؟ 

مهم‌ترین بیماری پیش زمینه‌ای که می‌تواند نتیجه تست کشت مدفوع را تغییر دهد، عفونت گوارشی است.

اگر شما هم این علائم را دارید، می‌توانید از خدمات پزشک در منزل هومکا برای ویزیت بهره‌ ببرید. چنانچه به تزریق و وصل سرم نیز نیاز داشته باشید می‌توانید از خدمات تزریقات در منزل هومکا استفاده کنید. 

برای ورود به صفحه ثبت رایگان درخواست آزمایش کشت مدفوع در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

call button submit

 

وقتی نتیجه آزمایش SC نرمال نیست... 

وقتی نتیجه آزمایش SC طبیعی نیست، ممکن است با علائم زیر مواجه شوید: 

  • اسهال
  • تب
  • درد شکم

بهتر است آزمایشات را بصورت کامل انجام دهید تا از سلامتی خود مطمئن شوید. برای این امر می‌توانید از خدمت چکاپ کامل در منزل هومکا بهره‌مند شوید. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و به دنبال تفسیر آن هستید، کلیک کنید!

 

آزمایش کشت مدفوع را در آزمایشگاه انجام ندهید!

برای انجام آزمایش کشت مدفوع و یا تفسیر آزمایش مدفوع لازم نیست به مراکز آزمایشگاهی مراجعه کنید. در خانه بمانید و با هومکا تماس بگیرید. برای استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا، زمان را از دست ندهید و همین حالا بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید تا سفارش شما به صورت موقت ثبت شود. سپس کارشناسان ما برای ارائه جزییات و پاسخ به سوالات احتمالی، با شما تماس خواهند گرفت. اگر همچنان مایل به دریافت خدمت باشید، سفارش به صورت نهایی ثبت خواهد شد و متخصصان هومکا در منزل یا محل مورد نظر، شما را ملاقات خواهند کرد. در حال حاضر  این مجموعه سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، قزوین، رشت و اهواز را تحت پوشش قرار می‌دهد. تجربه خود با هومکا را، با دیگران به اشتراک بگذارید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای انجام آزمایش کشت مدفوع باید ناشتا باشیم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
آیا مصرف آنتی بیوتیک باعت ایجاد خطا در نتیجه آزمایش کشت مدفوع می‌شود؟
مصرف آنتی بیوتیک موجب از بین رفتن باکتری در سیستم گوارشی می‌شود. به همین دلیل سه روز قبل از انجام این آزمایش باید مصرف آن را قطع کرد.
آیا کشت مدفوع همان آزمایش مدفوع است؟
خیر. این دو تست با یکدیگر متفاوت هستند.
آیا آزمایش ESR با تست کشت مدفوع تجویز می‌شود؟
بله. در صورت نیاز این آزمای نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
آیا ساکنین کرج می‌توانند از خدمات آزمایشگاهی هومکا استفاده کنند؟
بله. خدمات هومکا به ساکنین استان تهران، کرج و حومه و مشهد ارائه می‌شود.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L