پرستار کودک مبتلا به اوتیسم
خانه
مقالات
پرستار کودک مبتلا به اوتیسم

پرستار کودک مبتلا به اوتیسم

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
پرستاری از کودک مبتلا به اوتیسم امری کاملا تخصصی!
کودک مبتلا به اوتیسم در منزل دارید و نیاز به پرستاری دلسوز و مهربان و در عین حال متخصص و مطمئن برای مراقبت از او دارید؟ چگونه بهترین و با تجربه‌ترین پرستار را برای کودک خود پیدا کنیم؟ پرستار کودک اوتیسم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در این مقاله با ما همراه باشید.

 بنر عدم ارائه خدمت

اوتیسم (درخود ماندگی) یک اختلال ذهنی و رشدی است. امروزه از هر 70 نوزادی که در سراسر جهان متولد می‌شوند، بطور متوسط یک نفر مبتلا به اوتیسم است. هنوز دلیل قطعی برای چگونگی مبتلا شدن به اوتیسم و ریشه‌ی بوجود آمدن آن وجود ندارد. درعین حال دارویی که بتواند به طور کلی این بیماری را ریشه‌کن کند، کشف نشده شده است. اما روش‌ها و داروهای کمک درمانی با هدف کمک به درمان آن و پشرفت نکردن بیماری توسط متخصصین تجویز می‌شوند.
علائم بیماری اوتیسم نهایتا تا سه سالگی ظاهر می‌شوند و دانشمندان معتقدند که این بیماری پسران را بیشتر از دختران درگیر می‌کند. کسانی که کودک مبتلا به بیماری اوتیسم داشته باشند یا در خانواده‌های اطراف خود کودک مبتلا به اوتیسم داشته باشند، متوجه دشواری‌ها و مسائل پیش رو در نگهداری و مراقبت از یک کودک اوتیسم هستند. از این رو پیشنهاد می‌شود با مراجعه به شرکت ارائه خدمات پرستار در منزل از پرستار کودک اوتیسمی برای مراقبت، نگهداری و کمک به درمان باکیفیت‌تر کمک بگیرید.
براساس تحقیقات انجام شده، خانواده‌ی کودکان مبتلا با اوتیسم دغدغه‌های مشترکی درمورد کودکان خود دارند. نگرانی درمورد آینده، رفتارهای کودک در جامعه و در برخورد با دیگران از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌های کودکان مبتلا به اوتیسم می‌باشند. علاوه بر این، نگهداری و مراقبت از کودک مبتلا به اوتیسم امری دشوار و در عین حال بسیار پر اهمیت است. خانواده‌های این کودکان معمولا توانایی انجام دستورالعمل‌ها و الگوریتم‌های نگهداری از این کودکان را ندارند و یا در انجام آن عاجز و درمانده شده‌اند.
در چنین شرایطی استخدام پرستار کودک اوتیسم که با روحیات و شخصیت این کودکان آشنایی دارد، می‌تواند بسیار پر اهمیت بوده و مسیر زندگی کودک اوتیسمی را به سوی آینده‌ای روشن‌تر هدایت کند. اگر هنوز در کمک گرفتن از یک پرستار متخصص جهت نگهداری از کودک اوتیسم خود تردید دارید، پیشنهاد می‌کنیم متن و مقاله‌ی زیر را جهت کسب آگاهی‌های لازم مطالعه نمایید.

 

کودکان دچار اوتیسم چه خصوصیاتی دارند؟

تا یک سالگی رشد کودک روال طبیعی خود را طی می‌کنند. تا اینکه به آهستگی علائمی مانند بی توجهی به محیط اطراف، دوری از اطرافیان، عدم واکنش به عواطف و احساسات دیگران و تمرکز بر روی اشیاء در خانه از خود نشان می‌دهند.
ویژگی اصلی افراد مبتلا به اوتیستم عدم توانایی و یا نقص در برقراری ارتباط است. بسیاری از کودکان مبتتلا به اوتیسم، به علت عدم توانایی در استفاده از واژه‌ها، با سایرین و افراد اطراف خود ارتباط برقرار نمی‌کنند. یک پرستار کودک می‌بایست رفتارهای یک کودک اوتیسمی که به علت نیاز کودک ناشی می‌شود را کامل بشناسد.

پرستار کودک مبتلا به اوتیسم

 

مزیت‌های استخدام پرستار کودک مبتلا به اوتیسم

والدین کودک مبتلا به اوتیسم باید به طور مرتب داروهای تجویز شده را به فرزند خود بدهند. علاوه بر این، باید به طور دائم رفتاری بسیار مناسب و به دور از شوک و استرس با کودک خود داشته باشند. زیرا کودک مبتلا به اوتیسم با دیدن و حس کردن تنش و پرخاشگری در رفتار شما دچار شوک یا تشنج می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که یک لحضه غافل شدن از کودکان مبتلا به این بیماری موجب پیشامد مشکلات جبران ناپذیری می‌شود. علی رغم اهمیت بالای رسیدگی شبانه روزی به یک کودک مبتلا به اوتیسم، بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشغله‌های کاری و روزمره، توانایی مراقبت شبانه روزی از فرزند خود را ندارند.
همانطور که می‌دانید و در متن بالا به آن اشاره شد، بیماری اوتیسم درمان کامل و قطعی ندارد. اما روش‌های دارویی (داروهای ضد استرس، ضد تشنج و کاهش دهنده اضطراب)، رژیم غذایی مناسب، استفاده‌ی مرتب و به موقع از مکمل و ویتامین‌های تجویز شده توسط پزشک متخصص، می‌تواند در کنترل پیشرفت این بیماری مفید باشند.
موارد نامبرده بخش کوچکی از وظایف خانواده در مراقبت از کودک مبتلا به اوتیسم می‌باشد. امور گفته شده می‌بایست هر روز، مرتب و به موقع توسط خانواده رعایت شود که قطعا بسیاری از والدین از پس حجم بالای کارهای مورد نیاز بر نمی‌آیند. علاوه بر این، انجام حجم بالایی از اعمال و مسئولیت‌های برعهده‌ی والدین و خانواده، به مرور زمان به یک مسئولیت سنگین و خسته کننده تبدیل می‌شود و استخدام پرستار کودک مبتلا به اوتیسم ضرورت پیدا می‌کند. از سوی دیگر، استخدام یک پرستار مجرب و عالم درمورد احتیاجات و شخصیت کودکان مبتلا به اوتیسم می‌تواند در روند بهبود و کنترل بیماری به شما و فرزند دلبندتان کمک کند.

 

پرستار کودک اوتیسمی باید چه نکات و ویژگی‌هایی را داشته باشد؟

پرستار کودک اوتیسم حتما باید دوره‌های کودکیاری را گذارنده باشد. آگاهی‌های لازم نسبت به بیماری اوتیسم و شخصیت کودکان مبتلا به آن را داشته باشد و با روانشناسی کودکان اوتیسمی آشنا باشد. همچنین عادات، ویژگی‌ها و رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم را بشناسد که عبارت‌اند از:
• تکرار کردن صدا یا حرفِ خاصی به طور مکرر
• ناتوانی و ضعف در برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی
• منزوی و گوشه‌گیر بودن
• علاقه‌ی زیاد به اشیاء( دوچرخه، ماشین اسباب بازی، عروسک یا موارد مشابه)
• علاقه نداشتن و مقاوم بودن در برابر تغییر( تغییرات ظاهری مانند پوشش یا تغییرات باطنی مانند تغییر یک رفتار یا عادت)
• حساس شدن حواس‌ ( لامسه، چشایی، بویایی و دیگرحواس پنجگانه)

پرستار کودک مبتلا به اوتیسم

 

نحوه برخورد پرستار کودک اوتیسمی چگونه است؟

نحوه برخورد و رفتار پرستار کودک اوتیسم بسیار مهم است. همانطور که عنوان شد، بیماری اوتیسم یک بیماری بسیار حساس است و باید این مسئولیت به کسی واگذار شود که تخصص و آگاهی لازم و کافی را در برابر انواع رفتارهای کودک اوتیسمی داشته باشد. مهم‌ترین مواقعی که پرستار باید رفتار و برخورد مناسبی داشته باشد شامل موارد زیر است:
- مهم‌ترین شاخصه رفتاری حرفه‌ای یک پرستار با کودک مبتلا به اوتیسم در یک جمله خلاصه می‌شود. رفتار و نحوه برخورد مناسب هنگام هیجان، وارد شدن شوک عصبی یا ناراحت شدن
- برخورد مناسب هنگام بازی با کودک:
رشد ذهنی و جسمی کودک مبتلا به اوتیسم برابر نیست. به معنای دیگر ممکن است در حین بازی، یک بازی بسیار کودکانه‌تر از سن خود را انتخاب کند. در این صورت پرستار باید با او همبازی شود و از او ایراد نگیرد.
- رفتار منلسب در هنگام شوک عصبی:
در هنگام وارد شدن شوک عصبی به کودک اوتیسمی باید ابزار و وسایل لازمی که کودک با دیدن آن‌ها آرام می‌شود را مهیا کند.
- همزاد پنداری و هم سطح بودن:
کودکان اوتیسمی در برابر برخی رفتارها مانند القای حس برتری فردی بر آن‌ها، بسیار حساس هستند و پرستار کودک اوتیسم نباید خود را برتر یا بهتر از آنان نشان دهد.

 

کودک مبتلا به اوتیسم چطور می‌تواند به پرستار خود اعتماد کند؟

در مراکزی که نحوه‌ی پرستاری از کودکان اوتیسم را آموزش می‌دهند، فراگیری رفتارها و نکات مهمی که در اعتماد کودک اوتیسمی به پرستار خوداهمبت بالایی دارد انجام می‌شود. مواردی به نظر ساده اما کاربردی که باعث دوستی کودک مبتلا به اوتیسم با پرستار خود می‌شود عبارت‌اند از:
• مهربان بودن ( با کودک اوتیسم باید بسیار مهربان بود و در تمام مواقع و شرایط با لطافت با او برخورد کرد)
• خوش خلق و انرژی بخش بودن ( معمولا کودکان اوتیسمی به سمت کسانی که اخلاق بهتری دارند و همیشه انرژی مثبتی از خود بروز می‌دهند، جذب می‌شوند)
• صبر داشتن ( یکی از ویژگی‌های کودک اوتیسمی این است که نمی‌تواند به راحتی ارتباط برقرار کند و در نتیجه اعتماد کودک اوتیسمی به پرستار فرآیندی زمان بر است. رفتار و شخصیت پرستار کودک مبتلا به اوتیسم در این امر نقش مهم و تعیین کننده‌ای دارد)
• منعطف بودن ( کوکان اوتیسمی در بیان عواطف احساسی نیز مشکل دارند و ممکن است در برخوردهای اولیه با پرستار گفت‌گوها و حرکات رُک و بی‌پرده‌ای را انجام دهند. در این شرایط پرستار کودک اوتیسم باید در مقابل این برخورد منعطف و آرام باشد)
• بروز علاقه و عشق ( کوکان اوتیسمی در برابر ابراز احساسات عاجز هستند ولی در عین حال نیازمند عشق و علاقه فراوان می‌باشند. در چنین شرایطی، پرستار کودک اوتیسم باید مداوم به کودک اوتیسمی ابراز علاقه و دوست داشتن کند)

 

پرستار کودک اوتیسم چه کارهایی را انجام می‌دهد؟

پرستار کودک اوتیسم قبل از انجام هرکاری امنیت کودک اوتیسمی را برقرار می‌کند و به طور دائم آن را زیر نظر دارد.. لازم است که بر وقت و نحوه‌ی مصرف داروهای کودک اوتیسمی نیز با دقت فراوان نظارت کند. پرستار به مرور و با گذشت زمان توانایی کودک اوتیسمی را در هر زمینه‌ای که هست ( هنر، ورزش، تخیلات یا موارد دیگر) می‌شناسد و سرگرمی، تفریح و بازی را با توجه به این توانایی‌ها انتخاب می‌کند. به این ترتیب اعتماد کودک اوتیسمی را به خود جلب می‌کند. همچنین پرستارکودک اوتیسم می‌تواند با توجه به خلقیات و روحیات کودک بیمار، قسمتی از خانه را به یک فضای آرامبخش تبدیل می‌کند تا در صورت وارد شدن شوک یا فشار عصبی به کودک، او را به این فضا برده تا آرام شود.

البته توجه کنید که در صورت لزوم و نیاز، هر خانواده می‌تواند وظایف بیشتری مانند استحمام، خواب، آموزش درس یا موارد این چنینی دیگر را به پرستار کودک اوتیسم خود مُحَوَل کند.

 

پرستار کودک اوتیسم باید چه خصوصیات و ویژگی‌هایی داشته باشد؟

پرستار کودک اوتیسم باید در وهله اول به این شغل علاقه داشته باشد و با اشتیاق آن را انتخاب کند زیرا همانطور که اشاره کردیم این کودکان روحیه بسیار حساسی دارند. لذا تحصیلات عالی در رشته‌ی پرستاری کودک اوتیسم چندان مهم و الزامی نیست ولی باید آگاهی‌های لازم را درباره بیماری اوتیسم داشته باشند. اما تجربه بیش از هر چیزی در این شغل و انجام اموذ به بهترین نحو ممکن بسیار موثر و حائز اهمیت است.
لطفا دقت کنید که مهم‌ترین نکته در مورد استخدام پرستار کودک اوتیسم این است که پرستار را از مراکزی که مجوز وزارت بهداشت دارند و تحت نظر وزارت بهداشت هستند استخدام کنید. حتما پرستار کودک اوتیسم باید دوره‌های کودکیاری را در دانشگاه یا مراکز آموزشی گذرانده باشد. به این علت که نگهداری از کودک اوتیسمی نیازمند یک پرستار کاردان و باتجربه است.

 

آیا پرستار کودک اوتیسمی نقشی در بهبودی کودکان مبتلا به اوتیسم دارد؟

همانطور که گفته شد متاسفانه اوتیسم درمان قطعی و همیشگی ندارد. اما اگر درست و به موقع تشخیص داده شود می‌توان با آموزش درست و مرحله به مرحله، کودک اوتیسمی را همانند یک فرد معمولی وارد اجتماع کرد. استخدام پرستار کودک اوتیسم می‌تواند کمک شایانی به والدین کودک کند. زیرا پرستار کودک مبتلا به اوتیسم با بکار بردن مهارت‌های آموزشی می‌تواند تا حد زیادی اختلالات این بیماری را کاهش دهد و تعاملات اجتماعی کودک را افزایش دهد. قطعا این مهارت‌ها می‌تواند کودک اوتیسمی شما را به یک فرد معمولی تبدیل کند.

 

آیا استخدام پرستار کودک اوتیسمی تاثیری بر پیشرفت و زندگی آینده کودک مبتلا به اوتیسم می‌گذارد؟

والدین با استخدام پرستار کودک اوتیسم کمک بسیار بزرگی به خود و کودک مبتلا به اوتیسم خود می‌کنند زیرا این پرستار با توجه به آموزش‌هایی که دیده است می‌تواند ذهن، روان و جسم کودک اوتیسمی را با روش‌های درست، رشد و نمو دهد تا خانواده‌ها بتوانند او را همانند افراد معمولی وارد اجتماع، مدرسه و مکان‌های عمومی کنند. مراقبت از کودک مبتلا به اوتیسم کار نسبتا دشواری محسوب می شود و همواره نیازمند توجه و نظارت است و این کار به طور متوالی ممکن است حتی به بنیان خانواده آسیب برساند و این امر وضعیت کودک اوتیسمی را تشدید و وخیم می‌کند.

پرستار کودک مبتلا به اوتیسم

با توجه به نکات ذکر شده کمک گرفتن از فردی آگاه به عنوان یک پرستار می‌تواند در پیشرفت و آینده کودک مبتلا به اوتیسم بسیار کارساز باشد. در پایان نیز خوب است بدانیدم که افراد نابغه‌ای همچون انیشتین، چارلز داروین، آمادئوس موتزات، توماس جفرسون، نیوتون و چندین دانشمند دیگر به اختلالات اوتیسمی دچار بوده‌اند اما به افرادی تکرار نشدنی و ماندگار در حیطه علم و دانش در تاریخ تبدیل شده‌اند. پس بی تردید مراقبت درست از کودکان اوتیسمی می‌تواند آن‌ها را حتی به یک نابغه تبدیل کند!

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا اوتیسم درمان می‌شود؟
برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد.
علائم اوتیسم در چند سالگی بروز می‌کنند؟
علائم این بیماری نهایتا تا سه سالگی بروز خواهند کرد.
مهم‌ترین ویژگی کودکان مبتلا به اوتیسم چیست؟
ویژگی اصلی افراد مبتلا به اوتیستم عدم توانایی و یا نقص در برقراری ارتباط است. بسیاری از کودکان مبتتلا به اوتیسم، به علت عدم توانایی در استفاده از واژه‌ها، با سایرین و افراد اطراف خود ارتباط برقرار نمی‌کنند.
آیا کاردرمانی می‌تواند در بهبود حال کودکان اوتیسمی مفید باشد؟
بله. تکنیک‌های کار درمانی می‌توانند در حل مشکلات این کودکان موثر باشند.
کدام شیوه درمانی برای مبتلایان به اوتیسم بهتر است؟
تاکنون هیچ شیوه درمانی موثر و برتری برای درمان مبتلایان به اوتیسم معرفی نشده است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L