دوز دوم واکسن کرونا
خانه
مقالات
دوز دوم واکسن کرونا

دوز دوم واکسن کرونا

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/05/02
آنچه که باید درباره دوز دوم واکسن کرونا بدانید.
ویروس کرونا بخش عمده‌ای از زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و تقریبا هیچ کشوری از دست این ویروس در امان نیست. انجام واکسنیاسیون کرونا می‌تواند نویدی بر برگشتن زندگی به روال معمولی خود باشد. واکسن‌های متنوعی ساخت شرکت‌های دارویی مختلف تولید شده‌اند که نیاز به تزریق دوز دوم دارند. زمان تزریق این دوز بسته به نوع واکسن تزریق شده متفاوت است. برای خواندن مطالب مفید در رابطه با دوز دوم واکسن کرونا با هوم‌کا همراه باشید.

هر چیزی که باید درباره واکسن کرونا بدانیم!

در این بخش، به پنج سوال پرتکراری که در مورد واکسن کرونا داشتید، پاسخ می‌دهیم: ۱) عوارض جانبی واکسن کرونا چیست؟ ۲) عوارض واکسن کرونا تا چند روز ادامه داره؟ ۳) تفاوت دوز اول و دوز دوم واکسن کرونا چیست؟ ۴) دوز دوم واکسن کرونا چند روز بعد از دوز اول تزریق می‌شود؟ ۵) شرایط تزریق واکسن کرونا چیست؟
podcast poster
مشاوره رایگان
هنوز تصمیم نگرفتید؟ نگران نباشید. می‌توانید اطلاعات خود را بفرستید و مشاوره رایگان بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

این روزها سوالات زیادی در مورد تزریق دوز دوم واکسن کرونا وجود دارد، مانند اینکه فاصله بین تزریق نوبت اول و دوم چقدر باید باشد؟ آیا تزریق دوز اول به تنهایی منجر به ایمنی میشود؟ اگر دوز دوم واکسن تزریق نشود چه اتفاقی میافتد؟ آیا این واکسنها عوارض دارند؟ آیا تزریق آنها به همه افراد پیشنهاد میشود؟ آیا کسانی که به این بیماری مبتلا شده و بهبود یافتهاند، به واکسیناسیون نیاز دارند؟

کارشناسان هومکا آماده هستند تا پاسخگوی نگرانی و دغدغههای شما در این زمینه باشند. این مجموعه طیف وسیعی از خدمات درمانی، مراقبتی و آزمایشگاهی را انجام میدهد که از آن جمله میتوان به وصل سرم، تزریقات و واکسیناسیون در منزل اشاره کرد. برای انجام تست کرونا در منزل می‌توانید از خدمات مجموعه هومکا بهره‌مند شوید.

دوز دوم واکسن کرونا

 

تفاوت دوز اول و دوم واکسن کرونا

ممکن است بپرسید تفاوت دوز دوم واکسن کرونا با دوز اول در چیست؟ باید بدانید تفاوتی اساسی بین آنها وجود ندارد. افراد واکنشهای متفاوتی به واکسن نشان میدهند، این تفاوت صرفا به پاسخ بدن در برابر واکسن باز میگردد و ارتباطی به دوز داور ندارد.  

هدف از تزریق دوز دوم واکسن کرونا بالا بردن میزان ایمنی بدن در برابر ویروس است. این امر سبب میشود سیستم ایمنی بدن بهتر ویروس را شناسایی نماید. به همین دلیل کارایی آن بیشتر شده و بدن مدت زمان بیشتری در برابر بیماری مصون خواهد ماند.

جهش ویروس کرونا مشکل دیگری است که محققان با آن روبرو هستند. تزریق دوز اول تا حدودی در بدن ایمنی ایجاد میکند اما این ایمنی کامل نیست و مدت زمان آن نیز کوتاه است. جهش ژنتیکی ویروس سبب میشود تا میزان ایمنی با مشکل مواجه شود، به همین دلیل محققان در فاصله معینی تزریق دوز دوم را توصیه میکنند تا سیستم ایمنی توانایی مقابله با این بیماری را داشته باشد.

بسیاری بر این باور هستند که با تزریق دوز اول در برابر بیماری مصونیت خواهند داشت، اما باید بدانید هنوز مشخص نیست پس از تزریق اول، بدن تا چه مدتی در برابر این بیماری ایمنی دارد. تنها چیزی که محققان درباره آن با قاطعیت صحبت میکنند این است که در مرحله دوم سطح پادتن بیشتر شده و  مدت زمان ایمنی بدن افزایش خواهد یافت. بنابراین توصیه میشود بر طبق زمانبندی اعلام شده برای تزریق مرحله دوم واکسن کرونا اقدام نمایید.

در سایت سازمان بهداشت جهانی (WHO) درباره عوارض واکسن کرونا و همچنین اهمیت نوع واکسن در دوز دوم آمده است:

این واکسن سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می‌کند تا از شما در برابر ویروس محافظت کند. این روند گاهی اوقات می‌تواند عوارض جانبی مانند تب، لرز یا سردرد ایجاد کند، اما همه این عوارض را تجربه نمی‌کنند. وجود عوارض و میزان آن، پاسخ ایمنی شما به واکسن را منعکس نمی‌کند و برای اثربخشی نیازی به عوارض جانبی نیست.

آزمایشات بالینی در برخی کشورها در حال بررسی این است که آیا می‌توان دوز اول را از یک واکسن و دوز دوم را از واکسن متفاوت دریافت کرد یا خیر. هنوز داده‌های کافی برای توصیه این نوع واکسیناسیون وجود ندارد.

شما می‌توانید در صورت نیاز از مجموعه هومکا درخواست اعزام نیروی متخصص برای خدمت پزشک در منزل داشته باشید. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوز دوم واکسن کرونا بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

دوز دوم واکسن کرونا چند روز بعد باید تزریق شود؟

یکی از سوالات مهم این است که دوز دوم واکسن کرونا چه زمانی باید تزریق شود؟ در این رابطه باید به نوع واکسن توجه کرد. برای هر یک از انواع واکسن ویروس کرونا، محدوده زمانی مشخصی از سوی سازندگان آن در نظر گرفته شده است. تعیین محدوده زمانی به تاثیرگذاری واکسن بازمیگردد، یعنی اگر واکسن در بازه زمانی مشخص شده تزریق شود، بیشترین اثر را خواهد داشت.

در حال حاضر در ایران چهار نوع واکسن وجود دارد: اسپوتنیک، سینوفارم، آسترازنکا و بهارات.

 

زمان تزریق دوز دوم  واکسن اسپوتنیک

واکسن اسپوتنیک روسی بوده و اثربخشی آن به ۹۱/۶ درصد میرسد. فاصله تزریق بین دوز اول و دوم ۲۱ روز است. سازندگان این واکسن ادعا میکنند دوز دوم دارو در فاصله ۶۰ روزه نیز قابل تزریق است. این واکسن نیز برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه میشود. نکته مهم در مورد این واکسن این است که دوز اول با دوز دوم متفاوت است.

عوارض ناشی از تزریق این واکسن خفیف بوده و پس از گذشت سه روز از بین خواهند رفت.

دوز دوم واکسن کرونا

 

زمان تزریق دوز دوم  واکسن سینو‌فارم

واکسن سینو فارم چینی بوده و میزان اثربخشی آن ۷۹ درصد ذکر شده است. این واکسن نیز در دو نوبت تزریق خواهد شد. فاصله بین آنها ۲۸ روز در نظر گرفته شده است. نوع واکسنها در هر دو نوبت یکسان بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. این واکسن نیز برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه میشود. عوارض شدیدی از سینو فارم گزارش نشده است. بیشتر افراد با تب، سردرد، اسهال و در مواردی با راش پوستی مواجه شدهاند. این عوارض با گذشت مدت زمانی کوتاه از بین خواهند رفت.

برای ورود به صفحه ثبت درخواست تست کرونا در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

زمان تزریق دوز دوم  واکسن آسترازنکا

واکسن آسترازنکا که در ایران مورد استفاده قرار میگیرد توسط شرکت Bio SK  کره جنوبی تولید شده است. این واکسن برای افراد بالای هجده سال بوده و تا ۶۳ درصد میتواند در بدن ایمنی ایجاد کند. واکسن آسترازنکا در دو نوبت تزریق میشود و فاصله بین دو تزریق ۱۲ هفته در نظر گرفته شده است. نوع واکسن در هر دو نوبت یکسان است. تزریق این واکسن در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شده است، به همین دلیل بسیاری از کشورها واکسن آسترازنکا را از برنامه واکسیناسیون حذف کردهاند.

 

زمان تزریق دوز دوم  واکسن بهارات

واکسن بهارات هندی بوده و برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه شده است. این واکسن نیز در دو نوبت تزریق میشود. در هر نوبت نوع واکسن یکسان بوده و تفاوتی با یکدیگر ندارند. فاصله بین دو تزریق ۲۸ روز در نظر گرفته شده است.

 

اگر دوز دوم واکسن کرونا را نزنیم چه می شود؟

همانطور که اشاره شد، تزریق دوز دوم واکسن کرونا میزان ایمنی بدن در برابر این بیماری را افزایش خواهد داد. محققان بر این باور هستند که تاثیرات تزریق دوز دوم در بدن بسیار قابل توجه است. این پرسش مطرح است که آیا با تزریق نوبت دوم واکسن، بدن به طور کامل در برابر بیماری مصون میشود؟ باید گفت هیچکدام از واکسنهای موجود به طور صد در صد از ابتلا به بیماری جلوگیری نخواهند کرد، اما احتمال بروز آن را به طور چشمگیری کاهش خواهند داد. همچنین باید بدانید محققان به طور دقیق نمیدانند با تزریق واکسن بدن تا چه مدت زمانی در برابر بیماری ایمنی دارد؟ برخی مطالعات نشان دادهاند افرادی که تنها یک دوز واکسن را دریافت کردهاند به گونههای دیگری از کووید-۱۹ ( آفریقایی، انگلیسی و... ) مبتلا شدهاند.

خوب است بدانید پس از تزریق نوبت دوم واکسن کووید-۱۹، دو تا چهار هفته لازم است تا بدن در برابر بیماری ایمنی یابد. بنابراین در این مدت زمان لازم است پروتکلهای بهداشتی همچنان رعایت شود. البته پس از ایمنی و تا ریشهکن شدن بیماری باید به نکات بهداشتی توجه شود.

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید. جهت ثبت درخواست آزمایش کرونا در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

عوارض دوز دوم واکسن کرونا

عوارض دوز دوم واکسن کرونا با توجه به نوع واکسن میتواند متفاوت باشد.کارشناسان هوم کا در این زمینه اطلاعات بیشتر و دقیقتری در اختیار شما قرار خواهند داد.

اما میتوان گفت عوارض شایع زیر به طور خفیف و شدید بروز خواهند کرد:

  • درد و قرمزی در ناحیه تزریق
  • تب و لرز
  • بیحالی و احساس خستگی
  • تهوع
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • گلودرد

 

آیا تزریق دوز دوم واکسن کرونا به همه پیشنهاد می‌شود؟

تزریق واکسن کرونا با همه مزیتهایی که دارد، دارای محدودیتهایی نیز است. برخی افراد به دلایل شرایط خاصی که دارند قادر به دریافت این واکسنها نیستند. از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسانی که در نوبت اول حساسیت نشان داده و دچار آنافیلاکسی شدهاند.
  • افراد زیر ۱۸ سال
  • افرادی که پس از تزریق اول با عوارضی مانند تب بالای ۴۰ درجه، تشنج و ... مواجه شدهاند.
  • تزریق واکسن به زنان باردار و شیرده باید با مشورت پزشک انجام شود.
  • افرادی که دارای بیماری زمینهایی و تب هستند.

 

آیا تزریق نوبت دوم واکسن کرونا برای برای مبتلایان بهبود یافته الزامی است؟

افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده و بهبود یافتهاند، دارای پادتن هستند، بنابراین بدن تا مدت زمانی در برابر بیماری مصون است. از آنجا که رفتار این ویروس به طور کامل توسط محققان درک نشده است، توصیه میشود این افراد نیز در برنامه واکسیناسیون شرکت نمایند. به این ترتیب میزان ایمنی بدن در برابر ویروس افزایش پیدا خواهد کرد.

شما می‌توانید در صورت بروز علائم بیماری کرونا و دیگر نیازهای درمانی و پزشکی خود مانند خدمت پرستار در منزل و یا سایر خدمات با هومکا تماس بگیرید یا به سایت هومکا مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ورود به صفحه ثبت رایگان درخواست انواع آزمایش در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا هومکا مجوزهای لازم را برای انجام آزمایش کرونا در منزل در اختیار دارد؟
بله. نام شرکت ما سفیران سلامت سپینود است و با برند هومکا در حال فعالیت هستیم. مجوز مورد نیاز برای انجام چنین فعالیتی «مجوز ارائه خدمات و مراقبت‌های بالینی در منزل» است که مجموعه‌‌ی هومکا آن را کسب کرده است. همانطور که می‌دانید هومکا به عنوان یک واسطه بین شما و آزمایشگاه‌های معتبر عمل می‌کند. به این صورت که برای انجام تست کرونا در محل از مخاطب درخواست‌ها را دریافت می‌کند و هماهنگی‌های لازم را با آزمایشگاه‌ها انجام می‌دهد. در زمینه‌ی آزمایش کرونا در منزل، هومکا با آزمایشگاه‌هایی همکاری می‌کند که دارای تاییدیه‌ی وزارت بهداشت باشند و مجوزهای لازم برای انجام تست کرونا را داشته باشند. از جمله آزمایشگاه‌هایی که هومکا با آن‌ها همکاری می‌کند می‌توان به آزمایشگاه آرامش، مندل و رویان اشاره نمود.
آیا تست کرونا در منزل برای پرواز را هم انجام می‌دهید؟
بله. اگر نیاز به آزمایش کرونا درب منزل برای پرواز یا ایرلاین‌های هوایی را دارید، می‌توانید در درخواست خود این موضوع را مطرح کنید. کارشناسان ما در این زمینه شما را راهنمایی خواهند کرد.
واکسن‌های کووید-۱۹ چقدر موثر هستند؟
برای هر واکسن درصدی از پیشگیری عنوان شده‌است که در جلوگیری از ابتلا به بیماری موثرند. تزریق دوز دوم این تاثیر را افزایش می‌دهد.
دوز دوم واکسن کرونا چه عوارضی دارد؟
عوارض دوز دوم واکسن کرونا با توجه به نوع واکسن متفاوت هستند. اما عوارضی نظیر درد و قرمزی در ناحیه تزریق، تب و لرز، بی‌حالی و احساس خستگی، تهوع، درد عضلانی و سردرد شایع‌تر هستند.
خدمات هومکا در چه شهرهایی ارائه می‌شود؟
خدمات این مجموعه سراسر استان تهران، کرج و حومه و مشهد را پوشش می دهد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L