حیوانات خانگی و کرونا
خانه
مقالات
حیوانات خانگی و کرونا

حیوانات خانگی و کرونا

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
حیوون اهلی و آروم، یا هیولای انتقال ویروس؟!
در خصوص توانایی حیوانات اهلی در انتقال ویروس کرونا تا به امروز صحبت‌ها و نظریات فراوانی ارائه شده‌اند. با ما همراه باشید تا معتبرترین این موارد را با شما در میان گذاریم.
مشاوره رایگان
هنوز تصمیم نگرفتید؟ نگران نباشید. می‌توانید اطلاعات خود را بفرستید و مشاوره رایگان بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

امروزه افراد زیادی در جهان هستند که از حیوانات خانگی نگهداری میکنند. با همه گیر شدن همه روزه اپیدمی کرونا لازم است که همراهان همیشگی درون خانه خود را فراموش نکنیم. حیوانات خانگی و کرونا چندان بی‌ارتباط با هم نیستند.
از آنجایی که نوع انتقال ویروس کرونا از انسان به حیوان و بالعکس ناشناخته است، اکثر دانشمندان توصیه کرده‌اند که به منظور پیشگیری، حیوانات خانگی را نیز همانند انسان جدی در نظر بگیریم.
توصیه دانشمندان به این صورت ذکر شده که لازم است تمام نکات ایمنی که سبب انتقال فرد به فرد میشود، برای حیوانات نیز در نظر گرفته شود. با این تفاسیر فردی که پاسخ تست کرونا در منزل مثبت دریافت کرده است، به‌هیچ‌وجه نباید تماس نزدیک و بدون رعایت اصول بهداشتی با حیوان خود برقرار کند.
ما در این مقاله قصد داریم به منظور آنچه در رابطه با حیوانات و کرونا مورد بحث است، بررسی کنیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که حیوان خانگی، یار و همراه شماست، این مقاله را نادیده نگیرید.

call button consult

 

ارتباط حیوانات خانگی و کرونا

به طور عمده در‌حالی‌که ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر منتقل میشود، قادر است از انسان به حیوانات نیز منتقل شود. اصل ماجرا بر اساس تحقیقات این گونه است که این ویروس در ابتدا از طریق خفاش به انسان منتقل شد و در حال حاضر، انسان ناقلی است که این ویروس را به دیگران و حتی حیوانات نیز منتقل میکنند.
برخی از حیوانات از‌جمله سمورها این بیماری را طبق گزارشاتی از طریق انسان دریافت کرده‌اند. همچنین بر اساس پژوهش پژوهشگران ایتالیایی در مناطقی از این کشور، ویروس کرونا از سطحی فراتر نیز رفته است.
۵۴۰ سگ و ۲۷۷ گربه خانگی در خانواده‌ای که مبتلا به کووید- ۱۹ بوده اند، آزمایش شدند. محققان در سه چهارم درصد سگها و حدود ۴ درصد گربه‌ها آنتی‌بادی ضد ویروس کرونا را مشاهده کردند.
مطالعات انجام‌شده در رابطه با تعداد زیادی از حیوانات این فرضیه محکم را تایید میکند که حیوانات اهلی نیز میتوانند توسط انسان به ویروس کرونا مبتلا شوند. اما احتمال ابتلا به عفونتهای کووید- ۱۹ در این حیوانات بسیار کم و بعید است.
بر اساس انواع با نمونه‌برداری از حفره دهانی، گلو و بینی حیوانات که توسط محققان صورت گرفته است، به این نتیجه رسیدند که وجود ویروس کرونا در حیوانات منفی است. نکته جالب این است که ویروس، تنها در مدفوع حیوانات یافت شده که در حقیقت توسط انسان این آلودگی رخ داده است.
در رابطه با حیوانات خانگی و کرونا لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید که توضیح خواهیم داد.

حیوانات خانگی و کرونا

 

ویروس کرونا در سگها و گربه های خانگی

بر پایه گزارشات مرکز کنترل و پیشیگری بیماری ایالات متحده، چند حیوان خانگی از جمله تعدادی گربه و سگ به ویروس کووید- ۱۹ آلوده شدهاند. این اتفاق بر اثر نزدیک شدن فرد ناقل با حیوان رخ داده است.
بر اساس اطلاعات محدودی که در حال حاضر موجود است، خطر انتشار ویروس کرونا توسط حیوانات بسیار کم است. نکته حائز اهمیت این است که به نظر نمیرسد حیوانات نقش مهم و بسیار عمدهای در زمینه انتقال این ویروس داشته باشند. با تمام این اوصاف باید این موضوع را به خاطر داشته باشیم که کودکان خردسال، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و افراد ۶۵ سال به بالا بیشترین احتمال ابتلا به انواع میکروب و ویروسها را با خود به همراه دارند.
یک مطالعه در موسسه فریدرش لوفتر آلمان، موضوعی را تایید میکند که سگها و گربه‌ها تاکنون هیچ نقشی در گسترش ویروس کرونا نداشته اند. عامل تعیین‌کننده در گسترش کرونا همواره انتقال فرد به فرد انسانی مطرح شده است.

بر اساس مطالب منتشر شده در سایت مایو کلینیک (MAYO CLINIC)، که در خصوص توانایی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در انتقال ویروس کرنا آورده شده است:

برخی از دسته‌های ویروس کرونا مانند سرماخوردگی، سبب ایجاد بیماری در انسان می‌شوند. در عین حال، برخی دیگر از ویروس‌ها، فقط در بین حیوانات منتشر می‌شوند. در این میان برخی دیگر از دسته‌های ویروس کرونا هستند که از حیوان به انسان سرایت می‌کنند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، حیوانات اهلی مانند سگ و گربه زیادی در این مدت به واسطه ارتباط با افراد آلوده، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالیست که بنا بر تحقیقات انجام شده، موارد انتقال ویروس از حیوان به انسان بسیار محدود و نزدیک به صفر است.

با این وجود توصیه شده است که خردسالان، کودکان کم سن وسال و افراد بالای ۶۵ سال، به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی، می‌توانند ویروس را از حیوانات اهلی دریافت نمایند.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

نکاتی مهم برای حفاظت از گربه‌ها و سگ‌ها

درگیری حیوانات خانگی و کرونا به این صورت است که حیوانات خانگی بیمار میشوند اما تنها علائم خفیفی را تجربه میکنند. برای محافظت از حیوانات خانگی خود در برابر ویروس کرونا اجازه ندهید سگ یا گربه شما با افراد خارج از خانه تعامل داشته باشد. به طور مثال از نوازش، دست کشیدن، بوسیدن یا لیسیدن و به اشتراک گذاشتن غذای خود با این حیوانات خودداری کنید.
حد فاصله ۲ متر، مسافتی است که باید نسبت به حیوانات خانگی حفظ کنید که البته این موضوع در صورت ابتلای شما صادق است.
اگر هنگام بیماری، از حیوان خود مراقبت میکنید یا در اطراف خانه شما حیواناتی هستند که زندگی میکنند، به منظور مراقبت از حیوانات مذکور، از روکش پارچهای استفاده کنید.
دستهای خود را قبل از دست زدن به حیوانات و مواد غذایی، مواد زائد و مایعات به طور حتم ضدعفونی کنید.
اگر خود شما مبتلا به ویروس هستید و حیوان شما نیز از خود علائم بیماری بروز میدهد، لازم نیست حیوان خود را به دامپزشکی ببرید. در برخی از موارد شما با برقراری یک تماس مجازی با دامپزشک قادر هستید توصیه هایی را دریافت کنید که به شما در طی کردن مسیر درمان این بیماری کمک میکند.
در بیشتر موارد آزمایش یا تست ابتلا به کووید- ۱۹ تنها برای حیوانات خانگی که علائم ثابت دارند، در نظر گرفته میشود.
اگر حیوان شما بیمار است، دلایل زیادی برای امیدوار بودن وجود دارد. تعداد کمی سگ و گربه به ویروس کووید- ۱۹ مبتلا بودهاند، بعضی از آنها همان‌طور‌ که پیش‌تر بر‌اساس مطالعات گفته شد، علائمی از خود نشان نداده‌اند. ‌طبق آزمایشات تنها مقداری از این ویروس در مدفوع حیوانات یافت شده است.
با مراقبت از حیوانات در خانه قادر هستید از آنها محافظت کنید.
در ادامه عناوینی مبتنی بر گزارشات میدانی در رابطه با حیوانات خانگی و کرونا به شما ارائه خواهیم داد.

 

پرسش و پاسخ هایی در‌ رابطه با حیوانات خانگی و کرونا

سازمان غذا و دارو ایالات متحده، چندین پرسش و پاسخ را برای ارائه کمک در جهت حفظ امنیت شما، خانواده و حیوانات خانگی شما مطرح کرده است که ما در قالب عنوان این موارد را در اختیار شما قرار خواهیم داد.
این پرسش و پاسخ به منظور آگاهی‌رسانی و آرامش خاطر شما عزیزان طراحی شده است.

حیوانات خانگی و کرونا

 

آیا حیوانات خانگی می توانند عامل انتشار ویروس کرونا به حیوانات دیگر محسوب شوند؟

بر اساس اطاعات موجود و بررسی‌هایی که صورت گرفته است، خطر انتشار از سوی حیوانات خانگی در رابطه با انسان بسیار کم است. اما در رابطه با انتقال حیوان به حیوان این ماجرا در برخی از موارد در هالهای از ابهام قرار دارد. برای این منظور در انتهای مقاله گزارشی ارائه داده شده ست که این انتقال برای سمورها رخ داده است. اما درباره انتقال حیوان به حیوان در رابطه با گربهها یا سگها هنوز ابهاماتی وجود دارد.
پیشنهاد ما این است تا زمانی که در رابطه با حیوانات خانگی و کرونا اطلاعات دقیقتری به دست بیاید، با آنها مانند اعضای خانواده انسان رفتار کنید و در برابر عفونت احتمالی از آنها محافظت کنید.

 

آیا ویروس از فرد آلوده به ویروس به حیوانات منتقل می‌شود؟

همان‌طور‌ که به طور مکرر اشاره شد، امکان ابتلا به ویروس کرونا از انسان به حیوان همچنان مورد بررسی است. اما طبق گزارشات ارائه‌شده این روش ابتلا، یعنی از انسان به حیوان امری قطعی است. پس به این منظور لازم است تا جایی که میتوانید در صورت ابتلا به ویروس، رابطه خود را با حیوانات خانگی محدود کنید.
منظور ما از محدود کردن رابطه این است که شما باید از تماس خود با حیوان ازجمله مواردی چون نوازش، آغوش کشیدن، بوسیدن یا لیسیدن و حتی به اشتراک گذاشتن غذا خودداری کنید.
در صورت امکان از اعضای خانواده خود بخواهید که مسئولیتهای مربوط به حیوان دلبند شما را انجام دهند.
اگر در وضعیتی قرار دارید که تنها شما امکان مراقبت از حیوان خانگی خود را دارید، برای این منظور همان طور که پیشتر اشاره شد، لازم است قبل و بعد از تعامل، دست خود را ضد‌عفونی کنید و برای جلوگیری دقیقتر به منظور پیشگیری از ابتلا، به طور حتم از یک دستمال روی صورت و دست خود استفاده کنید.
آیا باید حیوان خانگی را از نظر ابتلا به کرونا آزمایش کنیم؟
در رابطه با حیوانات خانگی و کرونا انجام آزمایش و تست لازم نیست. به طور معمول انجام آزمایش برای حیوانات خانگی در سطوح گسترده کشورها صورت نمیپذیرد مگر تنها مواردی استثنایی که هنوز به نوعی مورد تایید قرار نگرفته است. البته این موضوع با به دست آوردن اطلاعات و مهیا شدن امکانات از طریق محققان به‌زودی امکان‌پذیر خواهد شد.
لازم است بدانید برخی تستها هم‌اکنون برای تشخیص کرونا حیوانات انجام میشود که البته مختص حیوانات خانگی نیست؛ بلکه برای حیوانات وحشی مانند آنهایی که در باغ وحش یا پارکهای حیات وحش هستند، صورت میپذیرد. هدف اصلی این تستها بررسی محققانه در رابطه با انواع بیماری از‌جمله کرونا‌ست.
اگر حیوان خانگی شما بیمار است، با دامپزشک میتوانید مشورت کنید.

call button submit

 

آیا حیوانات می توانند ویروس کرونا از نوع کووید- ۱۹ را جابه جا کنند؟

اگر منظور از جابه‌جایی ویروس، انتقال توسط پوست یا خز حیوانات است، باید بگوییم به شکل طبیعی، باکتری‌ها و قارچهای خاصی قادر هستند که روی بدن حیوان رشد کنند و جابه‌جا نیز شوند.
همچنین امکان سرایت این باکتری‌ها و قارچها به افراد وجود دارد. در‌رابطه‌با این موضوع، نکات بهداشتی مخصوصی وجود دارد و اکثر افرادی که حیوانات خانگی نگهداری میکنند، باید در این رابطه آگاهی لازم را داشته باشند.
اما در‌رابطه‌با ویروس کرونا و حمل آن توسط حیوانات بحثهای گوناگونی وجود دارد. بر اساس اینکه ما می‌دانیم حیوانات خانگی و کرونا در انتقال، نقش مهمی ایفا نمیکنند، اما لازم است نکاتی رعایت شود.
شستن دست و صورت به طور مکرر از قوانین اصلی در رابطه با کرونا‌ست که از همان ابتدای شیوع کرونا، برای مقابله با این ویروس تبدیل به یک اصل شد.
همچنین شما برای ضدعفونی مو یا بدن حیوانات خود قادر هستید از مواد شوینده مخصوصی که توسط دامپزشک تجویز میشود، استفاده کنید.
هرگز مواد ضدعفونی که برای خودتان استفاده میکنید، در رابطه با حیوان خانگی در نظر نگیرید. همچنین از مصرف مواد شوینده و ضدعفونی صنعتی در رابطه به حیوان خود بپرهیزید. بهترین راه مشورت با دامپزشک یا شستشو با آب است.

 

خطر ابتلا از سوی حیوانات خانگی پناهنده چگونه است؟

همانطور که در موضوع حیوانات خانگی و کرونا اشاره شد، خطر ابتلا از سوی حیوانات به انسان بسیار کم است. به همین منظور فرقی نمیکند حیوان خانگی اهل خانه شما باشد یا حیوانی باشد که به شما پناه آورده است.
رعایت نکات بهداشتی موضوعی ضروری است به این منظور که ما انسانها عاملی برای ابتلا به حیوانات نباشیم نه آنکه شاید آنها ما را مبتلا کنند.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

کدام گونه از جانداران و حیوانات تحت تاثیر ابتلا به کرونا قرار دارند؟

ما در‌ حال حاضر اطلاعات دقیقی در‌ رابطه با تاثیر کرونا بر سایر حیوانات به جز مواردی که ذکر شده است، در اختیار نداریم.
اطلاعات حاکی از این است که تعداد کمی از حیوانات خانگی ازجمله سگ و گربه در اثر نزدیکی با فرد ناقل به این ویروس مبتلا شدهاند. در کنار سگ و گربه، آماری از ابتلا به سمورها نیز وجود دارد.
به طور کل حیوانات به شکل هوشمندتری در مقابل این ویروس آنتی‌بادی ترشح میکنند. این نوع بیماری منجر به بروز علائم خفیفی در آنها میشود که در نهایت بهبود می‌یابند.
البته گزارش‌های مختلفی وجود دارد که نشان میدهد خفاشهای میوه‌ای و همسترهای طلایی سوریه به این ویروس آلوده شده اند. اما موش‌ها، خوک ها، مرغ ها و اردک ها تا به الان چنین بیماری را تجربه نکرده‌اند.
موضوع دیگری‌ که در رابطه با حیوانات خانگی و کرونا وجود دارد، براساس اطلاعات موجود، درصد ابتلای گربه ها بیشتر از سگها ا‌ست.
 

ویروس کرونا و مزارع پرورش سمور

یکی از موضوعاتی که همچنان محققین در حال بررسی آن هستند، ورود ویروس کرونا به مزارع پرورش سمور در هلند و اسپانیا است. این ویروس به طور تقریبی تمام حیواناتی را که در مزرعه بودند، آلوده کرده است.
طبق تحقیقات ۱۴ کارگر این مزرعه به ویروس جدی کرونا مبتلا شده‌اند. بر این اساس، ۹۰ درصد از سمورها که تعدادی بالغ بر ۹۲ هزار سمور به شمار می‌روند، معدوم شدهاند.
علت اشاره به موضوع سمور‌ها این است که در برخی از کشورها و حتی ایران افرادی هستند که سمور را به‌عنوان حیوان خانگی نیز نگهداری میکنند و با توجه به موضوع مربوط به حیوانات خانگی وکرونا، ما لازم دیدیم که این گزارش را نیز در اختیار شما قرار دهیم.

 

کلام آخر در خصوص حیوانات خانگی و کرونا

موضوع مهمی که در این مقاله وجود دارد و بارها به آن اشاره شد، این است که در رابطه با حیوانات خانگی و کرونا بیشترین خطر مربوط به ابتلا از انسان به حیوان است. به طور واضح طبق آزمایشات و تحقیقات انجام شده حیوانات خانگی را نمیتوان ناقل ویروس کرونا تلقی کرد. البته که رعایت نکات بهداشتی در رابطه با این ویروس ضروری و حائز اهمیت است. به شکل عمده حیوانات خانگی و انسان دارای بیماریهای مشترکی هستند که کرونا نیز میتواند یکی از این انواع باشد. در‌رابطه با این ویروس نکاتی ازجمله خودداری از تعامل در صورت ابتلا وجود دارد که باید رعایت شود. این به این معناست که اگر شما به کرونا مبتلا شدید، باید با حیوانات همچون سایر اعضای خانواده برخورد کنید. نکات دیگری در این مقاله وجود دارد که شامل موارد درمانی میشوند به طور مثال در صورت وجود هرگونه علائم در حیوانات لازم است که با یک دامپزشک مشورت شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، فارغ از این مقاله باید صبور باشید تا علم مسیر خود را طی کند.

علاوه بر تست کرونا در منزل، خدمات درمانی پزشک در منزل، تزریقات در منزل و فیزیوتراپی در منزل نیز به بیمارانی که مبتلا شده‌اند و از سوی دیگر، خدمات مراقبتی پرستار بیمار در منزل را به متقاضیان گرامی ارائه خواهد کرد.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا نوجوانان به ویروس کرونا مبتلا می شوند؟
بله. همه گروه های سنی می توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند. درحالی که هنوز در حال یادگیری اثر کرونا ویروس بر روی افراد هستیم، افراد مسن‌تر مانند افراد بالای ۶۰ سال، و افراد با شرایط بیماری زمینه ای مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، بیماری ریوی، سرطان یا دیابت شرایط سخت‌تری از بیماری را به نسبت سایر افراد نشان می دهند. از آنجایی که این ویروس جدید است هنوز در حال یادگیری اثرات آن بر روی نوجوانان و کوکان هستیم. شواهدی که تا به امروز وجود دارد حاکی از آن هستند که کودکان و نوجوانان احتمال کمتری دارد تا به وضعیت وخیم بیماری دچار شوند اما موارد حاد و مرگ و میر می تواند هنوز در این گروه های سنی اتفاق بیفتد.
ویروس کرونا چه عوارض و اثرات روانشناختی روی کودکان دارد؟
کودکان در شرایط کرونایی ممکن است احساس نگرانی، عصبانیت و یا ترس داشته باشند، و این می تواند شامل انواع ترس باشد که بسیار شبیه به آن چیزی است که بزرگسالان تجربه می کنند. مانند ترس از مردن، ترس از از دست دادن نزدیکان، یا ترس از دریافت درمان های پزشکی. اگر مدارس به عنوان بخشی از مقررات ضروری بسته هستند، کودکان دیگر آن احساس و انگیزه را که در آن محیط داشته اند ندارند، و فرصت کمتری دارند تا در بین دوستان خود باشند.
آیا ویروس کرونا از طریق حیوانات خانگی و سایر حیوانات انتقال می یابد؟
بر اساس اطلاعات اندکی که تاکنون از ویروس کرونا بدست آمده است، خطر شیوع ویروس کرونا از حیوان به انسان کم در نظر گرفته شده است. با این وجود، از آنجایی که حیوانات می‌توانند سایر بیماری‌ها را به انسان منتقل کنند، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در رابطه با نگهداری حیوانات خانگی مانند شستن دست ها، دور نگه داشتن کودکان از تماس با حیوانات و تمیز نگه داشتن محل نگهداری حیوانات ضروری به نظر می رسد.
آيا مي‌توانم کووید-۱۹ را از مدفوع كسي كه مبتلا به اين بيماري است، بگيرم؟
به نظر مي رسد خطر ابتلا به کووید-۱۹ از مدفوع فرد آلوده كم است. در حالي كه تحقيقات اوليه نشان مي‌دهد كه ويروس ممكن است در برخي موارد در مدفوع وجود داشته باشد ،با وجود اينكه انتقال از اين طريق روش اصلي شيوع آن نيست توصيه ها براي تميز كردن مرتب دستها ، بعد از استفاده از سرويس بهداشتي و قبل از غذا است.
آيا دست دادن و روبوسي موجب انتقال بيماري مي‌شود؟
بله، به اين صورت كه ويروس از سطح پوست فرد مبتلا به فرد مقابل منتقل مي‌شود.
علائم کرونا بر روی پوست چیست؟
مهم‌ترین علائم کرونا در پوست ضایعاتی شبیه به کهیر، بیماری‌های ویروسی و آبله مرغان است. وجود تب در افراد مهم است؛ یعنی اگر فردی به مراکز درمانی مراجعه کند و دارای تب باشد و علائم پوستی داشته باشد، باید به کرونا فکر کند. اگر فرد تب نداشته باشد اما علائم پوستی داشته باشد شاید خیلی مهم نبوده و مربوط به کرونا نباشد.
چرا باید از لمس چشم ، بيني و دهان خود خودداري كنيم؟
دست‌ها بسياري از سطوح را لمس مي‌كنند و مي‌توانند به ويروس آلوده شوند و پس از آلوده شدن، مي توانند ويروس را به چشم، بيني يا دهان منتقل كنند. از آنجا ويروس مي‌تواند وارد بدن شود و شما را بيمار كند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L