کرونا و حس بویایی
خانه
مقالات
کرونا و حس بویایی

کرونا و حس بویایی

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
با از بین رفتن حس بویایی چه کنیم؟
بر اساس تحقیقات انجام شده، یکی از علائم شایع کرونا، از بین رفتن حس بویایی است. از دست رفتن حس بویایی از علائم مشترک کرونا و سرماخوردگی می‌باشد و برای تشخیص این موضوع، نیاز به انجام آزمایش کرونا است. در ادامه با راه‌های بازگشت حس بویایی آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

یکی از نشانه‌های بیماری کرونا، از دست رفتن حس چشایی و بویایی است. اگر مدتی است که این نشانه را در خود احساس می‌کنید باید بدانید که از دست رفتن حس چشایی و بویایی دلایل دیگری نیز دارد و لزوماً شما به کرونا مبتلا نشده‌اید. همان گونه که می دانیم ابتلا یا عدم ابتلای افراد به کرونا را می توان با انجام تست کرونا در منزل متوجه شد. در این مقاله سعی داریم تا از دست رفتن حس بویایی را به عنوان یکی از علائم کرونا و عوارض کرونا مورد بررسی قرار دهیم. اگر سؤالات زیر ذهن‌تان را مشغول به خود کرده است تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

✔ آیا از دست رفتن حس بویایی نشانه کرونا است؟

✔ از دست رفتن حس بویایی و چشایی نشانه چیست؟

✔ نشانه‌های از بین رفتن حس بویایی و چشایی در کرونا چیست؟

✔ چه تفاوتی بین از بین رفتن حس بویایی و چشایی در کرونا و بیماری‌های دیگری نظیر سرماخوردگی وجود دارد؟

✔ درمان از دست رفتن حس بویایی و چشایی در کرونا چیست؟

در ابتدا می‌خواهیم به سؤال مهمی پاسخ بدهیم.

کرونا و حس بویایی

 

کرونا چگونه از طریق بینی وارد بدن انسان می‌شود؟

محققین نمونه‌های بافت قسمت‌های پشتی بینی مبتلایان به کرونا را مورد بررسی قرار داده‌اند تا متوجه نحوه ورود ویروس کویید ۱۹ به بدن انسان شوند. در طی تحقیقاتی که انجام داده اند، به وجود آنزیم خاصی در این نمونه پی بردند که مربوط به حس بویایی است. نام این آنزیم« ACE-۲ »است. این آنزیم کلید ورود ویروس کرونا به بدن انسان است. به همین دلیل پوشاندن بینی می‌تواند یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس باشد.
هنگامی‌که این ویروس وارد بدن انسان می‌شود نشانه‌های مختلفی در بدن فرد مبتلا به وجود می‌آید. ازجمله این نشانه‌ها، از دست رفتن حس چشایی و بویایی است.

call button consult

 

از دست رفتن حس بویایی و چشایی در کرونا

طبق گفته متخصصین، از دست رفتن حس بویایی "آنوسمی" یا "هایپونوسمی" نام دارد. از دست رفتن حس بویایی و چشایی از اوایل سال جاری در افراد مبتلا به کرونا گزارش شد و تقریباً از اردیبهشت‌ماه به لیست علائم کرونا اضافه شد و در حال حاضر یکی از نشانه‌های اصلی ابتلا به ویروس کرونا است.
بعضی از مبتلایان هیچ نشانه‌ای به غیر از دست دادن حس بویایی و چشایی نداشته‌اند. این افراد حس بویایی خود را برای ۳ تا ۴ هفته از دست دادند. اگرچه که حس بویایی و چشایی به‌طور هم‌زمان از بین می‌رود اما بیشتر ازحس چشایی، حس بویایی بیماران از بین رفته است .
افراد مبتلا به کرونا که حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند،نمی‌توانند بویایی نظیر بوی عطر، قهوه، وایتکس و خمیردندان را تشخیص بدهند. آبریزش بینی ندارند و حتی دچار گرفتگی بینی نشده‌اند و به‌راحتی نفس می‌کشند.
آیا از دست رفتن حس بویایی فقط به خاطر ابتلا به ویروس کرونا است یا دلایل دیگری هم دارد؟

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

دلایل دیگر از دست رفتن حس بویایی و چشایی

از دست رفتن حس بویایی که به‌اصطلاح به آن کربویی یا آنوسمی (anosmia) می‌گویند، می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید. ازجمله این دلایل می‌توان به مواردی مثل عفونت‌ها، آسیب به مغز و سیستم عصبی،‌آسیب دیدن بینی اشاره کرد. در ادامه دلایل دیگر از دست رفتن حس بویایی را نام می‌بریم:

✔ مصرف بعضی از داروها

✔ تومور مغزی

✔ بیماری آلزایمر

✔ آلرژی فصلی یا تب یونجه

✔ مصرف کوکائین

✔ افزایش سن

✔ سرماخوردگی

✔ کربویی که به‌طور مادرزادی ایجاد شده است

✔ کم‌کاری تیروئید

✔ بیماری آنفولانزا

✔ مصرف مداوم الکل

✔ بیماری ‌ام اس

✔ پولیپ بینی

✔ کمبود ویتامین‌هایی نظیر A,B12

✔ بیماری پارکینسون

✔ پرتودرمانی سر و گردن

✔ دیابت کنترل نشده

✔ کشیدن سیگار

✔ بیماری سینوزیت

✔ جراحی روی سر و گردن

همان‌طور که متوجه شدید،‌ از دست رفتن حس بویایی و چشایی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و بروز این اختلال لزوماً به معنی ابتلا به ویروس کرونا نیست. در ادامه این اختلال را در بیماری‌ سرماخوردگی شرح می دهیم و تفاوت آن با بیماری کرونا را بررسی می‌کنیم.

کرونا و حس بویایی

 

تفاوت میان از بین رفتن حس بویایی و چشایی در کرونا و بیماری سرماخوردگی

در کرونا، ویروس به سلول‌های بینی،‌ گلو و زبان حمله کرده و باعث از بین رفتن حس چشایی و بویایی می‌شود. بعضی از متخصصین معتقدند که این ویروس به نواحی ای از مغز که مربوط به حس بویایی است حمله می‌کند و باعث ایجاد این اختلال می‌شود. اما در بیماری‌های دیگری مثل سرماخوردگی،‌بسته شدن راه بینی باعث از به دست رفتن حس بویایی می‌شود.
یکی از محققین دانشگاه آنگلیای شرقی، بر روی ۳۰ داوطلب، آزمایش تشخیص بو و طعم برای درک ارتباط کرونا و حس بویایی انجام داده است. ده نفر از این افراد مبتلا به کرونا،‌ ده نفر دچار سرماخوردگی شدید و ده نفر سالم بوده‌اند. طبق نتایجی که از این آزمایش به‌دست‌آمده، افرادی که از دست رفتن حس بویایی آن‌ها به دلیل کرونا بوده است، نتوانستند تفاوت طعم تلخ با طعم شیرین را تشخیص دهند و حس بویایی و چشایی آن‌ها بیشتر از سایر افراد آسیب دیده است.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

اگر حس بویایی و چشایی‌مان از دست رفت، چه کنیم؟

✔ در ابتدا باید مطمئن شوید که حس بویایی‌تان را تا چه اندازه از دست داده‌اید.

.برای این کار سعی کنید در خانه آزمایش تشخیص بویایی انجام دهید. می‌توانید از موادی نظیر پرتقال، سیر، قهوه، لیمو یا شکر کمک بگیرید. تک‌تک این محصولات را بو کنید و دقت کنید که به چه میزان بوی آن‌ها را متوجه می‌شوید.

✔ اگر حس بویایی شما کم شده یا کاملاً از بین رفته است، بهتر است که خود را در خانه قرنطینه کنید و تست کرونا بدهید.

در صورتی که می‌خواهید در خانه یا محل کار خود تست کرونا بدهید،همین‌الان روی دکمه ثبت درخواست تست کرونا در منزل هومکا کلیک کنید.
اگر از بین رفتن حس بویایی شما دلایل دیگری دارد،راه‌حل‌های زیر را امتحان کنید:

✔ فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

✔ سیگار کشیدن را ترک کنید.

✔ از شوینده‌های دارای کلر استفاده نکنید.

✔ رژیم غذایی متعادل و متنوعی داشته باشید.

✔ بینی خود را روزانه شستشو دهید.

 

درمان از دست دادن حس بویایی و چشایی در کرونا

برای بازگشت حس بویایی‌ خود می‌توانید تمرینی موسوم به "تمرین بویایی" یا "توان‌بخشی بویایی" را انجام دهید. انجام این تمرین می‌تواند باعث افزایش حساسیت شما به بو شود و کمک می‌کند تا مغز شما به‌درستی سیگنال‌های مربوط به حس بویایی را دریافت و پردازش کند. برای انجام این تمرین در ابتدا باید موادی مانند میخک، لیمو، اکالیپتوس و گل رز را تهیه کنید (از عطر و اسانس این مواد نیز می‌توانید استفاده کنید). این مواد را به مدت سه ماه، روزی دو بار، به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه بو کنید و بعد از سه ماه از عطر مواد دیگری استفاده کنید و این تمرین را برای ۳ ماه دیگر انجام دهید.
متخصصین طب سنتی بر این باورند که از دست رفتن حس چشایی و بویایی در در افراد مبتلا به کرونا به دلیل ضعف اندام‌هایی نظیر معده و ریه است. به همین دلیل درمان این مشکل را در تقویت کردن این اندام‌ها می‌دانند. متخصصین طب سنتی مصرف مواد غذایی زیر را برای تقویت معده و ریه مفید می‌دانند:

✔ گوشت مرغ، شتر،‌گوسفند و بلدرچین به‌صورت کباب شده

✔ عسل و فرآورده‌های عسل نظیر بره موم

✔ جینسینگ

✔ مخلوط سیاه‌دانه با عسل (به این صورت که سیاه‌دانه و عسل را به نسبت یک به سه مخلوط کرده و روزی دو قاشق بخورید)

 

خطرات از دست رفتن حس بویایی و چشایی در کرونا

از دست رفتن حس بویایی جز علائم خفیف کرونا محسوب می‌شود و افراد دارای این مشکل معمولاً سریع خوب می‌شوند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. اما از دست رفتن این حس ممکن است آسیب‌های دیگری را به همراه داشته باشد. افسردگی، اضطراب و انزوا می‌توان به دلیل از بین رفتن حس بویایی در فرد مبتلا پدیدار شود. بیمار ممکن است متوجه نشت گاز در خانه خود نشود یا بوی سوختگی و بوی غذای فاسد شده را متوجه نشود و در نتیجه، سلامت او به خطر بیفتد.
خبر خوش این است که از دست رفتن حس بویایی که به خاطر بیماری‌های ویروسی و عفونتی ایجاد می‌شود دائمی نبوده و بعد از مدتی اثر آن از بین می‌رود. چراکه سلول‌های عصبی آسیب‌دیده در مغز می‌تواند بازسازی شوند.

کرونا و حس بویایی

 

از بین رفتن حس بویایی و چشایی در کرونا تا چه زمانی ادامه دارد؟

آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا داده‌هایی را درباره مدت‌زمان بهبود افراد مبتلا به کرونا که حس بویایی خود را از دست داده‌اند منتشر کرده است. بر طبق این اطلاعات، ۲۷ درصد از این افراد بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز، احساس بویایی خود را به دست آوردند. سایت گفت و گو (The Conversation) در این رابطه می‌گوید:

بهبود بویایی بسیار کندتر انجام می‌شود زیرا نورون‌های بویایی به زمان احتیاج دارند تا از طریق تأمین سلول‌های بنیادی درون مخاط بینی تولید شوند. بهبودی اولیه اغلب با تحریف حس بویایی معروف به پاروزمیا همراه است که درآن بعضی از بو‌ها نسبت به گذشته متفاوت به نظر می‌رسند. به عنوان مثال بسیاری از مبتلایان به پاروزمیا بوی قهوه را همچون بوی سوختگی، مواد شیمیایی، زباله و مشابه بوی فاضلاب توصیف می‌کنند.

اگر شما احساس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اید و مطمئن نیستید که به کرونا مبتلا شده‌اید یا از بین رفتن حس بویایی‌تان دلیل دیگری دارد،می‌توانید از خدمات تست کرونا در منزل هومکا استفاده کنید.

call button submit

 

خدمات تست کرونا در منزل هومکا

اگر برای دادن تست کرونا نمی‌خواهید به مراکز درمانی مراجعه کنید و ترجیح می‌دهید در خانه یا محل کار خود تست بدهید، همین‌الان با شماره تلفن ۹۱۰۲۵۵۹۵-۰۲۱ تماس بگیرید تا کارشناسان هومکا به‌طور رایگان شما را راهنمایی کنند.
خدمات تست کرونا در منزل هومکا شامل موارد زیر می‌شود:

✔ تست پی سی آر ۱۶-۸ ساعته

✔ تست پی سی آر ۲۴-۱۶ ساعته

✔ تست پی سی آر ۴۸-۲۴ ساعته

✔ تست آنتی‌بادی ۲۴ ساعته

✔ پکیج آنتی‌بادی و پی سی آر ۲۴ ساعته

 

فواید استفاده از خدمات تست کرونا در محل هومکا

✔ در وقت و پول شما صرفه‌جویی می‌شود.

اگر برای دادن تست کرونا بخواهید به مراکز درمانی مراجعه کنید، باید وقت و هزینه‌ای را برای رفتن به این مکان‌ها صرف کنید. در ترافیک بمانید یا ممکن است جای پارک پیدا نکنید. اما با خرید خدمات تست کرونا در منزل هومکا، در محل مرود نظر شما، از شما تست گرفته می‌شود و جواب آزمایشتان را به‌صورت آنلاین می‌توانید مشاهده کنید.
 

✔ بهره مندی ازخدمات باکیفیت

هومکا از افراد متخصص و آموزش‌دیده استفاده می‌کند و با مراکز درمانی معتبر در ارتباط است و همواره در تلاش است که به بهترین شکل ممکن خدمات خود را ارائه دهد.
 

✔ جواب تست کرونا در کم‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود.

بسته به نوع پکیجی که انتخاب کرده‌اید، جواب تست شما بین ۱۲ تا ۴۸ ساعت آماده می‌شود.

✔ قیمت مقرون به‌صرفه

قیمت خدمات "تست کرونا در محل" هومکا مقرون‌به‌صرفه است.
 

✔ ماندن در خانه

با انتخاب خدمات تست کرونا هومکا نیازی به مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نخواهید داشت. در این روزها، حضور داشتن در مراکز درمانی، خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. اگر علاوه بر تست کرونا احساس نیاز به مراجعه به پزشک نیز داشتید در خانه بمانید و از خدمات پزشک در منزل هومکا استفاده کنید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

بعضی از بیماران مبتلا به کرونا پس از طی دوره بیماری برای کسب سلامت کامل خود نیاز به فیزیوتراپی دارند. توصیه ما به شما این است که برای انجام فیزیوتراپی از منزل خارج نشوید و ریسک نکنید. شما می‌توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل تیم متخصص و حرفه‌ای هومکا استفاده کنید. همچنین اگر پس از طی دوره کرونا احساس نیاز به چکاپ کامل برای رصد سلامتی خود داشتید بهتر است که در محیط پرریسک آزمایشگاه‌ها قرار نگیرید و در منزل بمانید و از خدمات چکاپ در منزل هومکا بهره‌مند شوید.

در این مقاله ارتباط کرونا و حس بویایی را بررسی کردیم. گفتیم که از بین رفتن حس بویایی لزوماً به معنی مبتلا شدن به کرونا نیست و در ادامه دلایل دیگری که باعث کر بویی می‌شود را بیان کردیم. تفاوت از دست رفتن حس بویایی و چشایی در کرونا با سرماخوردگی را گفتیم و روش‌هایی که باعث بهبود این اختلال می‌شود را ذکر کردیم. در آخر از خدمات تست کرونا در منزل حرف زدیم تا در صورتی که نمی‌خواهید یا نمی‌توانید به مراکز درمانی مراجعه کنید، از خدمات هومکا استفاده کنید.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

آیا در دوران کرونا غذا را از فست فودها و رستوران ها سفارش دهیم؟
بر طبق سازمان غذا و دارو (FDA) هیچ مورد شناخته شده ای از کووید-۱۹ که به علت خوردن غذا و یا حمل کردن بسته های غذایی ایجاد شده باشد وجود ندارد. در ادامه دستورالعمل هایی برای حفاظت از شما وجود دارد که می توانید به هنگام سفارش از مغازه ها رعایت کنید: قبل از خرید از بیرون به این موضوع توجه کنید که آیا می توانید از طریق تلفن و یا به صورت آنلاین پرداخت خود را انجام دهید / از شخصی که سفارش غذا را برایتان آورده است درخواست کنید تا آن را پشت در بگذارد / اگر شخصاَ برای دریافت سفارش خود اقدام می کنید، مطمئن شوید که فاصله ایمن در حدود ۲ متری را با آن شخص رعایت می کنید / از آنجایی که کیسه های حاوی سفارشات به وسیله سایر افراد تماس پیدا کرده اند، بعد از دست زدن به آنها دستان خود را بشویید / تمامی کیسه ها و بسته بندی ها رو دور بیاندازید و دوباره قبل از غذا خوردن دستان خود را بشویید.
آیا می توان ماسک های خانگی از تکه های پارچه و لباس درست کرد؟
بله. مرکز پزشکی جان هاپکینز ساختن ماسک خانگی بزرگسال و ماسک در اندازه کودکان را در صورت اینکه برای مراقبت از فرد بیمار در نظر گرفته نشوند پیشنهاد می دهد. ماسک های پارچه ای باید روزانه شسته شوند.
آیا به فردی که در مجاورت بیمار کرونایی بوده و فقط سرفه می‌کند می‌توانیم بگوییم مبتلا به کرونا شده است؟
بله، کرونا شدت مختلفی دارد و برخی بدون علامت هستند، برخی افراد فقط سرفه می‌کنند؛ یکی با اختلال چشایی و دیگری با اختلال بویایی مراجعه می‌کند.
آیا آنتی بیوتیک ها در جلوگیری و یا درمان ویروس کرونا موثر هستند؟
آنتی بیوتیک ها فقط در درمان باکتری ها موثر هستند نه ویروس ها. کووید ۱۹ به وسیله یک ویروس ایجاد می شود. بنابراین از آنتی بیوتیک ها در جلوگیری و یا درمان بیماری کرونا نباید استفاده شود. با این وجود اگر شما به علت کرونا ویروس بستری شوید، ممکن است به علت سرایت احتمالی باکتری آنتی بیوتیک دریافت کنید.
چه کسانی باید برای انجام آزمایش کرونا در خانه اقدام کنند؟
توجه داشته باشید که همه افراد نیاز به انجام تست کرونا ندارند. اما چنانچه اقدام به تست کرونا کرده اید، توصیه می شود تا مشخص شدن نتیجه قطعی خود را قرنطینه کرده و در منزل بمانید. در تمام این مدت تمامی توصیه های بهداشتی مراکز درمانی را رعایت کنید. در ادامه مواردی که در آن افراد نیاز به انجام تست کرونا دارند را بیان کرده ایم: افرادی که دارای علائم مشکوک به کرونا هستند / افرادی که در تماس نزدیک با افراد ثابت شده به بیماری کرونا بوده اند. این فاصله برای کمتر از ۲ متر و به مدت بیش از ۱۵ دقیقه است / افرادی که از سوی مراکز درمانی برای انجام تست کرونا فراخوانی شده‌اند.
آیا نوشیدن آب زیاد باعث خارج شدن ویروس کرونا از بدنمان خواهد شد؟
هنوز هیچ مدرکی که تایید‌کننده‌ی موضوع بالا باشد وجود ندارد. خوردن حجم زیاد آب باعث از بین رفتن ویروس کرونا نخواهد شد اما توصیه می‌شود به منظور سلامت عمومی، در طول روز به میزان کافی آب و مایعات بنوشید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل