آزمایش Free PSA
خانه
مقالات
آزمایش Free PSA

آزمایش Free PSA

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/23
آزمایش Free PSA + شرایط انجام آن
آزمایش free PSA یکی از تست‌های غربالگری در مردان به‌شمار می‌رود. این تست با هدف تشخیص و درمان سرطان پروستات تجویز می‌شود. سرطان پروستات یکی از بیماری‌های شایع در بین مردان است. این بیماری به تدریج در بدن رشد می کند و در مراحل ابتدایی هیچ نشانه‌ایی ندارد. آزمایش free PSA بهترین راه حل برای تشخیص زودهنگام این بیماری است. اگر می‌خواهید این آزمایش را انجام دهید، این مقاله را مطالعه کنید تا با شرایط آزمایش free PSA آشنا شوید.

آزمایش Free PSA یکی از رایج‌ترین و دقیق‌ترین تست‌های آزمایشگاهی است که جهت تشخیص دقیق سرطان پروستات تجویز می‌شود. در این تست منظور از free PSA همان آنتی ژن آزاد پروستات است. در این مقاله سعی شده است در مورد آزمایش پروستات و مطالب مرتبط به آنها اطلاعاتی به شما داده شود. اگر قصد انجام این آزمایش را دارید، این مقاله را مطالعه کنید. این مطلب فقط برای بالا بردن آگاهی شما گردآوری شده است و نباید با استناد به آن به تفسیر آزمایش free PSA پرداخته شود.  

 

آزمایش پروستات برای چیست؟ 

آزمایش پروستات یک آزمایش واحد است، یعنی برخلاف بسیاری از آزمایشات دیگر، تست مکمل یا مرتبط ندارد. آزمایش free psa برای تشخیص دقیق سرطان پروستات روشی کاملا موثر شناخته شده است و به روش خونگیری انجام می‌گیرد. در این آزمایش اندازه‌گیری میزان آنتی ژنهای پروستات آزاد در خون هدف اصلی است. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

خوب است بدانید که آزمایش free PSA برای اولین بار در دهه ۷۰ میلادی ابداع شد، ولی از دهه ۸۰ میلادی استفاده از آن در تشخیص بیماری سرطان پروستات رایج و به عنوان یک روش تشخیصی مطمئن معرفی شد. اما PSA چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده می‌شود. 

آزمایش free psa

 

Free PSA در آزمایش خون نشانه چیست؟ 

سوال اول این است که PSA چگونه در بدن مردان شناسایی می‌شود؟ لازم است بدانید که PSA یک نوع گلیکوپروتئین است. این آنتی ژن به میزان قابل توجهی در پروستات وجود دارد. البته باید دانست که PSA به میزان بسیار کمتر در دیگر بافت‌های بدن مردان همچون غدد شیری پستان، پستان و غدد فوق‌ کلیه نیز تولید می‌شود.

با وجود اینکه گفتیم این آنتی ژن در اندام‌های دیگر مردان نیز یافت می‌شود، اما ترشح آن بیشتر در بافت‌های پروستات صورت می‌گیرد و بصورت کلی میزان ترشح آن به هورمون‌های اندروژن مردان وابستگی دارد.

PSA در خون مردان به میزان بسیار ناچیزی وجود دارد. درصورتی که سطح این آنتی ژن از حدود نرمال بیشتر یا کمتر شود، ممکن است نشانه بروز مشکل در پروستات باشد.

PSA از زمان شروع بلوغ در بدن مردان تولید می‌شود و هنگامی که ترشح آندروژن متوقف شود، سطح آن نیز کاهش پیدا می‌کند، به همین علت اشاره کردیم که PSA کاملا وابسته به هورمون مردانه آندروژن است.

ممکن است این سوال مطرح شود که PSA چه‌کاری انجام می‌دهد؟ این آنزیم وظیفه رقیق کردن مایع منی را برعهده دارد و در باروری نیز موثر است. این آنزیم بصورت آزاد در کنار دیگر پروتئین‌های خون داخل خون مردان وجود دارد.

درباره تفاوت PSA و free PSA در سایت (Health Line)  اینطور آمده است:

PSA آنزیمی است که به پروتئین‌های موجود در منی متصل شده و آن‌ها را تجزیه می‌کند. به این ترتیب منی، رقیق خواهد شد. این شرایط سبب می‌شود تا اسپرم‌ها بتوانند خود را به لوله‌های رحم برسانند. منظور از  PSA آزاد همان PSA  است که به هیچ پروتئینی متصل نیست.

 

شرایط انجام آزمایش Free PSA

برای انجام این آزمایش به نکات زیر دقت کنید: 

  • برای انجام این آزمایش نیاز نیست ناشتا باشید. 
  • برای انجام این آزمایش لازم است از انزال یک روز قبل از نمونه‌گیری اجتناب شود. 
  • نمونه‌گیری حداقل چهار هفته بعد از معاینه رکتال ( DRE) و انجام بیوپسی سوزنی توصیه می‌شود. 

اگر نسخه دارید و می‌خواهید آزمایش خود را در منزل انجام دهید، کلیک کنید

 آزمایش Free PSA

 

تفسیر آزمایش Free PSA

در آزمایش free PSA میزان این آنزیم در خون را با واحد نانو گرم در میلی‌لیتر ارزیابی و ثبت می‌کنند. میزان طبیعی یا غیرطبیعی آنتی ژن PSA بستگی به عللی همچون حجم پروستات، نژاد مردان و سن افراد دارد، بنابراین سطح طبیعی  و بحرانی آن برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

بصورت کلی مقدار طبیعی PSA کمتر از ۲ و بیشتر از ۴ نباید گزارش شود و در غیر اینصورت بروز بیماری سرطان پروستات احتمال داده می‌شود. با توجه به رنج سنی مقدار طبیعی PSA در آزمایش بصورت زیر خواهد بود:

  • مردان تا سن ٧٠ سال و بیشتر<(۵)ng/ml
  • مردان تا سن ٦٠سال<(۴)ng/ml
  • مردان تا سن ٥٠ سال<(۳)ng/ml

تفسیر آزمایش

 

علائم بالا یا پایین بودن فاکتور آزمایش Free PSA

به طور کلی باید دانست که درصورت مشاهده علائم زیر امکان کاهش سطح فاکتور آزمایش free PSA وجود دارد:

  • مشکلات تخلیه ادرار
  • وجود خون در ادرار و مایع منی
  • اختلالات در نعوذ و انزال
  • درد و ناراحتی در ناحیه لگن
  • کاهش کالیبر جریان ادرار

دقت کنید که بالا بودن PSA در آزمایش حتما به مفهوم وجود یا ریسک بالای ابتلا به سرطان پروستات نیست. ممکن است علل محیطی متفاوت یا وجود بیماری‌های دیگری همچون پروستاتیت، التهاب پروستات و پروستات نیز در سطح PSA خون تاثیرگذار باشند.

در بیشتر مواردی که سطح PSA ما بین ng/ml ١٠-٤ گزارش شده است، علت سرطان پروستات نبوده و متخصص دلیل اصلی را BPH یا بزرگی پروستات تشخیص می‌دهد. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان Free PSA یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

 

بیماری‌های تاثیرگذار در نتیجه آزمایش Free PSA

کاهش سطح نرمال PSA ممکن است ریسک بروز سرطان پروستات را به همراه داشته باشد. این بیماری یکی از شایع‌ترین انواع سرطان درمیان مردان به‌شمار می‌رود. خوب است بدانید که تنها با معاینه پزشکی و انجام آزمایش PSA می‌توان پی به بروز این بیماری برد. چرا که علائم سرطان پروستات در فاز اولیه بیماری خود را نشان نمی‌دهد و حتی بیمار درد و ناراحتی نیز در مراحل نخستین احساس نخواهد کرد.

مردانی که سابقه بروز سرطان پروستات در خانواده را دارند، لازم است هر شش ماه یا سالی یکبار  آزمایش PSA را تکرار کنند. این بیماری از سنین ۵۰ سال به بالا بیشتر شیوع پیدا می‌کند و ابتدا فقط در غدد پروستات منتشر می‌شود، بنابراین با تشخیص زودهنگام می‌توان آن را مهار کرد.

آزمایش free psa

 

انجام آزمایش Free PSA در منزل توسط هومکا

برای انجام آزمایش در منزل به مجموعه هومکا اعتماد کنید. هومکا برای ارائه خدمات آزمایشگاهی مانند آزمایش Free PSA با آزمایشگاه‌های معتبر همکاری دارد. خدمات درمانی، مراقبتی و آزمایشگاهی در منزل هومکا در سریعترین زمان ممکن، با کیفیتی مطلوب و قیمتی متعادل به شما عرضه خواهد شد. شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت پزشک در منزل و پرستار در منزل نیز بهره ببرید. 

برای ثبت سفارش کافی است بر روی بنر زیر کلیک کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. حالا کمی منتظر بمانید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. در این مرحله اطلاعات کاملی از نحوه ارائه خدمت در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اگر موافقت کنید، سفارش ثبت نهایی می‌شود و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر شما اعزام خواهد شد. ما حتی در روزهای تعطیل آماده خدمت‌رسانی هستیم. 

ساکنین سراسر استان تهران و شهرهای کرج، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، مشهد، قزوین و رشت می‌توانند از خدمات این مجموعه بهره ببرند. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا ویتامین D می‌تواند PSA را کاهش دهد؟
یک مطالعه بالینی نشان داد که مکمل ویتامین D سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را کاهش می‌دهد و میزان بقا را در بیماران مبتلا به سرطان پروستات افزایش می‌دهد.
آیا PSA می‌تواند پایین بیاید؟
سطح PSA ممکن است گیج کننده باشد. می‌تواند بدون دلیل مشخص بالا و پایین برود همچنین می‌تواند پس از درمان افزایش یابد و سطح آن در مردان مسن و کسانی که پروستات بزرگ دارند بیشتر است.
چه ویتامین‌هایی برای پروستات مضر هستند؟
با این که تحقیقات بیشتری لازم است، نگرانی‌‌هایی در خصوص مصرف مقادیر زیاد ویتامین E، روی و سلنیوم وجود دارد و ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را در برخی از مردم افزایش دهد.
آیا اضطراب می‌تواند سطح PSA را افزایش دهد؟
یک مطالعه در بیمارستان نشان داد که اضطراب بالاتر میزان غربالگری PSA را در مردان افزایش می‌دهد.
قبل از تست PSA چه کارهایی نباید انجام داد؟
مردان نباید در ۴۸ ساعت قبل از انجام آزمایش PSA، انزال داشته باشند. منی آزاد شده در حین فعالیت جنسی می‌تواند باعث افزایش موقتی سطح PSA شود که ممکن است بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد. همچنین در ۴۸ قبل از انجام آزمایش نباید ورزش سنگین انجام دهند.
برای آزمایش free PSA باید ناشتا باشیم؟
این آزمایش به ناشتایی نیز ندارد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L