آزمایش سرطان روده
خانه
مقالات
آزمایش سرطان روده

آزمایش سرطان روده

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/13
آزمایش سرطان روده در منزل + تشخیص
آزمایش سرطان روده چند نوع است و هر کدام از آنها چه کاربردی دارند؟ در این مقاله از هومکا سعی شده است به این سوال پاسخی کامل داده شود. سرطان روده بزرگ یا همان کولون، یکی از سرطان‌های رایج است که هر ساله انسان‌های زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. تشخیص زودهنگام بیماری می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند درمان داشته باشد.

با استفاده از آزمایش سرطان روده می‌توان این بیماری را در مراحل ابتدایی تشخیص داد و از متاستاز سرطان جلوگیری کرد. پزشک با انجام آزمایشات متعدد مرحله سرطان روده را تشخیص داده و با توجه به آن شیوه درمانی را مشخص می‌کند. سرطان روده یکی از دردناک‌ترین و آزاردهنده‌ترین بیماری‌های امروز بشر است. این بیماری ظاهرا در جوامع صنعتی بیشتر دیده می‌شود. خوشبختانه سرطان روده قابل پیشگیری بوده و درصورتی‌که با علائم اولیه آن آشنایی داشته باشید، می‌توانید از پیشروی آن جلوگیری کنید. هومکا خدمات تست سرطان روده در منزل را به شما ارائه می‌دهد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

سرطان روده بزرگ چیست؟

به رشد توده‌های سرطانی در روده بزرگ سرطان روده گفته می‌شود. این بیماری با نام‌های سرطان کولون، سرطان رکتوم یا سرطان کولورکتال نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که گفتیم در چند دهه اخیر تعداد افراد مبتلا به این نوع از سرطان در جوامع صنعتی افزایش پیدا کرده است.

در ابتدای شروع بیماری، یک پولیپ در دیواره داخلی روده بزرگ انسان تشکیل می‌شود. پولیپ یک برجستگی کوچک مخاطی است که سرطانی نبوده اما با مرور زمان تبدیل به توده سرطانی می‌شود. هنگامی‌که در روده بیمار پولیپ تشکیل می‌شود، هیچ‌گونه علائمی در او به وجود نمی‌آورد. بیمار در ابتدا نه درد دارد و نه خبری از خون‌ریزی است. حتی در آزمایش‌های اولیه پولیپ بیمار تشخیص داده نمی‌شود.

چرا به سرطان روده مبتلا می‌شویم؟

سلول‌های سرطانی می‌تواند از طریق جریان خون و لنف به بخش‌های دیگر بدن انسان سرایت کند و در این حالت می‌گوییم که سرطان بدخیم شده یا متاستاز کرده است.

در سایت Cancer درباره اهمیت انجام غربالگری سرطان روده اینطور آمده است:

غربالگری منظم یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از سرطان روده بزرگ است. اگر پولیپ در حین آزمایش سرطان روده بزرگ پیدا شود، معمولا می‌توان آن‌ها را قبل از تبدیل شدن به سرطان از بین برد. غربالگری همچنین می‌تواند در مواقعی که غده سرطانی کوچک و درمان آن آسان‌تر است کمک کننده باشد. بنابراین مهم است که هر چند وقت یک بار آزمایش شوید.

فارغ از سن افرادی که به دلیل سابقه خانوادگی یا برخی شرایط خاص سلامتی در معرض خطر بیشتری برای سرطان روده بزرگ هستند، ممکن است نیاز به غربالگری زودتر از ۴۵ سالگی یا در فواصل زمانی کمتر داشته باشند.

 

آزمایش سرطان روده چیست؟

روده قسمتی از دستگاه گوارش ما را تشکیل می‌دهد. وظیفه آن جذب کردن آب و مواد مغذی از غذاهایی است که می‌خوریم. روده مواد زائد حاصل از مواد غذایی که می‌خوریم را به مدفوع تبدیل می‌کند. کولون و راست‌روده نیز جز روده بزرگ هستند و جز دستگاه گوارش به‌حساب می‌آیند. روده بزرگ در انتهای سیستم گوارش انسان قرار دارد. در این بخش از دستگاه گوارش، آب و نمک و ضایعات غذایی آماده دفع شده و از طریق مقعد خارج می‌شود.

آزمایش سرطان روده چیست؟

کدام آزمایش برای تشخیص سرطان روده انجام می شود؟

  • آزمایش خون

آزمایش خون تحت عنوان تست سرطان روده در منزل یکی از تست‌هایی که پزشک برای تشخیص سرطان روده می‌نویسید. این تست نشان می‌دهد که شما به سرطان روده بزرگ مبتلا شده‌اید یا نه. آزمایش خون شامل تست شمارش کامل سلول‌ها موجود درخون یا CBC است. این تست سلول‌های مختلف خون را اندازه‌گیری می‌کند تا مشخص شود آیا شما به کم‌خونی دچار شده‌اید یا خیر. درصورتی‌که تومورهای سرطانی روده برای مدت‌زمان طولانی خون‌ریزی کنند،‌ فرد به کم‌خونی دچار می‌شود.

ممکن است پزشک آزمایش خون را برای مشاهده کارکرد کبد نیز تجویز کند. زیرا سرطان روده بزرگ می‌تواند به کبد نیز برسد و عملکرد این عضو را مختل کند.

 

نقش آزمایش خون در تشخیص سرطان روده

سلول‌های سرطانی داخل روده گاهی اوقات موادی به نام تومور مارکر را می‌سازند. این مواد وارد خون می‌شوند. زمانی که بیمار آزمایش خون بدهد، تومور مارکر در نمونه برگه آزمایش سرطان تشخیص داده می‌شود. به‌طورکلی آزمایش خون با اندازه‌گیری سطح تومور مارکر در خون بیماران سرطانی مشخص می‌کند که درمان چقدر نتیجه‌بخش بوده  و نشان می دهد که آیا سرطان دوباره بازگشته است یا خیر. درصورتی‌که آزمایش خون نشان دهد شما به سرطان روده بزرگ مبتلا شده‌اید،‌ پزشک برای تشخیص بهتر، تست‌های دیگر سرطان روده ازجمله  کولونوسکوپی را توصیه می‌کند.

تشخیص سرطان روده

 

تست کولونوسکوپی سرطان روده چیست و چگونه انجام می شود؟ 

در این آزمایش پزشک به‌وسیله یک لوله باریک و نورانی تمامی قسمت‌های روده و راست‌روده بیمار را بررسی می‌کند. در انتهای این لوله باریک و انعطاف‌پذیر یک دوربین قرار دارد. این لوله از طریق مقعد بیمار وارد روده می‌شود. در آزمایش کلونوسکوپی ابزارهای دیگری نیز استفاده می‌شوند تا در صورت لزوم قسمتی از روده بیمار را به عنوان نمونه بردارند یا اگر پولیپ در روده بیمار وجود دارد آن را حذف کنند. این تست در بخش سرپایی بیمارستان یا در مطب پزشک انجام می‌شود.

 

تست پروکتوسکوپی سرطان روده چگونه انجام می شود؟ 

در این آزمایش پزشک به‌وسیله یک لوله نازک و سفت که در انتهای آن یک دوربین فیلم‌برداری نصب‌شده است،‌ روده بیمار را بررسی می‌کند. این لوله از راه مقعد بیمار وارد روده‌های او می‌شود. با استفاده از این آزمایش،‌محل دقیق تومور دیده می‌شود و پزشک می‌تواند متوجه شود که تومور سرطانی در چه اندازه است و چقدر مسیر دفع مدفوع بیمار را مسدود کرده است.

تست پروکتوسکوپی سرطان روده چگونه انجام می شود؟ 

نمونه‌برداری سرطان روده چگونه انجام می شود؟ 

اگر طی آزمایش‌های غربالگری مشخص شود که شما به سرطان روده مبتلا هستید،‌ نمونه‌گیری (بیوپسی) انجام خواهد شد. نمونه‌گیری در حین آزمایش کلونوسکوپی انجام می‌شود. در طی این آزمایش، پزشک متخصص یک قسمت از بافت را به وسیله ابزار خاصی برمی‌دارد. در موارد معدودی برای نمونه‌گیری بافت روده نیاز به جراحی است. نمونه برداشته‌شده به آزمایشگاه می‌رود تا آن را زیر میکروسکوپ مطالعه کنند. درصورتی‌که مطمئن شوند شما سرطان دارید،‌بافت را به‌طور دقیق‌تر مطالعه می‌کنند تا نوع سرطان را متوجه شوند.

 

تست ژنتیک سرطان روده

در زمانی که مشخص شود شما به سرطان روده مبتلا شده‌اید، آزمایش ژنتیک کمک می‌کند تا  پزشک تغییرات ایجاد شده  در  ژن سلول‌های سرطانی را بررسی کند. آزمایش ژنتیک در مواردی که سرطان در بدن پخش شده یا متاستاز کرده بسیار کاربردی است.پزشک این آزمایش را به این دلیل تجویز می‌کند که روش  بهتری را برای درمان شما   انتخاب کند.

تست ژنتیک سرطان روده

 

تصویربرداری سرطان روده

در آزمایش‌های تصویربرداری از اشعه ایکس، امواج صوتی، میدان مغناطیسی و مواد رادیواکتیو استفاده می‌کنند. این آزمایش هنگامی استفاده می‌شود که پزشک یک ناحیه از بدن را مشکوک به سرطان بداند. پزشک می‌خواهد متوجه شود که سرطان چقدر گسترش پیدا کرده و  روش درمانی چقدر مفید بوده است.

 

توموگرافی کامپیوتری سرطان روده

توموگرافی یا برش نگاری کامپیوتری به وسیله سی‌تی‌اسکن انجام می‌شود.در این تست، اشعه ایکس از درون بدن شما عبور می‌کند و درنتیجه تصاویر برش دار از اندام تحت آزمایش تهیه می‌شود. این آزمایش به این دلیل انجام می شود که پزشک می‌خواهد مطمئن شود که آیا سرطان روده به کبد یا دیگر اعضای بدن سرایت کرده است یا خیر.

 

سونوگرافی در سرطان روده

در آزمایش سونوگرافی سرطان روده، از امواج صوتی و انعکاس آن‌ها استفاده می‌شود تا تصاویری از داخل بدنتهیه شود. یک وسیله کوچک نقش مبدل امواج صوتی را بازی می‌کند. زمانی که این وسیله روی پوست قرار می‌گیرد امواج صوتی را به داخل بدن  می‌فرستد و پژواک حاصل از آن را دریافت می‌کند. این پژواک توسط کامپیوتر تبدیل به تصویر می‌شود و پزشک می تواند آن   را  روی صفحه مانیتور ببینید. سونوگرافی سرطان روده شامل موارد زیر می‌شود:

  • سونوگرافی شکم

برای این تست٬‌ تکنسین مبدل امواج صوتی را روی شکم حرکت می‌دهد. زمانی که سرطان روده بزرگ به دیگر اندام‌های داخل شکم سرایت کرده باشد، استفاده از این آزمایش مناسب است چراکه سونوگرافی شکم نمی‌تواند سرطان روده بزرگ را تشخیص دهد اما این آزمایش برای تشخیص سرطان کبد،‌سرطان کیسه صفرا، سرطان پانکراس و نواحی دیگر شکم مناسب است.

  • سونوگرافی آندورکتال

در حین این آزمایش٬ یک مبدل وارد روده می‌شود. انجام سونوگرافی آندورکتال مشخص می‌کند که تومورهای سرطانی به چه میزان بر روی دیواره راست‌روده وجود دارد و آیا سرطان به بخش‌های جانبی مثل گره‌های لنفاوی رسیده است یا خیر.

  • سونوگرافی عمل جراحی

این سونوگرافی در زمان عمل جراحی انجام می‌شود. برای انجام آن،‌ مبدل امواج صوتی به‌طور مستقیم بر روی کبد قرار می‌گیرد. درصورتی‌که تشخیص سرطان کبد داده شود، جراح از تومور نمونه برداری می‌کند.

تست MRI سرطان روده چگونه انجام می شود؟ 

 

تست MRI سرطان روده چگونه انجام می شود؟ 

تست MRI مانند سی‌تی‌اسکن می‌تواند تصاویر دقیقی از درون بدن بگیرد . در این تست از امواج رادیویی و آهنرباهای قوی استفاده می‌شود. در تست ام آر آی نواحی از بدن مثل کبد،‌ مغز یا نخاع که ممکن است سرطان به آن سرایت کرده باشد مورد مطالعه قرار می گیرد. برای تشخیص سرطان روده می‌توان از MRI اندورکتال استفاده کرد. در این نوع از ام آر آی مشخص می‌شود که آیا تومور به بخش‌های مجاور روده سرایت کرده است یا خیر. این آزمایش در حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و ممکن است برای شما ناخوشایند باشد.

 

آزمایش اشعه ایکس در سرطان روده چه کاربردی دارد؟ 

این تست زمانی انجام می‌شود که پزشک می‌خواهد مطمئن شود سرطان روده به ریه سرایت کرده است یا نه.

 

تست PET در سرطان روده به چه معنا است؟ 

برای انجام این تست یک نوع شکر رادیواکتیو را وارد خون می‌کنند. سلول‌های بدن بر اساس میزان مورد نیازشان از این نوع شکر استفاده می‌کنند.  سلول‌های سالم این نوع شکر را جذب می‌کنند. از آن جا که قند واردشده حاوی مواد رادیواکتیو است،‌دوربین مخصوصی می‌تواند حرکات این قند را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود کدام سلول‌های طبیعی هستند و کدام سرطانی. این تست به‌خوبی سی‌تی‌اسکن و ام آر آی نیست ولی می تواند نشان ‌دهد که آیا سرطان به دیگر بخش‌های بدن سرایت کرده است یا خیر.

برای ثبت رایگان درخواست می‌توانید همین حالا بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آنژیوگرافی سرطان روده چگونه انجام می شود؟ 

آنژیوگرافی نوعی آزمایش به وسیله اشعه ایکس است که رگ‌های خونی را موردبررسی قرار می‌دهد. در این آزمایش رنگ کنتراست به رگ شما تزریق شده و سپس اشعه ایکس گرفته می‌شود. انجام این آزمایش مشخص می‌کند که کدام‌یک از رگ‌های خونی شما در حال خون‌رسانی به تومور سرطانی است. این تست برای تشخیص متاستاز شدن تومور سرطانی موجود در روده مناسب است و مشخص می‌کند که آیا سرطان به کبد سرایت کرده است یا خیر.

 

تفسیر آزمایش سرطان روده چگونه است؟ 

تفسیر آزمایش سرطان روده با توجه به نوع آزمایش متفاوت است. سرطان بیماری است که برای آن مراحل مختلفی در نظر گرفته می‌شود. تفسیر آزمایش خون سرطان روده و دیگر آزمایشات تشخیص با توجه به این فاکتور انجام خواهد شد. به همین دلیل تفسیر آزمایش را فقط از پزشک بخواهید. 

تفسیر آزمایش

 

تشخیص سرطان روده با آزمایش مدفوع

ممکن است به دلیل علائمی که دارید پزشک برای شما آزمایش تست خون مخفی بنویسد. همان‌طور که از نامش پیدا است خون مخفی خونی است که در مدفوع ظاهر می‌شود ولی با چشم دیده نمی‌شود. وجود خون مخفی در مدفوع می‌تواند نشانه سرطان کولورکتال باشد. برای انجام این تست لازم است که شما سه نمونه از مدفوع خود را که از یک حرکت روده‌ای ایجاد می‌شود، به آزمایشگاه ببرید. 

 

آزمایش سرطان روده به چه کسانی توصیه می شود؟ 

 از جمله تست‌های غربالگری سرطان روده می‌توان به کولونوسکوپی، سیگمودوسکوپی و آزمایش مدفوع اشاره کرد.  افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از جوانان مستعد ابتلا به سرطان روده هستند.

طبق تحقیقات انجام‌شده توسط محققین آمریکایی، تعداد قابل‌توجهی از افراد مسن تمایلی به انجام این‌گونه از تست‌ها ندارند. به همین دلیل محققان دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا دست به تحقیق  و اقدامی جدیدی در این مورد زده‌اند تا فرآیند غربالگری این افراد راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود. طی این تحقیق بسته‌های آزمایش خانگی تهیه‌شده که سالمندان می‌توانند از آن استفاده کند.

طی این اقدام به ۹۰۰ داوطلب که فرآیند غربالگری خود را به‌موقع انجام نداده بودند، بسته‌های آزمایش خانگی داده شد. این افراد ملزم بودند تا طی دو ماه نمونه‌گیری‌های مختلفی را انجام دهند و به پزشک خود تحویل دهند. نتایج تحقیق نشان داد که ۲۴ درصد از داوطلبین بسته‌های آمایش خود را به‌طور کامل طی مدت‌زمان تعیین‌شده به پزشک تحویل دادند. ۲۹ درصد نیز بعد از ۶ ماه این بسته‌ها را تحویل دادند. محققین به این نتیجه رسیدند که این روش می‌تواند به افراد مستعد بیماری سرطان روده کمک کند تا فرآیند غربالگری سرطان روده را سریع‌تر و منظم‌تر انجام دهند.

در انگلستان نیز آزمون غربالگری سرطان روده مخصوص افراد ۶۰ ساله تا ۷۲ ساله انجام می‌شود. در این فرآیند به افراد مسن کیت آزمایش خانگی می‌دهند. این آزمون هر دو سال یک‌بار انجام می‌شود.

تشخیص سرطان روده

 

چه زمانی برای تست سرطان روده در منزل اقدام کنیم؟ 

زمانی که سن شما از ۵۰ سال گذشته است و سابقه ژنتیکی شما نشان می‌دهد که ژن این بیماری در شما  وجود دارد و یا نشانه‌های اولیه که در بخش قبل گفتیم را دارید، بهتر است که هر شش ماه یک‌بار یکی از روش‌های غربالگری را انجام دهید تا اگر  به سرطان مبتلا شده‌اید،‌ درمان را هر چه سریع‌تر شروع کنید.

 

چرا به سرطان روده مبتلا می‌شویم؟

سلول‌های سالم روده ما به‌طور طبیعی می‌تواند رشد کند و تقسیم شود. این عمل با استفاده از دستوراتی که در دی ان ای سلول نوشته‌شده است، انجام می‌شود. اما زمانی که دی ان ای سلول‌های روده دچار اختلال شوند،‌ تقسیم سلولی به شکل بی‌رویه ادامه پیدا می‌کند و حتی زمانی که بدن نیاز به سلول‌های جدید ندارد،‌تقسیم سلولی ادامه پیدا می‌کند. تجمع سلول‌ها باعث ایجاد تومور می‌شود و با رشد تومور،‌ عملکرد بافت روده‌ها دچار مشکل شده و در کارکرد آن اختلال ایجاد می‌شود.

پزشکان دلیل سرطان روده را چندین عامل مختلف می‌دانند که در ادامه آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهیم:

  • وراثت

درصورتی‌که در خانواده شما فردی به سرطان روده مبتلا شده باشد،‌ممکن است جهش‌های ژنتیکی ایجادکننده سرطان روده به شما هم منتقل شده باشد. جهش‌های ژنتیکی لزوماً باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند اما می‌توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند.

  • سن بالا

سرطان روده بزرگ معمولاً در افراد بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد. جوانان به‌ندرت به سرطان روده مبتلا می‌شوند.

  • نژاد آفریقایی-آمریکایی

افراد دارای این نژاد بیشتر از سایر افراد به سرطان روده مبتلا می‌شوند.

  • داشتن سرطان کولورکتال یا پولیپ

اگر در گذشته به سرطان روده مبتلا شده باشید یا پولیپ‌های ادنوماتوز داشته باشید، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در شما بیشتر از دیگران است.

  • داشتن التهاب روده

درصورتی‌که به التهاب مزمن روده مبتلا هستید،‌خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در شما افزایش پیدا می‌کند.

  • رژیم غذایی نامناسب

اگر در برنامه غذایی‌تان چربی زیاد و فیبر کم وجود دارد احتمال ابتلا به این سرطان در شما بیشتر می‌شود. تحقیقات جدید حاکی از آن است که مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری‌شده احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

  • نداشتن تحرک کافی

اگر زندگی آرام و ساکنی دارید و از ورزش کردن و انجام فعالیت‌های بدنی دوری می‌کنید،‌باید برنامه زندگی خود را  تغییر دهید. چراکه سرطان روده بزرگ در افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند بیشتر از افرادی  که به‌طور منظم ورزش می‌کنند بروز می کند.

دیابت، چاقی، کشیدن سیگار و مصرف الکل نیز احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. در قسمت بعد دو نوع از شایع‌ترین انواع سرطان روده را نام می‌بریم.

 

نشانه‌های اولیه سرطان روده

  • تغییرات ناگهانی و عجیب در اجابت مزاج

خوردن غذایی خاص یا قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی جدید می‌تواند کارکرد سیستم گوارش ما را دچار اختلال کند و ما به یبوست یا اسهال دچار شویم. اما این تغییر کوتاه‌مدت بوده و بعد از مدتی برطرف می‌شود. اما اگر یبوست یا اسهال شما برای چند هفته یا چند ماه طول بکشد باید کمی نگران شوید و به دنبال درمان آن باشید.

  • وجود خون در مدفوع

دلایل متعددی باعث می‌شوند که در مدفوع شما لکه خون دیده شود. بیماری‌های نظیر بواسیر یا خون‌ریزی پولیپ‌ها از جمله این دلایل هستند. ممکن است خون داخل مدفوع به رنگ قرمز روشن یا تیره  نظر برسد؛ هر چه که هست نشانه خوبی نیست و باید کاری انجام دهید.

نشانه‌های اولیه سرطان روده

  • مدفوع نازک

تومورهای درون روده فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ تا حدی جلوی خروج مدفوع را می‌گیرند.در نتیجه  مدفوع به شکل نازک و ربانی شکل درمی‌آید. حتی ممکن است به‌طور کامل جلوی خروج مدفوع گرفته شود.

  • کاهش وزن غیرمنطقی

درصورتی‌که بدون دلیل وزن کم می‌کنید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. کاهش وزن لزوماً به معنای ابتلا به سرطان روده نیست اما ممکن است به این دلیل ایجادشده باشد.

  • خستگی دائمی

درصورتی‌که همیشه احساس خستگی و بی‌حالی دارید باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را متوجه شوید. اگرچه که خستگی دائمی می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد اما دلایل متعدد دیگری نیز ایجادکننده این حالت است.

  • درد در ناحیه شکم

درصورتی‌که در ناحیه شکم احساس درد می‌کنید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک بسته به میزان درد،‌ محل درد و مدت زمانی که از شروع درد می‌گذرد، می‌تواند احتمالاتی برای علت درد شما داشته باشد و برای اینکه از علت اصلی درد شما مطمئن شود،‌آزمایش تجویز می‌کند.

  • نفخ کردن و داشتن حس سیری

درصورتی‌که شما به‌طور مکرر احساس سیری غیرقابل‌ توجیهی دارید یا پیوسته نفخ می‌کنید ممکن است که نشانه‌های اولیه سرطان روده در شما نمایان شده است اما این دو نشانه الزاماً به معنی مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ نیست. دلایل مختلفی مثل خوردن سبزی‌ها یا حبوبات می‌تواند باعث نفخ کردن شود.

  • حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ یکی دیگر از علائم سرطان روده بزرگ است. همان‌طور که می دانید حالت تهوع و استفراغ نیز دلایل متعددی دارد. وجود ویروس در معده یا خوردن غذای مسموم می‌تواند باعث بروز حالت تهوع و استفراغ شود.

 

تست سرطان روده در منزل با هومکا

اگر می‌خواهید تست سرطان روده در منزل انجام دهید،‌ تنها کافی است روی بنر ثبت درخواست کلیک کنید تا سفارش ثبت شود. پس از آن کارشناسان ما تماس خواهند گرفت تا جزییات ارائه خدمت را در اختیار شما قرار دهند. با تایید شما نیروی متخصص هومکا در منزل یا محل مورد نظر شما را ملاقات خواهد کرد.  همچنین برای استفاده از خدمات این مجموعه می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید. 

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی درباره آزمایش سرطان روده بدهیم. از دیگر امکانات هومکا ارسال نیروی متخصص به منزل شما برای خدمت‌رسانی است. شما می‌توانید از انواع خدمات هومکا نظیر پرستار در منزل استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ورود به صفحه ثبت رایگان درخواست انواع آزمایش در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید. همچنین اگر آزمایش داده‌اید و به دنبال تفسیر آزمایش خون خود هستید، هومکا را دنبال کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

بهترین آزمایش برای تشخیص سرطان روده بزرگ چیست؟
کولونوسکوپی یکی از حساس‌ترین آزمایشاتی است که در حال حاضر برای غربالگری سرطان روده بزرگ در دسترس است. در کولونوسکوپی پزشک می‌تواند کل روده بزرگ و راست روده شما را مشاهده کند.
چگونه می‌توان سرطان روده بزرگ را بدون کولونوسکوپی تشخیص داد؟
کولونوسکوپی حساس‌ترین آزمایش برای غربالگری سرطان روده بزرگ و شناسایی پولیپ‌های پیش سرطانی است. با این حال آزمایشات مبتنی بر مدفوع گزینه‌های معقولی برای بیمارانی هستند که قادر به انجام کولونوسکوپی استاندارد نیستند یا مایل نیستند.
مدفوع افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ چگونه است؟
معمولا مدفوع بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ ممکن است سیاه باشد. خون از روده قرمز تیره یا سیاه می شود و می تواند مدفوع مدفوع را مانند قیر نشان دهد. چنین مدفوعی باید بیشتر بررسی شود.
آیا سرطان روده بزرگ با درد همراه است؟
درد در سرطان روده بزرگ به طور کلی به صورت درد مبهم شکم یا گرفتگی عضلات احساس می‌شود. محل دقیق درد ممکن است بسته به بخش درگیر از روده بزرگ، اندازه تومور و میزان گسترش آن در بدن متفاوت باشد.
آنژیوگرافی چیست؟
آنژیوگرافی نوعی آزمایش به وسیله اشعه ایکس است که رگ‌های خونی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L