کرونا و گروه خونی
خانه
مقالات
کرونا و گروه خونی

کرونا و گروه خونی

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
گروه خونیت چند مرده حلاجه؟!
گروه‌های خونی مختلف، در ابتلا به کرونا و علائم بالینی پس از ابتلا، با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با جزئیات جذاب بیشتر این موضوع آشنا نماییم.

از زمان شیوع ویروس کرونا تا امروز عده زیادی به کرونا مبتلا شده‌اند و در عین حال بعضی‌ها کاملاً سالم هستند و هیچ علامتی از بیماری کرونا ندارند. البته همان گونه که می دانیم، علائم نشان دهنده افراد به کرونا نمی باشند و افراد مشکوک می توانند با استفاده از خدمات تست کرونا در منزل در خصوص سلامتی یا ابتلای خود اطلاع حاصل نمایند. بعضی از افراد به نوع خفیف کرونا مبتلا شده‌اند در حالی که بعضی دیگر به‌شدت بیمار شده‌اند و در بیمارستان بستری شده‌اند. بعضی از بیماران بستری‌شده خوب شده‌اند درحالی‌که عده دیگری جان خود را از دست داده‌اند. این موضوع باعث شده که محققین و دانشمندان به دنبال جواب این سؤال باشند که چه عواملی میزان تأثیر ویروس کرونا بر بدن افراد را تغییر می‌دهد؟
یکی از عواملی که نظر محققین را به خود جلب کرد،‌ کرونا و گروه خونی بود. اولین بار محققان چینی با مطالعه بر روی بیماران مبتلا به کرونا به این نتیجه رسیدند که میزان نارسایی تنفسی در این بیماران با گروه خونی آن‌ها ارتباط دارد. بعد از آن محققان آلمانی و نروژی مطالعات دیگری را انجام داده‌اند که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

call button consult

در ابتدای مقاله به بررسی گروه خونی و انواع آن می‌پردازیم:

 

گروه خونی چیست؟

دانشمندان روشی را برای طبقه‌بندی نوع خون به وجود آوردند . این روش بر پایه وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های روی گلبول قرمز افراد است. بر اساس این طبقه‌بندی خون انسان‌ها به 4 دسته A,B,AB,O تقسیم‌بندی می‌شود.. طبق این تقسیم‌بندی، بر روی گلبول‌های قرمز افراد دارای گروه خونی A ، آنتی‌ژن‌های A قرار دارد و بدن این افراد، آنتی‌ژن‌های دیگری مثل B را دشمن فرض می‌کند و برای از بین بردن آن پادتن تولید می‌کند. بر روی گلبول‌های قرمز افراد دارای گروه خونی B، آنتی‌ژن‌های B قرار دارد و علیه آنتی‌ژن‌های A پادتن تولید می‌کند. افرادی دارای گروه خونی AB هر دو آنتی‌ژن A و B را در خون خود دارند در حالی که بدن افراد دارای گروه خونی O هیچ یک از این دو آنتی‌ژن را نداشته و بر علیه هر دوی آن‌ها پادتن تولید می‌کند.در بخش بعدی گروه های خونی را مفصل تر توضیح می دهیم.

کرونا و گروه خونی

 

تقسیم‌بندی گروه خونی

کارل لندشتایند،‌ ایمونولوژیست آلمانی در سال ۱۹۰۱ برای اولین بار موفق به کشف آنتی‌ژن‌های مختلف در خون انسان شد و در سرم خون افراد مختلف پادتن‌هایی را علیه آنتی‌ژن‌های A, B مشاهده کرد. او متوجه متفاوت بودن ترکیبات شیمیایی موجود در خون افراد مختلف شد و طبق مطالعات و تحقیقاتش گروه‌های خونی را به چهار دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

• گروه خونی A: بر روی گلبول‌های قرمز این افراد آنتی‌ژن‌های A قرار دارد و آنتی‌ژن‌های B را دشمن فرض می‌کنند.

• گروه خونی B: گلبول‌های قرمز این دسته از افراد دارای آنتی‌ژن B است و علیه آنتی‌ژن A پادتن تولید می‌کند.

• گروه خونی O: افرادی که در این دسته قرار دارند، نه آنتی‌ژن A و نه B را دارند و علیه هر دو پادتن تولید می‌کنند.

• گروه خونی AB: این دسته از افراد هر دو آنتی‌ژن را دارند و علیه هیچ‌کدام از این دو آنتی‌ژن پادتن تولید نمی‌کنند.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

گروه خونی مثبت و منفی چیست؟

لاندشتاینر و وینر در سال ۱۹۴۰ متوجه شدند که آنتی‌بادی (پادتن) هایی که در میمون رزوس _علیه گلبول‌های خون او تولید می‌شوند، می‌تواند بر روی گلبول‌های قرمز 85 درصد از مردم جهان نیز تأثیر بگذارد. آنتی‌بادی‌های تولید شده در خون میمون رزوس بر علیه مولکولی به نام RH به وجود آمدند. به همین دلیل افراد دارای این مولکول، RH مثبت نامیده شدند و کسانی که این مولکول را در خونشان ندارند،‌که ۱۵ درصد از جمعیت انسانی را شامل می‌شوند، RH منفی نامیده می‌شوند. همان طور که می‌دانید نام مثبت و منفی در کنار نام 4 گروه خونی قرار می‌گیرد و 8 گروه خونی را ایجاد می‌کند که شامل موارد زیر می‌شود:

• O مثبت و O منفی

• A مثبت و A منفی

• AB مثبت و AB منفی

• B مثبت و B منفی

 

کرونا و گروه‌ خونی مختلف

همان‌طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم،‌طبق تحقیقاتی که محققان کشورهای مختلف انجام داده‌اند،‌ارتباطی بین کرونا و گروه خونی آدم‌ها و درصد احتمال آن‌ها به کرونا وجود دارد. نتیجه این تحقیقات را به طور خلاصه در زیر می‌بینیم:
• احتمال ابتلای افراد دارای گروه خونی A,B,AB نسبت به افرادی که دارای گروه خونی o هستند بیشتر است و افراد داری گروه خونی O کمتر به کرونا مبتلا شده‌اند.

• افراد دارای گروه خونی O نسبت به دیگر گروه‌های خونی کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند و در صورت ابتلا به نوع خفیف این بیماری دچار می‌شوند.

• میزان عفونت ناشی از ویروس کرونا در میان گروه‌های خونی A,B,AB متفاوت است.

• افراد دارای گروه خونی A,AB نسبت به گروه‌های خونی دیگر بیشتر گرفتار مشکلات ریوی شدند.

• افراد داری گروه خونی O,B زمان کم‌تری را در ICU گذراندند و کم‌تر به دستگاه تنفس احتیاج پیدا کردند.

درست است که دارندگان گروه خونی O نسبت به گروه‌های خونی دیگر کمتر به کرونا مبتلا می‌شود اما به این معنی نیست که به هیچ عنوان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و بدن آن‌ها در برابر این بیماری مصون است.

در همین راستا، در سایت معتبر جامعه هماتولوژی آمریکا (ASH)، آورده شده است که بر اساس شواهد و تحقیقات انجام شده، ممکن است ارتباطی بین گروه خون و آسیب‌پذیری در برابر ویروس کرونا وجود داشته باشد. بر همین اساس آمده است که:

افراد با گروه خونی O، در برابر برخی از عفونت‌های حاصل از کرونا، از خود مقاومت نشان داده‌اند. افرادی که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، یک جمعیت نمونه شامل ۲/۲ میلیون نفر بوده‌اند که در این میان، افراد مبتلا با گروه خونی O، بسیار کمتر از افراد مبتلا با  گروه‌های خونی A، B و AB بوده‌اند.

call button submit

کرونا و گروه خونی

 

کرونا و گروه خونی O

با اینکه هیچ گروه خونی ای از ابتلا به کرونا در امان نیستند اما بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که گروه خونی O دارند، در طی ابتلا به این بیماری علائم کمتر و خفیف تری نسبت به سایر گروه های خونی تجربه می نمایند. بر اساس این تحقیقات، افراد دارای گروه خونی O، دز صورت وخامت علائم نیز زمان کمتری را در بخش مراقبت های ویژه خواهند ماند و تعداد افرادی که به نارسایی کلیه مبتلا می شوند در گروه خونی O کمتر خواهد بود.محققان بر این عقیده هستند که گلیکوزیلاسیون O یا اتصال کربوهیدرات ها به گروه اکسیژنی که در پروتئین ها موجود می باشند، نقش مهمی در گسترش بیماری در افراد مبتلا دارند.

 

چه زمانی برای تست کرونا اقدام کنیم؟

اگر فکر می‌کنید که به کرونا مبتلا شده‌اید و می‌خواهید تست بدهید در ابتدا لازم است که درباره انواع تست کرونا اطلاع پیدا کنید تا متوجه کارکرد هر کدام از تست‌ها شوید. در ادامه انواع تست کرونا را بررسی می‌کنیم:

• تست سی‌تی‌اسکن
این تست هنگامی کاربرد دارد که احتمال درگیری ریوی در بیمار وجود دارد. زمانی که اکسیژن خون کم می‌شود، سرفه‌های شدید و مکرر در بیمار مشاهده می‌شود و تنگی نفس زیاد است از این تست استفاده می‌شود. تست سی تی اسکن باید با نظر پزشک انجام شود.

• تست پی سی آر (PCR)
باگذشت زمان از شیوع بیماری کرونا حجم بیماران مبتلا به کرونا افزایش پیدا کرده است و درصد افراد متقاضی برای انجام این تست نیز افزایش پیدا کرده است. از طرفی کیت‌های تشخیص پی سی آر محدود است. بنابراین اگر شما در ارتباط نزدیک با فرد دارای کرونا هستید یا علائم این بیماری را نشان می‌دهید،‌قبل از اینکه بخواهید تست بدهید، بهتر است که خود را ناقل کرونا بدانید و یک هفته در منزل بمانید. این تست مشخص می‌کند که نمونه برداشته شده از حلق شما دارای ویروس کرونا است یا خیر. مثبت شدن تست پی سی آر به منزله ابتلا به ویروس کرونا نبوده و فقط نشان می‌دهد که در زمان انجام تست،‌ویروس کرونا در حلق شما وجود دارد.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

• آزمایش خون یا سرولوژی یا آنتی بادی
این تست در زمانی مناسب است که درمان شما طولانی شده و حداقل دو تا سه هفته از آن می‌گذرد. در این زمان پزشک آزمایش خون را برای شما تجویز می‌کند تا درصد آنتی‌بادی خون شما مشخص شود. برای انجام این تست باید ۱۰ تا ۱۴ روز از ابتلای شما به کرونا گذشته باشد. چرا که فقط بعد از گذشت این زمان است که آنتی‌بادی تولید شده در خون شما قابل اندازه گیری است.

در صورتی که با فرد مبتلا به ویروس کرونا در تماس هستید یا فکر می کنید به کرونا مبتلا شده اید و علائم خفیف این بیماری نظیر تب نیم درجه، بدن درد موضعی و خستگی مفرط را دارید بهتر است که خود را ناقل ویروس کرونا فرض کنید،‌ به مدت یک هفته در خانه بمانید و از داروهایی نظیر داروی سرماخوردگی (ADULT COLD) و استامینوفن برای پایین آمدن دمای بدنتان استفاده کنید.

کرونا و گروه خونی

 

خدمات تست کرونا در منزل هومکا

اگر می‌خواهید در منزل یا محل کار خود تست کرونا بدهید،‌تنها کافی است که روی دکمه ثبت درخواست کلیک کنید. انتخاب خدمات تست کرونا در محل هومکا باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود. چرا که نیازی به صرف وقت برای رفتن به مراکز درمانی و آزمایشگاه ندارید و در منزل یا محل کارتان می‌توانید از وضعیت سلامتی خودآگاه شوید. خدمات تست کرونا در محل هومکا شامل موارد زیر می‌شود:

• تست پی سی آر ۲۴ ساعته

• تست پی سی آر ۱۲ ساعته

• تست پی سی آر ۴۸ ساعته

• تست آنتی‌بادی ۲۴ ساعته

• پکیج آنتی‌بادی و پی سی آر ۲۴ ساعته

برای مشاهده قیمت خدمات تست کرونا در منزل هومکا روی لینک زیر کلیک کنید:

در این مقاله به بررسی کرونا و گروه‌های خونی پرداختیم و نقش گروه خونی در میزان ابتلای افراد به این ویروس را شرح دادیم. گفتیم که ویروس کرونا در افراد دارای گروه خونی O اثر کم‌تری دارد و گروه‌های خونی دیگر بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند. انواع تست‌های کرونا و ضروریت هر کدام را بیان کردیم و در آخر خدمات تست کرونا در منزل هومکا را معرفی کردیم تا در صورتی که نمی‌خواهید به مراکز درمانی شلوغ مراجعه کنید،‌ از آن استفاده کنید.

گروه خونی با انجام آزمایش قابل تشخیص می‌باشد. افرادی که نیازمند اطلاع از گروه خونی خود می‌باشند، با توجه به شرایط کنونی و شیوع گسترده ویروس کرونا، می‌توانند در منزل خود و به ایمن‌ترین شکل ممکن و با استفاده از خدمات آزمایش در منزل مجموعه‌ی هومکا، آزمایش تشخیص گروه خونی دهند.

علاوه بر این، در صورت انجام تست کرونا و مثبت بودن پاسخ، افراد نیاز است تا خود را قرنطینه نمایند. در چنین شرایطی احتمال وخیم شدن حال افراد مبتلا به کرونا وجود دارد. فردی که بد حال است برای حضور در مراکز درمانی برای درافت خدمات درمانی، دچار مشکل خواهد شد. علاوه بر این توصیه نمی‌شود که فرد مبتلا به کرونا در اماکن عمومی حضور یابد. بر همین اساس، خدمات پزشک در منزل، تزریقات در منزل و سرم در منزل مجموعه هومکا به عنوان خدمات موازی برای این افراد قابل ارائه می‌باشد.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

آیا هومکا مجوزهای لازم را برای انجام آزمایش کرونا در منزل در اختیار دارد؟
بله. نام شرکت ما سفیران سلامت سپینود است و با برند هومکا در حال فعالیت هستیم. مجوز مورد نیاز برای انجام چنین فعالیتی «مجوز ارائه خدمات و مراقبت‌های بالینی در منزل» است که مجموعه‌‌ی هومکا آن را کسب کرده است. همانطور که می‌دانید هومکا به عنوان یک واسطه بین شما و آزمایشگاه‌های معتبر عمل می‌کند. به این صورت که برای انجام تست کرونا در محل از مخاطب درخواست‌ها را دریافت می‌کند و هماهنگی‌های لازم را با آزمایشگاه‌ها انجام می‌دهد. در زمینه‌ی آزمایش کرونا در منزل، هومکا با آزمایشگاه‌هایی همکاری می‌کند که دارای تاییدیه‌ی وزارت بهداشت باشند و مجوزهای لازم برای انجام تست کرونا را داشته باشند. از جمله آزمایشگاه‌هایی که هومکا با آن‌ها همکاری می‌کند می‌توان به آزمایشگاه آرامش، مندل و رویان اشاره نمود.
اگر به صورت فوری به تست کرونا در خانه نیاز داشته باشم باید چه کاری انجام بدهم؟
در صورت نیاز فوری به تست کرونا در منزل، می‌توانید با شماره‌ی ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید و فوریت را مطرح کنید. کارشناسان ما نیز با دریافت اطلاعات اولیه از شما، تلاش می‌کنند تا هماهنگی‌های لازم برای اعزام پرستار در سریع‌ترین زمان ممکن را انجام دهند.
کدام گروه‌های خونی بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند؟
برخی مطالعات نشان داده است گروه خونی A مختصری بیشتر در بیمارانی که به کرونا مبتلا شدند نسبت به جمعیت عادی دیده می‌شود، اما این افزایش مختصر است و حتی در برخی مطالعات هم نشان داده نشده است. به طور کلی می‌توان گفت یا تفاوتی میان گروه‌های خونی وجود ندارد یا اختلاف به حدی کم است که اصلا اهمیتی ندارد.
آیا هوای گرم ویروس‌ها را می‌کشد و سفر به مناطق گرم اشکال ندارد؟
پس از شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشو‌های جهان، شایع شد در نقاط گرم یا در نقاط سرد، ویروس قابل انتقال نیست. ویروس کرونا هم در مناطق سرد و مرطوب و هم در مناطق گرم و خشک قابل انتقال است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این ویروس در همه مناطق و در هر نوع آب و هوایی فعال است. این سازمان گفته است در هر نوع آب و هوایی باید اقدامات احتیاطی را رعایت کرد.
آیا شنا در استخر عمومی بی‌خطر است؟
آب اغلب استخرها دارای کلر است، ماده‌ای شیمیایی که ویروس‌ها را می‌کشد. برای همین شنا کردن در استخری که در آن از کلر استفاده شده باید امن باشد. اما احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا در رختکن یا در محل در صورت دست زدن به سطوح آلوده مانند دستگیره درها وجود دارد. همچنین در چنین اماکنی احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا، با عطسه و سرفه در صورت تماس نزدیک وجود دارد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل