آزمایش Lymph
خانه
مقالات
آزمایش Lymph

آزمایش Lymph

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/30
lymphocytes چیست و چرا تجویز می‌شود؟
در آزمایش Lymph به بررسی میزان گلبول سفیدی به نام لنفوسیت پرداخته می‌شود. این گلبول نقش مهمی در مبارزه با انواع سرطان و عفونت را دارد. لنفوسیت‌ها در مغز استخوان تولید می‌شوند. این گلبول سفید خود به دو دسته T و B تقسیم می‌شود. نوع T از بدن در برابر سرطان‌ها محافظت می‌کند و نوع B آنتی بادی تولید خواهد کرد. آنها در کنار هم به محافظت از بدن کمک می‌کنند.

شاید اولین بار که برگه آزمایش خود را میبینید این پرسش برای شما به وجود بیاید که Lymphocytes چیست؟ این آزمایش یکی از تست‌های خون است که برای بررسی وضعیت سلامتی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمایش به ارزیابی یکی از انواع گلبول‌های سفید می‌پردازد که به عنوان لنفوسیت معرفی می‌شوند.  آنها وظیفه مبارزه با بیماری‌های سرطانی و عفونت‌ها را بر عهده دارند. برای مشخص شدن مقدار لنفوسیت در خون از مخفف کلمه lymphocytes یعنی lym در برگه نتیجه آزمایش استفاده می‌‌شود. با هومکا همراه باشید تا بیشتر راجع به این آزمایش بدانید. 

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش Lymph تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

برای انجام انواع خدمات آزمایش در منزل هومکا می‌توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش lymphocytes چیست؟

مغز استخوان هر انسانی، پیوسته در حال تولید سلول‌هایی است که نهایتا، تبدیل به لنفوسیت‌ها می‌شوند. تعدادی از این سلول‌ها وارد غدد لنفاوی شده و  تعداد قابل توجهی از آنها  وارد جریان خون می‌شوند. سیستم لنفاوی نیز گروهی از اندام‌ها و بافت‌های بدن مانند طحال و لوزه هستند که از بدن در مقابل عفونت محافظت می‌کنند. این گلبول‌های سفید به دو دسته لنفوسیت‌های بزرگ و کوچک تقسیم می‌شوند. لنفوسیت‌های کوچک نیز به دو گروه T و B طبقه‌بندی خواهند شد. تقریبا ۲۵ درصد از لنفوسیت‌ها در مغز استخوان باقی می‌مانند و تبدیل به سلول‌های B می‌شوند و ۷۵ درصد بقیه نیز وارد "تیموس" می‌شوند که به آن‌ها سلول‌های T گفته می‌شود. سلول‌های B و T به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • سلول‌های effector که از سوی آنتی‌ژن‌ها به منظور مقابله با عفونت‌ها فعال می‌شوند.
  • سلول‌های حافظه که به اندازه‌ای در بدن باقی می‌مانند که قادر به مقابله با عفونت‌ها باشند.

 در نتیجه سلول‌های لنفوسیت B و T همراه با هم  برای مبارزه با عفونت‌‌ها فعالیت می‌کنند.

سلول‌های  B آنتی‌ژن‌ها را تشخیص می‌دهند آن‌ها را تبدیل به پلاسما می‌کنند. این سلول‌ها نهایتا، برای مبارزه با آنتی‌بادی‌ها در بدن آماده می‌شوند. سه نوع خاص از سلول‌های T در خون وجود دارد و هر کدام از آن‌ها، نقش خاصی را بر عهده دارند:

سلول‌های T سیتوتوکسیک که به آن‌ها سلول‌های کشنده نیز گفته می‌‎شود. وظیفه از بین بردن سلول‌های بدن که تبدیل به آنتی‌ژن و سلول‌های سرطانی شده‌اند را بر عهده دارند. سلول‌های T کمک کننده در کنار پاسخ ایمنی سلول‌های B و سایر سلول‌های T به بدن برای مقابله با عفونت کمک می‌کنند. در نهایت سلول‌های T نظارتی نیز از ابتلای بدن به بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می‌کنند.

آزمایش Lymph

سایت Web Md در مورد لنفوسیت‌ها این چنین توضیح داده است: 

لنفوسیت‌ نوعی گلبول سفید بوده و  بخش مهمی از دستگاه ایمنی بدن به‌شمار می‌رود. حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از گلبول‌های سفید خون لنفوسیت‌ها هستند. به ازای هر ۶۰۰ تا ۷۰۰ گلبول قرمز، یک گلبول سفید وجود دارد. تعداد آنها کم به نظر می‌رسد. اما آنها ارتش قدرتمند بدن هستند و به محض وارد شدن عامل بیماری‌زا  دفاع از بدن را آغاز خواهند کرد. 

زمانی که تعداد لنفوسیت‌ها بیش از حد طبیعی می‌شود، لنفوسیتوز  ایجاد خواهد شد. بالا بودن سطح لنفوسیت به این معنی است که بدن در حال مبارزه  با عفونت است.  این عارضه موقتی و بی ضرر است و در بیشتر موارد با بهبود بیماری زمینه‌ایی درمان می‌شود.  اما گاهی اوقات تعداد بالای لنفوسیت‌ها می‌تواند به دلیل وجود یک بیماری خطرناک باشد. از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: 

  • هپاتیت
  • HIV و ایدز
  • سیفلیس
  • بیماری سل

 

تفسیر آزمایش lymph چیست؟ 

اگر شما علائم یک بیماری را داشته باشید و مظنون به وجود ناهنجاری در خون باشید یا تعداد کلی لنفوسیت‌های شما عادی نباشد در این موارد، پزشک آزمایش خونی تحت عنوان کنترل سلولهای B و T را برای شما تجویز می‌کند تا در آزمایشگاه، تعداد لنفوسیت‌ها در مقدار معینی از خون شمرده شوند. تعداد کم یا زیاد لنفوسیت‌ها اگر به تشخیص پزشک نشات گرفته از یک بیماری باشد نیاز به اقدامات درمانی دارد که پزشک با توجه به نتیجه آزمایش Lymph، تجویزهای لازم را انجام می‌دهد. 

تفسیر آزمایش

تعداد پایین لنفوسیت که به عنوان لیمفوپنیا شناخته می‌شود معمولا به دلایل ذیر رخ می‌دهد:

  • اگر در بدن به اندازه کافی لنفوسیت ترشح نشود.
  • اگر لنفوسیت‌ها در بخش‌هایی مانند طحال یا گره‌های لنفاوی جمع شده باشند.
  • اگر لنفوسیت‌های ایجاد شده در بدن از بین ‌بروند.

لیمفوپنیا ممکن است نشانگر بعضی شرایط و بیماری‌ها باشد البته بیماری‌هایی مانند آنفولانزا یا عفونت خفیف، در بسیاری از افراد جدی نیست اما در هر صورت میزان لنفوسیت پایین باعث می‌شود شما در معرض بیماری قرار بگیرید.

آزمایش Lymph

 

شرایط آزمایش lymphocytes چیست؟ 

آزمایش لنفوسیت به شرایط خاصی نیاز ندارد. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما راجع به آن با پزشک مشورت داشته باشید .مصرف برخی داروها قبل از آزمایش ممکن است محدود یا قطع شود. 

 

مقدار نرمال lymphocyte در آزمایش خون چقدر است؟

میزان لنفوسیت‌ها با توجه به نژاد، جنسیت، محل و سبک زندگی و عادات فردی تغییر می‌کند. مقدار نرمال لنفوسیت (Lymphocytes) در بزرگسالان بین ۱۰۰۰ و ۴۸۰۰ لنفوسیت در ۱ میکرولیتر (µL) از خون است. همچنین سطح نرمال لنفوسیت‌ها بین کودکان بین ۳۰۰۰ و ۹۵۰۰ لنفوسیت در ۱ µL از خون است. تعداد لنفوسیت‌هایی که به شکلی غیر عادی کم یا زیاد باشد نشان از بیماری دارد.

به طور معمول، تعداد بالا یا پایین لنفوسیت‌ها به خودی خود نمی‌تواند دلیل بر بیماری باشد بلکه ممکن است آن‌ها واکنش طبیعی بدن به بیماری عفونی، التهابی یا سایر بیماری‌ها باشند. در چنین شرایطی تعداد لنفوسیت‌ها پس از مدتی به خودی خود به سطح نرمال بازمی‌گردد. اگر مقدار لنفوسیت‌ها به مرور زمان بالا یا پایین باقی بماند می تواند نشانه بیماری باشد و احتمالا از سوی پزشک به عنوان بیماری لنفوسیتوپنی یا لنفوسیتوز تشخیص داده خواهد شد. این بیماری‌ها می‌توانند با توجه به دلیل ایجاد، شدید یا خفیف باشند.

آزمایش LYMPH

 

انواع lymphocytes چیست؟

لنفوسیت‌ها گروهی از سلول‌های سفید خونی هستند که سیستم دفاعی و ایمنی بدن را تشکیل می‌دهند. لنفوسیت‌ها خود به دو گروه سلول‌های T و سلول‌های B تقسیم می‌شوند. هر دو نوع لنفوسیت وظیفه دفاع از بدن در برابر عوامل بیگانه را بر عهده دارند اما عملکرد هر کدام با دیگری متفاوت است.

سلول‌های B تولید کننده آنتی بادی هستند که با اتصال به باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا آن‌ها را خنثی و سپس نابود می‌کنند. سلول‌های T خود به دو گروه سلول‌های T کمکی و سلول‌های T کشنده تقسیم می‌شوند. سلول‌های T کمکی با تولید پروتئینی سیگنالی محلول در خون، سیستم ایمنی را برای واکنش قوی‌تر در برابر عوامل عفونی آماده می‌سازد در حالیکه سلول‌های T کشنده به طور مستقیم در خط مقدم مبارزه با عوامل عفونی قرار دارند و در نبردی تن به تن سلول‌های آلوده به ویروس و باکتری را نابود می‌کنند.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

علائم بالا بودن lym در آزمایش خون چیست؟

بنا به دلایلی ممکن است در جواب آزمایش خون تعداد لنفوسیت‌ها بیش از حد نرمال باشد. بالا بودن لنفوسیت ها یا همان لنفوسیتوز از نشانه‌های مبارزه سیستم ایمنی با بیماری‌ها و عوامل عفونی است. افزایش لنفوسیت‌ها در بدن به خودی خود علائمی ندارد بلکه علائم زمانی بروز می‌کنند که بیماری زمینه‌ای به مرحله تظاهرات بالینی رسیده باشد. این علائم با توجه به شدت بیماری از حالت خفیف تا شدید متغییر هستند. برای مثال اگر افزایش لنفوسیت‌ها ناشی از عفونت‌های باکتریایی باشد یک نوع علائم و اگر افزایش لنفوسیت‌ها مربوط به اختلالات خونی باشد نوع دیگری از علائم بروز می‌کند. در مجموع نشانه‌های زیر  به طور شایع در بالا رفتن لنفوسیت‌های بدن دیده می‌شود:

  •  متورم شدن گره‌های لنفاوی گردن و زیر بغل
  •  تعریق شبانه
  •  شکم درد
  •  کاهش اشتها
  •  تنگی نفس
  •  ضعف و خستکی بدن

 

علائم پایین بودن lym در آزمایش خون چیست؟

پایین بودن لنفوسیت در بدن یا لنفوسیتوپنی زمانی رخ می‌دهد که مقدار لنفوسیت‌ها در آزمایش خون کمتر از محدوده نرمال باشد. مقادیر بسیار پایین و بلند مدت لنفوسیت‌ها معمولا ناشی از عفونت و یا بیماری‌های زمینه‌ای جدی است. با کم شدن تعداد لنفوسیت‌ها در بدن، توان سیستم ایمنی برای مبارزه با میکروب‌ها کاهش یافته و در نتیجه بیماری‌های عفونی به صورت مکرر بروز می‌کنند.

بالا بودن لنفوسیت در آزمایش

 

بالا بودن لنفوسیت‌های T در بدن نشانه چیست؟

بالا بودن سلول‌های T در خون معمولا از موارد زیر ناشی می‌شود:

  •  بیماری مونونوکلئوز عفونی
  •  لوکمیای حاد لنفوسیتی (ALL)، نوعی از سرطان خون که سلول‌های سفید خون را درگیر می‌کند.
  • مولتیپل میلوما، نوعی بدخیمی است که پلاسماسل‌ها را در مغز استخوان تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  •  مشکلات ژنتیکی، نظیر سندرم خودایمنی تکثیر لنفاوی
  • بیماری‌هایی که بر ریه تاثیر می‌گذارند مانند سل
  • سرطان مربوط به گلبول‌های سفید
  • سرطان خون که از مغز استخوان شروع می‌شود.
  • بیماری مقاربتی مانند سفلیس
  • یکی از انواع عفونت ویروسی مانند مونونوکلئوز عفونی
  • عفونت نشأت گرفته از یک انگل مانند توکسوپلاسموز

تفسیر آزمایش

 

پایین بودن لنفوسیت‌های T در خون نشانه چیست؟

لنفوپنی سلول های T معمولا بر اثر یک بیماری زمینه‌ای بروز می‌کند. لنفوسیت‌های T بخش بزرگی از لنفوسیت‌های بدن هستند و لنفوپنی در آن‌ها نسبت به لنفوسیت‌های B بیشتر دیده می‌شود. در ادامه مطلب به مهمترین عواملی که باعث کاهش تعداد لنفوسیت‌های T در بدن می‌شوند اشاره می‌کنیم:

  • عفونت‌های ویروسی نظیر آنفلوانزا
  • بالا رفتن سن و سالخوردگی
  • اختلالات نقص ایمنی
  •  قرار گرفتن در معرض پرتوهای رادیو اکتیو
  • آلودگی به HIV و ایدز
  • ابتلا به سرطان‌هایی نظیر لوکمیا و لنفوم هوچکین که گره‌های لنفاوی و خون را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
  • در موارد نادر نقص سلول‌های T به صورت مادرزادی
  • بالا رفتن ریسک ابتلا به HIV: در اینصورت پزشک انجام آزمایش ایدز را برای شما تجویز خواهد کرد.

 

بالا بودن لنفوسیت‌های B در بدن نشانه چیست؟

اگر تعداد لنفوسیت‌های B بسیار بالاتر از حالت نرمال و در بلند مدت نیز ادامه دار باشد نشانه یکی از مشکلات زیر است:

 

پایین بودن لنفوسیت‌های B در بدن نشانه چیست؟

شایعترین عواملی که تعداد لنفوسیت‌های B خون را دستخوش تغییر کرده و تعداد آنها را کاهش می‌دهند شامل موارد زیر است:

  •  لوکمیای لنفوبلاستیک حاد سلول‌های B
  •  عفونت HIV یا سایر بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند.
  •  سندرم دی جرج
  • لوسمی لنفوبلاستی حاد

هومکا در کوتاه‌ترین زمان درخواست شما در زمینه‌های مختلف مانند بررسی CBC در آزمایش خون، آزمایش TSH، آزمایش گروه خونی را انجام خواهد داد.

 

آزمایش lymphocytes در منزل با هومکا!

حالا که متوجه شدید Lymphocytes چیست؟ بهتر است بدانید که هومکا مجموعه‌ای است انواع خدمات آزمایش در منزل را مانند آزمایش Lym را به شما ارائه می‌دهد. تنها کافی است با هومکا در ارتباط باشید و مراحل زیر را طی کنید.

  • لطفا بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید تا سفارش ثبت شود.
  • کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند. سوالات خود را در این همین مرحله از کارشناسان ما بپرسید. 
  • پس از تایید شما، سفارش ثبت نهایی شده و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر شما مراجعه خواهد کرد. 

اگر مایل باشید می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید. تجربه خود از هومکا را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش لنفوسیت باید ناشتا باشیم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
lymphocytes چیست؟
این آزمایش سطح انواع اصلی گلبول‌های سفید خون را در بدن اندازه گیری می‌کند. شمارش لنفوسیت‌ها بخشی از آزمایش CBC است. اگر نتیجه تست غیر نرمال باشد و پزشک مشکوک به وجود بیماری یا عفونت باشد، ممکن است درخواست تست CBC کند.
آیا بالا بودن سطح آزمایش lym خطرناک است؟
در بیشتر مواقع سطح بالای آزمایش lym با درمان بیماری زمینه‌ایی از بین خواهد رفت، اما گاهی اوقات علت بروز آن به دلیل بیماری‌های جدی مانند ایدز، سیفلیس، سرطان و سل است.
اگر لنفوسیت پایین باشد چه اتفاقی می‌افتد؟
پایین بودن سطح لنفوسیت‌ها باعث می‌شود بدن توانایی مبارزه با عفونت‌ها را نداشته باشد. در این صورت به راحتی به عفونت‌های ویروسی، قارچی، انگلی و باکتریایی مبتلا خواهید شد.
آزمایش در منزل هومکا چه شهرهایی را پوشش می‌دهد؟
سراسر تهران، کرج و حومه و مشهد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L