CRP در تست کرونا
خانه
مقالات
CRP در تست کرونا

CRP در تست کرونا

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه‌ی خدمات آزمایشگاهی، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قابل انجام است.
CRP در نتیجه تست کرونا به چه معناست؟
آزمایش CRP چیست و به چه منظوری انجام می‌شود؟ CRP در تست بیماری کرونا چه نقشی دارد و مثبت یا منفی بودن آن به چه معناست؟ وجود چه علائمی هشداری بر افزایش سطح CRP هستند؟ برای دانستن پاسخ این سوالات و مطالعه مطالب دیگر در رابطه با آزمایش CRP، با هومکا همراه باشید.

ممکن است پزشک متخصص انجام تست crp را برای شما تجویز کرده باشد. علاوه‌بر آن انجام تصویربرداری و تست PCR را نیز ضروری بداند. Crp به منظور اندازه‌گیری میزان پروتئین‌های التهابی فاز حاد انجام می‌گیرد و نمونه‌گیری آن به روش خونگیریست.

شما می‌توانید بدون خروج از منزل، تنها با ثبت درخواست تست کرونا از طریق سایت یا تماس با هومکا انواع خدمات آزمایشی و درمانی مانند تست کرونا در منزل را در منزل یا محل کارتان دریافت کنید.

 

Crp در تست کرونا چیست؟

همانطور که اشاره کردیم تست crp یکی از انواع تست‌هایی است که بصورت نمونه خون انجام می‌گیرد. آزمایش CRP در تست کرونا به منظور شناسایی تیتر کرونا و اندازه‌گیری حدود پروتئین‌های التهابی فاز حاد کووید ۱۹ انجام می‌گیرد. البته بصورت کلی نقش تست crp این است که عفونت و التهاب حاد را شناسایی کند. خوب است بدانید که با ابتلا به ویروس کرونا بدن درصورتی که درگیر تحریک شدید شود سیستم ایمنی نیز واکنش نشان داده و در پی آن التهاب شدید بروز می‌کند. یکی از راه‌های شناسایی کرونا که توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تایید قرار گرفته است، آزمایش crp می‌باشد.

درصورتی که این آزمایش Negative باشد به این معناست که فرد دچار کرونا شده و التهاب نیز در بدن بروز کرده است. در حالتی این تست مثبت می‌شود که پروتئین واکنش‌گر C در برابر التهاب و عاملی خارجی قرار گرفته و افزایش پیدا کند. سطح فاکتور crp حتی ممکن است در برابر یک سرماخوردگی ساده نیز دچار نوسان شود، بنابراین نمی‌توان مثبت بودن crp را کاملا نشانه ابتلا به کرونا دانست اما احتمال آن رد نمی‌شود. در صورتی که تست مثبت crp در کنار علائم شایع و شدید کرونا ویروس قرار بگیرد، وجود التهاب حاد ناشی از کرونا تشخیص داده می‌شود. تست crp جهت تشخیص کرونا از آنجایی که به تنهایی قابل استناد نیست حتما در کنار چندین فاکتور خونی دیگر مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید در صورت نیاز از مجموعه هومکا برای درخواست انجام آزمایش در منزل اقدام کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص اینکه آزمایش Crp چیست و چگونه انجام می‌شود بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

CRP چیست؟

CRP پروتئین واکنش‌گر C است. زمانی که بدن یا بصورت قابل ملاحظه‌ای کبد فرد بیمار دچار التهاب و اختلال شود، CRP در پاسخ به این مشکل افزایش پیدا می‌کند و از طریق آزمایش و نمونه‌گیری خون می‌توان آن را تشخیص داد.

بصورت کلی با بروز هرگونه عفونت، باکتری، قارچ و یا حتی سرطان این پروتئین در خون افزایش پیدا می‌کند. به همین علت با پیشرفت عفونت ناشی از کرونا هم می‌توان افزایش CRP را در آزمایش خون مشاهده کرد.

در سایت اخبار پزشکی روز(Medical News Today) درباره آزمایش CRP آمده است:

هنگامی که التهاب در بدن وجود دارد، سطح بالاتری از نشانگرهای زیستی در بدن وجود خواهد داشت. یک نمونه از نشانگرهای زیستی پروتئین واکنش پذیر C (Crp) است. اگر یک پزشک بخواهد التهاب را آزمایش کند، ممکن است سطح Crp را ارزیابی کند.

سطح Crp در افراد مسن و کسانی که بیماری‌هایی مانند سرطان و چاقی دارند بیشتر است. حتی رژیم و ورزش ممکن است تغییر در سطح Crp  ایجاد کند.

آزمایش Crp در تست کرونا

 

CRP مثبت در تست کرونا

  • در صورتی که تست crp مثبت اعلام شود بیمار درگیر التهاب و عفونت ناشی از کروناست.
  • Crp منفی در تست کرونا
  • درصورتی که تست crp منفی اعلام شود. در بدن عفونت ایجاد نشده و فرد مبتلا نیست و یا اینکه سطح آن بسیار خفیف است.

برای ورود به صفحه ثبت درخواست تست کرونا در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

میزان نرمال CRP در تست کرونا

پیش از اینکه بگوییم میزان نرمال crp در تست کرونا چقدر است باید به کمی آن را باز کنیم:

  • تست crp به دو روش کلی دسته بندی می‌شود. یک روش آزمایش خون HS-crp و دوم آزمایش crp. اما این دو چه تفاوتی دارند؟ در ادامه آن‌ها را می‌توانید از هم تمیز دهید.
  • آزمایش crp: در صورتی که تنها آزمایش crp مدنظر متخصص باشد. Crp در سطح ۱۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در لیتر مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. با استفاده از این روش می‌توان التهاب حاد را تشخیص داد.
  • آزمایش خون HS-CRP: در این روش سطح crp کمتر از ۰/۵ مد نظر است.
  • سطح crp اگر کمتر از ۰/۵ باشد به معنای سطح نرمال پروتئین c است و فرد مبتلا و درگیر به عفونت و التهاب نیست.
  • سطح بیشتر از ۰/۵ نشان می‌دهد که crp در بدن افزایش یافته و التهاب ناشی از کرونا در بدن بیمار در حال افزایش است.

 

علائمی که نشانه افزایش سطح CRP هستند.

علائم و نشانه‌هایی که می‌توانند به صورت بالینی نشان دهند سطح نرمال crp تغییر کرده و فرد بدنش با التهاب، عفونت یا بیماری بخصوصی مانند کرونا درگیر است متفاوت و متغیر خواهد بود و همه بیماران علائمی مشابه نخواهند داشت. برخی از علائم کرونا و افزایش سطح crp که مشترک هستند را نام می‌بریم:

  • تب شدید: یکی از علائم شایع و اولیه بیماری کرونا پیش از تشخیص و حتی بروز علائمی مانند سرفه، اسهال و استفراغ و آبریزش بینی تب شدید است. معمولا افرادی که دچار کرونا می‌شوند در روزهای اول تب شدید را تجربه می‌کنند. تب شدید خون می‌تواند علامتی باشد که سطح crp از حالت نرمال خارج شده است. (البته تب پایین نیز می‌تواند علامت عدم تعادل crp باشد).
  • استفراغ و اسهال: اگر فرد دچار استفراغ و اسهال شود و دلیلی تحت عنوان مسمومیت برای آن پیدا نکند، ممکن است علامت تشدید عفونت کرونا در بدن باشد و طبیعتا اگر عفونت در بدن وجود داشته باشد crp هم افزایش پیدا می‌کند.
  • دشواری در تنفس: تنگی نفس و زجر تنفسی خود یکی از علامت‌های شایع و شدید در بیماری کرونا گزارش می‌شود. تنگی نفس و درگیری ریه نشان می‌دهد که عفونت ناشی از کرونا در دستگاه تنفسی پیشرفت کرده و سیستم ایمنی نیز درگیر التهاب شدید است. بنابراین با انجام تست crp نیز نتیجه مثبت اعلام می‌شود.
  • لرز بدن: کرونا در موارد شدید‌تر علاوه‌بر تب، لرز نیز به همراه دارد. درصورتی که بیماری از لرز بدن شکایت کند این می‌تواند نشانه بروز التهاب در بدن و افزایش سطح crp خون باشد.
  • سردرد شدید: بسیاری از افراد مبتلا به کرونا علائم دیگر مانند سردرد شدید را در روزهای نخست تجربه می‌کنند. بنابراین با انجام تست crp در کنار دیگر تست‌های مکمل خونی در تشخیص کرونا می‌توان دریافت که سطح crp افزایش یافته است.

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید. جهت ثبت درخواست تست در کرونا در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تست کرونا در منزل

همانطور که می‌دانید اینروزها چندان به افراد توصیه نمی‌شود که به آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های دارای بخش آزمایشگاهی مراجعه کنند، چرا که این مراکز امروز خود محل شیوع بالای کرونا هستند. بنابراین شما می‌توانید در صورت بروز علائم اولیه کرونا، انواع تست کرونا را در منزل یا محل کار انجام دهید. برای دریافت خدمات تست کرونا شما می‌توانید به هومکا اعتماد کنید. در محیطی ایمن‌تر مانند خانه تست بدهید و پاسخ تست را نیز دقیق‌تر و زودتر با همان هزینه دریافت کنید. همچنین شما می‌توانید از دیگر خدمات هومکا نظیر پزشک در منزل استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ورود به صفحه ثبت رایگان درخواست انواع آزمایش در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

چگونه برای آزمایش خون Crp آماده شوم؟
هیچ آمادگی برای آزمایش Crp استاندارد وجود ندارد. با این حال، اگر خون شما قرار است برای آزمایش‌های دیگر نیز گرفته شود، ممکن است لازم باشد ناشتا باشید یا دستورالعمل‌های دیگری را دنبال کنید. اگر همزمان آزمایشات دیگری را انجام می‌دهید از پزشک خود بپرسید. همچنین برخی از داروها می‌توانند سطح Crp شما را تحت تأثیر قرار دهند.
چرا Crp افزایش می‌یابد؟
پروتئین واکنش پذیر C (Crp) پروتئینی است که توسط کبد ساخته می‌شود. وقتی شرایطی ایجاد شود که باعث التهاب در جایی از بدن شود، سطح Crp در خون افزایش می یابد. آزمایش Crp میزان Crp را در خون اندازه می‌گیرد تا التهاب ناشی از شرایط حاد را تشخیص دهد یا شدت بیماری را در شرایط مزمن کنترل کند.
در صورت بالا بودن Crp از چه غذاهایی باید اجتناب کنم؟
غذاهای فرآوری شده مانند فست فود، وعده‌های غذایی منجمد و گوشت های فرآوری شده
چگونه می‌توانم سطح Crp خود را کاهش داد؟
رعایت بهداشت،‌ ورزش، کاهش وزن، رژیم غذایی، مراقبه، داشتن افکار مثبت و خوش‌بینی
آیا لرز نشان‌دهنده عفونت در بدن است و می‌تواند باعث افزایش CRP شود؟
تب و لرز از نشانه‌های التهاب در بدن بوده و می‌توانند افزایش CRP را در پی داشته باشند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل