آزمایش خون روز سوم عادت ماهانه
خانه
مقالات
آزمایش خون روز سوم عادت ماهانه

آزمایش خون روز سوم عادت ماهانه

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/05/02
آزمایشات روز سوم پریودی شامل چه مواردی است؟
آزمایش خون روز سوم عادت ماهانه معمولا با هدف بررسی وضعیت هورمون‌های جنسی زنانه تجویز می‌شود. این آزمایشات می‌توانند مشکلات ناباروری یا سایر اختلالات مربوط به آن را تشخیص دهند. علت تجویز این آزمایشات در روز سوم پریودی این است که تغییرات هورمونی در اوج خود قرار دارند. در این مقاله از هومکا سعی شده است اطلاعات مفیدی از این آزمایشات ارائه شود.

آزمایش روز سوم عادت ماهانه یکی از آزمایش‌های مهم به منظور سنجش هورمون‌های دخیل در باروری است که به کمک آن‌ می‌توان مشکلات ناباروری را تشخیص داد. آزمایش روز سوم همان‌طور که از اسم آن مشخص است در روز سوم قاعدگی به منظور بررسی سلامت باروری انجام می‌شود. این آزمایش به پزشک امکان می‌دهد تا دقیق‌تر بتواند ذخیره تخمدانی و تعداد و کیفیت تخمک‌ها را ارزیابی کند. آزمایش روز سوم برای ارزیابی اثربخشی داروها در طی یک دوره درمانی نیز کاربرد دارد. در این آزمایش هورمون‌های محرک فولیکول (FSH)، لوتئینی (LH) و استرادیوال (E2) اندازه گیری می‌شوند. با هومکا همراه شوید تا در مورد این آزمایشات بیشتر بدانید. 

برای آزمایش در منزل می‌توانید به هومکا اعتماد کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

FSH در آزمایش خون چیست؟

هورمون FSH توسط غده هیپوفیز ترشح شده و باعث تحریک تولید استروژن و تخمک می‌شود. سطح بالای FSH خونی بیانگر ذخیره تخمدانی پایین است اما لزوما به معنی غیر ممکن بودن بارداری نیست. سطوح FSH در طول زندگی و حتی در طول یک دوره عادت ماهانه نیز فراز و نشیب‌های زیادی دارد. به این منظور پزشک علاوه بر هورمون FSH سایر اجزای دخیل در باردرای را نیز حهت ارزیابی قدرت باروری شما مورد بررسی قرار می‌دهد. از آزمایش FSH برای تشخیص بیماری‌های پلی کیستیک تخمدانی، خونریزی‌های غیر طبیعی واژنی، لخته شدن خون قاعدگی و ناباروری نیز استفاده می‌شود.

در سایت Web Md در مورد این هورمون اینگونه می‌خوانیم:

هورمون FSH، در زنان و مردان وجود دارد. این هورمون به آزادسازی تخمک در زنان و تولید اسپرم در مردان کمک می کند. نرمال نبودن سطح آن می تواند باردار شدن را سخت کند. نتایج این آزمایش به تنهایی برای بررسی وضعیت شما کافی نیست و احتمالا پزشک در کنار آن، سایر آزمایشات هورمونی را نیز تجویز خواهد کرد. 

fsh در آزمایش خون

 

LH در آزمایش خون چیست؟

هومون LH از دیگر هورمون‌هایی است که در آزمایش روز سوم بررسی می‌شود. هورمون LH از غده هیپوفیز ترشح شده و سطح آن در اواسط دوره ماهانه افزایش یافته و سبب القای تخمک گذاری در ۲۴ تا ۳۶ ساعت آتی می‌شود. اگر سطح آزمایش LH بالاتر از حد طبیعی باشد می‌تواند نشانه عدم کارایی تخمدان‌ها، عملکرد نامطلوب غده هیپوفیز و یا بیماری‌های پلی کیستیک تخمدان باشد. سطوح پایین LH نیز بیانگر سوء تغذیه، آنورکسی (بی‌اشتهایی)، استرس و یا اختلال در غده هیپوفیز است.

lh در آزمایش خون

 

آزمایش استرادیول در روز سوم قاعدگی چیست؟

استرادیول یا E2 شکلی از استروژن است که از تخمدان، کورتکس آدرنال و جفت ترشح می‌شود. این هورمون مسئول رشد پستان‌ها، بلوغ دستگاه تناسلی، عملکرد درست دستگاه ادراری و بلوغ لوله فالوپ است. در فرایند بارداری هورمون E2 در بلوغ فولیکول‌ها، رها شدن تخمک‌ها و کمک به لانه گزینی تخمک بارور شده نقش دارد. در روز سوم قاعدگی سطح خونی E2 کاهش می‌یابد. در صورت  بالا بودن E2 تولید FSH مهار می‌شود.

به دلیل اینکه صرفا با تست خونی روز سوم نمی‌توان به طور کامل در مورد سلامت باروری اظهار نظر کرد پزشک سایر عوامل دخیل در بارداری را نیز ارزیابی می‌کند. این آزمایش‌ها شامل سونوگرافی و معاینات فیزیکی است. در صورتی که قدرت باروری پایین‌تر از حد معمول باشد معمولا از روش‌های آزمایشگاهی باروری مثل IVF جهت باردار شدن استفاده می‌شود. نتایج این آزمایشات در مجموع نشان می‌دهند که سلامت باروری فرد در چه سطحی قرار دارد، چه اختلالاتی مانع از باروری طبیعی شده‌اند و چه روش درمانی برای بهبودی آن مناسب‌تر است. 

با کلیک بر دکمه زیر می‌توانید از خدمات آزمایشگاه در منزل هومکا بهره‌مندشوید. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آیا آزمایش ذخیره تخمدان در روز سوم پریودی انجام می‌شود؟

اگرچه سنجش هورمون AMH در آزمایش‌های هورمونی روز سوم قرار ندارد اما این آزمایش نیز در کنار آزمایش روز سوم به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تشخیص باروری به شمار می‌آید. هورمون AMH در سلول‌های در حال رشد فولیکول‌ها تولید شده و نشان دهنده تعداد تخمک‌های موجود در تخمدان است. سنجش هورمون AMH در هر زمانی از عادات ماهانه امکانپذیر است و تنها محدود به روز سوم نیست. سطح آزمایش AMH تا اوایل دوران بلوغ افزایش می‌یابد و سپس به تدریج از تولید آن در بدن کاسته شده به صورتی‌که قبل از یائسگی از خون حذف می‌شود.

تفسیر آزمایش

 

چرا هورمون‌ها در روز سوم قاعدگی اندازه گیری می‌شوند؟

برای اینکه بدانیم که چرا در روز سوم هورمون‌های باروری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند چرخه عادت ماهانه را مرور میکنیم:

مرحله ۱- فاز فولیکولی

این مرحله شامل روزهایی است که در حالت پریود قرار دارید و ۱۵ تا ۲۰ فولیکول شروع به رشد کرده و یکی از آنها به بلوغ می رسد.

مرحله۲- تخمک گذاری

 در این مرحله تخمک‌های بالغ شده رها می‌شوند و در طول لوله فالوپ به حرکت در می‌آیند تا با اسپر برخورد کنند.

مرحله۳- فاز لوتئال

 در مرحله لوتئال تخمک بارور شده لانه گزینی می‌کند. اگر باروری انجام نشده باشد چرخه ماهانه دوباره تکرار می‌شود.

در هرکدام از این مراحل هورومون‌های خاصی برای تکمیل دروه ماهانه و انجام باروری نقش دارند. در طول دوره عادت ماهانه، سطح خونی برخی هورمون‌ها مانند هورمون AMH که در طول دوره ثابت است و کمتر دچار نوسان می‌شود. این هورمون نشان دهنده مقدار ذخیره تخمدانی است. اما هورمون‌های FSH، LH و E2 با نوسانات زیادی همراه هستند و به همین منظور زمانی که سطح پایداری بالاتری دارند اندازه گیری می‌شوند. در روز سوم دروه ماهانه که ابتدای فاز فولیکولی نیز به حساب می‌آید این هورمون‌ها در حالت ثبات نسبی قرار دارند و هنوز دچار افت و خیزهای قاعدگی نشده‌اند. اگر در سایر روزها دوره ماهانه این آزمایش انجام شود نتایج درستی به دنبال نخواهد داشت زیرا سطح هورمون‌ها در حالت پایه خود قرار ندارند.

روز سوم قاعدگی

 

چگونه روز سوم قاعدگی را دقیق تشخیص دهیم؟

برای این کار روز اول را زمانی در نظر بگیرید که خونریزی ماهانه دیده می‌شود. برای مثال اگر خونریزی در روز شنبه اتفاق افتاده باشد روز دوشنبه روز سوم به حساب می‌آید.

برای تفسیر آزمایش خون می‌توانید با مجموعه هومکا تماس بگیرید. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش در منزل با هومکا 

مجموعه هومکا آماده است تا انواع آزمایشات خون را در منزل یا محل مورد نظر شما انجام دهد. آزمایش در منزل هومکا تحت بیمه‌های پایه و تکمیلی است. برای ثبت رایگان درخواست می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. همچنین با کلیک بر دکمه ثبت رایگان درخواست به راحتی می‌توانید از خدمات آزمایشگاهی هومکا در منزل بهره ببرید. پس ثبت سفارش، همکاران ما با شما تماس گرفته و جزییات ارائه خدمت را در اختیار شما قرار خواهند داد. تجربه خود از هومکا را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای همه آزمایشات هورمونی روز سوم پریودی باید ناشتا باشیم؟
ناشتا بودن برای همه آزمایشات هورمونی روز سوم پریودی لازم نیست.
آیا مصرف دارو بر نتیجه آزمایشات روز سوم پریودی تاثیرگذار است؟
مصرف برخی داروها می‌تواند بر نتیجه این آزمایشات تاثیرگذار باشند. قبل از انجام آزمایش در این مورد با پزشک مشورت داشته باشید.
آیا می‌توان با بیمه هزینه آزمایش در منزل هومکا را پرداخت کرد؟
بله. آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی است.
چطور از بیمه برای پرداخت هزینه آزمایش در منزل استفاده کنم؟
کافی است هنگام ثبت درخواست نوع بیمه خود را وارد کنید. مبلغ در همان لحظه کسر خواهد شد.
خدمات آزمایشگاهی و درمانی هومکا چه مناطقی را تحت پوشش قرار می دهد؟
کلیه ساکنین استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L