فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل
خانه
مقالات
فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل

فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
ام اس را با فیزیوتراپی مهار کنید.
آیا می‌دانید بیماری ام اس حالتی پیشرونده دارد. علم با همه پیشرفتی که داشته است قادر نیست این بیماری را به طور قطعی درمان کند. با این حال بشر تسلیم این بیماری نشده است. با استفاده از تکنیک‌های فیزیوتراپی شاید نتوان بیماری را به طور کامل درمان کرد اما تا حدود زیادی می‌توان شدت عوارض را کاهش داد.
مشاوره رایگان
هنوز تصمیم نگرفتید؟ نگران نباشید. می‌توانید اطلاعات خود را بفرستید و مشاوره رایگان بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

در این مقاله درباره ی بیماری ام اس و فیزیوتراپی در منزل بیمار MS توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد و شما را با نحوه ی درمان آن آشنا می کنیم. بیماری ام اس نوعی خود التهابی است بدین صورت که سیستم ایمنی بدن به جای محافظت از بدن در مقابل عوامل خارجی که به بدن حمله می‌کنند، به سلول‌های عصبی مغز و نخاع به عنوان عامل حمله کننده نگاه کرده و به آن‌ها حمله می‌کند و در نتیجه موجب اختلال در عملکرد آن‌ها شده و به سلول‌های عصبی مغز آسیب می‌زند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با نحوه‌ی فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل و راه‌های بهبود این بیماری با ما همراه شوید. سوالات خود را از کارشناسان هومکا بپرسید. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

فیزیوتراپی بیمار ام اس در خانه

همانطور که گفته شد، بیماری ام اس نوعی بیماری خود ایمنی است که برای  بهبود آن روش های درمانی متفاوتی تجویز می شود. علاوه بر روش درمانی دارویی برای ms نوع دیگری نیز برای درمان وجود دارد که کاربرد بیشتری دارد و آن فیزیوتراپی بیمار ms در منزل است. از آن جایی که اکثر بیماران ام اس مشکل حرکتی دارند، بنابراین ترجیح می دهند فیزیوتراپی را در منزل انجام دهند. یک فیزیوتراپ ماهر در ابتدا عملکرد عصبی و تنفسی بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهد و با بررسی جامع وضعیت استقرار و دامنه ی حرکتی وی، روند پیشروی بیماری در فرد را تشخیص می دهد. در ادامه علایم بیماری ام اس را تشریح کرده و توضیحات بیشتری در مورد آن ارائه خواهیم داد.

 

علایم نشان دهنده ابتلا به بیماری ام اس

✔ افسردگی و مشکلات روحی
یکی از شایع ترین علایم نشان دهنده ی بیماری ام اس، افسردگی و مشکلات روحی است. بنابراین به کسانی که سابقه ی بیماری ام اس به علت استرس و افسردگی در خانواده یا اطرافیان خود دارند، توصیه می شود که از کار ها و فعالیت های استرس زا دوری کرده و خود را به محیط آرامش بخش سوق دهند. در برخی از افراد هم که در دوران کنکور استرس بیش از اندازه ای را تحمل می کنند، احتمال ابتلا به MS بالا می باشد.

✔ بی اختیاری در دفع مواد غذایی
یکی دیگر از علایم شدت گرفتن ام اس این است که فرد برای دفع ادرار و مدفوع خود دچار بی اختیاری می شود و به طور ناگهان ادرار و یا مدفوع از وی خارج می شود. فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل برای به دست آوردن تقریبی اختیار دفع مواد غذایی در این مورد می تواند کمک کننده باشد.

✔ اختلال در گفتار و بلعیدن غذا
فردی که به ام اس مبتلا شده است با مشکل بلعیدن غذا مواجه می شود که در هر فردی ممکن است به شکل متفاوت تری نمود پیدا کند. اختلال در گفتار نیز یکی دیگر از علایم آن است که گفتار فرد نسبت به زمان سالم بودن وی تغییر پیدا می کند.

✔ تضعیف بینایی
ضعیف شدن یک یا هر دو چشم مبتلا به ام اس یکی دیگر از نشانه های آن است. گاهی نیز ممکن است فرد دچار دو بینی و یا نزدیک بینی نیز بشود.

✔ احساس خستگی در طول شبانه روز
ابتلا به ام اس باعث می شود که فرد بدون انجام هیچ کاری در طول روز، دچار خستگی شود به طوری که قبلا این نوع خستگی ها را زیاد احساس نمی کرده و یا کمتر دچار خستگی می شده و این خود در صورت ادامه دار بودن در کنار سایر علایم ام اس، نشان دهنده ی ابتلا شدن فرد به ام اس باشد.

فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل
 

✔ اختلال در حرکت
شایع ترین و سخت ترین علامت ابتلا به ام اس اختلال در حرکت و حفظ تعادل فرد است. با ابتلا به ام اس معمولا پس از مدتی و با تشدید گرفتن بیماری، فرد نمی تواند بدون کمک راه برود و یا به طور مستقل کارهایش را انجام دهد. چرا که پاهای فرد ممکن است دیگر توانایی تحمل وزن بیمار را نداشته باشد. این افراد معمولا پس از شدت گرفتن بیماری از ویلچر نیز به عنوان کمکی برای حرکت استفاده می کنند.

✔ احساس سوزن سوزن شدن در بدن
خواب رفتن دست ها و پاهای فرد به مدت طولانی و با فاصله ی زمانی کم از یکدیگر و همچنین احساس سوزن سوزن شدن دست، یکی دیگر از علایم ابتدایی ابتلا به ام اس است که اکثر افراد هنگام مراجعه به پزشک از این احساس در بدن خود صحبت می کند.

✔ درد های مزمن عضلانی
ممکن است فردی که دچار بیماری ام اس شده است، درد هایی را در عضلات خود احساس کند که با گذشت زمان بهبود نیافته و شدید تر نیز می‌شود. تشخیص اینکه این درد به چه علتی می تواند باشد فقط توسط یک پزشک متخصص می تواند صورت بگیرد.

با کلیک بر آیکون زیر به صفحه ثبت درخواست رایگان هومکا وارد خواهید شد. 

ثبت رایگان درخواست فیزیوتراپی در منزل

 

علت ابتلا به بیماری ام اس 

ابتلا به بیماری ام اس فقط از یک دلیل خاص نشات نمی‌گیرد بلکه علایم مختلفی می توانند دست به دست هم داده و فرد را به بیماری مبتلا کنند برای مثال اگر فردی به صورت ژنتیکی در خانواده ی خود فردی را داشته باشد که مبتلا به MS می باشد بنابراین احتمال ابتلای این فرد به ام اس زیاد است اما در صورت رعایت موارد پیشگیری از ام اس، خطر ابتلا به بیماری کاهش پیدا می کند. برای مثال استرس برای کسانی که در خانواده ی خود سابقه ی بیماری ام اس را دارند، احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

داشتن عفونت های مزمن در بدن می تواند یکی دیگر عوامل ابتلا به بیماری ام اس باشد. وجود عفونت در بدن موجب به وجود آمدن خود ایمنی در بدن فرد شده و احتمال ابتلا به بیماری ام اس را افزایش دهد. کمبود ویتامین D نیز یکی دیگر از مواردی است که زمینه ی ابتلا به بیماری ام اس در فرد را فراهم کرده و در صورتی که فرد برای افزایش ویتامین دی در بدن خود تلاش نکند و از خود در مقابل بیماری محافظت نکند، مبتلا خواهد شد. برای بررسی این ویتامین می‌توانید از آزمایش ویتامین D استفاده کنید. سیگار کشیدن نیز به علت وجود مواد مضر در دود سیگار، خطر ابتلا به ام اس را افزایش می‌دهد. قابل ذکر است که درصد ابتلا به بیماری ام اس در زنان بیشتر از مردان بوده و به همین علت، بانوان باید بیشتر مواظب سلامت ذهنی و جسمی خودشان باشند. همچنین سن ابتلا به ام اس معمولا بین سنین جوان تا بزرگسالان رخ می دهد و علت آن هم وجود استرس در این قشر از جامعه است.

در سایت خط سلامتی(Health Line) نیز درباره علت بروز این بیماری اینچنین آمده است‌:

زمانی که فرد به ام اس مبتلا می‌شود، لایه محافظ میلین در اطراف برخی رشته‌های عصبی مغز، عصب بینایی و نخاع آسیب خواهند دید. پژوهشگران بر این باور هستند که این امر ناشی از حمله سیستم ایمنی است. همچنین محققان فکر می‌کنند یک محرک محیطی مانند ویروس یا سم می‌تواند  علت حمله سیستم عصبی باشد.

بیماری ام اس یک بیماری ارثی نیست، اما اگر یکی از افراد خانواده شما به این بیماری مبتلا باشد،‌ریسک ابتلای شما نیز افزایش خواهد یافت.  در سال ۲۰۱۱، دانشمندان ژن‌هایی  را شناسایی کرده‌اند که ظاهرا در بروز این بیماری موثر هستند. 

فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل

 

درمان MS به وسیله فیزوتراپی بیمار ام اس در منزل

ام اس نوعی بیماری است که با علایم خفیف آغاز شده و رفته رفته شدت می یابد. موردی که در این جا وجود دارد این است که تاکنون درمان قطعی برای بیماری کشف نشده است و درمان این بیماری فقط می تواند از پیشروی آن جلوگیری کند. فیزیوتراپی ام اس در منزل یکی از راهکار های پیشگیری از بیماری است که به اغلب بیماران توسط پزشک توصیه می شود. در صورت نیاز به فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل یا فیزیوتراپی بیمار آلزایمر در منزل می توانید با مشاورین ما در هوم‌کا تماس گرفته و فیزیوتراپ مورد نیاز خود در منزل را رزرو کنید.

call button submit

 

به جزء فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل چه روش های درمانی دیگری وجود دارد؟

✔ علاوه بر فیزیوتراپی در منزل به عنوان درمان بیماری ام اس، راه های دیگری نیز برای درمان وجود دارد. دارو درمانی یکی از اولین روش های درمانی در ام اس است که اکثرا به وسیله ی تزریق ویتامین دی صورت می گیرد، علت آن هم این است که کمبود ویتامین دی در بدن موجب تضعیف بدن در مقابل بیماری ام اس می شود بنابراین با تزری ویتامین دی، بدن می تواند قدرت خود را دوباره به دست آورد.

✔ مشاوره ی فردی یکی دیگر از روش هایی است که به بهبود بیماری ام اس کمک می کند. فشار های روانی و بیماری های روحی که به علت MS در فرد ایجاد می شود موجب از بین رفتن روحیه ی فرد شده و وی را در برابر بیماری آسیب پذیر تر می کند. حضور یک روانشناس در کنار بیمار و قوت قلب دادن به وی، می تواند کمک موثری جهت درمان بیماری ام اس بکند.

✔ ورزش‌های سبک می تواند علاوه بر تقویت عضلات حرکتی در فرد، موجب تقویت روحیه ی بیمار نیز بشود. به همین علت است که برخی از پزشکان، بیماران ام اس را توصیه به پیاده روی آرام در طبیعت و یا در داخل آب می کنند. از این روش در فیزیوتراپی بیمار پارکینسون در منزل نیز استفاده خواهد شد. 

✔ شرکت در کلاس‌هایی برای کسب آرامش بیشتر یکی دیگر از روش های درمانی بیماری ام اس محسوب می شود. برای مثال فیزیوتراپیست‌ها شرکت در کلاس های دوره‌ای مدیتیشن و یا یوگا را برای آرام شدن بیمار ام اس توصیه می کنند.

✔ قطعا رژیم غذایی در سبک زندگی هر فردی می تواند بسیار موثر باشد. امروزه طب سنتی نیز توصیه به تغییر رژیم غذایی برای بهتر شدن عملکرد بدن افراد می کند. خوردن غذاهای سالم و داشتن رژیم غذایی مناسب، روش دیگری است که از پیشروی بیماری ام اس در کنار سایر روش های درمانی می تواند پیشگیری کند.

فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل

 

مزایای فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل

برای اینکه بتوانید فیزیوتراپی MS در منزل را انجام دهید، باید از مزیت های فیزیوتراپی ام اس در منزل آگاه شوید. فیزیوتراپی در منزل می تواند از هزینه های رفت و آمد به مطب را کاهش داده و بیمار از سایر خطرات بیرون از منزل در امان نگه دارد. علاوه بر اینکه افرادی که به ام اس مبتلا هستند، معمولا دچار مشکلات حرکتی بوده و ترجیح به انجام فیزیوتراپی در منزل را می دهند. در ادامه سایر مزیت های فیزیوتراپی برای بیمار ام اس را توضیح خواهیم داد.

✔ موجب مستقل شدن بیمار تا حد توان می شود
فیزیوتراپ سعی خود را می کند تا تمریناتی را به بیمار ارائه دهد تا بیمار در حد توان خود بتواند کاری روزمره اش را به طور مستقل انجام دهد.

✔ با ارائه ی آموزش، از پیشروی بیماری تا حد زیادی جلوگیری می کند
برای مثال آموزش هایی که شیوه ی صحیح راه رفتن را به بیمار نشان داده و وی را از افتادن به زمین محافظت کند. نحوه ی استفاده از عصا، ویلچر و سایر ابزار های نگه دارنده ی بیمار را نیز آموزش می دهد.

✔ ارائه ی تمریناتی برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت بیمار
بیمار ام اس در صورت انجام ندادن تمرینات بعد از گذشت زمان دچار کوتاه تر شدن عضلات و تاندون بافت ها می شود. ورزش های مناسب از رخ دادن این اتفاق در بدن بیمار می تواند جلوگیری کند.

✔ افزایش گردش خون در عضلات با ماساژ درمانی
یکی از روش های درمانی در فیزیوتراپی استفاده از درمان دستی و یا به عبارتی ماساژ درمانی است. ماساژ درمانی موجب افزایش گردش خود در عضلات بیمار شده و آرامش نسبی را به بیمار برمیگرداد.

✔ جلوگیری از خسته شدن سریع بیمار
بیماری ام اس هنگامی که در بدن فردی پیشروی می کند موجب خستگی سریع بیمار در طول روز می شود. حتی اگر بیمار کار خاصی نکرده باشد نیز این خستگی را تجربه خواهد کرد. فیزیوتراپی صحیح بیمار ام اس در منزل می تواند از خسته شدن سریع بیمار جلوگیری کرده و آرامش را به وی و خانواده‌اش برگرداند.

همین حالا با ما تماس بگیرید. 

ثبت رایگان درخواست فیزیوتراپی در منزل

 

کلام آخر درباره فیزیوتراپی بیمار ام اس در منزل

آنچه که تا به اینجای مقاله خواندید، توضیحات مختصری در مورد ماهیت بیماری ام اس و درمان آن به وسیله ی فیزیوتراپی و سایر روش های درمانی بود. در صورتی که خدایی نکرده در اطرافیان خود علایم این بیماری را مشاهده کردید، برای دریافت مشاوره و پیگیری های درمان، می توانید با هومکا تماس گرفته و راهنمایی های لازم در این زمینه را بگیرید. متخصصین و فیزیوتراپیست‌های ما در هومکا در تلاش هستند تا بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. 

دسترسی سریع

سوالات متداول

اولین نشانه‌های بیماری ام اس چیست؟
از علايم ابتدایی و هشداردهنده این بیماری می‌توان به این موارد اشاره کرد: اختلالات بینایی. سوزن سوزن شدن و بی حسی. درد و اسپاسم. خستگی و ضعف. مشکلات تعادل و سرگیجه. اختلال عملکرد مثانه و روده. اختلال عملکرد جنسی.
آیا می‌شود به ام اس مبتلا باشیم و ندانیم که بیمار هستیم؟
بله. این احتمال وجود دارد.
آیا استرس در بروز بیماری ام اس موثر است ؟
استرس به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده بیماری ام اس شناخته شده است.
چطور خودم می‌توانم وجود ام اس در بدن را بررسی کنم؟
هیچ آزمایش خاص خانگی برای تشخیص ام اس وجود ندارد. تشخیص از طریق معاینات تخصصی میسر خواهد شد.
آیا آزمایش خون منجر به تشخیص ام اس می‌شود؟
خیر. آزمایش خون بیماری ام اس را تشخیص نخواهد داد. اما در بررسی‌های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L