تست PCR در منزل
خانه
مقالات
تست PCR در منزل

تست PCR در منزل

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
آزمایش پی سی آر را در منزل خود و بدون معطلی انجام دهید!
آزمایش PCR کرونا، تنهاترین و مطمئن‌ترین راه برای تشخیص کووید ۱۹ است. برای انجام تست پی سی آر به نمونه ترشحات حلق و بینی نیاز است. این آزمایش را می‌توانید به راحتی در منزل انجام دهید. در این مقاله هومکا به شما می‌گوید که تست pcr در منزل چیست؟ چگونه انجام می‌شود؟ آیا تزریق واکسن کرونا تاثیری در نتیجه تست دارد یا خیر؟ شرایط تست پی سی آر چیست؟ و چه عواملی می‌توانند نتیجه تست را با خطا مواجه سازند؟

تست PCR چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در این پادکست به ۶ سوال پرتکرار در خصوص تست PCR پاسخ می‌دهیم: ۱) تست PCR چیست؟ ۲) تست PCR کرونا چطور انجام می‌شه؟ ۳) نمونه‌گیری در تست PCR چطور انجام می‌شه؟ ۴) دقت تست PCR چقدر است؟ ۵) چه زمانی برای انجام تست PCR مناسب است؟ ۶) نتیجه مثبت یا منفی در تست PCR به چه معناست؟
podcast poster
مشاوره رایگان
هنوز تصمیم نگرفتید؟ نگران نباشید. می‌توانید اطلاعات خود را بفرستید و مشاوره رایگان بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

این روز‌ها تست pcr کرونا به عنوان یکی از آزمایش‌های مهم به‌شمار می‌رود. تست PCR در منزل، معتبرترین تستی است که می‌توان با توجه به نتایج آن کووید ۱۹ را تشخیص داد. اهمیت این آزمایش تا جایی است که بدون ارائه نتیجه منفی تست PCR کرونا برای پرواز، اجازه سفرهای پروازی به شما داده نخواهد شد. همچنین کلیه سازمان‌ها برای بررسی سلامتی پرسنل خود از این آزمایش استفاده می‌کنند. افرادی که نتیجه تست پی سی آر آنها مشکوک یا مثبت باشد، باید شرایط قرنطینه را رعایت کنند. البته در حال حاضر تزریق واکسن کرونا تا حدود زیادی توانسته است شدت شیوع و مرگ و میر را کاهش دهد. با این حال کرونا ویروس همچنان قربانی می‌گیرد. 

با این مقاله از هومکا همراه باشید تا بیشتر راجع به این آزمایش بدانید. با استفاده از خدمت تست کرونا در منزل، به راحتی می‌توانید این آزمایش را در خانه یا محل دلخواه خود انجام دهید.  

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

تست pcr کرونا چیست؟

تست PCR کرونا، از طریق نمونه‌گیری ماده ژنتیکی ویروس که RNA نامیده می‌شود، انجام می‌گیرد. این آزمایش با استفاده از نمونه‌های دستگاه تنفسی یعنی بزاق انتهای حلق و مخاط بینی، بیماری کووید ۱۹ را تشخیص می‌دهد.

بر اساس نتایج تحقیقات، این تست معتبرترین تست تشخیصی کرونا است. علاوه‌بر این، با توجه به این نکته که ویروس کرونا به سرعت و به راحتی در میان افراد انتقال می‌یابد، انجام تست pcr و تشخیص به موقع آلودگی فرد نقش مهمی در درمان و جلوگیری از انتشار ویروس دارد.

در این روش، به تشخیص ویروس فعال در نمونه‌ی فرد آزمایش‌دهنده پرداخته می‌شود. مثبت بودن نتیجه‌ی تست، به معنی حضور ویروس فعال در نمونه‌ی فرد است. در چنین شرایطی، فرد قابلیت انتقال ویروس به سایر افراد را دارا می‌باشد.

لذا، انجام تست pcr، بر خلاف آزمایش آنتی‌بادی، ابتلای فرد مشکوک در لحظه‌ی انجام آزمایش را مورد بررسی قرار می‌دهد. 

تست PCR

 

نحوه انجام تست PCR کرونا در منزل چگونه است؟ 

برای نمونه گیری تست پی سی آر کرونا، تکنسین آزمایشگاه از یک سواپ ۱۵ سانتیمتری استفاده خواهد کرد. این سواپ شبیه گوش پاک‌کن است. یعنی در انتهای آن یک پوشش پنبه‌ایی برای جمع‌آوری نمونه قرار دارد. سواپ به انتهای حلق یا بینی هدایت خواهد شد. تکنسین آن را به مدت ۱۵ ثانیه به صورت دورانی حرکت خواهد داد و سپس نمونه را به ظرف نگهدارنده منتقل می‌کند. نمونه در شرایط ایمن به آزمایشگاه ارسال خواهد شد. 

نحوه انجام تست PCR برای تشخیص ویروس فعال کرونا به گفته سایت Cleveland Clinic به صورت زیر است:

سه مرحله اصلی برای آزمایش PCR کرونا وجود دارد: ۱) جمع آوری نمونه ، ۲) استخراج و ۳) PCR.

۱) جمع آوری نمونه:  با استفاده از یک سواپ برای جمع آوری مواد تنفسی موجود در بینی شما انجام می‌شود.  پس از جمع آوری نمونه، سواپ در یک لوله مهر و موم شده و سپس به آزمایشگاه ارسال می شود.
۲) هنگامی که تکنسین آزمایشگاه نمونه را دریافت می‌کند، فرایندی به نام استخراج را بر روی نمونه انجام می‌دهد. در این فرایند ماده ژنتیکی هر ویروسی که وجود داشته باشد از نمونه جدا می‌شود.
۳) سپس مرحله PCR انجام می‌شود. در این مرحله از مواد شیمیایی ویژه و دستگاهی به نام سیکلر حرارتی استفاده می‌کنند. این دستگاه باعث ایجاد واکنشی می شود که میلیون ها نسخه از قسمت کوچکی از ماده ژنتیکی ویروس SARS-CoV-2 را تولید می‌کند. در طول این فرآیند ، اگر SARS-CoV-2 در نمونه وجود داشته باشد، یکی از مواد شیمیایی نور فلورسنت تولید می‌کند. این نور فلورسنت یک "سیگنال" است که توسط دستگاه PCR تشخیص داده می‌شود و از نرم افزار ویژه برای تفسیر سیگنال به عنوان نتیجه آزمایش مثبت استفاده می‌شود.

 

چطور برای تست پی سی آر کرونا آماده شویم؟ 

تست PCR در منزل نیازی به ناشتایی ندارد. همچنین زمان خاصی برای نمونه‌گیری تعیین نشده است. با این توصیه می‌شود برای بالا بردن ضریب اطمینان، به نکات زیر قبل از انجام آزمایش توجه داشته باشید:

  • قبل از نمونه‌گیری آدامس نجوید و سیگار نکشید. 
  • یک ساعت قبل از نمونه‌‎گیری از نوشیدن مایعاتی مانند آب، چای، قهوه و ...  خودداری کنید. مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند منجر به آلودگی نمونه شود. 
  • قبل از انجام تست  از دهانشویه، نخ دندان و مسواک استفاده نکنید.
  • حدود یک ساعت قبل از نمونه‎‌گیری مقداری آب در حلق و دهان غرغره کنید تا تکه‌‎های غذا و سایر آلودگی‌ها برطرف شوند.  

 

بهترین زمان برای انجام تست PCR کرونا چه زمانی است؟

علائم کرونا با سرماخورگی شبیه است. با بروز علائم فرض بر این است که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اید، مگر اینکه نتیجه تست کرونا منفی شود. به طور کلی توصیه شده است پس از بروز علائم به مدت ۴۸ ساعت وضعیت سلامتی خود را به دقت پایش کنید. اگر با شدت علائم مواجه شدید یا مصرف داروهای رایج، باعث بهتر شدن حال شما نشد، لازم است به مراکز درمانی مراجعه و برای انجام تست PCR کرونا اقدام نمایید. همچنین اگر با فرد آلوده‌ایی در تماس بوده‌اید، بهتر است پس از ۳ تا ۵ روز از آخرین تماس برای انجام آزمایش اقدام کنید. زود انجام دادن آزمایش مي‌تواند منجر به نتیجه منفی کاذب شود.

برای این منظور می‌‌توانید از خدمات آزمایشگاهی در منزل هومکا بهره ببرید. کارشناسان ما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منزل یا محل مورد نظر شما مراجعه کرده و نمونه‌گیری را انجام می‌دهند.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص آزمایش پی سی آر و بیماری کرونا بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

جواب تست کرونا pcr چقدر طول می کشد؟

جواب تست pcr کرونا معمولا در یک بازه زمانی ۴۸ ساعته ارائه خواهد شد. این موضوع به آزمایشگاه و میزان شلوغی آن بستگی دارد. مجموعه هومکا سعی کرده است جواب تست کرونا را د کوتاه‌ترین زمان ( کمتر از ۱۶ ساعت) در اختیار شما قرار دهد. 

 

تفسیر تست PCR کرونا چگونه است؟ 

در تفسیر تست pcr کرونا نتایج به صورت منفی یا مثبت گزارش می‌شود. برای این منظور به شاخصی به نام CT توجه خواهد شد. نتایج می‌تواند به شکل زیر باشد:  

  • اگر CT کمتر و مساوی با ۲۰ باشد، یعنی فرد به بیماری مبتلا شده است. 
  • اگر عدد CT بین ۲۰ و ۳۴  باشد، یعنی احتمال آلودگی فرد به ویروس وجود دارد. 
  • نتایج بالاتر از ۴۰ به عنوان نتیجه منفی به‌شمار می‌رود. 

تست PCR

 

آیا تست pcr کرونا دقیق است؟

انجام تست pcr در منزل با آزمایشگاه فرقی ندارد و از همان میزان اعتبار برخوردار است. این آزمایش مطمئن‌ترین راه برای تشخیص کووید ۱۹ به شمار می‌رود. البته احتمال بروز خطا در  نتیجه تست وجود دارد، اما به طور کلی این تست از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است. 

 

چه عواملی باعث خطا در نتیجه تست pcr در منزل می شوند؟ 

بروز مشکلات زیر می‌تواند نتیجه آزمایش کرونا را تحت تاثیر قرار دهد: 

  • خوب آغشته نشدن سواپ به ترشحات حلق یا بینی. 
  • آلودگی تصادفی سواپ حین نمونه‌گیری یا جمع‌آوری نمونه. 
  • دمای نامناسب برای نگهداری و انتقال نمونه به آزمایشگاه. 
  • بروز مشکل در تجهیزات آزمایشگاهی. 

برای انجام آزمایش کرونا در منزل می‌توانید همین حالا بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

call button submit

 

آیا واکسن کرونا تست pcr را مثبت می کند؟

به طور کلی گفته می‌شود تزریق واکسن کرونا نمی‌تواند باعث مثبت شدن نتیجه تست پی سی آر کرونا شود. گاهی اوقات افراد در زمان تزریق واکسن کرونا به این بیماری مبتلا هستند و اطلاعی از آن ندارند، به همین دلیل نتیجه تست پس از تزریق واکسن مثبت می‌شود. 

برای اینکه بدانید واکسن کرونا چقدر منجر به ایمنی شده است، می توانید از تست آنتی بادی واکسن کرونا استفاده کنید.

 

تست pcr کرونا تا چند روز مثبت است؟

به طور کلی انتظار می‌رود پس از پایان یافتن دوره بیماری، نتیجه آزمایش پی سی آر کرونا منفی شود، با این حال مثبت شدن تست پس از طی شدن دوره بیماری، دور از انتظار نیست. این احتمال وجود دارد که نتیجه تست برای هفته‌ها یا ماه‌ها مثبت باشد. این موضوع می‌تواند به میزان بار ویروس ( لود) بستگی داشته باشد. 

 

اگر نتیجه تست pcr در منزل مثبت شد چکار کنیم؟

نتیجه‌ی مثبت تست pcr در منزل، به معنای این است که فرد آزمایش‌دهنده، به کرونا مبتلا است و باید هر چه سریع‌تر خود را قرنطینه نماید. قرنطینه با هدف جلوگیری از انتقال ویروس به سایرین انجام می‌شود و نیاز است تا فرد حاضر در قرنطینه، هر چه سریع‌تر، فرآیند درمانی خود را آغاز نماید. یکی از ابتدایی‌ترین موارد آغاز درمان، معاینه‌ی پزشک است. پزشک در منزل، خدمتی است که فرد مبتلا به کرونا، با استفاده از آن، از قرنطینه خارج نمی‌شود و پزشک بر بالین فرد حاضر می‌شود. علاوه بر این، خدماتی مانند آزمایش در منزل و تزریقات در منزل نیز در اختیار این فرد قرار خواهد گرفت تا فرد برای درمان خود، از قرنطینه خارج نشود و برای سایرین، خطر آفرین نباشد. 

 

هزینه تست PCR در منزل چقدر است؟

قیمت تست pcr در منزل با توجه به تعرفه آن محاسبه خواهد شد. در این راستا هومکا تلاش کرده است تا خدمات آزمایشگاهی خود را با قیمتی مناسب و کیفیتی مطلوب در اختیار کاربران خود قرار دهد. 

 

چطور می توانم از خدمت تست PCR در منزل هومکا استفاده کنم؟ 

برای استفاده از خدمت تست pcr در منزل هومکا کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید تا سفارش شما ثبت شود. 
  • کمی منتظر بمانید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. این مدت زمان طولانی نخواهد بود. 
  • همکاران ما در طی تماس چگونگی ارائه خدمت را توضیح داده و راهنمایی‌های لازم را انجام خواهند داد. همچنین آنها به سوالات شما پاسخ می‌دهند. چنانچه موافق باشید، سفارش ثبت نهایی می‌شود. 
  • تکنسین هومکا در زمان و مکان تعیین شده، شما را ملاقات خواهد کرد. 

برای ارتباط با هومکا می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ نیز تماس بگیرید. 

call button submit

 

چرا باید به خدمت تست pcr در منزل هومکا اعتماد کنم؟

مجموعه هومکا برای ارائه خدمت تست pcr در منزل، برنامه‌ریزی دقیقی دارد. این مجموعه نیاز مخاطبان در زمینه خدمات پزشکی در منزل را به خوبی درک و سعی کرده است در این زمینه گامی مثبت بردارد. کاربران، هومکا را انتخاب کرده‌اند زیرا: 

  • هومکا برای ارائه خدمات آزمایشگاهی، مراقبتی و درمانی در منزل، مجوز‌های لازم را دارد.
  • با مراکز معتبر و  افراد متخصص، بااخلاق و متعهد همکاری دارد. 
  • خدمات هومکا با کیفیتی مطلوب و قیمتی مناسب ارائه می‌شوند. 
  • هومکا سعی کرده است در کوتاه‌ترین زمان خدمات خود را ارائه دهد. 
  • از کاربران خود به طور کامل حمایت و پشتیبانی می‌کند. 

 

نگاهی به تاریخچه تست pcr 

تست PCR برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ ابداع شد. امروزه این روش در آزمایشگاه‌های تشخیصی پرکاربرد است و در شناسایی بسیاری از عوامل بیماری‌ها نقس مهمی را ایفاء می‌کند.  اساس کار تست PCR بر مبنای کپی‌برداری از سکانس DNA يا RNA در نمونه‌ی گرفته شده از بیمار است و بر مبنای آن بیماری‌های خونی و در صدر آن بیماری‌های عفونی مانند کرونا قابل تشخیص هستند. 
اساس تست PCR، چرخه‌های حرارتی است. این روش مانند چرخه‌های گرمایی و سرمایی پشت سر هم که تاکنون دیده‌ایم، DNA را ذوب کرده و موجب تکثیر آن می‌شود. تست PCR با توجه به استانداردها و مقررات تعیین شده و با دقت بسیار بالا، یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تشخیصی به شمار می‌آید.

امروزه، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تست PCR، تشخیص کرونا است.

برای ورود به صفحه ثبت درخواست تست PCR در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

نحوه انجام تست کرونا PCR از نگاه علمی چگونه است؟ 

نحوه‌ی انجام تست PCR در منزل به این صورت است که ابتدا دو رشته‌ی مارپیچی که DNA را تشکیل می‌دهند، در دمای بالا ذوب شده و از یکدیگر جدا می‌شوند. این مرحله از تست PCR، ذوب DNA نام دارد.
مرحله‌ی دوم، شامل پایین آمدن دما است و شرایطی ایجاد می‌کند که هر کدام از رشته‌های از هم جداشده، به عنوان یک الگو عمل کند.
تست PCR در هر بار انجام بین ۲۰ تا ۴۰ بار فرآیند تغییر دما را تجربه می‌کند. هر سیکل از مراحل متفاوتی تشکیل شده‌اند که موارد زیر بین تمام روش‌های تست PCR مشترک هستند.

آغاز: در این مرحله، دمای محفظه‌ی تعبیه شده برای انجام واکنش‌های مورد نیاز تا حدود ۹۶ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود.

دناتوراسیون: در واقع مرحله‌ی اول سیکل تست PCR، این مرحله است. در مرحله‌ی دناتوراسیون مولکول دو رشته‌ای DNA ذوب شده و در اثر شکستن پیوندهای بین دو رشته، دو مولکول DNA تک رشته‌ای ایجاد می‌شود.

اتصال: دمای محفظه در ابتدای این مرحله به ۶۵-۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش می‌یابد و موجب چسبیدن پرایمرها به رشته‌های تنهای DNA می‌شود. این مرحله ۴۰ - ۲۰ ثانیه به طول می‌انجامد.

✔ گسترش یا طویل شدن: ابتدا دما به ۸۰-۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. این آنزیم معمولا در دمای ۷۲ درجه‌ سانتی‌گراد قابلیت انجام واکنش را پیدا می‌کند. DNA پلیمراز در این مرحله یک رشته جدید بر اساس رشته الگو تولید می‌کند. زمان مورد نیاز برای این مرحله وابسته به DNA پلیمراز استفاده شده و طول ناحیه‌ی هدف برای تکثیر می‌باشد.

فرآیندهای انجام شده در این مرحله، که در نهایت منجر به رشد زنجیره می‌باشند یک سیکل را تشکیل خواهند داد.

 

انواع تست PCR را بیشتر بشناسید. 

آزمون‌های مربوط به تست PCR، به دو بخش عمده قابل تقسیم‌بندی هستند. نوع کیفی که در آن نوع میکرو اورگانیسم‌ها مشخص می‌شود و نوع کمی که در نتیجه‌ی آن تعداد میکرو اورگانیسم‌ها مشخص می‌شود.
در سال‌های اخیر و با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش‌های جدید و پیشرفته‌ی دیگری از تست PCR، به وجود آمده‌اند به به صورت خلاصه به چندین مورد از آنان اشاره می‌نماییم:

تست RT-PCR: الگوی اولیه در این نوع از تست PCR، مولکول RNA می‌باشد که تک زنجیره‌ای باشد.

تست Nested-PCR: در این روش از دو جفت یرایمر برای بالاتر بردن حساسیت تست PCR استفاده می‌شود.

تست مالتیپلکس PCR: در این روش از چند جفت پرایمر برای تکمیل پرخه استفاده می‌شود. از این روش در تشخیص‌های مربوط به میکروب‌شناسی بالینی و تشخیص جزء به جزء عفونت‌های در هم آمیخته استفاده می‌شود.

تست‌های عنوان شده از جمله روش‌هایی است که بعد از ابداع تست PCR، به تکمیل این روش تست ارزشمند پرداخته‌اند.

هومکا آماده ارائه تست PCR در منزل است.

call button submit

 

برتری تست PCR نسبت به کشت چیست؟ 

کشت بسیاری از نمونه‌ها برای انجام آزمایش بین ۲۴ ساعت تا چند هفته طول می‌کشد تا مثبت شوند. این زمان وابسته به نوع و ماهیت کشت‌شونده دارد. شرایط زیادی در روش کشت وجود دارد که می‌تواند منجر به بروز پاسخ منفی کاذب شود که یکی از این موارد مصرف آنتی‌بیوتیک توسط بیمار است. نتیجه منفی تست PCR، تنها منحصر به مصرف آنتی‌بیوتیک توسط فرد آزمایش دهنده نیست و اگر نمونه‌های آزمایش با تاخیر به آزمایشگاه فرستاده شوند نیز احتمال به دست آمدن نتیجه‌ی منفی کاذب بالا می‌رود. این موضوع یکی از نکات برتری تست PCR نسبت به کشت است.
بسیاری از عوامل بیماری‌های عفونی قابلیت انجام آزمایش به روش کشت را ندارند. ویروس‌ها، مایکوپلاسما، کلامیدیاها و ریکتزیاها از جمله این دسته از عفونت‌های غیرقابل کشت هستند یا اینکه برای کشت محیطی بسیار اختصاصی برای آنها باید مهیا شود. 
این درحالیست که با انجام آزمایش به کمک روش تست PCR در منزل نتیجه آزمایش در عرض چند ساعت آماده می‌شود.

دسترسی سریع

سوالات متداول

تست PCR چیست؟
آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) برای شناسایی مواد ژنتیکی موجود زنده خاص مانند ویروس انجام می‌شود. این آزمایش در صورت ابتلا، وجود ویروس را تشخیص می‌دهد. این آزمایش همچنین می‌تواند قطعات ویروسی را تشخیص دهد حتی پس از اینکه دیگر آلوده نشدید.
تست PCR کووید-۱۹ چیست؟
آزمایش PCR برای کووید-۱۹ آزمایشی است که برای تشخیص افرادی که در حال حاضر به SARS-CoV-2 آلوده شده‌اند، ویروس کرونا است که باعث ایجاد کووید-۱۹ می‌شود. تست PCR یک آزمایش "استاندارد طلا" برای تشخیص کووید-۱۹ است زیرا دقیق ترین و مطمئن ترین تست است.
مزایای آزمون PCR کووید-۱۹ چیست؟
مزایای اصلی آزمون PCR کووید-۱۹ دقت و قابلیت اطمینان آن است. این دقیق ترین آزمایش موجود برای تشخیص کووید-۱۹ است.
آیا آزمایش تشخیصی RT-PCR می‌تواند میزان عفونت فرد مبتلا را نشان دهد؟
خیر. آزمایشات RT-PCR برای شناسایی و تشخیص عفونت فعال استفاده می شود اما نمی تواند برای نشان دادن میزان عفونت فرد استفاده شود.
مقدار آستانه چرخه(Ct) در تست RT-PCR چیست؟
برای بهبود توانایی آزمایش در شناسایی ویروس، آزمایش RT-PCR نسخه‌های زیادی از همان ماده ژنتیکی را از ویروس در فرآیندی به نام تقویت ایجاد می‌کند. Ct به معنی دفعات دورهء تکثیری می‌باشد که از فلورسانت زمینهء محاسبه‌شده بیشتر باشد. هرچه مقدار Ct ژن خاصی کم‌تر باشد، تعداد بیشتری ژن در نمونه وجود دارد.
خدمات هومکا به چه شهرهایی ارائه می‌شود؟‌
ساکنین سراسر استان تهران، کرج وحومه و شهر مشهد می‌توانند از خمات این مجموعه بهره ببرند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L