کرونا و سردرد
خانه
مقالات
کرونا و سردرد

کرونا و سردرد

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
کرونا و سر درد چه رابطه ایی با هم دارند؟
آیا به طور مکرر دچار سردرد می‌شوید و شدت آن‌ها بیشتر از همیشه است؟ سردردتان با مصرف مسکن‌های معمولی خوب نمی‌شود؟ پس احتمال ابتلای شما به بیماری کرونا وجود دارد و بهتر است هرچه سریع‌تر تست شوید. از آنجایی که فقط احتمال ابتلا وجود دارد توصیه ما به شما این است که تست کرونا خود را در منزل انجام دهید.

از سردرد به عنوان یکی از نشانه‌‎های کرونا یاد می‎‌شود. بنابر شواهد بالینی، سردرد به همراه آبریزش بینی و خستگی مفرط از شایع‌ترین علائم ابتلا به امیکرون هستند. در واقع بر اساس آمار، حدود ۶۵ درصد بیماران مبتلا به امیکرون سردرد را به عنوان یکی از علائم تجربه می‌کنند. اما آیا هر سردردی نشانه ابتلا به این بیماری است و باید به سراغ تست کرونا در منزل رفت؟ سردرد ناشی از کرونا چه تفاوتی با سایر سردردهای دیگر دارد؟ فرق سردرد کرونا با سردردهای میگرنی چیست؟ برای درمان سردرد کرونا چه راه‌حلی پیشنهاد می‌‎شود؟ آیا طب سنتی در درمان سردرد کرونا موثر است؟ در این مقاله سعی شده است به رابطه کرونا و سردرد پرداخته شود. 

کووید- ۱۹ مدتی است زندگی انسان‌ها را به طور شگفت‌‎انگیزی تحت تاثیر قرار داده است. حالا با بروز سرفه، تب، بدن درد، سردرد و... دیگر نمی‎‌گوییم به سرماخوردگی و یا آنفلوآنزای خوکی و مرغی مبتلا شده‌ایم.  فقط یک پرسش در ذهن ما شکل می‎گیرد " کرونا گرفتم؟" گرچه گفته می‎‌شود با بروز این علائم ۵۰ درصد احتمال دارد به کووید- ۱۹ مبتلا شوید، اما با توجه به قدرت شیوع این ویروس، ظاهرا باید این ۵۰ درصد را بیشتر جدی گرفت. هومکا در کنار شما است تا راحت‎‌تر بتوانید با این ویروس منحوس مقابله کنید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

آیا هر سردردی نشانه ابتلا به کرونا است؟

کووید- ۱۹ بیماری ناشناخته‌ایی است که هر روز رفتار تازه‎‌ایی را از خود نشان می‎‌دهد. گرچه گفته می‎‌شود، سردرد یکی از نشانه‌های این بیماری است، اما هر سردردی را نمی‌‎توان به کرونا نسبت داد. در مرحله اول باید بدانید این ویروس همچنان ریه را بیش از اندام‌های دیگر بدن تحت تاثیر قرار می‌دهد، همچنین این بیماری منجر به عوارض گوارشی نیز می‌‎شود.

از آنجا که این ویروس پدیده‎ ایی نوظهور است، در ابتدا به علائم بیماران توجه خاصی نمی‌‎شد و آنها را به سایر بیماری‌هایی دیگر نسبت می‎‌دادند. در حال حاضر با بررسی بیشتر مشخص شد این بیماری می‌‎تواند زمینه را برای ایجاد اختلالات لخته‌‎ایی فراهم نماید. به این ترتیب بروز سردرد و سکته مغزی دور از انتظار نیست. در ابتدا بسیاری از بیماران با این علائم به مرکز درمانی مراجعه می‎‌کردند، اما از آنجا که اطلاعات کادر پزشکی از عوارض این بیماری کم بود، این علائم مورد توجه قرار نمی‎‌گرفت.

اگر سابقه سردرد ندارید و یا به بیماری‌‎هایی نظیر میگرن مبتلا نیستید، باید به بروز سردرد در این روزها کمی حساس باشید. سردردهای ناشی از کرونا، مقاوم بوده و پس از گذشت ۴۸ تا ۷۲ ساعت همچنان ادامه دارد. این در حالی است که سردردهای معمولی، روندی کاهشی داشته و در طی این مدت فروکش خواهند کرد. بنابراین اگر به سردرد مبتلا بوده و احساس می‌کنید در حال شدت یافتن است، لازم است به مراکز پزشکی مراجعه نمایید. در صورتی که تمایل داشته باشید می‎‌توانید از خدمات هومکا در این زمینه بهره ببرید. کافی است سفارش خود را به صورت رایگان در سایت ما ثبت نمایید. کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت. این ارتباط در کوتاه ‎ترین زمان ممکن رخ می‌‎دهد. به این ترتیب متخصص شما را در منزل و یا محل مورد نظر ملاقات خواهد کرد. همین حالا از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره ببرید. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

چرا امیکرون باعث سردرد می‌شود؟

سردرد از علائم جدید ابتلا به کرونا نیست بلکه از همان ویروس اولیه تا امیکرون، سردرد به عنوان یک نشانه ابتلا به کووید مطرح بوده است. با این حال، تفاوتی که در امیکرون با سایر سویه‌ها دیده می‌شود شیوع بالاتر سردرد در مبتلایان به امیکرون است. در سویه‌های قبل، از جمله دلتا افراد کمتری سردرد را تجربه می‌کردند اما در امیکرون همانطور که ذکر شد بیشتر مبتلایان این علامت را بروز می‌دهند. اما علت چیست؟

بسیاری از ویروس‌های تنفسی از جمله امیکرون باعث بروز سردرد می‌شوند و علت آن وارد شدن بدن به فاز التهابی است. در فاز التهابی، سیستم ایمنی برای اینکه بتواند ویروس مهاجم را نابود کند پروتئین‌های التهابی را به جریان خون آزاد می‌کنند. وظیفه پروتئین‌های التهابی مثل اینترفرون‌ها تقویت سیستم ایمنی و مقاوم سازی سلول‌های بدن در برابر هجوم ویرس است. اما یکی از عوارض جانبی التهاب، بروز سردرد است که در بیشتر مبتلایان به امیکرون دیده می‌شود. سردرد ویروسی نشانه‌ای از درگیری سیستم ایمنی با ویروس‌های مهاجم است.

یکی دیگر از علت‌های بروز سردرد در امیکرون آلوده شدن سینوس‌های صورت و ناحیه پیشانی به ویروس است. ذرات امیکرون تمایل بالایی به آلوده کردن بخش‌های فوقانی سیستم تنفسی مثل نای، حلق، مجاری بینی و سینوس‌ها دارند. وقتی که ویروس وارد سینوس می‌شود واکنش‌های التهابی باعث ملتهب شدن سینوس‌ها و بروز سردردهای سینوسی می‌شود.

 

علائم سردردهای امیکرون به چه صورت است؟

علائم ناشی از سردرد سینوسی امیکرون

همانطور که گفته شد یکی از علت های بروز سردرد در مبتلایان به امیکرون التهاب سینوس است. سردردهای سینوسی بیشتر در ناحیه پیشانی و جلوی سر احساس می‌شوند و با خم شدن شدت آن‌ها بیشتر می‌شود. متورم شدن سینوس‌ها منجر به درد قسمت پیشانی، درد گونه‌ها و درد پشت چشم می‌شود. این نوع دردها معمولا با علائم زیر ظاهر می‌شوند:

  • سردردهای مبهم و ضربان دار
  • تشدید شدن سردرد با حرکت دادن سر
  • گرفتگی بینی

علائم ناشی از سردرد التهابی امیکرون

نوعی دیگر از سردردهایی که در مبتلایان به امیکرون مشاهده می‌شود سردردهای تنشی ناشی از التهاب در بدن است. این نوع سردرد بیشتر در ناحیه پیشانی احساس می‌شود و علائم آن به صورت زیر است:

  • حساس شدن سر، صورت و گردن
  • دردهایی مبهم که دور تا دور سر احساس می‌شوند
  • احساس فشار در اطراف سر

 

سردرد ناشی از کرونا چه تفاوتی با سایر سردردهای دیگر دارد؟

همانطور که ذکر شد، سردردهای معمولی با گذشت زمان تسکین می‌‎یابند و در عین حال کمتر منجر به بروز عوارض گوارشی می‎‌شوند. این در حالی است که بیماران کرونایی سردرد را همراه با حالت تهوع، بی‌اشتهایی و خستگی توصیف می‌‌کنند. همچنین تعدادی از بیماران حس چشایی خود را از دست داده‎اند. جالب است بدانید بازگشت حس چشایی بلافاصله پس از درمان بیماری اتفاق نمی‌افتد و فرد مدتی با این مشکل درگیر خواهد بود. سردردهای رایج به داروهای مسکن پاسخ می‎‌دهند، در حالیکه این داروها در کاهش سردردهای کرونایی چندان موفق عمل نمی‌کنند.

گفته می‌‎شود سردرد ناشی از کرونا با ضربان همراه است. شدت درد به حدی است که فرد احساس سرگیجه نیز خواهد داشت.  زمانی که به جلو خم می‎‌شوید، درد را بیشتر حس خواهید کرد، همچنین درد به صورت دو طرفه بروز می‌کند. اگر احساس می‌کنید با چنین مشکلی مواجه هستید، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید. احتمال اینکه این ویروس به سیستم عصبی حمله کرده باشد، وجود دارد.

کرونا و سردرد

 

آیا کرونا منجر به سردردهای تنشی می‌شود؟

برخی از بیماران به کرونا و سردردهای تنشی مبتلا شده‌اند. مهمترین عامل بروز سردرد تنشی تب، لرز و یا سرفه‎‌های شدید است. بروز سردردهای تنشی بسیار رایج هستند و به دو صورت گذرا و مداوم رخ می‎دهند. در سردرد تنشی گذرا، درد از سی دقیقه تا یک هفته به طول خواهد انجامید. در طی یک ماه، فرد کمتر از ۱۵ روز با آن درگیر است. در نوع مداوم، سردرد بیش از ۱۵ روز در ماه ادامه خواهد داشت. با بروز آن بیمار در نواحی پس سر، گیجگاه، پیشانی و گردن احساس درد خواهد داشت.

سردردهای تنشی به صورت دو طرفه بروز می‎‌کنند. در طول روز شدت آن کم و زیاد می‌‎شود. با این حال فرد دچار اختلالات خواب نخواهد شد. همچنین با بروز آن خبری از حالت تهوع، استفراغ و یا حساسیت به نور نیست. افسردگی و اضطراب دو علت اصلی بروز سردردهای تنشی هستند. مصرف داروهای نظیر استامینوفن منجر به کاهش درد خواهد شد. گاهی اوقات نیز پزشکان از داروهای ضد افسردگی استفاده خواهند کرد که از آن جمله می‎‌توان به نورتریپتیلین و فلوکستین اشاره کرد.

دکمه تماس برای ثبت رایگان درخواست

 

فرق سردرد کرونا با سردردهای میگرنی چیست؟

سردرد به دلایل مختلف رخ می‎‌دهد. به طور کلی آنها را به دو دسته سردردهای اولیه و ثانویه تقسیم‎‌بندی می‌کنند. در سردردهای ثانویه معمولا یک بیماری زمینه‎‌ایی مانند سینوزیت، ناراحتی‎‌های چشم، ضربه به سر و ...  منجر به بروز آن خواهد شد. از سردردهای مزمن روزانه، تنشی، خوشه‎‌ایی و میگرن نیز به عنوان سردردهای اولیه یاد می‌‎شود.

سردردهای میگرنی به صورت ضرباندار بوده و معمولا به شکل یکطرفه، بروز می‌کنند. شدت درد به حدی است که فرد قادر به ادامه فعالیت‌های روزمره نیست. این بیماری زنان را بیش از مردان درگیر خواهد کرد. با بروز سردرد فرد به محرک‌هایی مانند نور و صدا حساس خواهد شد. برخی نیز با حالت تهوع و مشکلات بینایی مواجه می‌‎شوند.

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، قبل از بروز سردرد، علائمی را حس خواهند کرد. برای مثال برخی از آنها بیش از حد طبیعی خمیازه می‌‎کشند، برخی دیگر هاله‌‎های نورانی می‎‌بینند و در عین حال احساس سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در نوک انگشتان را دارند. تاربینی نیز از دیگر علائم این بیماری است. عوامل مختلفی منجر به بروز این حملات می‌‎شوند که از آن جمله می‌‎توان به رژیم غذایی، افزایش وزن، استرس و اضطراب اشاره کرد. پزشکان برای درمان بیماری، از فرد درخواست می‌‎کنند تا سبک زندگی سالمی داشته باشد، در کنار از دارو نیز برای کنترل بیماری استفاده می‌شود.  

کرونا و سردرد

در سایت خط سلامتی(Health Line) نیز به تفاوت سردرد کرونا و سردرد میگرنی اشاره شده است:

سردرد کرونا در  افرادی که حملات میگرنی دارند، بصورت متوسط تا شدید بروز می‌کند. با این حال سر درد ناشی از کرونا با حساسیت به نور و صدا همراه نخواهد بود. با بروز کووید ۱۹ فرد در کنار سردرد با علائم دیگر عفونت مانند تب نیز مواجه می‌شود. این در حالی است که حملات میگرن با تب همراه نخواهد بود. اگر  میگرن دارید و در عین حال نگران ابتلا به کووید ۱۹ هستید، دمای بدن خود را کنترل کرده و مراقب سایر علائم کرونا باشید.  

 

سردردهای ناشی از امیکرون چگونه درمان می‌شوند؟

برای از بین رفتن سردردهای تنشی و سینوسی ناشی از امیکرون، بهترین راه حل از بین بردن عامل زمینه‌ای یعنی پاکسازی ویروس از بدن است. با حذف ویروس از بدن، عوامل التهابی در گردش خون فروکش کرده و سردردهای تنشی خود به خود بر طرف می‌شوند. این موضوع در مورد سردرد ناشی از التهاب سینوس‌ها نیز صادق است به این معنی که با درمان شدن امیکرون، ذرات ویروسی از سینوس‌ها خارج می‌شوند و تورم سینوس‌ها التیام پیدا می‌کند. قدم اول برای بهبودی سریع‌تر، مراجعه به پزشک و دریافت داروهای مختص به امیکرون است. در کنار مصرف داروهای تجویز شده، اقدامات زیر نیز در درمان زودهنگام سردردهای امیکرونی مفید هستند:

نوشیدن فراوان مایعات: افزایش جریان خون به واسطه مصرف زیاد مایعات سبب دفع کردن فاکتورهای التهابی از طریق ادرار می‌شود. با خارج شدن سموم و عوامل التهابی از بدن، از شدت سردردهای تنشی و سینوسی کاسته می‌شود.

مصرف دمنوش آویشن: مواد موثره‌ای که در آویشن وجود دارند ماهیت ضد ویروسی دارند و در دفع سریع‌تر ویروس از بدن موثر هستند. همچنین این دمنوش در کاهش عفونت‌های سینوسی نیز تاثیر مفیدی دارد.

مصرف دمنوش زنجبیل: زنجبیل از گیاهان دارویی است که با طبع گرم خود سبب کاهش فعالیت ویروس در بدن می‌شود. همچنین زنجبیل خاصیت آرامبخشی دارد و در کاهش سردردهای تنشی موثر است.

 

آیا طب سنتی و داروهای گیاهی در درمان سردرد کرونا موثر است؟

در طب سنتی، راهکارهای موثری برای مقابله با بیماری‌های مختلف مانند سردرد وجود دارد. اما شاید در مورد کرونا وضع کمی متفاوت باشد. معمولا زمانی یک بیماری به طور قطع درمان می‌‎شود که همه جوانب آن به درستی شناخته شده باشد، در غیر این صورت همه تلاش‌ و راهکارها برای کنترل بیماری و کاهش شیوع آن انجام خواهد شد. هرگز ادعا نمی‌‎شود، طب سنتی در این زمینه ناتوان است، اما برای درمان کرونا، همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است. بنابراین اگر پس از گذشت ۴۸ ساعت احساس می‌کنید با شدت علائم مواجه شدید، حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

دقت داشته باشید گیاهانی که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‎‌گیرند، خاصیت دارویی دارند. بنابراین احتمال تداخل دارویی وجود دارد. اگر به بیماری زمینه‌ایی مبتلا بوده و در عین حال به بروز کرونا شک کرده‌اید، از مصرف خودسرانه هرگونه داروی شیمیایی و گیاهی خودداری نمایید.

 

سردرد کرونا چگون درمان می شود؟

هنوز دارویی قطعی برای درمان کرونا و عوارض ناشی از آن تهیه نشده است. مهمترین کاری که برای مقابله با این ویروس می‎‌توان انجام داد؛ تقویت سیستم ایمنی بدن، شستشوی منظم دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی، ماسک زدن و در خانه ماندن است.

 

مقابله با کرونا با هومکا

برای مقابله با کرونا می‎‌توانید بر روی هومکا حساب کنید. اگر احساس می‌‎کنید به این بیماری مبتلا شده‌اید و به ویزیت نیاز دارید، ما پزشک و متخصصان خود را به منزل شما اعزام خواهیم کرد. اگر به تست کرونا برای پرواز نیاز دارید، کافی است با مجموعه هومکا تماس بگیرید و یا روی دکمه ثبت رایگان کلیک کنید. متخصصان ما در کوتاه‎‌ترین زمان در محل مورد نظر حاضر شده و نمونه‌گیری برای تست آنتی بادی pcr را انجام خواهند داد.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

هومکا ادعا نمی‌کند بهترین خدمات مراقبتی، درمانی و آزمایشگاهی را ارائه می‎ دهد، اما همه تلاش خود را کرده است تا شما تجربه‎‌ایی راحت و بی‎‌دغدغه داشته باشید. ما برای حفظ سلامتی شما با آزمایشگاه‌‎های معتبری مانند مندل و رویان همکاری داریم و از تجربه متخصصان باتجربه برای ارائه خدمات خود بهره می‎‌بریم. در حال حاضر ساکنین تهران، کرج و مشهد شانس برخورداری از خدمات ما را دارند.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

اگر کسی در خانواده دچار بیماری کرونا شد چکار کنیم؟
اگر عضوی از اعضای خانواده تان به سختی بیمار شد برای مراقبت های پزشکی اقدام کنید. یک فرد بزرگسال در خانه با شماره اضطراری مرکز محلی یا ملی مربوط به بیماری کرونا تماس بگیرد تا توصیه های لازم را برای دریافت نحوه دریافت مراقبت های پزشکی جویا شود. اگر ثابت شد که عضو خانواده شما مبتلا به بیماری کرونا است، شما و سایر افرادی که در تماس با فرد بیمار بوده اند باید علامت سلامتی خود را مرتبا چک کنید، و خود قرنطینگی را برای مدت ۱۴ روز تا زمان احساس سلامتی ادامه دهید.
آیا آبریزش بینی از علائم کرونا است؟
برای بسیاری از افراد، بیماری کرونا با علائم تب و سرفه‌ی خشک آغاز می‌شود برای همین نمی‌توان آبریزش بینی را به عنوان علامت قطعی ابتلا به کرونا دانست.
آیا سردرد نیز از علائم ویروس کرونا است؟
این ویروس می‌تواند علائم بسیار متفاوتی از خود نشان دهد و می‌توان سردرد را به عنوان یکی از علائم شایع این بیماری برشمرد.
مهم ترین راه انتقال ویروس کرونا چیست؟
انتقال ویروس کرونا از سه راه مهم یعنی دهان، مخاط چشم و بینی است.
میزان سرایت ویروس کرونا در جامعه و افراد محتلف چگونه است؟
سه توصیه اصلی داریم؛ اول محافظت شخصی و در رأس آن استفاده از ماسک است. دوم تجمعات است که بسیار خطرناک است و به صورت تصاعدی خطر بالا می‌رود؛ یعنی اگر ۱۰ نفر با هم باشند، وقتی به ۲۰ نفر افزایش پیدا کند خطر ۵ برابر می‌شود و وقتی از ۲۰ نفر به ۱۰۰ نفر برسد ممکن است خطر به ۵۰ برابر افزایش پیدا کند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل