ریزش مو کرونا
خانه
مقالات
ریزش مو کرونا

ریزش مو کرونا

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
پکیج‌های تخصصی
علت، درمان و مدت زمان ریزش مو ناشی از ابتلا به کرونا!
آیا ریزش مو از عوارض ابتلا به کرونا می‌باشد؟ اگر پس از ابتلا به کرونا دچار ریزش مو شدیم چه کنیم؟ آیا ریزش مو ناشی از کرونا درمانی دارد؟ ریزش مو کرونا تا چه مدت پس از ابتلا به ویروس ادامه خواهد داشت؟ این‌ها سوالاتی است که به محض مشاهده علائم کرونا به ذهنمان می‌آید و همه ما دوست داریم که به بهترین شکل از ریزش مو جلوگیری کنیم. اگر این سوالات ذهن شما را نیز درگیر کرده است، در این مقاله با ما همراه شوید.

مبتلا شدن به کرونا مانند اکثر بیماری‌ها دارای عوارضی است.س از دست دادن حس بویایی و چشایی، سردرد‌های طولانی، درد بینی، بروز حساسیت‌ها و علامت‌های پوستی و ... از جمله عوارض کرونا است. به دلیل متنوع بودن عوارض حین و بعد از کرونا، متخصصین در گام نخست توصیه اکید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند تا جمعیت کمتری درگیر علائم کرونا و عوارض کرونا شوند. ریزش مو یکی از عوارض عجیبی است که کرونا ویروس از خود برجای می‌گذارد. اما چگونه باید با آن روبه رو شد و درمانش کرد؟ اصلا چرا با ابتلا به کرونا موها دچار ریزش می‌شوند؟

ریزش مو کرونا

 

کرونا و ریزش مو

بصورت طبیعی در طول روز باید حدودا ۱۰۰ تار مو از دست بدهیم. ریزش مو نگرانی از بابت بروز بیماری یا اختلالی بخصوص در بدن بوجود نمی‌آورند، پس چه زمان موجب نگرانی می‌شوند؟

اگر شما به کرونا مبتلا شدید و موهای شما در هر روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو ریختند اما جایگزین آن‌ها مویی رشد نکرد، آن وقت زمان نگرانی فرا رسیده است. درصورتی که موهای جدید رشد نکنند، کم مویی، ریزش شدید مو و شاید طاسی سکه‌ای و کچلی بروز کند. در این صورت می‌توان گفت که ریزش مو شروع شده است. البته خوب است بدانید که ریزش مو تنها مختص موهای سر نیست و ممکن است دیگر نقاط بدن بویژه در مردان درگیر کند. یکی از دلایل این روزهای ریزش مو، کرونا است.

کسانی که تاکنون مبتلا به کرونا شدند علائم و عوارضی متفاوتی را در خود مشاهده کرده‌اند و یا از برخی عوارض مشکل ساز شکایت دارند. یکی از این عوارض پسا کرونا ریزش مو است که به تازگی در برخی از مبتلایان که کرونا را پشت سر گذاشته‌اند، مشاهده می‌شود.

این گروه مدعی هستند که پیش از ابتلا به کرونا ویروس اصلا ریزش مو نداشتند و پس از درمان با ریزش شدید موهای سر روبه رو شده‌اند. سازمان جهانی بهداشت نیز ریزش مو را بعنوان عوارض کرونا اعلام کرده است.

اما بهتر است بدانید که ریزش مو کرونا چه علامت‌هایی دارد:

  • قبل از ابتلا به بیماری ریزش مو نداشتید.
  • ریزش مو پس از درمان شدت گرفته است.
  • نقاطی طاس روی سرتان ایجاد شده است.
  • باوجود گذشت چند ماه از درمان کرونا همچنان ریزش مو ادامه دارد.

حتی سازمان جهانی بهداشت نیز ریزش مو را یکی از عارضه‌های دیر درمان کرونا معرفی کرده است. افرادی که پس از درمان کامل دچار ریزش مو می‌شوند حداقل باید چند ماه صبوری کنند تا این مشکل درمان شود. سایت هر روز سلامتی(Every Day Health) نیز در رابطه با ریزش مو کرونا می‌گوید:

عفونت ناشی از ویروس کووید-۱۹می‌تواند باعث ایجاد ریزش مو از نوع TE شود. کووید-۱۹ کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما کمبود اکسیژن رسانی به پیازهای مو، تب و استرس وارد بر بدن می‌تواند فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل استرس زا در طولانی مدت، می‌توانند ریزش مو  TE را تبدیل به ریزش مو مزمن کنند. به همین دلیل باید مطمئن شوید که رژیم غذایی که مصرف می‌کنید، از سلامت و رشد موی شما پشتیبانی می‌کند. یعنی رژیم غذایی شما باید شامل پروتئین، ویتامین D و آهن کافی باشد.

جالب است بدانید که شدت ریزش مو پس از درمان کرونا ویروس ارتباط مستقیمی با شدت بیماری فرد دارد. در برخی از مبتلایان ریزش مو از شروع دیگر علائم آغاز می‌شود و در برخی پس از پایان بیماری. گروهی که همراه با دیگر علائم ریزش مو را هم تجربه کردند، میانگین ۵۸ روز درگیر ریزش مو بودند و بعد از آن بصورت طبیعی برطرف شد.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص ریزش مو کرونا بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

نوع ریزش مو ناشی از کرونا چیست؟

  • ریزش مویی که در اثر بروز کرونا پدید می‌آید از نوع تلوژن افلوویوم است. این نوع ریزش مو در گروه مشکلات ریزش مویی قرار می‌گیرند که از حساسیت بالایی برخوردارند نیستند.
  • مدل ریزش مو TE بصورتی است که بیمار تنها چند مدتی درگیر آن خواهد بود.
  • این ریزش مو کاملا ناگهانی بوجود می‌آید و هیچ نشانه‌های خفیف و کندی به همراه ندارد که بتوانید زودتر آن را شناسایی کنید.

این مدل ریزش مو در موارد دیگری نیز بروز می‌کند:

  • اگر بیماری شوک جسمانی شدیدی را تجربه کرده باشد.
  • فرد وزن زیادی از دست داده و کاهش وزنش ناگهانی بوده.
  • شخص فشار و استرس شدیدی را بصورت ناگهانی تجربه کرده و یا در یک دوره بخصوص درگیر فشارهای روانی بوده است.
  • بانوان بارداری که تغییرات هورمونی شدیدی را تجربه می‌کنند.
  • بروز یائسگی و توقف عادت ماهیانه.

سوال دیگر در رابطه با ریزش مو کرونا ویروس این است که در کدام نقاط بیشتر موها دچار ریزش می‌شوند؟ اگر دچار ریزش مو هستید و بتازگی بیماری کرونا ویروس را هم پشت سر گذاشتید خوب است بدانید که این ریزش مو نواحی بالای پوست سر را درگیر می‌کند و به ندرت موهای پس سر بخاطر کرونا دچار ریزش می‌شوند.

corona hair loss

 

علت ریزش مو کرونا

همانطور که اشاره کردیم اصلی‌ترین علتی که می‌توان برای بروز ریزش مو در دوران کرونا اشاره کرد، استرس و فشارهای عصبی فراوان است. چه بسا تغذیه، ضعف بیمار ناشی از بیماری و بستری شدن و برهم خوردن سلامت عمومی بدن در دوره کرونا خود می‌توانند عوامل دیگر بروز این حالت در موها باشند.

درهرصورت ریزش مو پسا کرونا دقیقا از مدل ریزش موی تلوژن افلوویوم خواهد بود و شاید اصل موهای پس سر درگیر این ریزش مو نشوند. در عوض بیشتر موهای بالای پیشانی ضعیف شده و ریزش بیشتری خواهند داشت. حال منظور از مدل TE یا تلوژن افلوویوم چیست؟

این ریزش مو درصورتی که عامل استرس زا شدید باشد بروز می‌کند و برای مدتی شاید طولانی موها را به حالت استراحت یا همان تلوژن فرو میبرد.

  • تب ناشی از کرونا: جالب است بدانید که متخصصین معتقدند تب ناشی از کرونا خود یک عامل مهم دیگر در بروز ریزش موهاست که این موضوع در بین علائم ریزش مو مدل TE نیز دیده شده است.
  • استرس ناشی از کرونا: استرس دیگر عامل بروز ریزش مو مدل TE عنوان شده است. حتما اگر شما هم دچار بیماری کرونا شده باشید بدلیل تجربه این بیماری در آن دوره استرس و فشار روانی زیادی را تحمل کردید. خیلی از افراد عنوان می‌کنند به دلیل فشار و استرسی که در دوره قرنطینه تحمل کردند شاهد ریزش موهای سرشان بودند.
  • تغییر تغذیه: در طول مدت بیماری افراد بنابر شرایط بیماری و حد وخامت آن ممکن است مانند سابق تغذیه کافی نداشته باشند، در اینصورت بروز ریزش مو مدل ET کاملا ممکن است و عجیب نیست. معمولا این افراد پس از درمان بیماری و گذشت دوره نقاهت ریزش موهایشان برطرف می‌شود.
  • داروها: حتما میدانید که هنوز داروهای ویژه‌ای برای درمان کرونا ویروس ساخته نشده‌اند، بنابراین برای تسکین بیماری ممکن است در طول درمان به بیماری داروهای مختلفی تجویز شود. بخشی از ریزش مو ممکن است ناشی از عوارض دارو درمانی باشد، که موقتی است.

برای ورود به صفحه ثبت درخواست تست کرونا در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

درمان ریزش مو کرونا

برای درمان عارضه ریزش مو کرونا درمان بخصوصی وجود ندارد اما متخصصین توصیه می‌کنند:

  • از استرس و فشار روانی دور کنید.
  • سعی کنید تمرینات آرامش بخش مانند یوگا انجام دهید تا بار منفی از بدن خارج شود.
  • درصورتی که متخصص داروی بخصوصی تجویز کرده آن را بموقع مصرف کنید.
  • نسبت به ریزش مو حساسیت نشان ندهید.
  • دست به درمان‌های خودسرانه نزنید، چراکه این ریزش مو موقتی است و درمان می‌شود.

ریزش مو کرونا

 

ریزش مو کرونا تا کی ادامه دارد؟

ریزش مو ناشی از بیماری کرونا معمولا در طول ۶۰ روز متوقف می‌شود اما در برخی نیز ممکن است بیش از این و حتی چندماه طول بکشد. توصیه ما به شما این است که پس از طی دوره بیماری از خدمات چکاپ در منزل استفاده کنید تا در صورتی که مواد مغذی و ویتامین‌های بدن کاهش پیدا کرده بود، هرچه ‌سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.

جهت ثبت درخواست تست در کرونا در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تست کرونا در منزل

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی درباره کرونا ویروس و ویزیت پزشک در منزل یا انجام آزمایش در منزل می‌توانید با هومکا در تماس باشید. یا به وبسایت مراجعه کنید. هومکا ارائه دهنده انواع خدمات درمانی و تشخیصی تخصصی در منزل و محل کار است و دردسترس‌ترین مرکز خدمات درمانی نزدیک به شماست.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
گروه خدمت*
گروه خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

ریزش مو ناشی از کرونا تا چه مدت ادامه دارد؟
ریزش مو پس از درمان کرونا ویروس ارتباط مستقیمی با شدت بیماری دارد. در برخی از مبتلایان، ریزش مو با هم زمان با دیگر علائم آغاز می‌شود و در برخی پس از پایان بیماری. اگر ریزش مو نیز همراه با دیگر علائم تجربه شروع شود، به طور میانگین، ۵۸ روز ادامه خواهد داشت.
چگونه ریزش موی ناشی از ابتلا به کرونا را درمان کنیم؟
برای ریزش مو ناشی از کرونا، درمان به خصوصی وجود ندارد. اما متخصصین توصیه می‌کنند که: ۱) از استرس و فشار روانی دور کنید. ۲) سعی کنید تمرینات آرامش بخش مانند یوگا انجام دهید تا بار منفی از بدن خارج شود. ۳) درصورتی که متخصص داروی بخصوصی تجویز کرده آن را بموقع مصرف کنید. ۴)‌ نسبت به ریزش مو حساسیت نشان ندهید. ۵) دست به درمان‌های خودسرانه نزنید، چراکه این ریزش مو موقتی است و درمان می‌شود.
از کجا بدانیم که ریزش موی ما ناشی از ابتلا به کروناست؟
ریزش موی شما ناشی از ابتلا به کروناست اگر: ۱) قبل از ابتلا به بیماری ریزش مو نداشتید. ۲) ریزش مو پس از درمان شدت گرفته است. ۳) نقاطی طاس روی سرتان ایجاد شده است. ۴) باوجود گذشت چند ماه از درمان کرونا همچنان ریزش مو ادامه دارد.
ریزش مو ناشی از ابتلا کرونا از چه نوعی است؟
ریزش مویی ناشی از ابتلا به کرونا، تلوژن افلوویوم(TE) است. این مدل از ریزش مو به صورتی است که بیمار تنها مدتی درگیر آن خواهد بود و ادامه دار نیست. این ریزش مو کاملا ناگهانی بوجود می‌آید و هیچ نشانه‌ی خفیف و کندی ندارد که بتوانید زودتر آن را شناسایی کنید.
چرا کرونا منجر به ریزش مو می‌شود؟
ریزش مو به طور مستقیم به کرونا نسبت داده نمی‌شود. محققان بر این باور هستند که استرس ناشی از بیماری در ریزش مو دخیل است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل