آزمایش OB
خانه
مقالات
آزمایش OB

آزمایش OB

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
آزمایش OB یا آزمایش خون مخفی در مدفوع
گاهی اوقات خون در مدفوع وجود دارد اما به راحتی قابل تشخیص نیست. در این حالت تنها با بررسی آزمایش OB می‌توانید به این موضوع پی ببرید. استفاده از آن برای غربالگری سرطان روده رایج است. البته وجود خون در مدفوع دلایل مختلفی دارد. برخی از آنها مانند سرطان روده جدی بوده و برای برخی دیگر جای نگرانی وجود ندارد. در این مقاله از هومکا به بررسی آزمایش OB پرداخته شده است.

اگر در مدفوع، خون مشاهده کردید بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. معمولأ اولین تجویز متخصص در چنین مواردی انجام آزمایش مدفوع است. نترسید، وجود خون در مدفوع دلایل بسیاری زیادی دارد  و همه آنها خطرناک نیستند. گاهی اوقات نیز خون در مدفوع وجود دارد اما دیده نمی‌شود در این حالت لازم است آزمایش OB داده شود. با استفاده از این تست وجود خون در مدفوع به خوبی بررسی خواهد شد. با این مقاله از هومکا همراه باشید تا دریابید آزمایش خون مخفی در مدفوع چه زمانی تجویز  و چگونه تفسیر می‌شود؟

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش خون مخفی در مدفوع چیست؟

آزمایش خون مخفی در مدفوع برای افرادی تجویز می‌شود که برای آزمایش‌های دوره‌ای، پیگیری کم‌خونی یا فقر آهن به پزشک مراجعه می‌کنند. به طور کلی خون در مدفوع می‌تواند نشانه‌ای از بیماری در سیستم گوارشی باشد. یکی از این بیماری‌ها  سرطان روده بزرگ است که باید جدی گرفته شود. 

آزمایش occult blood ارزان قیمت است و برای اشخاص بالای ۵۰ سال به طور معمول در فواصل زمانی ۶ ماهه به منظور غربالگری سرطان روده بزرگ تجویز می‌شود . این آزمایش تحت عنوان تست غربالگری نیز برای تشخیص انواع بیماری‌ها قابل انجام است. هرسال تقریبأ یک میلیون مورد جدید سرطان روده بزرگ در تمام دنیا گزارش می‌شود. انجام آزمایش مدفوع در آزمایشگاه بسیار دشوار است. برای انجام این آزمایش نیازی نیست به آزمایشگاه مراجعه کنید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

آزمایش OB

 

چرا آزمایش OB تجویز می شود؟

برخی از بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای سبب اختلال در فاکتور آزمایشی OB می‌شوند.

اگر مبتلا به بیماری‌هایی هستید که در آن‌ها پروتئین به درستی از بدن خارج نمی‌شود یا پروتئین بدن شما زیاد است توصیه می‌شود قبل از انجام آزمایش با پزشک مشورت کنید، زیرا مقدار زیاد پروتئین در نتیجه آزمایش مداخله می‌کند.

یکی از دلایلی که پزشک آزمایش خون مخفی مدفوع را تجویز می‌کند، وجود خونریزی در دستگاه گوارش است. همچنین ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید، اما پزشک این آزمایشات را برای غربالگری سرطان کولورکتال (Colorectal cancer screening) تجویز کند.

متخصصین توصیه می‌کنند که افراد آزمایش‌های غربالگری منظم سرطان روده بزرگ را انجام دهند. اگر خطر متوسط ​​ابتلا به سرطان کولورکتال دارید، آزمایش‌های غربالگری را از سن ۴۵ یا ۵۰ سالگی شروع کنید. آنها توصیه می‌کنند حداقل تا سن ۷۵ سالگی آزمایشات را بصورت منظم انجام دهید.

 

آزمایش OB برای چیست؟

در آزمایش مدفوع نمونه مدفوع بررسی می شود تا بیماری های مربوط به دستگاه گوارش تشخیص داده شوند. آزمایش مدفوع اطلاعات دقیق و مفیدی را در مورد انواع عفونت‌ها و سرطان، بیماری‌های دستگاه گوارش، سوءتغذیه، در اختیار پزشک قرار می دهد. در آزمایش OB مدفوع به روش‌های مختلفی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به طور کلی آزمایش مدفوع شامل موارد زیر می‌شود: 

 

شرایط انجام آزمایش خون مخفی

شرایط انجام آزمایش خون مخفی به شرح زیر است:

  • خانم‌هایی که در دوران عادت ماهیانه هستند تا سه روز بعد از پایان دوره نباید آزمایش OB را انجام بدهند.
  • اگر بیمار به بواسیر یا شقاق مقعد مبتلا باشد در صورتی که این ضایعات به طور واضح در مدفوع مشاهده شود لازم است قبل از انجام آزمایش به آزمایشگاه اطلاع داده شود.
  • اگر متقاضی انجام تست OB به دلایل مختلف دچار خونریزی از لثه‌ها یا مخاط دهان است، وارد شدن خون از این ناحیه به معده باعث مثبت شدن کاذب نتیجه آزمایش خواهد شد.

دو تا سه روز قبل از آزمایش و در زمان جمع آوری نمونه، غذاهای دارای گوشت قرمز (بهتر است گوشت مرغ و ماهی نیز مصرف نگردد)، ترب و تربچه، قارچ، کلم بروکلی، گل کلم، پرتقال،سبزیجات خام بخصوص شلغم، موز، انگور، طالبی یا گرمک، خربزه، ترب کوهی مصرف نکنید.

حداقل از هفت روز قبل از انجام تست OB، مصرف داروهای سالیسیلات مانند آسپیرین، سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن، ایندومتاسین (Indomethacin)، آنتی اسیدها، ترکیبات آهن‌دار، ترکیبات یددار، دیکلوفناک سدیم (diclofenac sodium)، داروهای استروئیدی(steroids drugs)، کلشیسین(colchicine)، ویتامین C، دیورتیک‌های تیازیدی (Thiazide diuretics) و رزرپین (Reserpine) را متوقف کنید.

در رابطه با آزمایش OB و اینکه در چه مواقعی پزشک آن را تجویز می‌کند سایت  Medline Plus این‌گونه نوشته است:

 خون مخفی در مدفوع یعنی اینکه شما نمی‌توانید آن را با چشم غیر مسلح ببینید. وجود خون در مدفوع به معنای وجود نوعی خونریزی در دستگاه گوارش است. این مشکل ممکن است توسط شرایط مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • پولیپ
  • بواسیر
  • دیورتیکولوز (Diverticulosis)
  • زخم کولیت، نوعی بیماری التهابی روده

خون در مدفوع همچنین ممکن است نشانه‌ای از سرطان روده بزرگ باشد.

شرایط انجام آزمایش OB

 

تفسیر آزمایش خون مخفی در مدفوع

تفسیر آزمایش Occilt blood معمولا بصورت مثبت یا منفی در برگه آزمایش بیان می‌شود و اگر نتیجه آزمایش OB مثبت باشد به معنی وجود خون مخفی در نمونه مدفوع است و همچنین اگر جواب آن منفی باشد، به معنای عدم وجود خون در مدفوع است.

برای تفسیر آزمایش خون مخفی در مدفوع به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • وجود مقدار کمی مخاط در داخل مدفوع طبیعی است اما اگر این مقدار افزایش پیدا کند می‌تواند دلیل بر بیماری باشد.
  • رنگ مدفوع بستگی به رژیم غذایی هر فرد دارد اما رنگ طبیعی آن باید قهوه‌ای باشد. در نوزادان رنگ مدفوع سبز است.
  • در طول روز نیز دفع ۶ گرم چربی از طریق مدفوع طبیعی است.

تفسیر آزمایش

 

آزمایش OB مثبت نشان دهنده چیست؟

نتیجه مثبت این آزمایش نشان می‌دهد که در مدفوع شما خون یافت شده است، اما مثبت بودن این نتیجه به تنهایی نمی‌تواند وجود سرطان را در روده بزرگ تایید کند. در صورت مثبت شدن این آزمایش ممکن است پزشک برای بررسی وضعیت روده‌ها و معده شما انجام آندوسکوپی را توصیه کند. در صورت مثبت شدن نتیجه آزمایش از پزشک خود این سوالات را بپرسید:

  • به چه آزمایش‌های دیگری نیاز دارم؟
  • احتمال اینکه نتیجه مثبت کاذب باشد چقدر است؟
  • چه عواملی می‌تواند باعث خونریزی شود؟

 

آزمایش OB منفی نشان دهنده چیست؟

منفی شدن آزمایش OB می‌تواند به این معنی باشد که خون مخفی در مدفوع شما یافت نشده است، اما باید توجه داشته باشید که همه انواع سرطان‌های روده بزرگ خونریزی ندارند. بنابراین در صورت منفی شدن تست نیز با قطعیت نمی‌توان گفت که احتمال وجود سرطان منتفی است. پزشک شما با توجه به علائم ظاهری شما تشخیص می‌دهد که به آزمایش‌های دیگری نیاز است یا خیر. در صورت منفی شدن آزمایش این سوالات را از پزشک خود بپرسید:

  • احتمال اینکه نتیجه منفی کاذب باشد چقدر است؟
  • آیا به آزمایش‌های دیگری نیاز است؟

 

چه زمانی باید تست خون مخفی انجام شود؟

آزمایش خون مخفی مدفوع غالبا به عنوان یک روش غربالگری برای تشخیص سرطان روده پیش از آشکار شدن علائم آن استفاده می‌شود. این آزمایش می‌تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد. هنگامی که نگرانی‌هایی در مورد خونریزی در اندام‌های گوارشی شما وجود داشته باشد این آزمایش تجویز می‌شود.

در بعضی موارد به تشخیص پزشک،  این آزمایش برای یافتن علت مشکل کم خونی استفاده می‌شود و می‌تواند به تفاوت گذاشتن بین بیماری سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که سبب خونریزی روده نمی‌شود و بیماری التهابی روده (IBD) که می‌تواند موجب خونریزی روده شود کمک کند. اما همانطور که ذکر شد، آزمایش OB به تنهایی نمی‌تواند علت خونریزی را تشخیص دهد. اگر آزمایش شما مثبت باشد، احتمالا به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارید.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش OB

تست‌های مرتبط با آزمایش OB عبارتند از:

  • آزمایش FIT: این آزمایش نیز خون مخفی در مدفوع را تشخیص می‌دهد. تشخیصی که بر اساس این آزمایش صورت می‌گیرد به دلیل اختصاصی بودن آن بسیار دقیق است. در آزمایش FIT فقط در یک نوبت از بیمار نمونه گرفته می‌شود.
  • آزمایش HemoQuant, Feces: این آزمایش به منظور تشخیص خونریزی‌های دستگاه گوارش در اشخاص مبتلا به فقر آهن انجام می‌شود. آزمایش HemoQuant خونریزی احتمالی در هر بخش از دستگاه گوارش را تشخیص می‌دهد. 
  • آزمایش CBC: بررسی CBC در آزمایش خون برای شمردن تعداد سلول‌های خونی انجام می‌شود.
  • آزمایش DNA مدفوع: این تست نوع جدیدتری از آزمایش مدفوع است که DNA موجود در مدفوع را مورد بررسی قرار می‌دهد. این آزمایش بعد از تایید وجود خون در مدفوع برای تشخیص سرطان روده تجویز می‌شود.

اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

آزمایشات مربوط به تست OB

 

بیماری‌های قابل تشخیص با آزمایش خون مخفی

اگر انجام آزمایش OB نشان دهد که خون مخفی در مدفوع وجود دارد، ممکن است با یکی از بیماری‌های زیر در ارتباط باشد.

  •  بیماری دیورتیکولی در روده

دیورتیکولی(diverticula) بیرون زدگی‌های کوچک شبیه به کیسه در دیواره روده بزرگ است که معمولا مشکلی را برای بیمار ایجاد نمی‌کنند اما در مواردی منجر به عفونت و خونریزی می‌شوند. 

  •  شقاق مقعد

 یک پارگی در بافت مقعد است که به ترک‌های لب شباهت دارد. این بریدگی و زخم‌ها ممکن است به دلیل عبور یک مدفوع بزرگ و سفت ایجاد شوند که معمولأ همراه با خونریزی هستند. چنین موردی جای نگرانی ندارد.

 التهاب روده یکی از دلایل شایع خونریزی مقعدی است.

در این بیماری خونریزی از عروق خونی غیرنرمال صورت می‌گیرد.

  • زخم معده

زخمی است در غشای معده که در لبه بالایی روده کوچک است، ایجاد می‌شود. بسیاری از زخم‌های ایجاد شده در معده نشأت گرفته از عفونتی هستند که در اثر یک باکتری به نام هلیکوباکترپیلوری (Helicobacter pylori)شکل می‌گیرند. همچنین اگر داروهای ضد التهابی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن (Naproxen) را برای مدت طولانی و با دوز بالا استفاده کنید به مرور زمان باعث زخم معده می‌شوند.

  •  پولیپ یا سرطان.

زائده‌های خوش خیمی هستند که در طول زمان رشد می‌کنند و اگر نسبت به آن‌ها بی‌توجهی شود ممکن است سرطانی بشوند. اگر خونریزی در اثر وجود پولیپ باشد با سونوگرافی قابل رویت است.

  • مشکلات مری

وریدهای واریسی مری یا پارگی در مری نیز باعث خونریزی و مشاهده خون در مدفوع می‌شوند.

آیا سطح OB در آزمایش شما در بازه نرمال قرار ندارد و به دنبال تفسیر آزمایش خود هستید؟ می‌توانید همین حالا کلیک کنید!

وبسایت Medlineplus.gov در ارتباط با بیماری‌های قابل تشخیص با آزمایش خون مخفی مدفوع به این شکل بیان می‌کند:

آزمایش خون مخفی مدفوع معمولا زمانی انجام می‌شود که خون بدر مدفوع با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. بهتر است بدانید که سرطان کولورکتال یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در ایالات متحده است که آزمایش خون مخفی مدفوع می‌تواند آن را تشخیص دهد تا به درمان زودهنگام بیماری کمک کند.

تشخیص بیماری‌ها با آزمایش خون مخفی در مدفوع    

 

آزمایش OB در منزل با هومکا

بهتر است بدانید که برای انجام آزمایش OB یا سلیر خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز، قزوین، قم و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات آزمایش در منزل یا تفسیر آزمایش خون را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

خون روشن در مدفوع نشانه چیست؟
خون روشن در مدفوع می‌تواند نشان‌دهنده شقاق و بواسیر باشد.
آیا آزمایش OB همان آزمایش SC است؟
خیر. منظور از آزمایش SC ، تست کشت ادرار است.
آیا وجود چربی در مدفوع طبیعی است؟
در طی روز نیز دفع ۶ گرم چربی از طریق مدفوع طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
آزمایش خون مخفی مثبت چه چیزی را نشان می دهد؟
آزمایش خون مخفی مدفوع مثبت به معنای یافتن خون در مدفوع است.
نتیجه آزمایش در منزل هومکا چگونه ارائه می‌شود؟
نتیجه تست به صورت آنلاین در پنل شخصی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L