کرونا و ام اس
خانه
مقالات
کرونا و ام اس

کرونا و ام اس

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
آیا ابتلا به کرونا برای بیماران ام اس خطرناک است؟
خطر ابتلا به کرونا در بیماران مبتلا به ام اس چقدر است؟ در صورتی که بیمار ام اس به کرونا دچار شد، چه نکاتی را باید رعایت کند؟ بیماران ام اس چگونه از ابتلا به کرونا جلوگیری کنند؟ تغذیه بیماران ام اس در دوران کرونا چقدر اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این سوالات در این مقاله با ما همراه شوید.

بیش از چندین ماه است که ویروس کرونا در دنیا قربانی می‌گیرد و به همان نسبت جمعیت بیشتری را مبتلا و درگیر به عوارض ناشی از خود می‌کند. همانطور که بارها گفتیم ویروس کرونا ویروس از طریق ترشحات مخاطی بسیار ریز و ذرات معلق در هوا منتقل می‌شود. بنابراین کرونا بیش از هر ویروس دیگری می‌تواند سریعتر انتقال پیدا کند و افرادی بیشتری را درگیر به علائم و عوارض خفیف تا شدید نماید. اما مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی در این بین چقدر آسیب پذیر هستند؟

کرونا و ام اس

همچون دیگر افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص و خود ایمنی نیز در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، اما چندین برابر بیشتر. از آنجایی که مبتلایان به بیماری‌های خودایمنی مانند ام اس از مشکل حمله سیستم ایمنی به خود بدن رنج می‌برند بنابراین چندین برابر آسیب پذیرتر از دیگر افراد سالم هستند. توصیه متخصصین هومکا به شمایی که درگیر بیماری ام اس هستید پیشگیریست. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در خصوص کرونا و ام اس در ادامه با ما همراه شوید. برای ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل برای بیماران ام اس بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای ثبت رایگان درخواست

 

پیشگیری از کرونا در افراد مبتلا به ام اس

همانطورکه اشاره کردیم توصیه متخصصین هومکا به شما پیشگیریست. مسلما پیش‌گیری کردن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار راحت‌تر و کم‌ هزینه‌تر از درمان بیماری کروناست. چراکه کرونا ویروس سریع‌النتقال است اما به سختی درمان می‌شود که در بیماران مبتلا به ام اس درمان به مراتب دشوارتر خواهد. پس باید کرونا و ام اس را جدی گرفت.

حتی در صورتی که شما مشکوک به ابتلای کرونا شدید و یا اینکه لازم می‌بینید بنابر موقعیت خاص تست کرونا انجام دهید، بهترین انتخاب برای شما عزیزان تست کرونا در منزل است. هومکا خدمات تست کرونا در منزل را به شما ارائه می‌کند و نیازتان مبنی بر خروج و حضور در مراکز آزمایشگاهی را برطرف می‌سازد.

کرونا و ام اس

اما چگونه مبتلا به ام اس و دیگر بیماری‌های نقص سیستم ایمنی از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ پیشگیری به عمل آورند؟ با رعایت موارد زیر همچون افراد برخوردار از سلامت جسمانی شما هم می‌توانید ریسک ابتلا به کرونا را در خود تا درصد بالایی کاهش دهید:

  • با دیگران دست ندهید و از روبوسی کردن جددا خودداری کنید.
  • فاصله اجتماعی که از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز مورد تایید است رعایت کنید.
  • حداقل فاصله شما با دیگر افراد حداقل با بین ۱.۵ تا ۲ متر باشد.
  • در تجمعات با بیش از ۱۰ نفر حضور پیدا نکنید و اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید محل را ترک کنید.
  • اگر مجبورید در محل کار حاضر شوید و با ارباب رجوع در تماس کلامی هستید سطوح میز کار یا دفتر کار را مرتبا ضدعفونی کنید.
  • حتی لوازم شخصی شما که در محل کارتان وجود دارند می‌توانند محل نشست ویروس باشند، ضدعفونی کردن آن‌ها را فراموش نکنید.
  • دست‌هایتان را به چشم‌ها، بینی و دهان نمالید.
  • حتما دستهایتان را در طول روز پس از هربار لمس وسایل در تماس با دیگران شستشو دهید.
  • برای شستن دست‌ها از آب و صابون استفاده کنید.
  • شستشوی دست‌ها حداقل باید ۲۰ ثانیه به طول بیانجامد.
  • چنانچه احساس عطسه یا سرفه داشتید برای دفع عطسه و سرفه از دستمال و در صورت نبود دستمال از آرنج برای پوشاندن دهان و صورت استفاده کنید.
  • درصورتی که آب برای شستشو دست در دسترستان نیست، همیشه با خود یک اسپری یا محلول حاوی الکل ۶۰ تا ۷۰% داشته باشید.

جهت ورود به صفحه ثبت درخواست تست کرونا در منزل برای بیماران ام اس بر روی عکس زیر کلیک کنید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

تغذیه افراد مبتلا به ام اس در دوران کرونا

مبتلایان به ام اس دقت کنند که نیاز نیست در طول دوره شیوع کرونا رژیم غذایی مناسب با شرایط بیماری ام اس را کنار بگذارند و یا مواد غذایی خاصی را به سبد غذایی خود بیافزایند. به صورت کلی:

  • بهتر است رژیم غذایی شما شامل غذاها و خوراکی‌های بدون چربی یا کم چرب باشد.
  • سعی کنید اصلا از انواع چربی‌ها و روغن‌های گرمسیری و حیوانی استفاده نکنید، چراکه روغن‌ها سبب تشدید علائم بیماری ام اس در شما می‌شوند و مقاومت بدنتان را در برابر کرونا نیز کاهش می‌دهند.
  • مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه مانند انواع کلم‌ها و میوه‌های قرمز و بنفش را فراموش نکنید، چراکه سرشار از ویتامین، املاح معدنی و آنتی اکسیدان هستند.
  • غذاهایی بخورید که حاوی ویتامین D هستند، چراکه شما بیشتر در معرض کمبود ویتامین D قرار دارید. خوب است بدانید که با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D می‌توانید شرایط بیماری و علائم ام اس را بهتر کنترل کنید و از طرفی ایمنی بدن در برابر کرونا را افزایش دهید.
  • غلات کامل را جایگزین آرد سفید کنید، اصلا فرآورده‌هایی که با آرد سفید و تصفیه شده تهیه می‌شوند را مصرف نکنید. در عوض غلات فیبر فراوانی دارند و سبب سرحال شدن شما می‌شوند.
  • اگر می‌خواهید گوشت مصرف کنید، حتما از نوع بدون چربی باشد. در عوض ماهی چرب که حاوی امگا 3 هستند بخورید.
  • منظور از روغن‌های گرمسیری منع شده برای مبتلایان به ام اس، روغن‌هایی مانند روغن هسته خرما، روغن نخل و روغن نارگیل هستند. این روغن‌ها مقدار زیادی پالم دارند و می‌توانند به تشدید بیماری شما منجرب شوند.

جهت دریافت مشاوره رایگان در خصوص کرونا و ام اس بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

سطح افزایش خطر بیماری کرونا در بیماران مبتلا به ام اس

خوب است تذکر دهیم که اگر مبتلا به بیماری ام اس هستید نگران نباشید، چراکه این بیماری خود به خود سبب درگیری شما به بیماری کرونا ویروس نمی‌شود و ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش نمی‌دهد. اما شرایط و عللی در بیماری‌ ام اس و دیگر عارضه‌های مشابه ام اس وجود دارد که سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری کرونا می‌شوند:

  • مبتلا به ام اس که بیش از ۶۰ سال سن دارند.
  • مبتلایانی که از داروهای بخصوصی استفاده می‌کنند. اگر این داروهای مصرفی سطح سلول‌های ایمنی را کاهش می‌دهند، بنابراین می‌توانند زمینه را برای ابتلا به کرونا ویروس فراهم کنند. داروهایی مانند Lemtrada Mavenclad, Ocrevus و Rituxan.
  • مبتلایان به ام اس که تحرک و فعالیت کافی ندارند. مثلا بیمارانی که بصورت مداوم در حال خوابیدن و نشستن هستند.
  • بیمارانی که علاوه‌بر ام اس مبتلا به دیگر بیماری‌های پیش زمینه‌ای همچون دیابت، فشارخون و عارضه‌های قلبی ریوی هستند.

سایت معتبر Web MD نیز در رابطه با ارتباط کرونا و ام اس این‌گونه نوشته است:

مالتیپل اسکلروزیس(MS) خود به تنهایی ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش نمی‌دهد. اما اگر به بیماری MS مبتلا باشید، موارد خاصی بر نحوه پاسخ بدن به ویروس تأثیر می‌گذارد. این موارد عبارتند از:

  • سن فرد
  • شرایط سلامتی
  • نوعی داروی ام اس

متخصصان به طور قطع نمی دانند که کووید-۱۹ یا واکسن آن چگونه بر مبتلایان به ام اس تأثیر می گذارد.

کرونا و ام اس

 

تست کرونا در منزل برای افراد مبتلا به ام اس

تست کرونا در منزل خدمت هومکا به تمام هموطنان و بخصوص بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص و خود ایمنی همچون ام اس است. درصورتی که در گروه افراد مبتلا به ام اس قرار دارید دیگر نیاز نیست دغدغه و نگرانی انجام تست کرونا در آزمایشگاه و ریسک ابتلا در مراکز درمانی را داشته باشید.

هومکا به تمام هموطنان عزیز در مناطق مختلف تهران خدمات تست کرونا در منزل ارائه می‌کند. در کوتاهترین زمان می‌توانید زیر نظر کادر مجرب هومکا تست کرونا انجام بدهید. نمونه تست گرفته شده از شما جهت تشخیص صحیح بلافاصله به آزمایشگاه منتقل می‌شود. شما می‌توانید پاسخ تست کرونا را از طریق حساب کاربری خود در وبسایت هوم‌کا مشاهده کنید. همچنین اگر جواب تست کرونای شما مثبت شد و نیاز به مراجعه به پزشک داشتید نیز از منزل خارج نشوید و از خدمات ویزیت پزشک در منزل هومکا استفاده کنید. همچنین اگر پزشک مربوطه داروی تزریقاتی و یا سرم برای شما تجویز کرد نیز می‌توانید از خدمات تزریقات در منزل بهره‌مند شوید.

  • جهت دریافت نوبت شما می‌توانید به دو صورت تماس تلفنی و یا ثبت درخواست و تکمیل فرم تست کرونا در وب‌سایت هومکا اقدام فرمایید.
  • درصورتی که به صورت اینترنتی ثبت درخواست نوبت تست کرونا در منزل را انجام دادید، فرمی برای شما نمایش داده می‌شود. پس از تکمیل فرم مجددا ثبت را بزنید و منتظر بمانید.
  • کارشناسان هومکا در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پس از تکمیل درخواست تست کرونا در منزل، رزرو نوبت شما نهایی می‌شود.
  • در زمانی که شما راحت‌تر هستید و تعیین کردید، تکنسین آزمایشگاهی هومکا در منزلتان حضور پیدا می‌کنند و تست کرونا را در بهترین شرایط با دقت کار بالا انجام می‌دهند.

برای ورود به صفحه ثبت درخواست تست کرونا در منزل بر روی عکس زیر کلیک کنید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت تست کرونا هومکا

هومکا مفتخر است که در تهران و دو شهر کرج و مشهد به هموطنان عزیز خدمات آزمایشگاهی به علاوه تست کرونا در منزل ارائه کند. شما می‌توانید با هر شرایط خاصی که دارید حتی اگر مبتلا به بیماری‌های خودایمنی یا ام اس هستید با مجموعه هومکا تماس حاصل کنید و ضمن دریافت مشاوره رایگان نوبت تست کرونا در منزل را رزرو نمایید.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

افراد مبتلا به ام اس در دوران کرونا چه نکات تغذیه‌ای را باید رعایت کنند؟
۱) مصرف غذاها و خوراکی‌های پرچرب ممنوع است./ ۲) استفاده از انواع چربی‌ها و روغن‌های گرمسیری و حیوانی ممنوع است. / ۳) مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه مانند انواع کلم‌ها و میوه‌های قرمز و بنفش که سرشار از ویتامین، املاح معدنی و آنتی اکسیدان هستند. / ۴) مصرف غذا‌های حاوی ویتامین D ۵) استفاده از غلات کامل در عوض استفاده از آرد سفید ۶) در صورت مصرف گوشت فقط نوع بدون چربی آن مصرف شود.
در چه صورت ریسک ابتلا به کرونا در بیماران ام اس افزایش می‌یابد؟
مواردی که ریسک ابتلا به کرونا در بیماران ام اس افزایش می‌دهندُ عبارتند از: ۱) فرد مبتلا به ام اس که بیش از ۶۰ سال سنداشته باشد. ۲) مبتلایانی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند. اگر داروهای مصرفی فرد، سطح سلول‌های ایمنی را کاهش دهند، زمینه را برای ابتلا به کرونا ویروس فراهم کنند. ۳) مبتلایان به ام اس که تحرک و فعالیت کمی دارند. ۴) بیمارانی که علاوه‌بر ام اس، به دیگر بیماری‌های پیش زمینه‌ای همچون دیابت، فشارخون و عارضه‌های قلبی ریوی نیز مبتلا باشند.
کدام اندام ها بیشتر تحت تأثیر کووید-۱۹ قرار دارند؟
ریه‌ها اندام‌هایی هستند که بیشتر تحت تأثیر کووید-۱۹ قرار دارند.
آیا بیماری ام اس ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟
بیماری ام اس خود به تنهایی ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش نمی‌دهد. اما اگر به بیماری ام اس مبتلا باشید، موارد خاصی بر نحوه پاسخ بدن بر ویروس تأثیر می‌گذارد.
چه کسانی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا قرار دارند؟
افراد مسن و کسانی که دارای مشکلات پزشکی زمینه ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان هستند، به احتمال زیاد به نوع شدید بیماری مبتلا می شوند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل