پرستار سالمند معلول
خانه
مقالات
پرستار سالمند معلول

پرستار سالمند معلول

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
پرستاری از عزیزان خود را به بهترین‌ها بسپارید!
آیا سالمند معلول یا بیمار دارید و نگهداری از او به دلایل مختلف برایتان ممکن نیست؟ در این شرایط استخدام پرستاری حرفه‌ای و دلسوز بهترین راه حل ممکن است. اما چگونه پرستار مهربان و دلسوز و در عین حال حرفه‌ای و آموزش دیده و همچنین مطمئن پیدا کنیم؟ در این مقاله با ما همراه باشید.

دوران سالمندی جزء مراحل بسیار حساس در زندگی هر فردی است و این مسئله وقتی مشکل ساز و حساس‌ترمی‌شود که فرد سالمند دچار معلولیت نیز باشد. در چنین شرایطی فرد یا خانواده‌ای که مسؤلیت نگهداری سالمند معلول را دارد، دچار سختی‌های فروانی می‌شود. مخصوصا در این دوره و عصر جدید که مشغله‌های کاری و روزمره نیز بر هر خانواده‌ای وارد است و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. حال این سوال پیش می‌آید که علت اصلی کمک گرفتن از پرستار در منزل چیست؟
سالمندان به دلیل کهولت سن دچار ضعف جسمانی می‌شوند و در انجام کارهای روزمره‌ی خود نیز دچار ناتوانی می‌شوند. به همین دلیل اگر معلولیتی نیز داشته باشند در دوران سالمندی بر شدت آن افزوده می‌شود. تمام موارد ذکر شده دلایلی هستند که نشان می‌دهند نگهداری و مراقبت از سالمندان معلول کار پرمسئولیت و دشواری است که به مرور زمان بر سختی‌های آن افزوده می‌شود. به این دلیل که سالمندان معلول به طور مداوم نیازمند توجه ویژه و مراقبت‌های خاص هستند. به همین علت پیشنهاد می‌شود با مراجعه به مرکز خدمات پرستاری، متخصصین پرستار سالمند معلول را جهت کمک‌رسانی و مراقبت با کیفیت‌تر و بهتر استخدام کنید. برای آگاهی و اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم متن کامل و جامع زیر را دنبال کنید.

پرستار سالمند معلول

 

استخدام پرستار سالمند معلول مناسب چه کسانی است؟

در برخی از خانواده‌ها افراد سالمند معلولی وجود دارند که نیازمند توجه و کمک هستند. اما خانواده‌ها به دلایلی همچون مشغله‌های کاری و خانوادگی نمی‌توانند آنطور که باید از سالمند معلول مراقبت کنند و این مسئله ممکن است به قیمت جان این عزیزان تمام شود. چرا که تقریبا همه‌ی سالمندان به دلیل کهولت سن، معلولیت یا بیماری باید همیشه دارو مصرف کنند. اگر فردی نباشد تا دارو را به موقع برای آن‌ها آماده کند، ممکن است موجب پیش آمدن مشکلات جدی برای سالمندان معلول شود. همچنین اکثر سالمندان معلول به دلیل معلولیتی که دارند برای انجام امورات شخصی و عمومی خود دچار مشکل شده و احتیاج به کمک دارند. موارد ذکر شده دلایلی هستند که چنین خانواده‌هایی را ملزم به استخدام پرستار سالمند معلول می‌کنند.

 

استخدام پرستار سالمند یا خانه سالمندان؟

بسیاری از خانواده‌هایی که سالمند معلول دارند در بین دو راهی انتخاب مراقب سالمند معلول یا خانه سالمندان مانده‌اند و نمی‌دانند کدام یک را انتخاب کنند. لازم است بدانید اکثر سالمندان به دلایلی همچون دلتنگی و دوری از خانه و خانواده نمی‌توانند با شرایط خانه سالمندان کنار بیایند و این مسئله برایشان یک بحران بسیار بزرگ است. که صدمات بسیار زیادی به سالمندان وارد می‌کند. پس بهتر است گزینه استخدام پرستار و مراقب از سالمندان در خانه را انتخاب کنید.
نکته دیگری که در رابطه با این موضوع وجود دارد و بسیاری از خانواده‌ها آن را مدنظر قرار می‌دهند، مقدار هزینه مورد نیاز جهت استخدام پرستار می‌باشد. هزینه‌ی خانه‌ی سالمندان کمتر است و استخدام پرستار سالمند معلول هزینه‌ی بیشتری را به دنبال دارد اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که پرستار خدمات بهتر و بیشتری انجام می‌دهد. همچنین احساس رضایت و راحتی سالمند و آسودگی خاطر شما به دلیل حضور عزیزانتان در منزل این تفاوت قیمت را جبران می‌کند. به همین دلیل استخدام پرستار با توجه به مزیت‌هایی که دارد بسیار مقرون به صرفه است.

 

مزیت‌های استخدام پرستار سالمند معلول

برطرف شدن استرس‌ و نگرانی‌ها در خانواده یکی از مزیت‌های مهم استخدام پرستار می‌باشد. دلیل آن هم این است که شما مطمئن هستید که یک پرستار کار بلد و حرفه‌ای را استخدام کرده‌اید که تمام روز مراقب فرد سالمند است. این افراد با کمک‌های اولیه‌ی پزشکی آشنا هستند و در صورت بروز مشکل برای فرد سالمند معلول، می‌توانند آن مشکل را رفع کنند. همچنین اگر فرد سالمند امورات پزشکی مانند تزریق آمپول را داشته باشد نیز پرستار به راحتی آن را انجام می‌دهد در نتیجه شما خیالتان از بابت رسیدگی به امورات سالمند معلول خانواده‌ی خود راحت است.
احساس حضور در خانه و خانواده حسی است که پرستار به سالمند معلول می‌دهد و این یک مزیت فوق‌العاده مهم است. این امر باعث می‌شود تا سالمند معلول نقشی ثابت و عادی مانند گذشته در خانواده و جامعه داشته باشد و جایگاهش در خانه حفظ شود. در نتیجه سالمند معلول از نظر روحی و روانی آسیب نمی‌بییند.
تثبیت روابط احساسی و عاطفی سالمند با خانواده، مزیت دیگری از استخدام پرستار است. با آمدن پرستار به خانه، این حس در فرد سالمند معلول ایجاد می‌شود که شما به مشکلات او توجه کرده‌اید و حسی همچون اضافه بودن به سالمند خانواده‌ی خود ندارید و همچنین نشان می‌دهید که هنوز جایی همچون گذشته در میان خانواده دارد.

پرستار سالمند معلول

 

پرستار سالمند معلول چه کارهایی را انجام می‌دهد؟

• کنترل سلامت اعضا و جسم فرد سالمند
• توجه به سلامت و صحت روحی، روانی و عقلی
• انجام امورات بهداشتی و شخصی مانند مسواک زدن، سرویس بهداشتی، استحمام و موارد مشابه
• تغذیه مناسب و به موقع
• کنترل خواب و بیداری
• دادن دارو سروقت و به اندازه‌ی تجویز شده
• انجام مسئولیت‌های دیگری که خانواده‌ی فرد سالمند معلول به پرستار واگذار می‌کنند. (این وظایف قبل از استخدام باید با پرستار سالمند معلول درمیان گذاشته شوند و هر دو طرف به توافق رسیده باشند).

 

پرستار سالمند معلول باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اگر چه صبور بودن و مهربانی از نکات مهم و مثبت در پرستاری از افراد سالمند و معلول بشمار می‌رود ولی تحصیلات در رشته‌های پرستاری و زیر شاخه‌های پیراپزشکی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک پرستار سالمند معلول است. اگر تحصیلات مرتبط با این رشته‌ها را نداشته باشد باید دوره‌های بهیاری را گذارنده باشد و حداقل با کمک‌های اولیه‌ی پزشکی آشنایی کامل داشته باشد. همچنین داشتن تجربه و سابقه کاری نیز یک امتیاز ویژه برای پرستار محسوب می‌شود.

 

۲ نکته‌ی مهم که پرستار سالمند معلول باید رعایت کند

در مراقبت و پرستاری از افراد سالمند معلول رعایت دو نکته زیر بسیار ضروری است. چرا که در سلامت روحی و جسمی سالمند معلول تاثیر بسزایی دارند که عبارت‌اند از:
1- رعایت و حفظ حریم شخصی سالمند معلول: همانطور که اشاره کردیم یکی از وظایف پرستار معلول سالمند این است که سالمند را در کارهای شخصی همچون استحمام ، تعویض لباس و استفاده از سرویس بهداشتی یاری کند. پرستار باید حریم شخصی سالمند معلول را حفظ کند و باعث خجالت و شرم او نشود این امر بسیار بر روح و روان سالمند معلول تاثیر می‎‌گذارد.
2- توجه به وضعیت ظاهری و کنترل سلامت سالمند معلول: پرستار و مراقب وظیفه شناس باید به نشانه‌هایی مانند گیجی، سستی و بی‌حالی، کاهش و افزایش اشتها، اضافه وزن و کاهش وزن، تغییر کردن رفتار و احساست و دیگر موارد این چنینی توجه کند. نادیده گرفتن این موارد به ظاهر ساده ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

 

در هنگام استخدام پرستار سالمند معلول باید چه نکاتی را در نظر داشت؟

- مشخص کردن نوع معلولیت سالمند:
توجه به نوع معلولیت سالمند (معلولیت ذهنی، جسمی، روحی و روانی و انواع دیگر معلولیت‌ها) مهم‌ترین نکته‌ای است که در هنگام استخدام پرستار سالمند معلول باید به آن توجه شود. تا پرستاری متناسب با این معلولیت را استخدام کنید.
- شرایط جسمی پرستار:
استخدام پرستاری که شرایط جسمی مناسب برای نگهداری از سالمند معلول داشته باشد. فرض کنیم سالمند دارای معلولیت جسمی باشد. این فرد در هنگام بلند شدن، راه رفتن و استفاده کردن از توالت نیاز به کمک دارد و نیاز است پرستار زیر بغل او را بگیرد و در هنگام حرکت به او کمک کند. در این حالت، شرای جسمی پرستار اهمیت بالایی دارد و در صورتی که جسم ضعیف‌تر و قدرت کمتری نسبت به سالمند معلول داشته باشد، موجب آسیب دیدن خود و سالمند معلول می‌شود.
- سلامت روانی پرستار:
نگهداری از سالمند معلول وظیفه و کار بسیار سنگینی است و فردی که این مسئولیت را می‌پذیر باید خود از لحاظ روحی و روانی بسیار سالم و آماده باشد یعنی از مشکلاتی همچون افسردگی، استرس و اضطراب، افکار منفی و مشکلات عصبی و روانی دیگر، عاری باشد.

پرستار سالمند معلول

 

برای استخدام پرستار سالمند معلول چقدر باید هزینه کرد؟

هزینه‌های استخدام پرستار سالمند معلول در منزل متفاوت است و به چند مورد بستگی دارد. اولین مورد این است که شما پرستار را به صورت یعنی به صورت ساعتی، روزانه یا شبانه‌روزی استخدام می‌کنید، که هر کدام نرخ جداگانه‌ای دارند. یعنی هرچقدر که پرستار زمان بیشتری را در خانه‌ی شما به مراقبت و نگهداری از سالمند معلول بپردازد، دستمزد و هزینه‌ی آن بیشتر می‌باشد. مورد بعدی نوع معلولیت فرد سالمند می‌باشد. هرچه درجه‌ی معلولیت فرد بیشتر باشد هزینه استخدام نیز بیشتر است. زیرا معلولیت بیشتر نیازمند توجه ویژه و انجام کارهای بیشتر است و این موضوع باعث می‌شود تا بار مسؤلیت پرستار بیشتر شود. همچنین اگر شما کارهایی مانند آشپزی، نظافت خانه، شست‌وشوی لباس و موارد این چنینی را برعهده‌ی پرستار بگذارید، باید هزینه بیشتری را بپردازید.

دسترسی سریع

سوالات متداول

نگهداری از سالمند معلول در خانه سالمندان بهتر است یا منزل؟
این موضوع به شرایط خانواده، شدت و نوع معلولیت سالمند بستگی دارد.
آیا می‌توان از خدمت پرستار سالمند معلول در منزل به طور شبانه‌روزی بهره برد؟
بله. بازه زمانی حضور پرستار سالمند در منزل به درخواست شما بستگی دارد.
آیا پرستار در منزل تمرینات فیزیوتراپی را انجام می‌دهد؟
بله. پرستار با توجه به توصیه‌های متخصص تمرینات فیزیوتراپی برای سالمند معلول انجام خواهد داد.
آیا پرستار وظیفه بهداشت روزانه سالمند معلول را دارد؟
تعیین حدود وظایف پرستار سالمند در منزل، با توجه به درخواست شما انجام خواهد شد.
پرستار سالمند معلول چه وظایفی دارد؟
• کنترل سلامت اعضا و جسم فرد سالمند • توجه به سلامت و صحت روحی، روانی و عقلی • انجام امورات بهداشتی و شخصی مانند مسواک زدن، سرویس بهداشتی، استحمام و موارد مشابه • تغذیه مناسب و به موقع • کنترل خواب و بیداری • دادن دارو سروقت و به اندازه‌ی تجویز شده

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L