تست آنفولانزا
خانه
مقالات
تست آنفولانزا

تست آنفولانزا

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/02
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه‌ی خدمات آزمایشگاهی، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قابل انجام است.
تشخیص آنفولانزا از سرماخوردگی و کرونا با آزمایش PCR!
با فرا رسیدن فصل سرما، آمار مبتلایان به انواع آنفولانزا، ویروس‌های فصلی و سرماخوردگی افزایش می‌یابد. آنفولانزا، کروناویروس و سرماخوردگی ممکن است علائم مشابهی داشته باشند، اما تفاوت‌های مشخصی دارند. طول دوره بیماری، سرعت انتقال و انتشار بیماری و مدت زمان بهبود کامل از تفاوت‌های آن‌ها است. برای آشنایی با علائم آنفولانزا، تفاوت آن با کرونا، روش‌های تشخیص و درمان این بیماری با این مقاله از هومکا همراه باشید.

با توجه به شیوع بالای آنفولانزا در چندهفته اخیر و لزوم تشخیص و درمان به موقع آن، آشنایی با آنفولانزا و علائم آن و همچنین آگاه بودن از آزمایش‌های تشخیصی می‌تواند به درمان موثرتر و پیشگیری از بروز عوارض آنفولانزا کمک کند. در این مقاله از هومکا اطلاعات کاملی در خصوص تست آنفولانزا و راه‌های تشخیص آن فراهم شده و در اختیار همراهان گرامی قرار گرفته است.

درخواست تست آنفولانزا در منزل

 

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یکی از عفونت‌های سیستم تنفسی است که گوش، حلق و بینی افراد مبتلا را درگیر می‌کند. اگرچه آنفولانزا علائمی مشابه سرماخوردگی و گاهی مشابه با کروناوریروس دارد اما جنس این بیماری با سرماخوردگی و کرونا کاملا متفاوت است چراکه عامل ایجاد کننده آن‌ها یکسان نیست. بسیاری از افراد مبتلا به آنفولانزا معمولا با استراحت کردن طی چند روز بهبود می‌یابند اما در بعضی موارد آنفولانزا می‌تواند سخت و گاهی با پیامدهای جدی همراه باشد. افراد زیر بیشتر در معرض چنین مشکلاتی قرار دارند:

  • کودکان زیر ۲ سال
  • افراد بالاتر از ۶۵ سال
  • کارکنان و پرسنل مراکز درمانی
  • زنان باردار
  • افرادی که سیستم ایمنی آنان به دلیل بیماری و یا مصرف دارو تضعیف شده است
  • افرادی که به بیماری‌های مزمن همچون آسم، بیماری‌های قلبی، بیماری کلیوی و دیابت مبتلا هستند
  • افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند (شاخص توده بدنی بیش از ۴۰)

یکی از راه‌های پیشگیر از ابتلا به آنفولانزا تزریق واکسن است. اگرچه تزریق واکسن آنفولانزا نمی‌تواند به طور ۱۰۰ درصد از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری کند اما قادر است تا حدود قابل توجهی احتمال مبتلا شدن را کاهش دهد.

 

آشنایی با انواع آنفولانزا

شاید تاکنون تصور شما بر این بوده که یک ویروس آنفولانزا عامل تمام عفونت‌های آنفولانزا است اما جالب است بدانید که همانند کروناویروس، آنفولانزا نیز سویه‌هایی دارد که از نظر شدت بیماری با هم متفاوت هستند. انواع آنفولانزا شامل A، B، C و D است. آنفولانزای نوع A و B باعث عفونت‌های فصلی می‌شوند که به آن اپیدمی و یا همه‌گیری فصلی آنفولانزا (به ویژه پاییز و زمستان) آنفولانزا نیز گفته می‌شود.

اما گاهی نوع A چنان قدرت سرایت سریعی پیدا می‌کند که مانند کرونا تبدیل به پاندمی و یا دنیاگیری می‌شود. معمولا چنین پدیده‌ای زمانی رخ می‌دهد که یک جهش باعث تسریع سرایت تنفسی ویروس آنفولانزای A گردد. در مقابل، سویه C ویروس آنفولانزا قدرت سرایت چندانی ندارد و در افرادی که به این ویروس آلوده می‌شوند علائم خفیف بروز می‌کند. آنفولانزای نوع D به طور عمده در حیوانات موجب عفونت می‌شود و تاکنون بیماری‌زایی آن در انسان دیده نشده است.

 

تست آنفولانزا چیست؟

چند روش برای تشخیص ابتلای افراد به آنفولانزا وجود دارد که یکی از آن‌ها تست تشخیص سریع آنفولانزا (RIDTs) است. تست RIDTs در واقع کیت‌های آماده ای هستند که از داروخانه‌ها می‌توان آن را تهیه کرد. انجام تست RIDTs در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و می‌توان آن را در منزل هم انجام داد. بعضی از این کیت‌ها قادر به تشخیص همزمان کرونا و آنفولانزا نیز هستند اما معمولا احتمال بروز خطا در کیت‌های آماده بالاتر از سایر آزمایشات است.

گاهی ممکن است فرد به ویروس آنفولانزا آلوده باشد اما جواب آزمایش منفی کاذب شود. یکی از دقیق‌ترین آزمایشات تشخیصی آنفولانزا آزمایش مولکولی ویروس است که نمونه ژنتیکی ویروس را در نمونه دریافت شده با استفاده از روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس (RT-PCR) ارزیابی می‌کند. انجام این آزمایش مستلزم دریافت یک نمونه از بینی یا پشت حلق و سپس ارزیابی آن در آزمایشگاه تشخص طبی است. ارائه نتایج این آزمایش معمولا از یک تا چند ساعت طول می‌کشد.

 

شرایط انجام تست آنفولانزا چیست؟

پیش از انجام تست آنفولانزا نیاز به شرایط و یا آمادگی خاصی مانند ناشتا بودن نیست.

 

تفسیر تست آنفولانزا چگونه انجام می‌شود؟

در جواب آزمایش آنفولانزا ممکن است یکی از سه مورد زیر را مشاهده کنید:

  • نتیجه Positive: نتیجه مثبت یا Positive به این معناست که ذرات ویروس آنفولانزا در نمونه یافت شده است و شما مبتلا به آنفولانزا هستید
  • نتیجه Negative: نتیجه منفی یا Negative به این معناست که ویروس آنفولانزا در نمونه وجود ندارد
  • نتیجه Invalid: نتیجه نامعتبر یا Invalid به این معناست که یک خطا در آزمایش رخ داده که ممکن است ناشی از خطای نمونه‌گیری و یا خطای آزمایشگاه باشد

 

علائم آنفولانزا در بزرگسالان

در ابتدا ممکن است علائمی شبیه به سرماخوردگی نظیر آبریزش بینی، عطسه و گلودرد بروز کند اما تفاوت عمده آنفولانزا با کرونا در این است که علائم آنفولانزا ناگهانی ظاهر می‌شوند. در حالی‌که علائم سرماخوردگی تدریجی و به مرور زمان به‌وجود می‌آیند و از طرفی اگرچه سرماخوردگی ناخوشایند است اما علائم آنفولانزا می‌تواند ناخوشایندتر و شدیدتر باشد. شایع‌ترین علائم آنفولانزا در بزرگسالان به قرار زیر است:

  • تب
  • دردهای عضلانی
  • سردرد
  • سرفه‌های خشک و مداوم
  • تنگی نفس
  • ضعف و خستگی
  • کیپ شدن بینی و یا آبریزش بینی
  • گلودرد
  • دردهای چشمی
  • اسهال و استفراغ (این مور بیشتر در کودکان دیده می‌شود)

علائم آنفولانزا چیست

 

 

علائم آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا یک نوع بیماری تنفسی است اما اثرات آن کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا علائم آنفولانزا در کودکان به صورت ناگهانی و سریع ظاهر می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • تب که معمولا بالاتر از ۳۹٫۴ درجه سانتی‌گراد است
  • دردهای عضلانی و دردهای عمومی بدن
  • سردرد
  • گلودرد
  • سرفه‌هایی که به‌مرور بدتر می‌شوند
  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

بیشتر کودکان در طی یک هفته استراحت بهبود می‌یابند اما اثرات ضعف و خستگی ناشی از آنفولانزا تا ۳ الی ۴ هفته پس از درمان همچنان کودکان را درگیر می‌کند.

 

تفاوت آنفولانزا و کرونا

آنفولانزا و کرونا هر دو بیماری‌های مسری سیستم تنفسی هستند اما این دو ویروس از نظر محل عفونت‌زایی در سیستم تنفسی و علائمی که ایجاد می‌کنند تفاوت‌های قابل توجهی با هم دارند. یکی از تفاوت‌های این دو ویروس این است که کروناویروس سرعت سرایت بیشتری نسبت به آنفولانزا دارد. یکی دیگر از تفاوت‌های این دو ویروس شدیدتر بودن علائم تنفسی کروناویروس نسبت به آنفولانزا در برخی افراد است.

افراد مبتلا به کروناویروس معمولا علائم کووید ۱۹ را با تاخیر چند روزه بروز می‌دهند و به مدت طولانی‌تری نیز ویروس را به دیگران انتقال می‌دهند؛ اما در مقابل، علائم ویروس آنفوانزا زودتر و در مدت کوتاه‌تری پس از ابتلا به ویروس ظاهر می‌شود و دوره انتقال آن نیز کوتاه‌تر است. نکته مهم این است که صرفا با توجه به علام نمی‌توان کرونا را از آنفولانزا تشخیص داد و تشخیص دقیق نوع بیماری مستلزم انجام آزمایش است.

 

تشخیص آنفولانزا با روش PCR

برای تشخیص آنفولانزا، در ابتدا پزشک با معاینه بالینی و بررسی علائم، سلامت عمومی فرد و خصوصیات مشکوک به آنفولانزا را ارزیابی می‌کند. پس از معاینه بالینی ممکن است تست آنفولانزا برای شما تجویز گردد. تجویز تست معمولا در زمان اپیدمی فصلی آنفولانزا رایج‌تر است.

انجام آزمایش آنفولانزا به روش آزمایشگاهی PCR یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای تشخیص آنفولانزا محسوب می‌شود و امروزه کاربرد وسیعی در تشخیص این بیماری دارد. به منظور انجام تست آنفولانزا نمونه‌برداری از بینی یا پشت گلو با یک سواب پنبه‌ای انجام می‌شود. همانطور که در این مقاله توضیح داده شد علاوه‌بر روش PCR می‌توان از کیت‌های آماده نیز جهت تشخیص آنفولانزا استفاده کرد.

درخواست تست آنفولانزا در منزل

 

بهترین روش درمان آنفولانزا چیست؟

معمولا یکی از بهترین راه‌ها برای درمان آنفولانزا استراحت کافی و نوشیدن فراوان مایعات است. البته برای افرادی که دچار عفونت شدید آنفولانزا شده‌اند و یا در معرض عوارض جدی ناشی از آن قرار دارند، پزشک ممکن است داروی ضد ویروسی و داروهای تقویتی تجویز نماید. از داروهای ضد ویروسی می‌توان اوسلتامیویر، زانامیویر، پرامیویر و بالوکساویر را نام برد. این داروها قادرند از عوارض جدی آنفولانزا جلوگیری کنند. این داروها حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

 

آنفولانزا چقدر طول می‌کشد؟

غالبا علائم آنفولانزا در طی چند روز ابتدایی آلوده شدن به ویروس بروز می کند. حدود یک هفته پس از بروز علائم و با استراحت کافی و نوشیدن مایعات وضعیت فرد تقریبا به حالت نرمال نزدیک می‌شود. مدت زمان سرایت این بیماری از روزهای اولیه بروز علائم تا ۳ الی ۷ روز پس از آن است. وب‌سایت nhsinform در مورد مدت زمان بیماری آنفولانزا می‌گوید:

 کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند ممکن است به مدت طولانی‌تری ویروس را به دیگران انتقال دهند. بسیاری از مردم معمولا پس از یک الی دو هفته به طور کامل و بدون عوارض جانبی بهبود می‌یابند اما در افراد سالخورده و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ممکن است مشکلات و عوارض جدی مثل عفونت سینه نیز ایجاد شود.

 

چه کسانی باید تست آنفولانزا انجام دهند؟

ویروس آنفولانزا به راحتی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شود، بنابراین در مناطقی که شیوع آنفولانزا به حد هشدار دهنده و قابل توجهی رسیده است تمام مردم به نوعی با این بیماری درگیر می‌شوند. آسیب‌پذیرترین افراد در برابر آنفولانزا شامل سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن هستند. در افراد ذکر شده احتمال بروز عوارض جدی آنفولانزا دور از انتظار نیست از این‌رو تشخیص به هنگام و درمان به موقع آنفولانزا از رویکردهای مهم و حیاتی جهت جلوگیری از مشکلات آتی است. نتیجه آزمایش آنفولانزا می‌تواند به تجویز داروهای موثرتر و مراقبت‌های مرتبط‌تر کمک کند.

 

انجام تست آنفولانزا و کرونا به صورت همزمان

بر روی نمونه‌ای که برای انجام آزمایش آنفولانزا گرفته می‌شود می توان آزمایش کرونا هم انجام داد از این‌رو افرادی که تمایل دارند به صورت همزمان نتیجه هر دو آزمایش آنفولانزا و کرونا را در اختیار داشته باشند می‌توان با یک نمونه حلق و بینی نتیجه آزمایش آنفولانزا و کرونا را انجام داد.

 

هزینه تست آنفولانزا چقدر است؟

از آنجایی که علائم آنفولانزا و کرونا بسیار شبیه به هم هستند، در بسیاری از موارد پزشک برای تشخیص دقیق، تست آنفولانزا را تجویز خواهد کرد. اگر قصد دارید تا هزینه تست کرونا را بدانید، بهتر است تا به ابتدای صفحه مراجعه نمایید و درخوست خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت تست شما در منزل انجام شود و نتیحه آن نیز بصورت آنلاین در پنل کاربری شما قرار داده شود.

 

تست آنفولانزا در منزل با هومکا!

اگر قصد انجام تست آنفولانزا در منزل، تست کرونا در منزل و یا آزمایش خون در منزل را دارید، می‌توانید از خدمات آزمایش در محل هومکا استفاده کنید. از مشخصه‌های اصلی آزمایش آنفولانزا در منزل این است که نمونه‌گیری از حلق و بینی در منزل شما انجام می‌شود و لزومی به مراجعه حضوری به آزمایشگاه نیست و شما می‌توانید تشخیص دهید که به آنفولانزا مبتلا شده‌اید یا به کرونا و سرماخوردگی.

برای دریافت خدمات آزمایش در منزل هومکا با شماره‌ی ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرد. همچنین می‌توانید درخواست خود را در سایت هومکا و یا با کلیک بر روی بنر زیر انجام دهید. امکان استفاده از خدمات هومکا برای ساکنین استان تهران و البرز و شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز، رشت، قم، قزوین و آمل فراهم است.

درخواست تست آنفولانزا در منزل

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

آیا برای تشخیص آنفولانزا آزمایشی وجود دارد؟
بله. با استفاده از تست آنفولانزا به صورت PCR و یا رپید تست می‌توان این بیماری را تشخیص داد.
آیا برای تست آنفولانزا باید ناشتا باشیم؟
خیر. این تست نیاز به شرایط خاصی ندارد.
چه قدر طول می‌کشد نتیجه تست آنفولانزا حاصر شود؟
معمولا نتیجه تست بعد از چند ساعت مشخیص می‌شود.
آیا تست آنفولانزا و کرونا را می‌توان همزمان انجام داد؟
بله. شما می‌توانید با یک نکونه هر دو تست را انجام دهید.
آیا هومکا تست آنفولانزا را انجام می‌دهد؟
بله. برای ثبت درخواست تست آنفولانزا در منزل و یا تست کرونا در منزل با شماره‌ی ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل