عوارض واکسن کرونا
خانه
مقالات
عوارض واکسن کرونا

عوارض واکسن کرونا

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/25
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
عوارض واکسن کرونا چیست؟
آیا می‌خواهید واکسن کرونا بزنید اما از علائم آن آگاهی ندارید؟ نمی‌دانید در صورت مشاهده چه علائمی پس از تزریق واکسن کرونا باید به پزشک مراجعه کنید؟ بهترین نوع واکسن کرونا کدام است؟ چگونه برای دریافت واکسن کرونا ثبت نام کنیم؟ برای دریافت جواب این سوالات در این مقاله با ما همراه باشید.

هر چیزی که باید درباره واکسن کرونا بدانیم!

در این بخش، به پنج سوال پرتکراری که در مورد واکسن کرونا داشتید، پاسخ می‌دهیم: ۱) عوارض جانبی واکسن کرونا چیست؟ ۲) عوارض واکسن کرونا تا چند روز ادامه داره؟ ۳) تفاوت دوز اول و دوز دوم واکسن کرونا چیست؟ ۴) دوز دوم واکسن کرونا چند روز بعد از دوز اول تزریق می‌شود؟ ۵) شرایط تزریق واکسن کرونا چیست؟
podcast poster

بعد از گذشت یکسال دست و پنجه نرم کردن و مقابله با بیماری کرونا امروز می‌توان امیدوار بود که با انجام واکسیناسیون مردم دنیا در برابر بیماری کرونا مصونیت پیدا کنند و جان سالم بدر ببرند. اما شاید شما هم شنیده‌اید که برخی براین اعتقاد هستند که نباید واکسن زد و یا اگر واکسن کرونا بزنیم دچار عوارض جبران ناپذیری می‌شویم. به نظر شما این نظر صحت دارد؟

چند واکسن تا به حال برای مقابله با کرونا در جهان توسط برخی از کشورها تولید و به مصرف رسیده است و هم اکنون بسیاری از کشورها در حال گذراندن دوره واکسیناسیون همگانی هستند. اما هنوز همه عوارض ناشی از تزریق  واکسن کرونا و دریافت دوزهای مختلف آن‌ها گزارش نشده و محققان در حال مطالعه و بررسی بیشتر هستند. همچنین تا زمان ریشه کن شدن ویروس کرونا همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد و در صورت مشاهده علائم کرونا، حتی در صورت دریافت واکسن، جهت انجام تست کرونا در منزل اقدام کرد. 

 

عوارض کلی واکسیناسیون

پس از تزریق بیشتر واکسن‌های مرتبط با ویروس‌ها و بیماری‌های همه گیر معمولا علائمی خفیف در افراد دریافت کننده واکسن مشاهده و گزارش می‌شود. درمورد تزریق واکسن کرونا نیز علائم و عوارضی هرچند خفیف گزارش شده است. بیشترین علائم خفیفی که از سوی افراد دریافت کننده اعلام شده علائمی مانند: سردرد، درد عضلانی خفیف، احساس درد در مفاصل، قرمزی و التهاب محل تزریق واکسن، احساس درد در محل تزریق واکسن، خستگی و تب بودند. همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC)، عوارض متداول واکسن کرونا را شامل موارد زیر می‌داند:

عوارض شایع بر روی بازویی که واکسن تزریق شده است عبارتند از:

  • درد
  • سرخی
  • تورم

عوارض شایع در سایر نقاط بدن نیز عبارتند از:

  • خستگی
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع 

این علائم نباید در شما ایجاد نگرانی کنند. اگر هریک از این علائم را داشتید برعکس باید خوشحال باشید چرا که سیستم ایمنی بدن در حال نیرو گرفتن است و شما از تزریق واکسن نتیجه خوبی خواهید گرفت. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص واکسن کرونا و عوارض شایع آن می‌توانید بر روی آیکون زیر کلیک نمایید:

call button consult

 

چرا عوارض جانبی واکسن در برخی افراد بيشتر است؟

برخی افراد از سرگیجه، درد مفاصل و گیجی چند روز خیلی خفیف پس از تزریق واسن شکایت می‌کنند و شاید هم تب کنند. از طرفی ممکن است برخی هیچگونه علائمی در بدن خود ناشی از عوارض واکسن کرونا مشاهده نکنند، بنظر شما مشکلی رخ داده؟

خیر هر دو حالت کاملا طبیعیست و جای هیچگونه نگرانی نیست. درصورتی که شما در بدن خود درد احساس می‌کنید و یا تب خفیف داشتید نشانه آن است که بدن در حال مقاومت است و واکسن تاثیر مثبت خود را گذاشته و از سویی اگر هیچگونه عوارضی در خود مشاهده نکردید باز هم ایرادی وارد نیست چون بسیاری از افراد پس از تزریق هیچگونه علامتی ندارند. البته باید دقت کنید که عدم بروز عوارض به معنای بی‌تاثیر بودن واکسن در شما نیست.

 

آيا واکسن کرونا برای جنين عوارضی دارد؟

دلیل روشنی برای این موضوع وجود ندارد و تاکنون جنینی پس از تزریق واکسن به مادر دچار مشکل حاد نشده است. بنابراین تزریق واکسن بانوان باردار برای جنینان نیز خطری به همراه ندارد. البته اگر شما باردار هستید برای حفظ ایمنی خود و جنین داخل رحم نیاز است با مشورت پزشک متخصص خود اقدام به تزریق واکسن کنید. برای ورود به فرآیند ثبت درخواست اینترنتی تست کرونا در منزل، روی آیکون زیر کلیک نمایید:

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

آيا نوبت دوم واکسن هم عوارض جانبی دارد؟

بله در بسیاری از افراد عوارض جانبی پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا نیز گزارش می‌شود. عوارض ناشی از تزریق دوز دوم واکسن کرونا نیز تقریبا مشابه دوز اول است با این تفاوت که ممکن است شدیدتر باشد. معمولا مردان پس از دریافت دوز دوم عوارض خیلی شدیدی را تجربه نمی‌کنند، مگر در مواردی که افراد احساس دردهای عضلانی دارند، تب می‌کنند و مقداری بی‌حال هستند که این به اندازه‌ای نیست که فرد از فعالیت‌های خود باز بماند.

اما در بانوان ممکن است شدیدتر باشد و علائم حتی شبیه به ابتلا به آنفولانزا خود را نشان دهند. در هر صورت پس از دو تا سه روز عوارض ازبین می‌روند.

 

عوارض واکسن کرونا در خانم‌ها

عوارض واکسن کرونا در مردان و زنان و جوانان به یک شکل بروز می‌کند اما در برخی از مطالعات و گزارشان پس از تزریق واکسن در افراد بخصوص بانوان اینگونه عنوان شده که برخی از آن‌ها حتی با وجود دریافت معتبرترین واکسن‌ها تنها چند ساعت بعد از تزریق واکسن و دریافت دوز اول آن علائم و عوارض واکسن را در خود مشاهده و احساس کردند.

این بانوان در چند ساعت اول تجربه عرق، تب و لرز خفیف، درد عضلات را داشتند و در ساعات بعد کاملا احساس ابتلا به بیماری آنفولانزا اما این به معنای مهلک بودن و یا عدم نزدن واکسن نیست. تنها نشان می‌دهد که بانوان عوارض بیشتری نسبت به مردان پس از تزریق دوز اول نشان می‌دهند.

باید توجه کنید که سیستم ایمنی مردان و زنان متفاوت است و اینکه چه واکنشی پس از تزریق واکسن نشان می‌دهند به دلایل متعددی مانند جنس، سن و سابقه ابتلای آن‌ها بیماری‌های عفونی بستگی دارد. بنابراین آنچه که میبینید ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدنتان است.

بصورت کلی می‌توان گفت که بانوان عوارض بیشتری را نسبت به مردان تجربه می‌کنند. این عوارض حتی ممکن است پس از تزریق دوز دوم شدیدتر هم بشود. 

به یاد داشته باشید که ممکن است با وجود دریافت واکسن کرونا شما همچنان ناقل این بیماری باشید. بنابراین در صورت تماس با فرد بیمار باید تست شوید تا از ناقل نبودن خود مطمئن باشید. جهت انجام تست کرونا در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

call button submit

 

عوارض شایع و شدیدتر واکسن در زنان

بصورت کلی عوارض ناشی از تزریق واکسن کرونا در جنس زن و مرد تقریبا مشابه است با این تفاوت که نشانه‌ها و علائم شدیدتر خود را نشان می‌دهند. ممکن است بانوان پس از تزریق هر دوز واکسن شرایط زیر را تجربه کنند:

  • تب شدید مانند تب ناشی از ابتلا به آنفولانزا
  • عرق سرد
  • درد پیوسته در محل تزریق واکسن
  • درد عضلات و شدت گرفتن آن
  • انتشار بدن درد در تما اعضا مانند دوره ابتلا به آنفولانزا
  • بروز سردرد شدید
  • بروز سرگیجه و خستگی بیش از حد

 

علت بروز عوارض شدیدتر در زنان

پذیرفتیم که ممکن است به احتمال زیاد عوارض واکسن کرونا در بانوان شدیدتر خود را بروز می‌دهند، اما چرا؟ متخصصان این اتفاق را غیرعادی نمیدانند و می‌گویند که این اتفاق ناشی از تفاوت هورمون‌های جنسی استروژن است که در بدن بانوان تولید می‌شود.

بنابراین بدن بانوان پس از واکسینه شدن واکنش‌های شدیدتر ایمنی از خود نشان می‌دهد. با این حال دریافت و تزریق واکسن کرونا توصیه می‌شود و نباید برای دریافت آن تعلل کنید. عوارض واکسیناسیون هرچند شدید پس از دو روز کاملا برطرف می‌شود اما عوارض کرونا ممکن است کشنده و یا حتی در بدنتان ماندگار باشد. برای ورود به فرآیند ثبت درخواست اینترنتی تست کرونا در منزل، روی آیکون زیر کلیک نمایید:

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

توصيه‌هايی در رابطه با عوارض واکسن کرونا

پیش از اینکه واکسن بزنید موارد زیر را حتما با پزشک یا کادر درمان تزریق واکسن درمیان بگذارید:

  • اگر باردارید یا در دوره شیردهی هستید.
  • در حال حاضر عفونت دارید و یا در چند وقت اخیر دچار نوعی از عفونت شدید.
  • اخیرا تب داشتید.
  • اگر در دوز اول دچار عوارض آلرژیک شدید، از تزریق دوز دوم خودداری کنید و مسئله را با کادر درمان در میان بگذارید.
  • از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنید.
  • از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می‌کنید.
دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

برای کاهش درد و ناراحتی بر روی بازویی که واکسن از آن تزریق شده است چه کار‌هایی می‌توان انجام داد؟
پارچه‌ای تمیز، خنک و مرطوب را روی محل تزریق واکسن قرار دهید و همچنین بازوی خود را حرکت دهید و یا آن را ورزش دهید.
برای کاهش تب ناشی از واکسن کرونا چه می‌توان کرد؟
به مقدار زیاد مایعات بنوشید و سبک لباس بپوشید.
در صورت مشاهده چه علائمی پس از تزریق واکسن کرونا باید به پزشک مراجعه کرد؟
در بیشتر موارد ، ناراحتی ناشی از درد یا تب نشانه طبیعی محافظت بدن شما است. اما در صورت مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید: ۱. اگر قرمزی یا حساسیت در ناحیه‌ای که واکسن از آن تزریق شده است، پس از گذشت ۲۴ ساعت، بدتر یا شدیدتر شده است. ۲. اگر عوارض جانبی شما را نگران کرده و یا اینکه پس از گذشت چند روز هنوز از بین نرفته است.
عوارض جانبی واکسن کرونا تا چه مدت ادامه دارد؟
عوارض جانبی واکسن های کووید-۱۹ فقط باید چند روز طول بکشد. اگر پس از گذشت چند روز عوارض همچنان ادامه داشت، با پزشک تماس بگیرید.
عوارض شایع واکسن کرونا چیست؟
عوارض شایع واکسن کرونا عبارتند از: ۱. احساس درد و حساسیت شدید در بازویی که واکسن در آن تزریق شده است ۲. سردرد یا درد عضلانی ۳. درد مفصل ۴. لرز ۵. حالت تهوع یا استفراغ ۶. احساس خستگی ۷. تب (تب بالاتر از ۳۷.۸ درجه سانتیگراد).

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل