پرستار بیماران مبتلا به ام اس
خانه
مقالات
پرستار بیماران مبتلا به ام اس

پرستار بیماران مبتلا به ام اس

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
پرستاری از بیمار ام اس در محیط امن و راحت خانه!
اگر شما یا عزیزانتان مبتلا به بیماری ام اس هستید می‌دانید که از مرحله‌ای به بعد در این بیماری انجام کار‌های روزانه دشوار می‌شود. همچنین بیماران ام اس باید در آرامش کامل به سر ببرند تا بیماری آن‌ها وخیم نشود. بنابراین پرستاری از بیمار ام اس امری بسیار تخصصی است و می‌بایست توسط فرد حرفه‌ای انجام شود.

حدود نیمی از جمعیت آمریکا به MS مبتلا هستند و با آن زندگی می کنند. در هفته حدود ۲۰۰ نفر با علائم MS تشخیص داده می شوند. احتمال ابتلا به بیماری MS در زنان دو برابر بیشتر از مردان است و معمولاً افرادی که در شمال اروپا زندگی می‌کنند، بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری معمولا افراد در سنین بین ۲۰ تا ۵۰ سال را درگیر می‌کند. اما براساس شواهد افراد جوان تر یا پیر تر هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.
این بیماری یک اختلال مزمن است که در سیستم عصبی ایجاد می شود. بیمارانی که به MS مبتلا هستند تحرکشان محدود می شود. انجمن ملی MS بیان کرده است که تمام افراد مبتلا به MS می توانند یک زندگی عادی داشته باشند.
یکی از علائم شایع بیماری MS خستگیست و ممکن است انجام کارهای روزانه برای فرد بیمار بسیار خسته کننده شود. از دیگر علائم شایع این بیماری می تواند اختلال در راه رفتن، ضعف در دست و پا، افسردگی و مشکل حافظه باشد. فرد بیمار در کارهای روزانه خود مانند خرید مواد غذایی یا قرار ملاقات های پزشکی، نظافت خانه و حتی آماده کردن غذا دچار مشکل می‌شود. پرستار در منزل می‌تواند در کارهای روزمره به بیمار کمک کند.

 

پرستاری و مراقبت از بیماران مبتلا به MS در منزل

پرستار بیماران مبتلا به ام اس به آن ها آرامش می دهد. آرامش و کاهش استرس یکی از مهمترین عواملی است که بیماران مبتلا به MS باید از آن بهره مند شوند. گاهی اوقات اعضای خانواده وقت کافی برای نگهداری از بیماران MS ندارند و یا احساس می کنند که ممکن است نتوانند کمک‌های کافی را به بیمار برسانند.
از این رو حضور یک پرستار بیمار MS می‌تواند بسیار راه گشا باشد. این پرستاران با برنامه مشخصی که دارند در همه ی زمینه ها به بیماران کمک خواهند کرد.

پرستار بیماران مبتلا به MS

 

وظایف پرستار بیمار مبتلا به MS

کارهایی که باید برای کمک به بیماران MS انجام شود شامل موارد زیر می باشد:

✔ تهیه غذاهای مقوی و کمک در خوردن غذا

✔ تشویق و برنامه ریزی برای انجام فعالیت های ورزشی

✔ انتقال از تخت به صندلی چرخدار در موارد ضروری

✔ همراهی در استفاده از توالت و حمام و نظافت

✔ کمک برای برنامه ریزی زمان مناسب استراحت

✔ حمایت های عاطفی و گفتگوی دوستانه با بیمار

✔ حفاظت از پوست بیمار در برابر گرما، رطوبت، خشکی و فشار بیش از حد

اکثر بیماران MS دوست دارند که تا حد امکان در خانه بمانند. زیرا در خانه ماندن به آنها آرامش خاطر و حس راحتی می دهد. زندگی با افراد مبتلا به MS بسیار پر استرس است و پرستار بیماران مبتلا به ام اس می تواند این استرس را کم کند.
باید اضافه کرد که اگر در خانواده بیمار MS دارید، رعایت نکات زیر می‌تواند در مراقبت از این بیماران به شما کمک کنند پس به دقت و با جدیت به این نکات عمل کنید. محیط گرم برای بیماران MS سم است، پس تا جایی که ممکن است باید محل زندگی و یا محیطی که بیماران MS در آن هستند خنک نگه داشته شود. دوش آب گرم و یا حمام کردن طولانی مدت و محیط های گرم مثل سونا می تواند بیماری آنها را تشدید کند.

 

علت اصلی بیماری MS

طبق بررسی که کارشناسان و متخصصان انجام داده اند، در بیماری MS دستگاه ایمنی بدن به صورت خیلی عادی به پوشش چربی های مغز و نخاع حمله می کنند و این باعث اختلالاتی در بدن فرد می‌شود. به مرور زمان این اختلالات می‌تواند بیشتر شود و علائم آن در حرکات کوچک دست و پا مشخص می‌شود. فرد ممکن است در راه رفتن، غذا خوردن و حرف زدن و حتی دیدن دچار مشکل شود و زندگی معمولی او را مختل کند. از آنجایی که در بیماری MS سیستم عصبی دچار اختلال می شود، بیماران در خیلی از حرکات خود مثل راه رفتن، دیدن، حرف زدن و غذا خوردن به مشکل برمی خورند. حتی ممکن است دچار عدم تعادل هم بشوند. اگر بیمارتان در هنگام راه رفتن تعادل نداشت، باید هنگام راه رفتن پاها را از هم باز کند تا تسلط کافی داشته باشد.

پرستار بیماران مبتلا به MS

 

دستور های پرستاری و مراقبت در خانه از بیماران MS

اولین قدم برای مراقبت از بیماران MS یادگیری و آموزش رفتار با این بیماران است. باید به بیماران خود روحیه بدهید. در غیر این صورت اگر افسردگی در فرد بیمار شدید شود ممکن است که راه‌های درمانی تاثیری نداشته باشد. یکی از دلایلی که می تواند علائم و یا سرعت بیماری در افراد مبتلا را افزایش دهد نداشتن روحیه و امید است. اگر بیمار شما روحیه و امید خود را از دست دهد، سرعت پیشرفت بیماری در او بسیار شدید می‌شود. درنتیجه باید به او کمک شود تا روحیه و امید به زندگی را در خود به وجود آورد.
ورزش کردن و انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به بیماران MS کمک بسیار زیادی کند. زیرا ورزش فعالیت بدن را بالا می‌برد و می‌تواند از یبوست بیماران جلوگیری کند. از نظر روانی نیز موجب بهبود بیماران را می-شود. پس اگر در منزل بیمار مبتلا به MS دارید او را تشویق کنید تا فعالیت‌های ورزشی انجام دهد. اما توجه کنید که بیمار مبتلا به MS نباید در انجام ورزش و کارهای روزمره خود را خسته کند.
یکی از نکات اصلی در رفتار با بیماران مبتلا به MS صبوری در برخورد با آنان است. نباید آنها را به عجله کار کردن تشویق کرد. عجله برای این بیماران می تواند خستگی به وجود بیاورد و خستگی باعث پیشرفت بیماری می شود. همچنین تا جایی که ممکن است به بیماران نشان داده شود که بعضی از افرادی که مبتلا به این بیماری بودند، خود به خود بهبود یافته اند تا روحیه و امید را در فرد بیمار به وجود آید.
همانطور که گفته شد محیط اطراف بیمار باید خنک نگه شود، زیرا گرما برای این بیماران سم است.
قسمت هایی از بدن بیمار را که در آنها احساس ضعف می‌کند را می‌بایست پیاپی ماساژ داد. ماساژ باعث گردش خون بیشتر در قسمت های ضعیف می شود.
استفاده از واکر یا عصا باعث کنترل عدم تعادل در فرد بیمار می‌شود. زمین خوردن این بیماران عوارض جانبی بسیاری به وجود می آورد.

نکته‌ی مهم دیگر این است که بیمار باید جلسات فیزیوتراپی خود را به طور منظم انجام دهد. استرس باعث تشدید بیماری می شود. سعی کنید که بیمار و محیط اطراف را از موارد استرس زا دور کنید.
اجازه دهید که بیمار کارهای روزمره خود را به آرامی انجام دهد. زیرا فعالیت نداشتن بیمار می تواند کار افتادگی او را سرعت بخشد. شما باید در کارهای روزمره بیمار به او کمک کنید.در لباس پوشیدن بیمار به او کمک کنید، اما اگر احساس کردید که بیمار مشتاق است که خودش این کار را انجام دهد او را تشویق کنید و لباس را از قسمت هایی تن بیمار کنید که ضعف کمتری در ان ها وجود دارد.
برنامه ی خواب بیمار به کاهش علائم و بیماری فرد مبتلا بسیار کمک می کند. پس باید طبق یک برنامه ریزی ویژه ساعت مناسب خواب بیمار را تنظیم کنید که بیمار احساس خستگی نکند.

پرستار بیماران مبتلا به MS

بیمار حتی می‌تواند در هنگام راه رفتن پای خود را نگاه کند تا تعادل بیشتری داشته باشد. اگر بیمار در عملکرد مثانه دچار مشکل شود، باید داروها و غذاهای فیبردار و یا مایعات فراوان مصرف کند. بیمار ممکن است دچار اختلالاتی در بینایی شود و یا دوبینی داشته باشد که در این صورت باید از عینک های منشوری استفاده کند.
گاهی اتفاق می افتد که بیمار در بلع و تکلم به مشکل بربخورد. در این صورت اگر پرستار به ساکشن دسترسی داشته باشد باید در هنگام غذا خوردن از این دستگاه استفاده کند و یا باید طرز صحیح غذا خوردن به بیمار را آموزش ببیند.
معمولاً مشکلات تکلم بیماران مبتلا به MS با روش های گفتار درمانی بهبود پیدا می کند. اما اگر یک بیمار کلاً قادر به تکلم نباشد در این صورت از وسایل کامپیوتری و یا کارت های الفبا استفاده می شود.

 

اهمیت استخدام پرستار مبتلا به MS

نکاتی که در قسمت‌های قبل ذکر شدند، از مهمترین کارهایی است که باید در روند مراقبت و پرستاری از بیمار مبتلا به MS انجام شوند. خانواده‌ی این افراد نقش مهمی درکنترل و جلوگیری از پیشرفت بیماری دارند. بدون شک، در شرایط کنونی مشغله و زندگی روزمره مانع انجام تمامی فعالیت‌های در راستای مراقبت از بیماران مبتلا به MS می‌شود. از این رو استخدام و کمک گرفتن از یک پرستار مجرب و آشنا به نکات و قوانین پرستاری از یک بیمار مبتلا به MS می‌تواند بسیار مفید باشد.
با استخدام پرستار بیماران مبتلا به ام اس، شاهد بهبودی روزانه‌ی بیمار مبتلا به MS خود باشید.

دسترسی سریع

سوالات متداول

ام اس چیست؟
از ام اس به عنوان یک بیماری خود ایمنی یاد می‌شود. در این حالت سیستم ایمنی بدن به سیستم اعصاب مرکزی حمله می‌کند.
بهترین راه درمان ام اس چیست؟
ام اس یک بیماری پیشرونده است و درمان قطعی برای آن وجود ندارد.
چه کسانی در معرض ابتلا به ام اس قرار دارند؟
این بیماری می‌تواند هر کسی را درگیر کند اما بروز آن در زنان بیشتر شایع است.
آیا کاردرمانی به بیماران ام اس کمک می‌کند؟
کار درمانی به عنوان شاخه‌ایی از علم توانبخشی می‌تواند در کنترل عوارض بیماری موثر باشد.
آیا استفاده از خدمات فیزیوتراپی به بیماران ام اس توصیه می‌شود؟
بله. فیزیوتراپی در کنار کاردرمانی درکاهش عوارض ام اس موثر است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L