آزمایش Mumps IgG/IgM
خانه
مقالات
آزمایش Mumps IgG/IgM

آزمایش Mumps IgG/IgM

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
آزمایش Mumps IgG/ IgM چیست و چگونه انجام می‌شود؟
آزمایش Mumps IgG/ IgM به چه علت انجام می‌شود؟ نحوه انجام آزمایش Mumps IgG چگونه است؟ در مورد تست‌های مرتبط با آزمایش Mumps IgG چه می‌دانید؟ بیماری‌های پیش زمینه‌ای که سبب اختلال در فاکتور آزمایشی Mumps IgG می‌شود کدام‌اند؟ در مقاله زیر با هومکا همراه شوید تا پاسخ این سوالات را دریابید.

شاید تاکنون درباره‌ی بیماری اوریون چیزی شنیده باشید یا اینکه در اطرافیان شما فردی در کودکی یا در سنین بزرگسالی به ویروس این بیماری مبتلا شده باشد. در این مقاله درباره‌ی این نوع ویروس و آزمایش مربوط به آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد و شما را با جزئیات آن آشنا خواهیم کرد. لازم به ذکر است که اوریون نوعی بیماری است که در بافت‌های خاص بدن توسط عامل Mumps ‌تولید می‌شود. برای انجام Mumps IgG/ IgM می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا بهره‌مند شوید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Mumps IgM در آزمایش خون به چه معنا است؟ 

Mumps IgM در آزمایش خون نشان‌دهنده آنتی بادی ویروس اوریون است. معمولا پزشکان هنگامی که در فردی علائم اوریون را مشاهده می‌کنند این آزمایش را تجویز می‌کنند تا از ابتلا و یا مصونیت آنها آگاه شوند. در واقع ابتلا به ویروس اوریون باعث ایجاد دو آنتی بادی IgM و IgG در بدن می‌شود. آنتی بادی IgM در ۳ تا ۲۸ روز پس از شروع علائم ظاهر می‌شود و تا چند هفته وجود دارد و کم کم میزان آن کم می‌شود. پس از IgM آنتی بادی IgG ظاهر شده و تا آخر عمر در بدن وجود خواهد داشت، این یعنی مصونیت طولانی مدت در برابر بیماری. همچنین وجود آنتی بادی IgG می‌تواند به این علت باشد که فرد واکسن اوریون (واکسن MMR یا MMRV) زده باشد. در هر دو صورت وجود آنتی بادی IgG یعنی فرد در مقابل ویروس اوریون ایمن است.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص آزمایش Mumps IgG در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

Mumps IgG‌ در آزمایش خون چیست؟

پس از IgM آنتی بادی IgG ظاهر شده و تا آخر عمر در بدن وجود خواهد داشت، این یعنی مصونیت طولانی مدت در برابر بیماری. همچنین وجود آنتی بادی IgG می‌تواند به این علت باشد که فرد واکسن اوریون (واکسن MMR یا MMRV) زده باشد. درهر دو صورت وجود آنتی بادی IgG یعنی فرد در مقابل ویروس اوریون ایمن است. 

افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، با علائمی مانند تورم غیر چرکی در غدد بزاقی مواجه خواهند شد. این تورم می‌تواند یک یا دو طرفه باشد. توجه کنید سرایت این بیماری از طریق تماس مستقیم با بزاق فرد آلوده یا تنفس هوای آلوده،‌ به فرد سالم انجام می‌شود. بعد از بروز علائمی مانند پلی آرتریت،‌ تورم غده بیضه،‌ پانکراتیت ( التهاب لوزالمعده)،‌ و مننژیت، آزمایش خون برای تشخیص ویروس Mumps درخواست می‌شود. در صورت مثبت بودن نتیجه،‌ درمان آغاز خواهد شد.

آزمایش Mumps IgG

 

تفسیر آزمایش Mumps IgG/ IgM

آزمایش Mumps Serology، Anti Mumps virus Antibody  یا به عبارتی آزمایش آنتی بادی ضد ویروس اوریون،‌ برای افرادی که علایم اوریون در آنها مشاهده شود، درخواست می‌شود. علاوه بر آن،‌ برای افرادی که در مقابل این ویروس واکسینه شده باشند نیز،‌ این آزمایش انجام می‌شود تا از عملکرد درست واکسن اطمینان پیدا کنند. این آزمایش دارای دو فاکتور IgG , IgM  است که مثبت یا منفی شدن هر کدام از آنها می‌تواند نشان دهنده‌ی رفتار ویروس در بدن بیمار باشد. در ادامه به تفسیر آزمایش Mumps IgG/ IgM با استفاده از دو فاکتور پرداخته شده است. 

  • IgG مثبت به همراه IgM منفی

نشان دهنده‌ی این است که فرد در گذشته واکسینه شده و یا با یک بار ابتلا به اوریون و درمان آن، در مقابل این بیماری واکسینه شده است. بنابراین خطری این افراد را تهدید نمی‌کند. 

  • IgG مثبت به همراه IgM مثبت

اگر هر دو فاکتور آزمایشی مثبت باشند، نشان دهنده‌ی ابتلا‌ی فرد به اوریون در چند روز اخیر  است و باید تحت درمان قرار بگیرد.

  • IgG‌ منفی و IgM‌منفی
    اگر هر دو فاکتور منفی باشند به معنای سلامتی فرد است. در این حالت نیز بیمار می‌تواند واکسن مربوط به اوریون را تزریق کند تا از احتمال ابتلا به این ویروس در آینده در امان باشد.

اگر فکر می‌کنید به این بیماری مبتلا شده‌اید می‌توانید از خدمات پزشک در منزل هومکا بهره‌مند شوید. در صورتیکه برای درمان به تزریق دارو یا وصل سرم نیاز دارید خدمت تزریقات در منزل هومکا نیز به شما پیشنهاد می‌شود. 

تفسیر آزمایش

 

شرایط انجام آزمایش Mumps IgG/ IgM

انجام آزمایش Mumps IgG/ IgM نیاز به ناشتایی ندارد و بیمار می‌تواند در زمانی که پزشک مقرر کرده برای انجام تست به آزمایشگاه مربوطه مراجعه کند. توجه داشته باشید در صورتیکه داروی خاصی مصرف می‌کنید،‌ قبل از انجام آزمایش به پزشک اطلاع دهید. آزمایش Mumps IgM باید در طی ۱۰ الی ۱۴ روز نقاهت بیمار، انجام شود تا بتواند نتیجه‌ی دقیق‌تری را به پزشک دهد.
در ادامه درباره‌ی شرایط و مواردی که باید برای دریافت نتیجه‌ی‌ بهتر رعایت شود نیز نکاتی را بیان خواهیم کرد.

  • برای اینکه نمونه دچار آلودگی یا ویروس نشود، بلافاصله پس از دریافت نمونه لازم است آن‌ را روی یخ قرار داده و به آزمایشگاه مربوطه انتقال دهند.
  • از آنجایی که این بیماری مسری است و می‌تواند به افراد سالم انتقال پیدا کند، باید تمام شرایط لازم در حین نمونه‌گیری رعایت شود و در محیطی کامل ضد عفونی شده و فقط توسط پرستار مربوطه دریافت تست صورت بگیرد.
  • سرمی که توسط آن نمونه گیری می‌شود باید عاری از فیبرین و همولیز باشد.
  • لازم است از نگهداری نمونه در دمای اتاق پرهیز شود و از سرد و گرم کردن آن نیز جلوگیری کنید، چرا که در این صورت نمونه مورد تایید نخواهد بود و آزمایش باید دوباره تکرار شود.
  • دمای مورد تایید برای نگهداری نیز باید به شکلی باشد که ویروس داخل نمونه از بین نرود و نتیجه‌ی آزمایش آن‌ را به درستی نشان دهد.

آزمایش Mumps IgG

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Mumps IgG/IgM

یکی از تست‌های دیگری که در کنار Mumps IgG/ IgM صورت می‌گیرد، آزمایش Amylase  است. این تست میزان آمیلاز را در خون یا ادرار اندازه‌گیری می‌کند. آمیلاز آنزیم یا پروتئین خاصی است که در هضم غذا کمک نقش دارد. بیشتر آمیلاز شما در لوزالمعده و غدد بزاقی ساخته می شود. مقدار کمی آمیلاز در خون و ادرار طبیعی است.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

بیماری‌های تاثیرگذار بر نتیجه‌ی آزمایش Mumps IgG/IgM

بیماری‌های زیر می‌توانند بر نتیجه‌ی آزمایش Mumps IgG‌ تاثیرگذار باشند: 

  • روماتوئید فاکتور (RF)

وجود این فاکتور در بافت‌های بدن انسان، موجب افزایش کاذب IgM می‌شود.

  • افراد مبتلا به ویروس سرخک و سرخچه

در اینگونه افراد نیز‌ IgM‌ به طور کاذب افزایش پیدا خواهد کرد و ممکن است پزشک را در مورد وجود ویروس اوریون در بدن بیمار به اشتباه بیاندازد.

  • وجود همولیز و لیپمیک

نمونه در صورت داشتن همولیز (‌تخریب هموگلوبین)‌و لیپمیک یا سرم کدر ، موجب می‌شود که نتیجه‌ی آزمایش به درستی تعیین نشود. منظور از لیمپیک تجمع بالای چربی در پلاسمای خون است.  

  • وجود آنتی بادی اوریون در سرم‌های دریافتی از قبل

ممکن است بیمار در گذشته سرمی را دریافت کرده باشد که آنتی بادی اوریون در آن وجود داشته باشد و پزشک را در مورد ایمن بودن فرد در مقابل ویروس به اشتباه بیاندازد.

در رابطه با آزمایش Mumps IgG و اینکه در چه مواقعی پزشک آن را تجویز می‌کند سایت Mayo Clinic Laboratories این‌گونه نوشته است:

 اوریون در بین افراد واکسینه نشده بسیار عفونی است و معمولاً از طریق استنشاق قطرات تنفسی یا ترشحات آلوده منتقل می‌شود. به دنبال یک دوره نهفتگی تقریبی ۲ هفته‌ای، شروع علائم به طور معمول با وجود یک برآمدگی، سردرد و بی‌حسی حاد است. مشخصه اصلی اوریون، بزرگ شدن دردناک غدد بزاقی است که تقریباً در ۶۰٪ افراد  اتفاق می‌افتد.

برای ثبت درخواست آزمایش Mumps IgG بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

نرمال نبودن نتایج آزمایش Mumps IgG/ IgM یعنی .... 

 اگر فاکتور Mumps IgG/ IgM نرمال نباشد، یعنی فرد به اوریون مبتلا شده و با علائم و عوارض زیر مواجه خواهد شد: 

  • سردرد
  • تب شدید
  •  حالت تهوع و استفراغ
  •  احساس درد در ماهیچه‌ها، گردن و شکم
  • خستگی بیش از حد

علاوه بر آن سختی در خوردن و جویدن غذا و از دست دادن اشتها نیز از سایر علائم ابتلا به این ویروس است. مشهود‌ترین علایمی که برای اکثر بیماران مبتلا پیش می‌آید مربوط به تورم غدد لنفاوی نزدیک فک و بناگوشی است. علائم به طور معمول ۱۶-۱۸ روز پس از عفونت ظاهر می‌شوند اما این دوره ممکن است از ۱۲ تا ۲۵ روز پس از عفونت نیز ادامه داشته باشد.

در صورت ابتلای شدید به عفونت اوریون،‌ ممکن است بیماری‌های دیگری نیز برای فرد پیش بیاید که شامل موارد زیر است.

  • ناباروری در مردان و التهاب در بیضه‌ها
  • ابتلا به مننژیت و پانکراتیت
  • التهاب و احساس درد در قلب
  • تورم تخمدان در زنان و سخت‌تر شدن زایمان آن‌ها
  • کری یا ناشنوایی دائمی در صورت شدت یافتن عفونت
  • التهاب لوزه‌المعده که در چهار درصد افزاد مبتلا رخ می‌دهد.
  • در زنان باردار موجب سقط جنین می‌شود.

توصیه می‌کنیم جهت اطمینان از سلامتی خود از خدمات چکاپ در منزل مجموعه هومکا استفاده کنید.

تفسیر آزمایش

 

آزمایشی Mumps IgG/ IgM در منزل

برای انجام Mumps IgG/ IgM چه برنامه‌ایی دارید؟ با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا راحت‌تر از آنچه که تصورش را کنید، می‌توانید طیف وسیعی از انواع آزمایش خون در منزل را انجام دهید. کافی است همین حالا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. اگر به دنبال راه ساده‌تری هستید کافی است بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید تا سفارش شما به صورت موقت ثبت شود. سپس کارشناسان ما با شما تماس گرفته و کلیه جزییات ارائه خدمت را توضیح خواهند داد. در این مرحله می‌توانید سفارش خود را به صورت نهایی ثبت کنید. در مرحله آخر متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر شما مراجعه خواهد کرد.

در حال حاضر ساکنین سراسر استان تهران، کرج و حومه و مشهد می‌توانند از خدمات آزمایشگاهی و درمانی هومکا بهره ببرند. ما را به دیگران معرفی کنید تا آنها نیز تجربه‌ایی بی‌دغدغه در این زمینه داشته باشند. 

دسترسی سریع

سوالات متداول

ایا می توان از بیمه برای پرداخت هزینه آزمایش در منزل استفاده کرد؟
هومکا هنگام ارائه خدمت قبض هزینه آزمایش را در اختیار شما قرار خواهد داد. با ارائه این قبض به سازمان بیمه‌ایی طرف قرار داد، بخشی از هزینه پرداخت خواهد شد.
آیا برای آزمایش Mumps IgG باید ناشتا باشیم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
آیا اوریون در زنان باردار خطرناک است؟
این بیماری می تواند منجر به سقط جنین شود.
مهمترین علامت اوریون چیست؟
تورم غدد لنفاوی نزدیک فک و بناگوشی از مهمترین علائم اوریون محسوب می‌شود.
آیا بروز اوریون در بزرگسالی وجود دارد؟
بله. این احتمال وجود دارد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L