آزمایش EBV IgM
خانه
مقالات
آزمایش EBV IgM

آزمایش EBV IgM

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
آزمایش EBV چیست و چگونه تفسیر می‌شود؟
در آزمایش EBV به بررسی وجود یک عفونت ویروسی پرداخته می‌شود. عفونت این ویروس با علائمی مانند تب، گلو درد، گره‌های لنفاوی متورم در گردن یا زیر بازوها، لوزه‌های متورم، بزرگ شدن طحال و بثورات پوستی خود را نشان می‌دهد. این علائم به مدت ۲ تا ۴ هفته می‌توانند ادامه داشته باشند. آزمایش EBV راهکاری موثر برای بررسی وضعیت بدن و تشخیص بیماری است. این مقاله به معرفی آزمایش EBV IgM و آزمایش EBV IgG پرداخته است.

آیا نام آزمایش EBV برای شما هم کمی عجیب و ناآشنا است؟ منظور از EBV ویروسی است که به خانواده تبخال‌ها ربط دارد. در واقع اگر بخواهیم کمی نام آن را ساده‌تر کنیم، باید بگوییم نام این ویروس، ویروس تبخال انسانی 4 (HHV4) است و اگر بخواهیم کمی سخت‌تر آن را معرفی کنیم باید گفت نام آن «اپشتین بار» است. این ویروس از شایع‌ترین ویروس‌های انسانی است و اکثر افراد در دوره‌ای از زندگی خود به EBV مبتلا می‌شوند. این ویروس از طریق مایعات عفونی بدن، انتقال خون و پیوند اعضا بین انسان‌ها انتقال می‌یابد. در این مقاله با هومکا همراه شوید تا بیشتر با این بیماری و آزمایش EBV IgM و آزمایش EBV IgG   آشنا شویم.

برای بالا بردن دانش خود می‌توانید از اطلاعات این مقاله استفاده کنید، اما برای تفسیر آزمایش EBV حتما به پزشک معالج مراجعه نمایید. 

هومکا آماده ارائه خدمت آزمایش در منزل است. همین حالا با یک کلیک سفارش خود را رایگان ثبت کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

EBV در آزمایش خون به چه معنا است؟ 

ویروس اپشین بار با نام انگلیسی (Epstein-Barr virus)، یک ویروس هرپس گاما است که فقط در انسان‌ها رشد می‌کند و تکثیر می‌شود. این ویروس همچنین با نام هرپس انسانی شناخته می‌شود.  به گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، اکثر افراد در طول عمر خود گرفتار این عفونت می‌شوند. این ویروس که هیچ علائمی در افراد بزرگسال از خود نشان نمی‌دهد، می‌تواند در ۳۰ تا ۳۵ درصد موارد باعث ایجاد بیماری به نام مونونوکلئوز عفونی شود. آزمایش عفونت ویروس اپشین بار می‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد مشکوک به عفونت ویروس EBV هست یا خیر.

آنتی بادی‌ها، پروتئین‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل مخربی به نام آنتی ژن ترشح می‌کند. آزمایش EBV برای شناسایی آنتی بادی‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای مقابله با آنتی ژن‌های ویروس EBV ترشح می‌شوند.

انواع آنتی ژن‌های این ویروس عبارتند از VCA، EA و EBNA که نوع اول به انواع آنتی ژن IgM و IgG تقسیم می‌شود. 

در سایت Mayo Clinic Laboratories درباره این آزمایش اینطور آمده است:

ویروس Epstein-Barr (EBV) ، عضوی از گروه ویروس هرپس و عامل بیماری مونونوکلئوز عفونی است.

این تست دارای سه جز است: آنتی ژن کپسید ویروسی (VCA) IgG ، VCA IgM و آنتی ژن هسته‌ای اپشتین بار (EBNA). وجود آنتی بادی‌های VCA IgM نشانه عفونت اولیه اخیر با ویروس Epstein-Barr (EBV) است. وجود آنتی بادی‌های VCA IgG نشان‌دهنده عفونت در گذشته است. بیش از ۹۰٪ از جمعیت بالغ به طور طبیعی، آنتی بادی‌های کلاس IgG  را نسبت به VCA و EBNA دارند. تعداد کمی از بیمارانی که به EBV آلوده شده‌اند قادر به تولید آنتی بادی برای EBNA نخواهند بود.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص انواع آزمایش خون در منزل روی دکمه زیر کلیک کنید. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

EBV IgG در آزمایش خون چیست؟

آنتی ژن‌های IgG که در مایعات بدن یافت می‌شوند، کوچک‌ترین اما رایج‌ترین (۷۵ تا ۸۰ درصد کل آنتی ژن‌ها) انواع آنتی ژن‌های ویروس اپشین بار هستند.

این آنتی ژن‌ها در فاز شدید ویروس اپشین بار ظاهر می‌شوند که معمولا پس از گذشت ۲ تا ۴ هفته پس از ابتلا به عفونت به اوج خود می‌رسد و به آرامی فروکش می‌کند.

آزمایش EBV

 

تفسیر آزمایش EBV IgG چگونه است؟ 

زمانی که جواب آزمایش EBV IgG را دریافت کردید، باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا با تفسیر آزمایش، درمان یا آزمایش بعدی را در صورت نیاز برای شما تجویز کند.

زمانی که آزمایش EBV IgG را انجام می‌دهید، دو احتمال وجود دارد؛ آزمایش مثبت باشد یا منفی. در صورت منفی بودن آزمایش خون، جای نگرانی نیست و شما به این ویروس آلوده نیستید. اما در صورتی که این مولفه مثبت بود، احتمال این که در زمان انجام آزمایش یا اخیرا به عفونت EBV مبتلا بوده باشید، زیاد است.

همانطور که ذکر شد، مثبت بودن این آزمایش به منزله احتمال بالای ابتلا به ویروس اپشین بار است. اگر VCA-IgMدر آزمایش منفی، اما VCA-IgG و EBNA مثبت هستند، احتمالا شما اخیرا به ویروس اپشین بار مبتلا بوده‌اید و اکنون در مقابل ابتلا به آن آسیب‌پذیر هستید.

به‌طور کلی افزایش مقادیر VCA-IgG به معنای ویروس فعال EBV است، در حالی که تراکم کم آن به این معنا است که اخیرا به این ویروس مبتلا بوده‌اید و اکنون در حال بهبودی هستید.

البته دقت داشته باشید در هر صورت باید مراقبت‌های لازم و دستورات پزشک را رعایت کنید؛ چرا که تراکم VCA-IgG با شدت عفونت یا مدت زمان مورد نیاز تا رفع آن هماهنگی ندارد.

مقادیر بالای VCA-IgG در خون می‌توانند همواره در همان مقدار باقی بمانند و تا آخر عمر فرد کاهش پیدا نکنند.

تفسیر آزمایش

 

شرایط انجام آزمایش EBV IgG چگونه است؟ 

آزمایش EBV IgG شرایط خاصی ندارد و نیاز به ناشتایی برای انجام این آزمایش نیست. دقت داشته باشید که مقدار بسیار پایین آنتی بادی‌های موجود در خون در اوایل ظهور این عفونت ممکن است در آزمایش خون شناسایی نشوند، بنابراین ممکن است نیاز باشد برای اطمینان از نتیجه آزمایش، آن را ۱۰ یا ۱۴ روز بعد دوباره تکرار کنید.

آزمایش EBV

 

EBV IgM در آزمایش خون چیست؟

 آنتی بادی EBV IgM پس از اولین مواجهه با ویروس، توسط سیستم دفاعی بدن تولید شده و پس از گذشت ۶ تا ۴ هفته از بین می‌رود. وجود این آنتی بادی یعنی اینکه بدن در مواجهه با ویروس قرار دارد. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

در تفسیر آزمایش EBV IgM به چه نکاتی توجه می شود؟ 

در مراحل نخست بیماری، آنتی‌بادی‌های IgM و IgG که علیه کپسید ویروس در بدن تولید می‌شوند، قابل تشخیص هستند.

  • اگر در نمونه سرم فرد، آنتی‌بادی VCA IgM دیده شود، به احتمال زیاد فرد دچار عفونت EBV شده یا اخیرا به آن مبتلا بوده است.
  • اگر فرد دارای علائم عفونت مونو است، تشخیص عفونت مونو خواهد بود حتی اگر تست آن منفی باشد.
  • مقادیر مثبت VCA IgM,VCA IgG و مقادیر منفی EBNA IgG به معنی مبتلا بودن فرد به عفونت حاد است.
  • نکته مهم‌ دیگری که وجود دارد این است که VCA IgG در بعضی موارد برای اتصال به جایگاه مخصوص VCA IgM با این فاکتور رقابت می‌کند و به آن غلبه می‌کند که در این شرایط جواب آزمایش منفی کاذب تلقی می‌شود.

در جدول زیر این آنتی بادی‌ها بررسی شده‌اند: 

آنتی بادی‌های ضد EBV

بدون عفونت

عفونت اخیر (فعال)

عفونت پیشین

Vca-IgG

منفی

مثبت

مثبت

Vca-IgM

منفی

مثبت

منفی

EBNA-IgG

منفی

منفی

مثبت

 

برای انجام آزمایش EBV IgM چه شرایطی لازم است؟ 

  • این آزمایش برای تعیین حساسیت، ایمنی و عفونت اولیه EBV انجام می‌شود. نکته‌ای که در مورد این آزمایش وجود دارد این است که نباید برای عموم مردم صورت پذیرد، بلکه تست فقط باید زمانی انجام گیرد که شواهد بالینی نشانه تشخیص عفونت اولیه باشد.
  • برای انجام این آزمایش از خون وریدی یا سیاهرگی بیمار استفاده می‌شود.
  • آزمایش EBV نیازی به ناشتا بودن ندارد.

آزمایش EBV IgM

 

تست‌های مرتبط  با آزمایش EBV

  • آزمایش مونو. در  این تست به بررسی آنتی بادی‌های پرداخته می‌شود که بدن برای مبارزه با عفونت تولید کرده است. 
  • آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول‌های خونی. این تست شامل ۱۰ تا ۱۱ پارامتر است و به بررسی تمام سلول‌های خونی (گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها) می‌پردازد. 
  • آزمایش WBC یا شمارش گلبول‌های سفید خون. این تست جزيی از آزمایش CBC است. 

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید. جهت ثبت درخواست آزمایش EBV IgM در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

بیماری‌های تاثیرگذار بر نتیجه آزمایش EBV 

  • فاکتور روماتوئید (RF) در صورت وجود IgG اختصاصی باعث مثبت شدن کاذب IgM خواهد شد.
  • سیتومگالوویروس (CMV) در بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند دیده می‌شود و باعث مثبت شدن تست سرولوژی EBV می‌شود.
  • عواملی مثل همولیز (از بین رفتن سلول‌های قرمز خون)، لیپمیک شدید ( وجود چربی در سرم) و ذرات فیبرین که در نمونه سرم‌های افراد وجود دارند، در نتایج حاصل از آزمایش تاثیر می‌گذارند.
  • همانطور که در قبل‌تر اشاره کردیم، این بیماری در هفته‌های نخست انتشار در بدن فاقد فاکتورهای تشخیصی اختصاصی است در نتیجه آزمایش در هفته اول و دوم منفی می‌شود. نمونه‌های جدید باید در هفته دوم به بعد از بیمار گرفته شوند.

آزمایش EBV

 

نرمال نبودن میزان EBV در آزمایش خون یعنی چه؟ 

  • در زنان باردار، ویروس EBV تاثیرات زیادی بر روی جنین می‌گذارد. این ویروس سبب عفونت جفت و آسیب زدن به قلب، چشم و کبد جنین می‌شود. 
  • در کودکان ویروس EBV عفونت‌های حاد کلیوی همراه با علائمی مثل هماتوری (خون ادراری)میکروسکوپی، از کار افتادگی کلیه و .. را ‌به همراه دارد.

در افراد بالغ با نقص ایمنی، امکان بروز بیماری‌های زیر وجود دارد: 

  • منونوکلئوز عفونی کلاسیک
  • در ۹۰ درصد موارد لنفوم بورکیت (سرطان لنفی)
  • کارسینوم‌های نازوفارنژیال (نوعی سرطان که ناحیه پشت بینی و ناحیه فوقانی پشت گلو را آلوده می‌کند. به این ناحیه «نازوفارینکس» گفته می‌شود.) 
  • کارسینوم‌های (سرطان) معده
  • لوکوپلاکی مویی. (  بیماری که در آن ضایعات ضخیم و سفید رنگی  روی لثه‌ها و بخش داخلی گونه‌ها ایجاد می‌شوند.)
  • بیماری هوجکین 
  • پنومونی یا همان ذات‌الریه
  • تومور عضلانی

آزمایش EBV 

 

آزمایش EBV در منزل با هومکا

برای آزمایش خون و رفتن به آزمایشگاه عجله نکنید. قبل از اینکه گرفتار ترافیک خیابان‌های شلوغ و ازدحام مراکز درمانی شوید، اجازه دهید شما را با خدمات آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی در منزل هومکا آشنا کنیم. با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا در کوتاه‌ترین زمان، مناسب‌ترین قیمت و مطلوب‌ترین کیفیت می‌توانید طیف وسیعی از آزمایشات خون مانند آزمایش EBV را در منزل یا محل دلخواه انجام دهید. کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید. 

با کلیک بر دکمه زیر  و پاسخ به چند سوال کوتاه سفارش شما به طور رایگان ثبت خواهد شد. پس از آن کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت تا اطلاعات کافی در مورد نحوه ارائه خدمت را در اختیار شما قرار دهند. چنانچه مایل باشید می توانید در همین مرحله سفارش خود را به طور نهایی ثبت کنید. پس از آن کارشناس هومکا در سریع‌ترین زمان ممکن شما در منزل یا محل تعیین شده، ملاقات خواهد کرد. ما را به دیگران معرفی کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش EBV باید ناشتا بود؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
آیا امکان ارائه خدمات هومکا در روزهای تعطیل وجود دارد؟
بله. هومکا در روزهای تعطیل در کنار شما خواهد بود.
آید بدون نسخه پزشک هم می‌توان از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده کرد؟
بله. انجام آزمایش در منزل با درخواست شما در منزل انجام خواهد شد.
آیا برای پرداخت هزینه آزمایش در منزل هومکا می‌توان از بیمه استفاده کرد؟
بله. در این رابطه با همکاران ما تماس بگیرید.
ویروس اپشتین بار (EBV) از چه طریقی انتقال می‌یابد؟
این ویروس بوسیله مایعات عفونی، انتقال خون و پیوند اعضا قابل سرایت است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L