آزمایش کرونا را چگونه بخوانیم؟
خانه
مقالات
آزمایش کرونا را چگونه بخوانیم؟

آزمایش کرونا را چگونه بخوانیم؟

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
بخون و تفسیر کن!
بسیاری از افرادی که آزمایش آنتی‌بادی می‌دهند، با دیدن اعداد و ارقام موجود در نتیجه‌ی آزمایش دچار استرس می‌شوند. در این مقاله سعی داریم تا نحوه‌ی تحلیل و تفسیر آزمایش کرونا را در میان بگذاریم.

آزمایش کرونا را چگونه بخوانیم؟

در این بخش، به شش سوال پرتکراری که در مورد نتیجه آزمایش کرونا داشتید، پاسخ می‌دهیم: ۱) نتیجه مثبت در تست PCR به چه معناست؟ ۲) نتیجه منفی در تست PCR به چه معناست؟ ۳) نتیجه مثبت در تست آنتی بادی به چه معناست؟ ۴) نتیجه منفی در تست آنتی بادی به چه معناست؟ ۵) IgG و IgM در تست کرونا چیست؟ ۶) CRP در تست کرونا چیست؟
podcast poster

خواندن و تحلیل و تفسیر آزمایش کرونا قبل از مراجعه به پزشک در کاهش استرس افراد تاثیر زیادی دارد. گرچه کرونا این روزها در تار و پود زندگی همه جهانیان رخنه کرده است و جزئی از زندگی شده است، اما آمار مرگ و میر روزانه در جهان و ایران تن لرزه عجیبی بر تن همگان می‌اندازد. البته با استفاده از خدمات تست کرونا در منزل مشکل تحلیل و هواندن تست کرونا را برای خود آسان خواهید کرد. اگر به تازگی آزمایش کرونا داده‌اید و می‌خواهید نتیجه آزمایش را تفسیر کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

call button consult

 

تفسیر جواب آزمایش کرونا

چنانچه می‌پرسید که آزمایش کرونا را چگونه بخوانیم؟ باید بگوییم که قبل از هر چیز باید بدانید که تست کووید-۱۹ به چند روش انجام می‌شود. آزمایش کرونا یا برای تشخیص ویروس فعال در بدن است و یا برای تشخیص وجود آنتی بادی در بدن. بسته به هدف از آزمایش دادن، نوع آزمایش متفاوت خواهد بود.

• آزمایش‌های تشخیصی یا آزمایش سواپ یا بزاق برای تشخیص این مورد به کار می رود که آیا فرد در حال حاضر مبتلا به کرونا ویروس هست یا خیر.

• آزمایش‌های آنتی بادی یا آزمایش‌های سرولوژی برای تشخیص ابتلای فرد به کووید-۱۹ در گذشته کاربرد دارد.

 

تفسیر آزمایش کووید ۱۹

۱. چنانچه تست تشخیص عفونی یا PCR یا همان آزمایش عفونت مثبت باشد به این معنی است که احتمالا در حال حاضر به ویروس کووید-۱۹ مبتلا هستید و می‌توانید ویروس را به دیگران انتقال دهید.
۲. چنانچه تست تشخیص عفونی یا PCR یا همان آزمایش عفونت منفی باشد، به این معنی است که در حال حاضر احتمالا ویروس فعال در بدن شما وجود ندارد.
۳. چنانچه تست آنتی بادی مثبت باشد، به این معنی است که احتمالا قبلا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید.
۴. چنانچه تست آنتی بادی منفی باشد، به این معنی است که احتمالا تا به حال به کووید-۱۹ مبتلا نشدید و یا آنتی بادی آن در بدن‌تان تولید نشده است.
۵. چنانچه آزمایش تشخیص عفونی مثبت باشد، اما آزمایش آنتی بادی منفی باشد، به این معنی است که احتمالا در حال حاضر مبتلا به کرونا ویروس هستید و می‌توانید ویروس را به دیگران انتقال دهید؛ اما زمان لازم برای تولید آنتی بادی در بدن هنوز سپری نشده است.
۶. چنانچه آزمایش تشخیص عفونی منفی باشد و آزمایش آنتی بادی مثبت باشد، به این معنی است که احتمالا قبلا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید و بهبود پیدا کرده‌اید و اکنون آنتی بادی دارید.
۷. چنانچه آزمایش تشخیص عفونی و آزمایش آنتی بادی هر دو منفی باشند، به این معنی است که احتمالا تا به حال به کرونا ویروس مبتلا نشده‌اید.

آزمایش کرونا را چگونه بخوانیم؟

 

منظور از آزمایش کرونا آنتی بادی چیست؟

معمولا پس از ابتلا به کرونا ویروس، آنتی بادی آن در بدن تولید می‌شود. اما اینکه این آنتی بادی تا کی و چقدر در بدن باقی می‌ماند هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بد نیست بدانید که آنتی بادی‌ها، پروتئین‌های ویژه‌ای هستند که بدن برای مقابله با بیماری‌ها تولید می‌کند. آنتی بادی‌ها در فردی که علائم کمی از بیماری دارد، یا به طور کلی بدون علامت است تولید می‌شود. مدت زمانی لازم است تا پس از ابتلا به بیماری سپری شود تا آنتی بادی‌ها در بدن تولید شوند و در خون قابل شناسایی باشند. به طور کلی آنتی بادی‌ها می‌توانند از ابتلای مجدد به همان بیماری مشابه جلوگیری کنند، اما اینکه این قانون در مورد کرونا ویروس هم صدق می‌کند یا خیر، هنوز کاملا مشخص و ثابت شده نیست. در حقیقت هنوز نمی‌توان گفت که آنتی بادی در بدن فردی که به کرونا ویروس مبتلا شده است، با چه سرعتی تولید می‌شود و مقدار و نوع آنتی بادی‌های تولیدی نیز مشخص نیستند. لذا هنوز آگاهی کامل و قطعی در مورد واکنش بدن افراد مبتلا شده به کرونا ویروس در مواجه مجدد با این بیماری وجود ندارد.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

فواید آزمایش کرونا آنتی بادی چیست؟

صرف نظر از این موضوع که آزمایش کرونا را چگونه بخوانیم؟ مهم و البته جالب است که بدانیم نتیجه حاصل از آزمایش آنتی بادی کرونا ویروس چه فایده‌ای دارد. در حالت کلی آزمایش آنتی باید کرونا ویروس برای شناخت بهتر و بیشتر کرونا است. اینکه بدن هر کس با توجه به فاکتورهای اختصاصی که دارد در مواجه با این ویروس چه واکنشی نشان می‌دهد، بسیار مهم است و می‌توانند حقایق خوبی را نشان دهد.
اینکه کرونا ویروس در چه شرایطی بیماری را با علائم نشان می‌دهد و اینکه به طور کلی چه تعدادی از جمعیت یک کشور یا یک منطقه به این ویروس مبتلا شده‌اند، با آزمایش آنتی ویروس مشخص می‌شود. آزمایش آنتی ویروس برای بهداشت عمومی اهمیت دارد، اما وجود آنها در بدن هنوز مهر تایید ایمنی بدن برای ابتلای مجدد نیست. در واقع هنوز مشخص نیست که تمام کسانی که به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند و بهبود پیدا کرده‌اند، با تولید آنتی بادی در بدنشان نسبت به این ویروس ایمن هم شده‌اند یا خیر. اثبات این موارد نیاز به بررسی بیشتر و شناخت بیشتر و جزئی‌تر کرونا ویروس دارد.

 

آزمایش کرونا آنتی بادی چطور انجام می‌شود؟

آزمایش آنتی بادی به کمک نمونه خون انجام می‌شود. چنانچه نتیجه این آزمایش مثبت باشد، نشان می‌دهد که فرد احتمالا زمانی در گذشته به کووید-۱۹ مبتلا شده است. البته احتمال عدم ابتلا به کرونا ویروس در صورت مثبت شدن این آزمایش نیز وجود دارد. زیرا ممکن است آنتی بادی‌ها به واسطه بیماری ناشی از ویروس مرتبط در بدن تولید شده باشند و نتیجه آزمایش مثبت کاذب باشد. هنوز مشخص نیست که مثبت شدن آزمایش آنتی بادی در برابر این بیماری مصونیت ایجاد می‌کند یا خیر. از همین جهت رعایت صفر تا صد پروتکل‌‌های بهداشتی و مراقبتی بهترین و موثرترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس است.
چنانچه آزمایش آنتی بادی منفی باشد، دو نتیجه می‌تواند از آن به دست آورد. یکی اینکه فرد هنوز به کووید-۱۹ مبتلا نشده است و در نتیجه آنتی بادی در بدن او نیز تولید نشده است؛ دیگر اینکه فرد به کرونا ویروس مبتلا شده است، اما هنوز زمان کافی برای تولید آنتی بادی در بدن سپری نشده است و هنوز بدن آنتی بادی را پس از ابتلا به بیماری تولید نکرده است و یا اینکه مقدار آنتی بادی تولید شده به اندازه‌‌ای نبوده است که در آزمایش خون قابل شناسایی و بررسی باشد. البته عدم دقت و حساسیت آزمایشگاه نیز می‌تواند نتیجه آزمایش را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 

انواع آنتی بادی را بشناسید

۱. آنتی بادی های IgM که در اوایل عفونت ایجاد می‌شوند.
۲. آنتی بادی های IgG که متعاقبا بعد از بهبود بیماری ظاهر می‌شوند.
حدود ۴ هفته زمان لازم است تا بدن آنتی بادی‌های IgM را تولید کند؛ اما هنوز مشخص نیست که چقدر طول می‌کشد تا این اتفاق در مورد کرونا رخ دهد. مجددا یادآوری می‌کنیم که آزمایش‌های فعلی آنتی بادی نمی‌توانند ایمنی در برابر کرونا را به طور قطع ثابت کنند. زیرا نمی دانیم این آنتی بادی‌ها چه مدت می‌توانند در برابر ویروس کرونا دوام بیاورند.

call button submit

بر اساس مقالات موجود در سایت کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) در خصوص آنتی‌بادی‌های در مقابل کرونا آورده شده است:

آزمایش آنتی‌بادی یا همان سرولوژی، نشان دهنده‌ی این موضوع است که فرد در گذشته مبتلا به ویروس کرونا شده است یا خیر. آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که بلافاصله پس از آلوده شدن یا واکسیناسیون و توسط سیستم ایمنی فرد ایجاد می‌شوند. آنتی‌بادی‌ها به بدن کمک می‌کنند تا در مقابل ویروس مقاومت نمایند. اینکه این مقاومت تا چه زمانی ادامه دارد، بستگی به بدن فرد و قدرت سیستم ایمنی او دارد.

 

چه کسی چه آزمایشی برای تشخیص ویروس کرونا بدهد؟

با توجه به اینکه رفتار کرونا ویروس رفتار بسیار موذیانه‌ای است و می‌تواند در بدن هر کس با فاکتورهای بدنی ویژه رفتار جداگانه و واکنشی متفاوت داشته باشد، لذا هنگامی که می‌خواهید آزمایش کرونا بدهید، باید قبل از هر چیز بدانید که اصلا چه قدر واجب است که آزمایش بدهید؟ و دقیقا با توجه به شرایط اختصاصی خودتان کدام نوع آزمایش برای شما مناسب است.
در این روزهای کرونایی چنانچه علامت دار شده‌اید، یعنی سرفه خشک، تب، تنگی نفس، خستگی بی مورد، درد عضلانی و سردرد دارید، احتمالا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید. برای تشخیص ابتلا به این بیماری لازم است تست تشخیص مولکولی یا تست PCR بدهید. این تست ها وجود عفوت فعال در بدن را نشان می‌دهند. حالا این سوال پیش می‌آید که آزمایش کرونا را چگونه بخوانیم؟ البته اسکن ریه نیز در شرایطی که سرفه زیاد باشد و تنفس سخت شده باشد، انجام می‌شود. در واقع اسکن ریه میزان درگیری ریه با این ویروس را نشان می‌دهد. در هر صورت در شرایطی که هنوز احساس بیماری دارید و هنوز دو هفته قرنطینه شما تمام نشده است، تنها تست‌های تشخیص مولکولی را باید انجام دهید و نباید به سراغ تست های آنتی بادی بروید.
تست آنتی بادی یا آزمایش میزان سلول‌های مدافع بدن تنها زمانی نتیجه درست می‌دهند که بهبودی برای بیمار کرونایی حاصل شده باشد و مدتی از بهبودی نیز سپری شده باشد. انجام آزمایش آنتی بادی برای فرد آلوده به کرونا اصلا مناسب نیست، زیرا آنتی بادی مدتی پس از بهبودی در بدن تولید می‌شود.

آزمایش کرونا را چگونه بخوانیم؟

 

ناقل بی علامت کیست؟

ناقل بی علامت فرد مبتلا و آلوده به بیماری و ویروس کرونا است که آزمایش PCR او مثبت شده است، اما هنوز علائم بیماری در او ظاهر نشده است. ظاهر شدن علائم بیماری در افراد مختلف با فاکتورهای بدنی منحصر به فرد، متفاوت است. ممکن است کسی مبتلا به ویروس باشد، اما علامتی در او ظاهر نشود و به خودی خود بهبود پیدا کند. همین فرد می‌تواند بیماری را به فرد دیگری منتقل کند و بیماری در نفر دوم با علائم شدید ظاهر شود. به همین دلیل است که تاکید تمام پزشکان به رعایت فاصله اجتماعی و عدم رفت و آمد در مکان‌های شلوغ و بدون تهویه است؛ زیرا سلامت ظاهری فرد تضمینی برای سلامت کامل و کلی او نیست.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

با هومکا دیگر نگران نباشید

گرچه ویروس کرونا خواب و زندگی راحت را از ما دزدیده است و رفاه ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، اما باید یاد بگیریم که با این ویروس زندگی کنیم و دوشادوش او قدم برداریم، اما به آن مبتلا نشویم و در صورت ابتلا بدانیم که چگونه آن را شکست بدهیم. در هومکا می‌توانید با دریافت بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات آزمایشگاهی و درمانی نه تنها کرونا ویروس را شکست بدهید، بلکه خدمات مختلفی را برای سایر مشکلات خود دریافت نمایید.

افرادی که نتیجه تستشان مثبت شده و وارد قرنطینه می‌شوند، ممکن است با ابتلا به بیماری، وضعیت وخیمی را تجربه نمایند. این موضوع سبب می‌شود تا این افراد نیاز به خدمات درمانی یا حتی آزمایشی پیدا کنند. مجموعه‌ی هومکا علاوه بر خدمت تست کرونا در منزل، خدمات موازی را نیز برای افراد مبتلا در نظر دارد. این خدمات را می‌توان در قالب تزریقات در منزل، پزشک در منزل، سرم در منزل و آزمایش در منزل دانست.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

نتیجه مثبت آزمایش تشخیصی کرونا(PCR) به چه معناست؟
نتیجه مثبت آزمایش تشخیصی یعنی شما به احتمال زیاد هم اکنون به کووید-۱۹ مبتلا هستید و باید در خانه بمانید و اقدامات احتیاطی را برای کاهش ریسک انتشار ویروس انجام دهید، از جمله استفاده از پوشش صورت، رعایت بهداشت مناسب دست‌ها و فاصله گذاری فیزیکی.
نتیجه منفی آزمایش تشخیصی کرونا(PCR) به چه معناست؟
نتیجه منفی آزمایش تشخیصی یعنی شما به احتمال زیاد به کووید-۱۹ مبتلا نیستید. شما باید بهداشت مناسب دست‌ها و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کرده و از پوشش صورت استفاده کنید. این موضوع وقتی بیشتر حائز اهمیت است که شما علائم کووید-۱۹ دارید، زیرا ممکن است حامل ویروس باشید اما این موضوع در آزمایش‌ها مشخص نشده باشد.
نتیجه مثبت آزمایش آنتی بادی به چه معناست؟
نتیجه مثبت آزمایش یعنی آنتی بادی‌ها در خون شما شناسایی شده‌اند و شما احتمالاً زمانی در گذشته به کووید-۱۹ مبتلا بوده‌اید. با این حال، همچنین ممکن است که به کووید-۱۹ دچار نشده باشید و آنتی بادی‌ها به واسطه بیماری ناشی از ویروس مرتبط در بدن شما شکل گرفته باشند. این حالت معمولاً به نام مثبت کاذب شناخته می‌شود.
نتیجه منفی آزمایش آنتی بادی به چه معناست؟
نتیجه منفی آزمایش آنتی بادی یعنی آنتی بادی‌ها در خون شما شناسایی نشده‌اند و شما احتمالاً به کووید-۱۹ مبتلا نبوده‌اید. با این حال، این نتیجه همچنین می‌تواند به این معنا نیز باشد که شما به کووید-۱۹ مبتلا بودید، اما: • زمان کافی برای شکل گیری آنتی بادی وجود نداشته • بدن شما به اندازه کافی آنتی بادی تولید نکرده تا در آزمایش قابل شناسایی باشد • مشکلاتی در زمینه دقت آزمایش آنتی بادی مورد استفاده رخ داده است
اگر نتیجه آزمایشم مثبت باشد، آیا بودن من در کنار اعضای خانواده و دیگران درست است؟
نتیجه مثبت آزمایش یعنی شما احتمالاً زمانی در گذشته به کووید-۱۹ مبتلا بوده‌اید. با توجه به مدت زمانی که گذشته، شما احتمالاً دیگر قابلیت انتقال بیماری را ندارید. با این حال، ما هنوز نمی‌دانیم که آیا شما ممکن است دوباره به کووید-۱۹ مبتلا شوید یا خیر.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل