روزشمار علائم کرونا
خانه
مقالات
روزشمار علائم کرونا

روزشمار علائم کرونا

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
از علائم کرونا چه خبر!
افرادی که با ابتلا به کرونا علائم بالینی را تجربه می‌کنند، برای دریافت نتیجه درست و قطعی از انجام آزمایش، می‌بایست نکات مهمی را در نظر داشته باشند. براساس جدیدترین تحقیقات، علائم کرونا به صورت روزشمار تغییر می‌کنند که در این مقاله به این تقویم اشاره خواهیم نمود.

علائم کرونا چیست؟

در این پادکست به ۵ سوال پرتکرار در خصوص علائم کرونا پاسخ می‌دهیم: ۱) علائم اولیه کرونا چیست؟ ۲) علائم گوارشی کرونا چیست؟ ۳) علائم کرونا پس از چند روز ظاهر می‌شود؟ ۴) علائم جدید کرونا چیست؟ ۵) علائم کرونا تا چند روز ادامه دارد؟
podcast poster

هر چقدر که از عمر کووید ۱۹ بیشتر می‌گذرد، علائم کرونا و عوارض کرونا نیز تغییرات جدیدی پیدا می‌کنند. در ابتدا علائمی نظیر تنگی نفس و سرفه‌های خشک جز نشانه‌های بالینی بیماران کرونایی به‌حساب می‌آمدند. با مرور زمان از دست دادن حس بویایی و چشایی نیز به علائم قبلی اضافه شد. کم کم محققان دریافتند افرادی که بیماری‌هایی زمینه‌ایی مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های خود ایمنی و ... دارند، بیشتر تحت تاثیر این ویروس قرار می‌گیرند.

با ظهور سویه‌های مختلف مانند کرونا امیکرون، این پیام به انسان‌ها داده شده که قرار نیست به این زودی‌ها از شر این ویروس خلاص شوند. کمی بعد با همه اما و اگرها واکسن کرونا عرضه شد. شاید این واکسن نتواند جلوی ابتلا دوباره به کرونا را بگیرد، اما در کاهش شدت عوارض و مرگ و میر تاثیر دارد. این نکته نیز قابل توجه است که علائم دلیلی برای ابتلای افراد به کرونا نخواهند بود. از همه اینها که بگذریم، همچنان تست کرونا در منزل راهی مطمئن برای اطلاع از وضعیت سلامتی است و همچنان این پرسش‌ها مهمترین سوالاتی است که در مورد این بیماری پرسیده می‌شود:

علائم روز به روز کرونا چگونه است و چرا علائم جدیدی به وجود می‌آید؟ آیا ویروس کرونا پیوسته در حال جهش است؟ آیا روز به روز قوی‌تر می‌شود؟ آیا می‌توان جلوی جهش‌های این ویروس را گرفت؟ آیا داروهایی که برای درمان ویروس کرونا تجویز می‌شود باگذشت زمان اثر خود را از دست می‌دهند؟ آیا انگلیسی‌ها قرص کرونا را ساخته‌اند؟ واکسن کرونا چگونه ساخته می‌شود و چه کارکردی دارد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤالات را بدهیم.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

آیا شدت کرونا در همه افراد یکسان است؟

طبق تحقیقات محققین چینی بر روی بیماران مبتلا به کرونا، بیماران کرونایی را می‌توان بر اساس شدت بیماری‌شان به ۴ دسته تقسیم بندی کرد:

• خفیف

• متوسط

• شدید

• بحرانی

بیماران خفیف تا متوسط در حدود ۸۰ درصد از مبتلایان را شامل می‌شود که نیاز به دستگاه اکسیژن ندارند در حالی که ۱۶ درصد از بیماران به نوع شدید مبتلا می‌شوند و به دستگاه اکسیژن خارجی نیاز پیدا می‌کنند. و ۴ درصد نیز به نوع بحرانی کرونا مبتلا می‌شوند که اندام‌های تنفسی آن‌ها آسیب می‌بیند.

روزشمار علائم کرونا

 

علائم کرونا امیکرون

امیکرون از نظر سرعت سرایت، نوع بیماری‌زایی، علائم و طول دوره بیماری تفاوت‌های چشمگیری با سویه‌های قبل از خود دارد. امیکرون از نظر ظاهری و پروتئین‌های سطحی تغییرات زیادی داشته است به طوری که قادر است از سد سیستم ایمنی تقویت شده با واکسیناسیون نیز عبور کند. یکی دیگر از ویژگی‌های امیکرون مبتلا کردن تمام طیف‌های سنی است. اگر دلتا ویروس و یا نسخه‌های آلفا و بتای کرونا تنها طیف سنی میانسال و سالمندان را درگیر می‌کردند، امیکرون قادر است کودکان و حتی نوزادان را نیز آلوده کند. در ادامه مطلب به علائم شایع امیکرون می‌پردازیم و آن را در بزرگسالان و اطفال به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

علائم ابتلا به امیکرون در کودکان چیست؟

این روزها یکی از دغدغه‌های والدین تلاش برای پیشگیری از ابتلای فرزندان خود به امیکرون است. اگرچه ویروس امیکرون در کودکان تمایلی به سلول‌های ریه و کیسه‌های هوایی ندارد اما به شدت به سلول‌های فوقانی تنفسی مثل نای، حلق، بینی و سینوس‌ها گرایش دارد و در طی مدت کوتاهی باعث التهاب گسترده به ویژه در گلو می‌شود. شایع‌ترین علائم امیکرون در اطفال شامل موارد زیر است:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • خستگی و بی‌حوصلگی
  • گلودرد
  • سرفه
  • خروسک

یکی از علائم شایع امیکرون در کودکان بروز خروسک است. خروسک زمانی ایجاد می‌شود که بر اثر ملتهب شدن حنجره صدای کودک خشن شده و سرفه‌های خشک قطاری بروز می‌کند.

 

علائم ابتلا به امیکرون در بزرگسالان چیست؟

 در بزرگسالانی که سه دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند علائم امیکرون خفیف است و بستری شدن و نیاز به مراقبت‌های ویژه نسبت به دلتا بسیار کمتر است. افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها سالم است و هر سه دوز واکسن را دریافت کرده‌اند علائم به شکل زیر است:

  • عطسه
  • اسهال
  • تب و لرز خفیف
  • دردهای عضلانی
  • کمر درد
  • سردرد
  • گلودرد
  • خشکی گلو

اما افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند و یا دچار نقص سیستم ایمنی و یا بیماری‌های زمینه‌ای هستند امکان درگیر شدن ریه وجود دارد. در آلوده شدن ریه با امیکرون معمولا نیاز به اکسیژن درمانی و مراقبت‌های ویژه به مراتب کمتر از سایر سویه‌های کرونا است.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

علائم شایع کرونا چه چیزهایی هستند؟ 

در روزهای اول، ویروس کرونا به سلول‌های ریه حمله می‌کند طی این حمله "سلیوم" ها آسیب می بینند. سلیوم ها مواد مو شکلی هستند که در ریه حرکت می‌کنند و راههای هوایی ریه را از مخاط و آلودگی‌های دیگر پاک می‌کنند. زمانی که سلول‌های ریه در اثر حمله ویروس کرونا عفونت می‌کنند، سلیوم‌ها می‌میرند و در نتیجه، ریه مملو از مخاط و ذرات آلوده می‌شود و التهاب پیدا می کند.
التهاب ریه باعث بروز علائم دیگر کرونا مثل سرفه خشک، تنگی نفس و داشتن خلط می شود. در این زمان ممکن است علائم زیر در بیمار بروز پیدا کند:

• خستگی

• سردرد

• گلودرد

• درد مفاصل

• آبریزش بینی

• لرز

 

روزشمار علائم کرونا چگونه است؟

  • روز اول

اگر ویروس کرونا وارد بدن شما شود، ‌در حدود ۲ تا ۱۴ روز(به طور متوسط ۵ روز) طول می‌کشد تا علائم آن در بدنتان نمایان شود. در این مدت ممکن است علائم سرماخوردگی و آنفولانزا داشته باشید.

در روز اول بیماری، حدود ۸۸ درصد بیماران تب و احساس خستگی را تجربه خواهند کرد.  برخی بیماران نیز ممکن است از دردهای عضلانی و سرفه‌های خشک شکایت داشته باشند. حدود ۱۰ درصد افراد نیز  قبل از شروع تب، با اسهال و حالت تهوع مواجه می‌شوند. 

 این علائم در تعداد کمی از مبتلایان مشاهده شده و معمولاً چند روز قبل از بروز علائم تنفسی ایجاد می‌شود. همان طور که می‌دانید بیماری کرونا یک بیماری تنفسی است و بیشترین آسیب را به اندام تنفسی یعنی ریه وارد می‌کند.

  • روز دوم تا چهارم

از روز دو تا روز چهارم بر شدت تب و سرفه افزوده می‌شود.

  • روز پنجم

از روز پنجم، تنفس برای بیمار سخت می‌شود. اگر فرد به بیماری زمینه‌ایی مبتلا باشد، این عارضه می‌تواند شدیدتر باشد. همچنین افراد مسن بیشتر در خطر هستند. 

  • روز ششم

در روز ششم، مشکلات تنفسی، سرفه و تب ادامه خواهد داشت. برخی افراد احساس سنگینی و گرفتگی در قفسه سینه دارند. در این حالت آنها حس می‌کنند که قفسه سینه با بندی محکم بسته شده است.  

  • روز هفتم

در این روز است که بیماران  درد یا فشار مداوم قفسه سینه، تنگی نفس و کبودی لب یا صورت را تجربه کرده و در بیمارستان تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند. 

اگر شدت علائم خفیف باشد، بیماران معمولا در هفتمین روز احساس بهتری خواهند داشت. 

  • روز هشتم و نهم 

در این روز حدود ۱۵ درصد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ علائم سندرم تنفسی حاد یا ARDs  را تجربه خواهند کرد. در  این حالت در کیسه‌های کوچک هوایی ریه، مایع جمع شده و بیمار با کمبود اکسیژن مواجه خواهد شد.  

  • روز دهم و یازدهم

در این روز به دلیل بروز مشکلات حاد تنفسی، بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان (ICU) بستری خواهند شد. 

  • روز دوازدهم

در این روز معمولا، تب بیماران قطع خواهد شد. اما سرفه همچنان وجود دارد. 

  • روز سیزدهم تا چهاردهم 

اگر سیستم ایمنی بر بیماری غلبه کرده باشد، مشکلات تنفسی در این روزها برطرف خواهند شد.  اما افرادی که همچنان با ویروس کرونا درگیر هستند، ممکن است تا روز هجدهم نیز همچنان با علائم و عوارض کرونا مواجه باشند. 

در سایت خبرگزاری معتبر Reuters علائم روزشمار کرونا به صورت زیر بیان شده است:

روز اول: علائم آنفولانزا بدون تب: از دست دادن حس بویایی، درد عضلات، سرفه، گلودرد و درد قفسه سینه
روز دوم: علائم آنفولانزا به همراه تب: سردرد، از دست دادن بو، سرفه، گلودرد، گرفتگی صدا، تب و  از دست دادن اشتها
روز سوم: علائم همراه با مشکلات دستگاه گوارش: سردرد، از دست دادن بو، از دست دادن اشتها، اسهال، گلودرد و درد قفسه سینه بدون سرفه
روز چهارم: سطح اول بیماری شدید : خستگی، سردرد، از دست دادن بو، سرفه، تب، گرفتگی صدا، درد قفسه سینه و خستگی
روز پنجم: سطح دوم بیماری شدید: گیجی، سردرد، از دست دادن بو، از دست دادن اشتها، سرفه، تب، گرفتگی صدا، گلودرد، درد قفسه سینه، خستگی، گیجی و درد عضلانی
روز ششم: سطح سوم بیماری شدید: مشکلات شکمی و تنفسی، سردرد، از دست دادن بو، از دست دادن اشتها، سرفه، تب، گرفتگی صدا، گلودرد، درد قفسه سینه، خستگی، گیجی، درد عضلانی، تنگی نفس، اسهال و درد شکم

البته لازم به ذکر است که اغلب افراد که به کرونای خفیف تا متوسط دچار شوند، معمولا بین ۵ الی ۷ روز بهبودی حاصل خواهد شد.

 

اختلال حاد تنفسی یا ARDS در کرونا چیست؟ 

ذات الریه در نوع بحرانی کرونا به قدری شدید می‌شود که اختلال حاد تنفسی یا ARDS را ایجاد می‌کند. ریه‌های فرد مبتلا به این بیماری پر از مایع می‌شود و سلول‌های ایمنی بدن او برای مقابله با عفونت ایجاد شده به طرف ریه می‌روند. گلبول‌های سفید در ریه فرد مبتلا به ARDS علاوه بر عوامل عفونت‌زا، به سلول های ریه حمله کرده و باعث از بین رفتن بافت ریه می‌شوند.
به همین دلیل بیماران به ICU منتقل شده تا تحت مراقبت ویژه قرار بگیرند و درمان‌های حیاتی را شروع کنند. این درمان شامل اکسیژن مکمل و تصفیه هوای مکانیکی می‌شود. با استفاده از این شیوه درمان، اکسیژن بیشتری وارد راه‌های هوایی فرد مبتلا خواهد شد؛ چرا که ریه توانایی انجام این کار را ندارد.
در صورتی که حجم زیادی از ریه بیمار از مایعات پر شده باشد این درمان پاسخگو نیست و اکسیژن به راههای خونی نمی‌رسد و فرد به احتمال زیاد می‌میرد. علت مرگ در اثر کرونا به همین دلیل است. حتی اگر بیمار مبتلا به کرونا از این مرحله به سلامتی عبور کند، ریه‌های او تا آخر عمر آسیب می‌بینند.
اکثر افرادی که در اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، ‌بین روزهای ۱۴ تا ۱۹ ام بیماری این اتفاق برایشان می‌افتد. مبتلایان بستری شده تا دو و نیم هفته خوب می‌شوند و می‌توانند از بیمارستان مرخص شوند. اما اگر بیماری شدید باشد ممکن است فرایند بهبودی تا ماه‌ها ادامه پیدا کند.

روزشمار علائم کرونا

 

جهش ویروس کرونا یعنی چه؟ 

در ابتدا می‌خواهیم درباره سلول‌های بدن انسان،‌هسته، ژنوم و مفاهیم مربوط به آن صحبت کنیم تا درک بهتری نسبت به ساختار سلولی ویروس کرونا و نحوه جهش آن پیدا کنید.

سلول،‌هسته و ژنوم

بدن همه انسان‌ها از سلول‌های مختلفی ساخته شده است. سلول‌های در همه بافت‌های بدن قرار دارد از بافت چربی گرفته تا استخوان و اسکلت بدن. در درون اغلب سلول‌های بدن هسته وجود دارد. هسته مرکز کنترل فعالیت‌های سلول است و می‌توان آن را مغز متفکر سلول دانست. در داخل هسته سلول ژنوم وجود دارد. ژنوم را می‌توان مجموعه دستوراتی دانست که باعث به وجود آمدن انسان و مجموعه عملکردهایش می‌شود. در حقیقت ژنوم دستور ساخت انسان است.

 

تفاوت DNA با RNA چیست؟

دی‌ان‌ای (DNA) همان ژنوم داخل هسته است. اگر ژنوم را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم به دی‌ان‌ای می‌رسیم که مانند یک نردبان است و دو رشته دارد. RNA شبیه دی‌ان‌ای است ولی تک‌رشته‌ای است. ژنوم موجودات تکامل‌یافته مثل انسان دو رشته‌ای بوده در حالی که ژنوم موجودات کمتر تکامل یافته از RNA ساخته شده است.

 

منظور از DNA POLYMERASE چیست؟ 

DNA POLYMERASE (دی‌ان‌ای-پلیمراز)، نوعی پروتئین (آنزیم) است که مسئول کپی کردن دی‌ان‌ای است. درصد خطای آن کم است. اما اگر DNA POLYMERASE خطایی مرتکب شود به آن جهش می‌گویند. برخی از جهش‌ها بی‌معنی هستند و تأثیری روی عملکرد سلول‌ها ندارند و اتفاق جدیدی را به وجود نمی‌آورند در حالی که برخی از آن‌ها بسیار تأثیر گذارند.

 

منظور از PROOF READING چیست؟ 

نمونه‌خوانی یا همان PROOF READING زمانی که دی‌ان‌ای انسان در حال کپی شدن و تکثیر است، در صورتی که دستگاه کپی یا همان DNA POLYMERASE دچار خطا شود، دوباره برمی‌گردد و خطای خود را اصلاح می‌کند،‌به این عمل PROOF READING یا نمونه‌خوانی می‌گویند. این مکانیسم باعث می‌شود که درصد خطای DNA Polymerase بسیار کم شود.

 

ساختمان ویروس کرونا چگونه است؟ 

ساختمان ویروس کرونا کروی است و روی آن، پروتئین‌های تاجی شکل قرار دارد. ویروس کرونا به وسیله این پروتئین‌ها می‌تواند به سلول‌های بدن انسان بچسبد. بخش دیگر ویروس کرونا، ژنوم آن است که در داخل سلول آن قرار گرفته است.

 

علت تغییر علائم روزشمار در ویروس جدید کرونا چیست؟ 

یکی از عوامل اصلی که باعث شده ویروس کرونا علائم جدیدی از خود نشان دهد، ‌جهش این ویروس است. زمانی که ویروس کرونا به گیرنده‌های خاصی از سلول‌های بدن انسان می‌چسبد و ژنوم خود را وارد سلول انسان می‌کند، ژنوم کرونا در داخل سلول شروع به تکثیر می‌کند. سیستم کپی شدن ژنوم کرونا مانند ژنوم هسته سلول بدن انسان است، با این تفاوت که در هنگام کپی شدن مکانیسم PROOF READING را ندارد. بنابراین در هنگام تکثیر شدن ژنوم ویروس کرونا در داخل سلول انسان اشتباهات زیادی رخ می‌دهد که منجر به جهش‌های تازه در این ویروس می‌شود.

روزشمار علائم کرونا

 

چگونه می‌توان از پیشرفت علائم روزشمار کرونا جلوگیری کرد؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، علت بروز روزشمار علائم کرونا،‌ جهش ژنوم کرونا در داخل سلول‌های بدن انسان است. پس اگر کاری کنیم که این ویروس وارد سلول‌های بدن ما نشود، خبری از جهش نخواهد بود. بهترین کار رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا زنجیره انتقال قطع شود و ویروس وارد بدن انسان نشود.


احتمال ابتلا دوباره به کرونا چقدر است؟

طبق تحقیقاتی که در ۵ کشور هنگ‌کنگ،‌ آمریکا، هند، اکوادور و بلژیک انجام شده است،‌محققین در پاسخ به این سؤال که آیا افراد مبتلا ممکن است بعد از بهبودی دوباره کرونا بگیرند یا نه؛ بیان کردند که نمی‌توان قاطعانه جواب داد و محدودیت‌های زیادی برای رسیدن به پاسخ درست وجود دارد. باید عوامل زیادی را بررسی کرد و از صحت آن‌ها مطمئن شد. مثلاً ممکن است فرد برای بار اول فقط حساسیت فصلی یا سرماخوردگی داشته باشد و به اشتباه تشخیص کرونا داده باشند و یا اگر برای بار اول گرفته است ممکن است برای بار دوم به کرونا مبتلا نشده باشد. در نتیجه جواب این سؤال را نمی‌توان به‌طورقطع داد اما می‌توان گفت که درصد احتمال ابتلای مجدد به ویروس کرونا بسیار کم است.

 

آیا دارو برای کرونا وجود دارد؟ 

زمانی که یک اپیدمی مثل ویروس کرونا به وجود می‌آید، دانشمندان رشته‌های مختلف اعم از داروسازها،‌ بیولوژیست‌ها، بیوتکنولوژیست‌ها شروع به تحقیق می‌کنند که چه دارویی بسازند. از طرفی پزشکان طبق مطالعات و تحقیقاتی که انجام می‌دهند داروهایی را که بیشترین اثر و کمترین ضرر را دارند به بیماران تجویز می‌کنند تا درد آن‌ها کمتر شده و آمار مرگ‌ومیر کاهش پیدا کند. در ادامه با داروهایی که برای درمان کرونا تجویز می‌شود آشنا می‌شویم:

• داروی REMDISIVIR
این دارو برای درمان بیماری سارس و مرس و ابولا استفاده می‌شود. این دارو دستگاه کپی‌برداری ژنوم ویروس کرونا را در سلول‌های انسان از بین می‌برد و مانع تکثیر و جهش آن می‌شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر تزریق این سرم توسط هومکا انجام نمی‌شود.
 

• داروی FAVIPIRAVIR
این دارو برای درمان آنفولانزا و ابولا استفاده می‌شود. این دارو نیز موتور کپی‌برداری ژنوم کرونا در سلول‌های انسان را از بین می‌برد.
 

• داروی KALETRA
این دارو جلوی پروتئین‌سازی و تکثیر ویروس کرونا را می‌گیرد.
 

• داروی INTERFERON
این دارو برای درمان بیماری‌ ام اس استفاده می‌شود. نام این دارو از نام پروتئینی گرفته شده که به وسیله گلبول‌های سفید بدن در هنگام مواجه با عوامل بیماری‌زا ساخته می‌شود. در واقع دانشمندان پروتئین INTERFERON که به طور طبیعی در بدن انسان قرار دارد را در آزمایشگاه ساخته‌اند.
 

• داروی HYDROXYCHLOROQUINE
برای درمان مالاریا و رماتیسم مفصلی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای از بین بردن موتور کپی‌برداری ویروس استفاده می‌شود.
 

• داروی AZITHROMYCIN
این دارو آنتی بیوتیک است و برای جلوگیری از عفونت‌های ناشی از التهابات ریوی که به خاطر کرونا ایجاد می‌شود، تجویز می‌شود.

همان‌طور که گفتیم در زمان اپیدمی، پزشکان از داروهای ساخته شده استفاده می‌کنند تا بتوانند علائم روزشمار کرونا را در بدن انسان‌ها کم کنند و آمار مرگ‌ومیر را کاهش دهند. به همین دلیل ممکن است که بعضی از داروها در درمان بیماری مفید نباشند یا بعد از مدتی اثر خود را از دست بدهند. بهترین راه‌حل برای درمان ویروس کرونا واکسن است که بعضی از شرکت‌های داروسازی اقدام به ساخت آن کرده‌اند.

بهتر است بیان شود که درمان کرونا در اغلب مواقع به صورت درمان حمایتی بوده و پزشک در صورت نیاز و موارد بحرانی‌تر یکی از داروهای بیان شده در بالا را ممکن است تجویز کند.

روزشمار علائم کرونا

 

آیا انگلیسی‌ها قرص کرونا را ساخته‌اند؟

در حال حاضر ادعا می‌شود که قرص قرص «مولنوپیراویر»Molnupiravir برای مهار و کنترل کرونا، توسط انگلیسی‌ها ساخته شده است. ظاهر این داروی کرونا همان آنزیمی را هدف قرار می‌دهد که مسئول کپی کردن ویروس است. البته برای اینکه این دارو اثر داشته باشد باید در روزهای ابتدایی بیماری مصرف شود. تاکنون مرگ و میر ناشی از  مصرف این دارو گزارش نشده است. 

 

آیا واکسن کرونا از ابتلا دوباره به کرونا جلوگیری می کند؟ 

واکسن‌ها باید دو ویژگی داشته باشند تا بتوانند بدن را در برابر ویروس کرونا ایمن کنند:

• ایجاد پاسخ ایمنی مناسب
واکسن باید سیستم ایمنی را طوری تحریک کند که ما در برابر ویروس کرونا مصون بمانیم.

• باعث بیماری نشود
واکسن نباید ما را بیمار و مریض کند.

Moderna و Pfizer (مدرنا و فایزر) دو شرکت پیشتاز در زمینه تولید واکسن هستند. تکنیک ساخت واکسن در این دو شرکت m-RNA نام دارد.
تکنیک MRNA این‌گونه است که در ابتدا بخشی از ژنوم ویروس کرونا که مسئول ساخت برجستگی‌های تاجی شکل (spike) روی سطح ویروس هستند را برمی‌دارند و از روی آن کپی می‌کنند. ژنوم ساخته‌شده بسیار حساس بوده و در برابر عوامل مختلف محیطی به‌راحتی از بین می‌رود به همین دلیل آن را داخل یک توپ لیپوپروتئین قرار می‌دهند. زمانی که ژنوم ساخته شده وارد سلول‌های بدن می‌شود، در داخل سلول شروع به تکثیر شدن می‌کند و در نتیجه تعداد زیادی spike ساخته می‌شود. سیستم ایمنی برای مقابله با spike ها پادتن ترشح می‌کند. بنابراین در هنگام مواجه با ویروس واقعی به‌راحتی برجستگی تاجی شکل روی ویروس را شناسایی کرده و آن را از بین می‌برد و ویروس نمی‌تواند به گیرنده سلول بدن بچسبد و وارد آن شود.

 

خدمات تست کرونا در منزل هومکا

در صورتی که می‌خواهید از وضعیت سلامتی خود در خانه آگاه شوید و می‌خواهید که یک تیم حرفه‌ای و آموزش‌دیده از شما تست کرونا بگیرد، همین‌الان روی دکمه ثبت درخواست کلیک کنید. ما همواره به فکر سلامتی شما عزیزان هستیم و در تلاشیم تا باکیفیت‌ترین خدمات آزمایشگاهی، درمانی ومراقبتی را ارائه کنیم.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

ما در این مقاله سعی کردیم که علت تغییرات ویروس کرونا را شرح دهیم و نقش جهش در ایجاد علائم جدید کرونا را بیان کنیم. گفتیم که احتمال ابتلای مجدد افرادی که قبلاً کرونا گرفته‌اند یا واکسن کرونا دریافت کرده اند، وجود دارد. بنابراین همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. بیان کردیم که داروهایی که تا الآن برای درمان کرونا تجویز می‌شوند، ممکن است برای درمان بیماری مؤثر باشند اما بهترین درمان واکسن است. در آخر تکنیک ساخت و نحوه عملکرد واکسن کرونا را شرح دادیم. اگر این مقاله برای شما مفید بود،‌خوشحال می‌شویم آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مجموعه هومکا همچنین در خصوص افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و تست کرونای این افراد مثبت اعلام شده است و با هدف ممانعت از ورود این افراد به جامعه، خدمات درمانی پزشک در منزل و تزریقات در منزل را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر برخی از این افراد، برای خروج از دوره نقاهت بیماری، نیاز به فیزیوتراپی دارند که مجموعه‌ی هومکا این امر را نیز در قالب خدمات فیزیوتراپی در منزل تقدیم متقاضیان گرامی خواهد نمود. همچنین شما می‌توانید برای انجام آزمایش چکاپ کامل یا نمونه گیری در منزل و حتی تفسیر آزمایش خون از هومکا کمک بگیرید.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

آیا می‌توان به دقت آزمایش کرونا در منزل اعتماد کرد؟
هومکا برای ارائه خدمات خود با مراکز معتبر همکاری داشته و متخصصان باتجربه را به منزل یا محل مورد نظر اعزام می‌کنند. کلیه کارشناسان ما با تجهیزات کامل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمونه‌گیری در منزل را انجام می دهند.
آیا تست کرونا در منزل برای پرواز را هم انجام می‌شود؟
بله. اگر نیاز به آزمایش کرونا درمنزل برای پرواز یا ایرلاین‌های هوایی را دارید، می‌توانید از خدمات تست کرونا برای پرواز هومکا بهره ببرید.
دوره نهفتگي كوويد-۱۹ چه مدت طول مي‌كشد؟
"دوره نهفتگي " به معني زمان ابتلا به ويروس و شروع علائم بيماري است. بيشترين تخمين اين دوره براي کووید-۱۹ از ۱ تا ۱۴ روز است.
در چه كساني بيماري به شكل شديد تر ظاهر مي‌شود؟
افراد مسن و افراد داراي شرايط پزشكي خاص مانند فشار خون بالا، بيماري قلبي يا ديابت،مصرف داروهاي كورتون و شيمي درماني بيشتردر معرض خطر خواهند بود.
خدمات هومکا چه شهرهایی را تحت پوشش دارد؟
سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل