تست آنتی‌بادی واکسن کرونا
خانه
مقالات
تست آنتی‌بادی واکسن کرونا

تست آنتی‌بادی واکسن کرونا

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
تست آنتی‌بادی واکسن کرونا جهت ارزیابی اثربخشی واکسن
گرچه گفته می‌شود تست آنتی بادی کرونا برای تشخیص کووید ۱۹ اعتبار ندارد، اما می‌تواند اطلاعات خوبی از وضعیت بیمار و روند پیشرفت بیماری در اختیار پزشکان قرار دهد. از جمله کاربرد‌های آزمایش آنتی بادی کرونا می‌توان به میزان مقاومت بدن پس از واکسیناسیون اشاره کرد. اگر شما هم واکسن کرونا دریافت کرده اید و می‌خواهید در مورد ایمنی بدن پس از واکسیناسیون بیشتر بدانید، مطالعه مقاله زیر از هومکا را از دست ندهید.
مشاوره رایگان
هنوز تصمیم نگرفتید؟ نگران نباشید. می‌توانید اطلاعات خود را بفرستید و مشاوره رایگان بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور اکنون بسیاری از مردم هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت نموده و بسیار مشتاق هستند تا با انجام آزمایش آنتی‌بادی کرونا میزان مقاومت بدن خود را در برابر ویروس ‌کرونا ارزیابی نمایند. در ادامه مقاله سعی کرده‌ایم بر اساس پرسش‌های متداولی که در این خصوص مطرح می‌شود اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران وبسایت قرار دهیم.

مجموعه هومکا آماده ارائه تست کرونا در منزل است. برای انجام آزمایش آنتی بادی واکسن کرونا با ما تماس بگیرید. 

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

تست آنتی بادی واکسن کرونا چه چیزی را نشان می‌دهد؟

آزمایش آنتی بادی واکسن کرونا در واقع ارزیابی کننده میزان کارایی و اثربخشی واکسنی است که دریافت نموده‌اید. با انجام آزمایش سرولوژی کرونا، برای شما محرز می‌شود که واکسن تزریق شده چه مقدار بدن شما را در برابر ابتلا به ویروس کرونا ایمن کرده است. در این آزمایش به بررسی آنتی‌بادی در خون پرداخته می‌شود. آنتی بادی در واقع پادتنی است که در بدن شما وجود دارد و  بر ضد پروتئین S و NUT کرونا پس از تزریق واکسن تولید می‌شوند. هر اندازه تیتر آنتی ‌بادی‌های خنثی کننده (NUT و Anti-S) در بدن بیشتر باشد نشان دهنده عملکرد مناسب واکسن در برانگیختن سیستم ایمنی و آمادگی بدن برای مواجهه بعدی با ویروس است.

در سایت Mayo Clinic در مورد تست آنتی بادی کرونا اینطور نوشته است:

آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که بوسله سیستم دفاعی بدن در پاسخ به عفونت‌ها تولید می‌شوند. سیستم ایمنی بدن شبکه ای پیچیده از سلول‌ها، اندام‌ها و بافت‌ها است. این سیستم هرگونه مواد خارجی موجود در بدن را شناسایی خواهد کرد و شروع به از بین بردن آن می‌کند. وقتی به عفونت ویروس کووید -19 ، مبتلا می‌شوید، دو تا سه هفته طول خواهد کشید تا آنتی بادی‌ها به اندازه کافی در بدن ایجاد شوند بطوریکه در تست آنتی بادی قابل تشخیص باشد. 

تست آنتی‌بادی واکسن کرونا

 

تست آنتی بادی کرونا چند روز پس از تزریق واکسن انجام شود؟

این تست زمانی قابل انجام است که هر دو دوز واکسن تزریق شده باشد. علاوه بر این، برای اینکه بدن بتواند به سطح ایمنی کامل برسد و فرصت تولید مقادیر کافی آنتی بادی را داشته باشد باید حداقل ۱۴ روز از تزریق دوز دوم واکسن کرونا نیز گذشته باشد.

call button submit

 

میزان آنتی بادی مطلوب در آزمایش اثربخشی واکسن کرونا چقدر است؟

تست سرولوژی اثر بخشی واکسن کرونا، یک تست کمی است که آنتی‌ بادی‌های مختلفی را در خون اندازه گیری می‌کند. این پادتن‌ها شامل آنتی بادی NUT و پروتئین S یا پروتئین سطحی ویروس هستند که در مجموع پادتن‌های خنثی کننده نامیده می‌شوند.

اما تفسیر آزمایش آنتی بادی کرونا چگونه است و نتایج در برگه آزمایش به چه معنی است؟ برای روشن شدن مطلب، به جداول زیر دقت نمائید. این دو جدول نتایج تست واکسن کرونا برای دو فرد دریافت کننده واکسن سینوفارم را نشان می‌دهند. هر دو شخص دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۱۴ روز نیز از تزریق دوز دوم سپری شده است.

نتایج برای فرد اول به صورت زیر است:

تست

Neutralizing antibodies

NUT

Negative

Anti-S

Positive

Protection

Positive

نتیجه آزمایش بالا به ما می‌گوید که این شخص داری پادتن ضد پروتئین S است، از اینرو سیستم ایمنی او به خوبی در برابر ویروس مسلح شده است (محافظت-Protection). این آنتی بادی‌ها از نوع Neutralizing antibody یا پادتن‌های خنثی کننده هستند که به محض ورود ویروس به بدن به ذرات ویروسی چسبیده و آنها را خنثی و غیرفعال می‌کنند. اما سطح آنتی بادی NUT منفی است. این موضوع برای افراد واکسینه شده طبیعی است چراکه هدف اصلی واکسیناسیون تولید آنتی بادی خنثی کننده پروتئین S است.

تست

Neutralizing antibodies

NUT

Positive

Anti-S

Positive

Protection

Positive

اما در جدول دوم که متعلق به فرد دیگری است نتیجه آزمایش کمی متفاوت است. برای این فرد سطح آنتی بادی NUT و آنتی‌ژن S مثبت گزارش شده است. این بدان معنا است که این فرد به احتمال زیاد قبل از دریافت واکسن کرونا به بیماری کرونا مبتلا شده است. البته با قطعیت نمی‌توان چنین نظری داد چون درصدی از افراد واکسینه شده هم که قبلا به بیماری مبتلا نشده باشند نیز علیه پروتئین NUT آنتی بادی تولید می‌کنند.

نکته حائز اهمیت این است که افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند بعد از واکسیناسیون مقدار بیشتری آنتی بادی نسبت به سایرین تولید می‌کنند چون سیستم ایمنی آنها در طی بیماری روزهای بیشتری با ویروس درگیر بوده و از قدرت شناسایی و تهاجم بالاتری برخوردار است.

نکته:

اگر فردی به کرونا مبتلا شده یا واکسن زده باشد، حتما آنتی ژن S را در بدن دارد و اگر در بدن مقاومت ایجاد شده باشد، حتما آنتی بادی NUT در بدن بیمار وجود خواهد داشت. آنتی‌ژن S فقط مواجه شدن با بیماری را نشان می‌دهد و  وجود آنتی بادی NUT یعنی اینکه که ایمنی ایجاد شده است. با تزریق واکسن سینوفارم حتما آنتی‌ژن S در بدن تولید خواهد شد، چنانچه در برابر این بیماری مقاومت ایجاد شده باشد، نتیجه آنتی بادی NUT مثبت خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است به دلیل کیفیت پایین واکسن، آنتی‌ژن S در بدن ایجاد نشود. 

برای انجام تست آنتی بادی واکسن کرونا و تست PCR در منزل همین حالا بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

چرا مقدار آنتی بادی‌های ضد کرونا در افراد واکسینه شده با هم متفاوت است؟

مقدار آنتی بادی که هر فرد پس از واکسیناسیون تولید می‌کند به نوع واکسن، سن فرد و قدرت ایمنی او بستگی دارد. بر این اساس هرچه سن بالاتر باشد به ویژه از ۶۰ سال به بالا، پاسخ به واکسن ضعیف‌تر می‌گردد (به ویژه برای واکسن های غیرفعال مانند سینوفارم) و سطح آنتی بادی افت می‌کند. 

همچنین قدرت سیستم ایمنی در افراد مختلف کاملا با هم متفاوت است و هر شخص بر اساس بنیه دفاعی خود به واکسن پاسخ می‌دهد. میزان قدرت سیستم ایمنی به نوع تغذیه، آرامش روحی و روانی، عدم مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی و ژنتیک فرد بستگی دارد.

تست آنتی‌بادی واکسن کرونا

 

آیا تست آنتی بادی واکسن کرونا و آنتی بادی بیماری کرونا متفاوت است؟

در تست تشخیص Covid-19 تمام آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بررسی می‌‌شوند که آنتی بادی‌های IgG و IgM را نیز شامل می‌شوند. IgM از اولین پادتن‌هایی است که ضد ویروس تشکیل می‌شود و پس از ۵ الی ۸ روز نیز از خون حذف می‌شود اما IgG ها مدت زمان ماندگاری بالایی در خون دارد و از اینرو برای ارزیابی کارایی واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم ایمنی افرادی که واکسن کرونا دریافت می‌کنند از جمله واکسن سینوفارم که به طور وسیعی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است، بیشتر تمایل به مقابله با پروتئین S دارد و بنابراین سطح آنتی بادی‌های ضد S در این افراد بالا و آنتی بادی NUT کمتر است. بنابراین افرادی که تست آنتی بادی واکسن کرونا می‌دهند نباید از نبود آنتی بادی NUT تعجب کنند.

هومکا آماده ارائه خدمات درمانی، مراقبتی و آزمایشگاهی در منزل برای بیماران کرونایی است. برای برخورداری از خدمات تست کرونا از طریق بینی و ویزیت پزشک در منزل همین حالا با ما تماس بگیرید. 

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

بررسی ساختار SARS-Cov-2 Spike (S1) IgG Ab

ویروس SARS-CoV-2 یک ویروس RNA دار تک رشته ای است که عامل بیماری COVID-19 در انسان است. آنتی ژن های مختلفی در ساختمان این ویروس وجود دارند، از جمله آنتی ژن غشا (Membrane)، آنتی ژن پوشش (Envelope)، آنتی ژن شاخک (Spike) و آنتی ژن نوکلئوکپسید (Nucleocapsid). آنتی ژن شاخک (S) شامل دو زیر واحد S1 و S2 است. بررسی ها نشان داده است که تولید آنتی بادی بر علیه آنتی ژن شاخک (S1) فرآیند اتصال ویروس به گیرنده ACE2 (Angiotensin Converting enzyme) را در سطح سلول میزبان مهار کرده و به این ترتیب بررسی وجود این آنتی بادی در سرم افراد بهبود یافته و واکسینه شده می تواند نقش مهمی در تعیین مقاومت بدن به بیماری COVID-19 داشته باشد.

تست آنتی‌بادی واکسن کرونا

 

بررسی ساختار SARS-Cov-2 RBD IgG Ab

ویروس SARS-CoV-2 یک ویروس RNA دار تک رشته‌ای است که عامل بیماری COVID-19 در انسان است. آنتی ژن‌های مختلفی در ساختمان این ویروس وجود دارند، از جمله آنتی ژن غشا (Membrane)، آنتی ژن پوشش (Envelope)، آنتی ژن شاخک (Spike) و آنتی ژن نوکلئوکپسید (Nucleocapsid). آنتی ژن شاخک (S) شامل دو زیر واحد S1 و S2 است. زیرواحد S1 حاوی منطقه‌ای به نام RBD (Receptor Binding domain) است که به عنوان ایمونوژن‌ترین قسمت ویروس شناسایی شده و به گیرنده سطحی سلول میزبان به نام ACE2 (Angiotensin Converting enzyme) متصل می‌شود و موجب ورود ویروس و بروز بیماری می‌گردد.

تولید آنتی بادی بر علیه RBD مانع از اتصال ویروس به گیرنده های سطح سلول میزبان می‌شود و به این ترتیب بررسی وجود این آنتی بادی در سرم افراد بهبود یافته و واکسینه شده می تواند نقش مهمی در تعیین مقاومت بدن به بیماری COVID-19 داشته باشد.

کارشناسان هومکا برای ارائه مشاوره رایگان در مورد تست آنتی بادی واکسن کرونا آماده هستند. 

call button consult

 

بررسی ساختار SARS-CoV-2-Neutralizing-Ab

ویروس SARS-CoV-2 یک ویروس RNA دار تک رشته‌ای است که عامل بیماری COVID-19 در انسان است. آنتی ژن‌های مختلفی در ساختمان این ویروس وجود دارند، از جمله آنتی ژن غشا (Membrane)، آنتی ژن پوشش (Envelope)، آنتی ژن شاخک (Spike) و آنتی ژن نوکلئوکپسید (Nucleocapsid). آنتی ژن شاخک (S) شامل دو زیر واحد S1 و S2  است. زیرواحد S1 حاوی منطقه ای به نام RBD (Receptor Binding domain) بوده که به گیرنده سطحی سلول میزبان به نام ACE2 (Angiotensin Converting enzyme) متصل می‌شود.

تولید آنتی بادی از کلاس های مختلف (IgM, IgG, IgA) در بدن مانع از اتصال ویروس به گیرنده های سطح سلول میزبان به نام ACE2 (Angiotensin Converting enzyme) می‌شود اما تمامی این آنتی بادی‌ها اثر محافظت کنندگی ندارند و تنها آنتی بادی‌هایی که بتوانند برهمکنش بین آنتی ژن S و گیرنده ACE2 را خنثی نمایند در مقاومت به بیماری حائز اهمیت هستند که آنها را آنتی بادی‌های خنثی کننده (نوترالیزان) می‌نامند. به این ترتیب بررسی وجود این آنتی بادی در سرم افراد بهبود یافته و واکسینه شده می تواند نقش مهمی در تعیین مقاومت بدن به بیماری COVID-19 داشته باشد.

تست آنتی‌بادی واکسن کرونا

 

تست آنتی بادی در منزل با هومکا

مجموعه هومکا آماده ارائه خدمات مراقبتی، درمانی و آزمایشگاهی در منزل است. برای استفاده از خدمت تست کرونا در منزل،‌ همین حالا بر روی دکمه زیر کلیک کنید تا وارد صفحه ثبت رایگان درخواست شوید. کافی است به چند سوال کوتاه و ساده پاسخ دهید تا سفارش به صورت موقت ثبت شود. پس از آن همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت تا به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهند. اگر با شرایط ارائه خدمت موافق باشید، سفارش ثبت نهایی شده و متخصص هومکابه منزل یا محل مورد نظر اعزام می‌شود. 

خدمات این مجموعه در حال حاضر به ساکنین سراسر استان تهران، کرج و حومه و مشهد ارائه می‌شود. انجام تست آنتی بادی واکسن کرونا در منزل را با خیالی راحت به هومکا بسپارید.

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش آنتی بادی کرونا باید ناشتا باشیم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
پادتن Igm چند روز در بدن وجود خواهد داشت؟
این پادتن ۵ الی ۸ روز در بدن وجود خواهد داشت.
چند روز پس از تزریق واکسن کرونا در بدن ایمنی ایجاد می‌شود؟
از تزریق دوز دوم واکسن باید حداقل ۱۴ روزگذشته باشد.
ایمنی در برابر کرونا با تزریق واکسن بیشتر است یا ابتلا به بیماری؟
افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند ایمنی بهتری دارند.
آیا افزایش سن به میزان ایمنی واکسیناسیون بستگی دارد؟
بله. هر چه سن بیشتر باشد، واکسیناسیون کرونا اثربخشی کمتری خواهد داشت.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L