فیزیوتراپی سالمندان در منزل
خانه
مقالات
فیزیوتراپی سالمندان در منزل

فیزیوتراپی سالمندان در منزل

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
فیزیوتراپی، عصای دستان تو
بسیاری از سالمندان مشکلات زیادی را در زمینه‌ ضعف عضلانی و حرکتی تجربه می‌کنند. همچنین بسیاری از آن‌ها ممکن است دچار بیماری‌هایی نظیر آرتروز، سکته و .. شده باشند. راه حل بهبود بسیاری از آسیب‌ها، فیزیوتراپی است. در این مقاله‌ درباره‌ فیزیوتراپی سالمندان در منزل و خدمات هوم کا در این زمینه صحبت می‌کنیم
مشاوره رایگان
هنوز تصمیم نگرفتید؟ نگران نباشید. می‌توانید اطلاعات خود را بفرستید و مشاوره رایگان بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با بالا رفتن سن و کاهش تحرک افراد و فعالیت‌های روزمره خواه یا ناخواه اندام‌های حرکتی افراد دچار اختلال می‌شود. همین عامل موجب می‌شود تا دردهایی در ناحیه زانو، کمر و دست در سالمندان بیشتر خودنمایی کند. اگر سالمند هستید و اخیرا با دردهایی آزار‌دهنده در اندام‌های حرکتی‌تان مواجه شدید قطع به یقین روش‌های درمانی مبتنی بر فیزیوتراپی می‌تواند برای شما موثر واقع شود. نظر به اینکه با بالا رفتن سن، افراد دیگر مثل گذشته حوصله رفت و آمد و شلوغی و تحمل ترافیک را ندارند توصیه می‌کنیم از خدمات فیزیوتراپی در منزل برای آنها استفاده کنید.

ثبت رایگان درخواست فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی سالمندان در منزل شامل موارد متنوعی می‌شود که در ادامه سعی می‌کنیم توضیحاتی درباره‌ آن‌ها ارائه دهیم. در صورتی که به خدمات فیزیوتراپی برای سالمندان در منزل نیاز داشتید، می‌توانید با مشاورین و متخصصین ما در هوم‌کا تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.
فیزیوتراپی سالمندان در خانه علاوه بر بهبودی برخی از بیماری‌های حرکتی در سالمندان، سعی دارد که توانایی انجام کارهای روزمره را نیز به آن‌ها بازگرداند. علاوه بر زمانی که فرد به علت آسیب دیدگی به فیزیوتراپی نیاز پیدا می‌کند، در سنین بالاتر، انجام فیزیوتراپی سالمندان، به بهبود کارکرد عضلات آن‌ها کمک ویژه‌ای می‌کند. در ادامه انواع روش‌های فیزیوتراپی سالمندان در منزل را توضیح داده و به سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

فیزیوتراپی سالمندان در منزل

 

مزایای فیزیوتراپی سالمندان در منزل

به جهت درک بیشتر شما با خدمات فیزیوتراپی در محل ابتدا مزیت‌های فیزیوتراپی سالمندان در خانه را ذکر خواهیم کرد.

✔ کاهش هزینه های رفت و آمد
بارزترین مزیت فیزیوتراپی سالمندان در منزل، کاهش هزینه‌های رفت و آمد می‌باشد. بدیهی است که در منزل ماندن هزینۀ رفت و آمدی برای افراد نخواهد داشت.

✔ مصون ماندن از خطر سایر بیماری ها برای سنین بالاتر
وجود آلودگی هوا در سطح شهر و بیماری واگیر دار، باعث شده تا افراد ماندن در خانه و فیزیوتراپی در منزل را به رفتن به مطب پزشک ترجیح دهند. ماندن در خانه، سالمندان عزیز را از ابتلا به سایر بیماری های خطرناک محافظت می کند.

✔ نبود سختی در رفت و آمد
سالمندان عزیز به علت کهولت سن و سختی حرکت، ترجیح می‌دهند فیزیوتراپی را در خانه انجام دهند. با آمدن پزشک به منزل سالمند، مشکلات حرکتی سالمندان نیز نمی‌تواند مانع فیزیوتراپی آن‌ها شود.

✔ امکان حضور سایر اعضای خانواده در فیزیوتراپی سالمندان در منزل
حضور سایر اعضای خانواده در حین فیزیوتراپی و گوش دادن به توصیه‌های فیزیوتراپیست، باعث کمک به سالمند در صحیح اجرا کردن توصیه‌های پزشک می‌شود. در صورت نیاز به کمک برای پزشک نیز، حضور یکی از اعضای خانواده در منزل می‌تواند مفید باشد.

✔ حضور با تمام تجهیزات و امکانات لازم در منزل سالمندان
فیزیوتراپیست‌های ما در هوم‌کا، برای راحتی سالمندان و ارائه برترین خدمات به آن‌ها، با تمام امکانات لازم در منزل آن ها حضور پیدا کرده و تمام سعی خود را برای بهبود بیمار انجام خواهند داد. ما آماده ارائه خدمات به شما هستیم. 

دکمه تماس برای ثبت رایگان درخواست

 

 انواع روش های فیزیوتراپی سالمندان در منزل

روش‌هایی که متخصصین فیزیوتراپی سالمندان، به کمک آن ها فیزیوتراپی سالمندان در منزل را انجام می دهند، شامل موارد زیر می شود.

✔ ارائه ی تمرینات کششی به سالمندان
فیزیوتراپیست‌ها با ارائه‌ی تمرینات کششی به سالمندان، به بهبود کشش عضلات و تاندون‌های سالمندان که با افزایش سن کوتاه‌تر شده اند کمک می‌کنند.  کشش عضلات موجب احساس راحتی در مفاصل حرکتی سالمندان نیز خواهد شد.

✔ استفاده از آب درمانی
آب درمانی به صورت سرما درمانی و یا گرما درمانی یکی دیگر از روش‌هایی است که فیزیوتراپی سالمندان در خانه را شامل می شود. گرما و سرما درمانی می تواند با منقبص و منبسط شدن عضلات، به تقویت و بهبود عملکرد آن ها کمک کند. اگر تا به حال از آب درمانی استفاده نکرده اید و با این مفهوم آشنا نیستید در ادامه می توانید به تعریف آب درمانی از نگاه وب سایت اخبار روز پزشکی(Medical News Today) توجه کنید.

" آب درمانی یا هیدروپاتی نوعی درمان مکمل است که در آن از  آب برای اهداف بهداشتی استفاده می شود. به عبارتب دیگر آب درمانی به استفاده از آب به عنوان یک ابزار یا عنصر درمانی گفته می شود. به عنوان مثال، می توان از آب به عنوان یک درمان برای مشکلات و اختلالات موقت مربوط به پوست، مانند سوختگی و زخم های سپتیک یا برای بیماری های مزمن سلامتی، مانند آرتروز و فیبرومیالژیا استفاده کرد.
از جمله کاربردهای مختلف آب درمانی می توان به درمان درد مفاصل با تمرینات آبی و کاهش استرس عضلانی با دوش آب سرد یا گرم اشاره نمود. "


✔ استفاده از ابزار برای تحریکات الکتریکی 
فیزیوتراپیست ها با داشتن ابزار‌های پزشکی و به کمک تحریک الکتریکی عضلات، به منعطف شدن عضلات و مفاصل کمک کرده و راه رفتن و انجام کار‌های روزانه در سالمندان را بهبود می‌بخشند.

✔ آموزش تمرینات ویژه و نکات لازم برای داشتن زندگی سالم تر
فیزیوتراپیست‌ها علاوه بر فیزیوتراپی، آموزش‌هایی را نیز در اختیار سالمندان قرار می دهند تا با تغییر روش زندگی، به بهبود سلامتی سالمندان کمک کنند.

✔ ماساژ درمانی در منزل
روش دیگری که فیزیوتراپیست‌ها برای فیزیوتراپی سالمندان در منزل از آن کمک می گیرند، استفاده از درمان‌های دستی و ماساژ درمانی است. ماساژ درمانی یکی از پرکاربرد ترین روش‌های درمانی است که می تواند به بهبود گردش خود در افراد کمک کند. در صورت یادگیری سایر افراد در منزل، ماساژ درمانی می تواند توسط آن ها نیز انجام بگیرد.

✔ تکنیک انجام حرکات سریع
این تکنیک فقط می‌تواند توسط فیزیوتراپیست ماهر صورت بگیرد چرا که در آن از حرکات سریع برای تنطیم مفاصل و استخوان ها استفاده می شود. برای انجام این تکنیک به شما فیزیوتراپیست های هوم‌کا را توصیه می‌کنیم. کارشناسان ما همین حالا آماده مشاوره رایگان هستند. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

✔ روش درمان صوتی یا آلترا ساند
درمان صوتی یکی از روش های نوین درمانی در فیزیوتراپی محسوب می‌شود. این روش دارای دستگاه های خاصی است که در صورت نیاز به منزل بیمار نیز برده می‌شود. فیزیوتراپیست‌ها با این روش می‌توانند اسپاسم عضلات در سالمندان را کاهش دهند. بیشترین استفاده این شیوۀ درمان برای ورزشکاران حرفه ای است که قبل و بعد از ورزش صورت می‌گیرد.

✔ لیزر درمانی برای از بین بردن درد
لیزر درمانی روش دیگری است که از آن می‌توان برای از بین بردن درد در عضلات استفاده کرد.
به این صورت که فیزیوتراپ با فرستادن سیگنال‌هایی به نقاط مختلفی از ناحیۀ درد، برای از بین رفتن درد در بدن بیمار و احساس راحتی بیمار کمک می کنند.

✔ گرما و سرما درمانی بدون استفاده از آب
علاوه بر درمان به وسیلۀ آب در فیزیوتراپی، گرما درمانی و سرما درمانی نیز می‌تواند تاثیر مشابهی را برای فرد داشته باشد.
فیزیوتراپیست‌های ما در هوم‌کا، با استفاده از یخ در سرما درمانی، تورم، درد و التهاب در برخی از بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. با گرما‌درمانی نیز می‌توانند سفتی مفاصل را بهبود بخشیده و به افزایش جریان خون در رگ‌ها کمک کنند.

فیزیوتراپی سالمندان در منزل

 

مزایای جسمی فیزیوتراپی سالمندان

علاوه بر مزیت هایی که برای فیزیوتراپی سالمندان در منزل ذکر شد، خود عمل فیزیوتراپی نیز می‌تواند تاثیرات مثبت بسیاری بر جسم افراد سالمند داشته باشد که در این بخش می‌خواهیم به بررسی برخی از این تاثیرات مثبت بپردازیم.

✔ انجام دادن کارها به تنهایی بعد از توان بخشی
پس از اینکه سالمندان فیزیوتراپی شدند، در بسیاری از موارد می‌توانند کار های شخصی خود را به تنهایی انجام داده و نیاز به کمک سایر اعضای خانواده نداشته باشند.

✔ بهبود درد در ناحیه ی کمر 
سالمندانی که بر اثر حادثه‌ای دچار آسیب‌دیدگی در کمر شده‌اند و یا به علت کهولت سن، درد شدیدی را در کمر خود حس می‌کنند، می توانند به وسیلۀ فیزیوتراپی، بخشی از درد در ناحیۀ کمر خود را بهبود ببخشند.

✔ کاهش درد بعد از عمل های ترمیمی
سالمندانی که دچار دردهای مزمن بعد از عمل می شوند، می توانند با فیزیوتراپی، به طور چشمگیری درد را در بخش‌هایی از بدن خود کاهش دهند.

✔ توانبخشی به عضلات پا و زانو
بسیاری از سالمندان پس از افزایش سن، دچار درد در نواحی مختلف پاهای خود می شوند و همین موجب می‌شود نیاز به عصا پیدا کرده و یا در رفت و آمد و حرکت خود دچار مشکل شوند. فیزیوتراپیست‌های متخصص ما در هوم‌کا با ارائه‌ تمرینات ویژه به سالمندان، آن‌ها را در بازگشت توانایی به عضلات پا و زانو هایشان کمک می‌کنند. درخواست خود را رایگان ثبت کنید. 

ثبت رایگان درخواست فیزیوتراپی در منزل

✔ رفع و یا کاهش انحراف ستون فقرات
سالمندان در صورتی که دچار انحراف در ستون فقرات شده باشند، می توانند با انجام تمریناتی که به آن ها توصیه می‌شود، به کاهش یا رفع کامل انحراف ستون فقرات خود کمک کنند.

✔ کاهش درد سیاتیک در سالمندان
از مزیت‌های دیگر فیزیوتراپی سالمندان و یا سایر افراد، کاهش درد سیاتیک آن‌ها می باشد که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. شما پس از فیزیوتراپی تاثیر مثبت کاهش درد را خواهید دید.

اگر کلمه سیاتیک زیاد به گوش تان خورده است اما به طور دقیق با مفهوم آن آشنا نیستید، به تعریف این واژه از نگاه سایت مرجع و معتبر ویکی پدیا توجه کنید.

"سیاتیک نام یک عصب است. اصطلاح سیاتیک در حقیقت مربوط به دردی است که در طول عصبی به همین نام انتشارمی‌یابد. این عصب طولانی‌ترین عصب داخل بدن شما است که از لگن تا انتهای پا ادامه دارد و در طول مسیر خود به شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شود. هرگونه فشار بر روی این عصب می‌تواند باعث ایجاد درد در تمام طول عصب شود (یعنی مسیری که از کمر شروع می‌شود و از پشت پا پایین می‌آید و تا پاشنه پا می‌رسد) "


✔ استقلال در انجام کار های روزانه
بسیاری از سالمندان در اطراف ما وجود دارند که به علت کهولت سن و درد در نواحی مختلف بدنشان، نیاز به فردی برای انجام کار‌های عادی روزمرۀ خود مانند خرید کردن دارند. فیزیوتراپی می‌تواند با بهبود وضعیت عضلانی سالمندان، به آن‌ها این امکان را بدهد که کارهای خود را به صورت مستقل انجام دهند.
بیماری هایی که توسط فیزیوتراپی می تواند تا حدودی بهبود پیدا کند شامل موارد زیر می شوند:

✔ برخی از عوارض بیماری فلج مغزی می تواند توسط فیزیوتراپی بهبود پیدا کند.
البته این بسته به نوع فلج مغزی نیز دارد که در جلسات اول و دوم معاینه مشخص شده و تعداد جلسات لازم برای بهبودی آن تا حدودی مشخص می‌شود. فیزیوتراپیست‌های ما در هوم‌کا برای بیماری‌های سخت قول درمان کامل را نمی‌دهند اما تا جای ممکن به بهبود افراد کمک می کنند.

✔ بیماری ام اس
فیزیوتراپی یکی از عوامل بسیار مهم کمک کننده برای بیماران ام اس محسوب می‌شود. افزایش توان حرکتی در بیماران و کمک به تقویت عضلات بیماران MS از جمله کارهایی است که فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند انجام دهند. با استفاده از خدمت فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل عوارض این بیماری تا حدود زیادی کنترل خواهد شد. 

✔ تسریع طول دوره ی درمان درد در بیماران بعد از عمل جراحی
فیزیوتراپی برای برگشت سریع‌تر افراد به روال زندگی عادی بعد از عمل جراحی می‌تواند موثر واقع شود.

✔ موثر برای بیماری های آلزایمر، دیابت و پارکینسون
درمان بیماری پارکینسون توسط فیزیوتراپی به این صورت است که به انعطاف پذیری عضلات و مفاصل افراد می کند.
با فیزیوتراپی بیماران پارکینسون در منزل، حرکت ربات‌گونه‌ی آن ها به مرور بهبود پیدا می‌کند.

✔ آرتروز
فیزیوتراپی می‌تواند برای درمان انواع آرتروز شامل آرتروز گردن، کمر، لگن و غیره موثر باشد. روش‌های درمانی فیزیوتراپی برای آرتروز، شامل تحریک الکتریکی، گرما درمانی و ورزش های آبی است.

✔ بی اختیاری ادرار، عوارض ناشی از سکته ی مغزی و سر گیجه نیز می تواند با فیزیوتراپی درمان شود.
درمان عوارض ناشی از سکته مغزی در فیزیوتراپی، با روش ایجاد محدودیت حرکتی در اندام صورت می‌گیرد. برای فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل نیز می‌توانید با متخصصین هوم‌کا در تماس باشید.
برای درمان بی اختیاری ادرار نیز فیزیوتراپیست‌ها با ارائه‌ تمرینات ویژه، به بهبود برخی از عضلات مثانه کمک کرده و فرد می‌تواند اختیار خود در این زمینه را بدست بیاورد.

فیزیوتراپی سالمندان در منزل

 

کلام آخر درباره فیزیوتراپی سالمندان در منزل

همانطور که در بخش‌های مختلف این مقاله بیان شد، فیزیوتراپی برای سالمندان در منزل ترکیبی از روش های درمانی مختلف مانند استفاده از درمان‌های الکتریکی، درمان‌های کششی، درمان با استفاده از جاذبه آهنربایی، لیزر درمانی و ماساژ درمانی است که مجموع آن‌ها با هدف افزایش و بهبود عملکرد عضلات سالمندان انجام می‌شود. فیزیوتراپی سالمندان در نهایت تلاش برای افزایش توانایی سالمندان برای انجام کارهایشان به صورت مستقل است. اگر در اطراف خود سالمندی را می‌شناسید و فکر می‌کنید فیزیوتراپی در منزل می‌تواند برایش کمک کننده باشد، می‌توانید با ما در هوم‌کا تماس برقرار کرده و خدمت مورد نیاز خود را درخواست دهید. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه نیز می توانید با ما تماس بگیرید.
از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاسگزاریم.

دسترسی سریع

سوالات متداول

از چه روش‌هایی برای فیزیوتراپی سالمندان در منزل استفاده می‌شود؟
تکنیک‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: تمرینات کششی آب درمانی استفاده از ابزار برای تحریکات الکتریکی ماساژ درمانی روش درمان صوتی یا آلترا ساند لیزر درمانی برای از بین بردن درد گرما و سرما درمانی بدون استفاده از آب آموزش تمرینات ویژه و نکات لازم برای داشتن زندگی سالم تر
فیزیوتراپی برای سکته مغزی از چه زمانی باید شروع شود؟
به طوز کلی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سکته مغزی فیزیوتراپی شروع خواهد شد.
فیزیوتراپی سکته مغزی تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟
این موضوع به شدت عوارض بستگی خواهد داشت. گاهی اوقات لازم در طول یک سال و حتی بیشتر، از تمرینات فیزیوتراپی استفاده شود.
آیا تمرینات فیزیوتراپی منجر به درمان بیماری ام اس می‌شوند؟
متاسفانه برای بیماری ام اس درمان قطعی وجود ندارد. تمرینات فیزیوتراپی سبب کاهش عوارض خواهند شد.
چگونه می توانم از خدمات فیزیوتراپی در منزل هوم‌کا استفاده کنم؟
سریع‌ترین و ساده‌ترین راه مراجعه به وب سایت و کلیک بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L