آزمایش سرطان سینه
خانه
مقالات
آزمایش سرطان سینه

آزمایش سرطان سینه

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
آزمایش سرطان سینه در محیط امن و راحت خانه شما!
غربالگری مداوم سینه را باید جدی بگیرید. معمولا بانوان زمانی به فکر آزمایش سرطان سینه می‌افند که بیماری بروز یا پیشرفت کرده است. سرطان سینه، مانند بسیاری از دیگر سرطان‌ها علامت و نشانه خاصی ندارد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند تا در زمان‌های تعیین شده، همه زنان برای بررسی وضعیت سلامت خود، این تست را انجام دهند. در این مقاله هومکا به شما می‌گوید، چگونه باید برای آزمایش سرطان سینه حاضر شوید.

برای بررسی وضعیت پستان‌ها، آزمایش سرطان سینه بهترین انتخاب است. آزمایش‌های خودآزمایی سینه در این زمینه از دقت کافی برخوردار نیستند.  خودآزمایی سینه، معاینه‌ای است که یک زن در خانه انجام می‌دهد تا  تغییرات یا مشکلاتی در بافت پستان را تشخیص دهد. بسیاری از زنان احساس می‌کنند که انجام این کار برای سلامتی آنها مهم است. با این حال، متخصصان در مورد مزایای خودآزمایی سینه در یافتن سرطان پستان یا نجات جان انسان‌ها توافق ندارند. شما می‌توانید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی و یا پزشک متخصص خود در مورد اینکه آیا خودآزمایی سینه برای شما مناسب است صحبت کنید.

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش سرطان سینه تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.
تیم خدمات درمانی پزشکی در منزل هومکا در تمام شرایط می‌تواند در کنار شما باشد. اگر به دلایلی چون ترافیک یا انتظار در مطب پزشک یا سهولت کار نیاز به انجام آزمایش در منزل داشتید هومکا این خدمات را به بهترین نحو ارائه می‌کند.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

چگونه سرطان سینه را تشخیص دهیم؟

خودآزمایی پستان به صورت منظم، می‌تواند راهی مهم برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان باشد. برخی متخصصین معتقد هستند که انجام خودآزمایی پستان در ترکیب با سایر روش‌های غربالگری می‌تواند شانس تشخیص زودرس را افزایش دهد. در طول سال‌ها، بحث در مورد ارزش معاینه منظم پستان در تشخیص زودهنگام سرطان پستان و افزایش احتمال بقا وجود داشته است. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ در حدود ۴۰۰۰۰۰ زن در روسیه و چین گزارش داد که خودآزمایی پستان تأثیر قابل توجهی بر میزان بقای سرطان پستان ندارد و حتی ممکن است با ایجاد نمونه برداری های‌غیر ضروری (برداشتن و بررسی بافت مشکوک) آسیب برساند. در رابطه با تشخیص مرحله پیشروی سرطان پستان سایت Mayo Clinic این گونه نوشته است:

هنگامی که پزشک سرطان پستان را تشخیص داد، باید مرحله سرطان را نیز، برای طی کردن مراحل درمانی، بداند. دانستن مرحله سرطان به پزشک کمک می‌کند تا بهترین راه درمانی را پیش بگیرد.

آزمایشات و روش‌هایی که برای مرحله بندی سرطان پستان استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • آزمایش خون ، مانند شمارش کامل خون
  • ماموگرافی پستان دیگر برای یافتن علائم سرطان
  • ام آر آی پستان
  • اسکن استخوان
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)

آزمایش سرطان سینه

 

در صورت یافتن توده در آزمایش سرطان سینه چه باید کرد؟

اگر فکر می‌کنید یک توده در پستان خود احساس می‌کنید، اصلا وحشت نکنید. بیشتر خانم‌ها به طور مداوم برخی از توده‌ها یا نواحی توده‌ای در پستان خود دارند و به نظر می‌رسد بیشتر توده‌های پستان خوش خیم بوده و سرطانی نیستند. برخی از دلایل احتمالی توده‌های غیر سرطانی پستان شامل تغییرات طبیعی هورمونی، یک بیماری خوش خیم پستان یا حتی یک آسیب است. 

این تغییرات در چرخه قاعدگی به نظر بزرگتر یا برجسته‌تر هستند.اگر هنوز به مرحله یائسگی نرسیده‌اید، بهتر است صبر کنید تا ببینید که آیا قبل از پریود توده و یا تغییرات ایجاد شده در پستان‌ها از بین می‌رود  یا خیر. بعد از آن می‌توانید با پزشک خود تماس بگیرید. بهترین ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کسی است که شما را بشناسد و قبلاً معاینه پستان را روی شما انجام داده باشد. همچنین بهتر است بدانید که شما می‌توانید آزمایش سرطان در منزل را نیز انجام دهید.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص آزمایش خون در منزل برای تشخیص سرطان سینه بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

در آزمایش سرطان سینه چه انتظاری باید داشته باشید؟ 

 پزشک سابقه سلامتی شما را چک می‌کند و معاینه فیزیکی پستان را انجام می‌دهد. به احتمال زیاد آزمایش‌های تصویربرداری پستان برای شما تجویز خواهد شد. سونوگرافی اغلب اولین یا تنها آزمایش تصویربرداری است که برای ارزیابی توده در خانم‌هایی که پایین ۳۰ سال، باردار یا شیرده هستند، استفاده می‌شود. سونوگرافی و ماموگرافی معمولاً برای ارزیابی توده‌ در خانم‌هایی که بالای ۳۰ سال دارند و باردار یا شیرده نیستند، نیز توصیه می‌شود.

در صورت نیاز به آزمایش‌های بیشتر، پزشک ممکن است تصویربرداری اضافی مانند MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی )، MBI (تصویربرداری مولکولی پستان) و یا نمونه برداری را توصیه کند.همچنین ممکن است شما را برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص پستان (معمولاً یک جراح پستان) ارجاع دهد.

تفسیر آزمایش

 

چگونه می‌توان خودآزمایی سینه را بخشی از استراتژی غربالگری سرطان پستان دانست؟

آزمایش سرطان سینه در منزل را روتین کنید: 
هرچه سینه‌های خود را بیشتر معاینه کنید، اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب خواهید کرد و تشخیص اینکه آیا چیزی تغییر کرده است یا نه برای شما راحت‌تر خواهد بود. سعی کنید ماهی یک بار خودآزمایی پستان را انجام دهید تا با نحوه ظاهر و احساس پستان خود آشنا شوید. چند روز پس از پایان پریود، که احتمالاً سینه شما متورم و حساس است، بهترین زمان برای خودآزمایی است. اگر دیگر پریود نمی‌شوید و یائسه شده‌اید، روزی را انتخاب کنید که به راحتی به خاطر بسپارید، مانند اولین یا آخرین روز ماه. اگر احساس می‌کنید در انجام این کار به فردی متخصص‌تر نیاز دارید با مشاوران ما در هوم‌کا تماس بگیرید.

جاهای مختلف سینه خود را بشناسید:
ناحیه فوقانی و خارجی و  نزدیک زیر بغل  بیشترین برجستگی ها را دارند. با لمس نیمه پایینی سینه، احساس می‌کنید روی ساحل شنی یا سنگریزه‌ای دست می‌کشید. قسمت زیر نوک پستان می‌تواند مانند مجموعه‌ای از دانه‌های بزرگ احساس شود. قسمت‌ها دیگر ممکن است برجستگی‌هایی مانند یک کاسه بلغور جو دوسر داشته باشند. 

تست سرطان سینه

در یک دفتر یافته‌های خودآزمایی سینه خود را ثبت کنید:
 با یادداشت‌ کردن مشاهدات خود می‌توانید توده و بی‌نظمی‌ها را بهتر درک کنید. این امر سبب می‌شود ماه به ماه با وضعیت طبیعی پستان خود آشنا شوید. توده‌ها در بعضی از ماه‌های قاعدگی ظاهر می‌شوند، اما بعد از آن ناپدید خواهند شد. زیرا بدن با چرخه قاعدگی تغییر می‌کند.
بهترین زمان برای انجام معاینه ماهانه سینه حدود سه تا پنج روز پس از شروع قاعدگی است.  سینه‌ها در این دوره از چرخه  به این اندازه کافی نرم نیستند. اگر دوران یائسگی را پشت سر گذاشته‌اید، هر ماه در یک روز معاینه خود را انجام دهید.

با دراز کشیدن به پشت شروع کنید. در حالت خوابیده بررسی همه بافت‌های پستان راحت تر است. دست راست خود را پشت سر قرار دهید. با انگشتان میانی دست چپ خود، به آرامی و با محکم فشار دادن پایین با استفاده از حرکات کوچک‌، تمام پستان راست را بررسی کنید. بعد بنشینید یا بایستید. زیر بغل خود را لمس کنید زیرا بافت پستان در آن قسمت نیز وجود دارد. نوک سینه را به آرامی فشار دهید و ترشحات را بررسی کنید. این کار را روی سینه سمت چپ تکرار کنید. برای اطمینان از پوشاندن تمام بافت پستان از یکی از الگوهای نشان داده شده در نمودار استفاده کنید. 

با کلیک بر دکمه زیر می‌توانید از خدمات آزمایشگاه در منزل هومکا بهره ببرید. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آیا فقط با تست سرطان سینه می‌توانم مطمئن شوم که سرطان پستان ندارم؟

ماموگرافی می‌تواند تومورها را قبل از احساس، تشخیص دهد، بنابراین غربالگری برای تشخیص به موقع کلیدی است. خودآزمایی سینه همراه با مراقبت‌های پزشکی منظم و ماموگرافی، می‌تواند به زنان در تشخیص زود هنگام بیماری کمک کند. اگر توده ای پیدا کردید، با دکتر خود قرار ملاقات بگذارید، اما وحشت نکنید. از هر ۱۰ توده ۸ مورد سرطانی نیستند. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

انجام آزمایش سرطان سینه در منزل

تیم پزشکی و مراقبت درمانی هومکا به عنوان یک متخصص در زمینه پزشکی می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. بدون حضور در مراکز درمانی و مطب پزشکی  به راحتی آزمایش سرطان سینه از شما گرفته شود. قبل از انجام تست سرطان سینه در منزل مراحل زیر را خودتان انجام دهید.

مرحله ۱: با نگاه کردن به پستان‌های خود در آینه و شانه‌ها و بازوها شروع کنید. 
سینه‌های خود را در حالی که بازوهایتان به پهلو است بازرسی کنید. در مرحله بعد، دستان خود را بالای سر خود ببرید. به دنبال هرگونه تغییر در تورم یا فرورفتگی پوست یا تغییر در نوک پستان‌ها باشید. در مرحله بعد، کف دست خود را بر روی باسن قرار داده و محکم فشار دهید تا عضلات قفسه سینه شما خم شود. سینه‌های چپ و راست دقیقاً مطابقت نخواهند داشت البته باید گفت تعداد کمی از سینه‌های خانم‌ها مطابقت دارند، بنابراین بدنبال هرگونه گودی، پوک شدن یا تغییر به خصوص در یک طرف بدن باشید. 

در اینجا آنچه شما باید جستجو کنید:
✔ سینه‌های شما باید اندازه، شکل و رنگ متناسب با هم داشته باشد.
✔ پستانهایی که بدون تحریف یا تورم قابل مشاهده به طور مساوی شکل می گیرند.
اگر هر یک از تغییرات زیر را مشاهده کردید، آنها را به اطلاع پزشک خود برسانید:
✔ گودی، پوک شدن یا برآمدگی پوست.
✔ نوک سینه که تغییر وضعیت داده یا نوک سینه معکوس (به جای بیرون کشیدن به داخل رانده شود)
✔ قرمزی، درد، بثورات یا تورم

مرحله ۲: اکنون بازوهای خود را بالا آورده و به دنبال همان تغییرات در سینه‌های خود باشید.

مرحله ۳: در حالی که جلو آیینه هستید، به دنبال نشانه‌هایی از مایعات خارج شده از یک یا هر دو پستانک باشید. (این می تواند مایع آبکی ، شیری یا زرد باشد)

مرحله ۴: در مرحله بعد، دراز بکشید و سینه‌های خود را در حالت خوابیده احساس کنید. هنگام خوابیدن، بافت پستان به طور مساوی در امتداد دیواره قفسه سینه گسترش می‌یابد. یک بالش زیر شانه راست و بازوی راست خود قرار دهید. با استفاده از دست چپ انگشتان خود را به دور پستان راست خود حرکت دهید و به آرامی تمام قسمت پستان و زیر بغل را بپوشانید. از فشار سبک، متوسط و محکم استفاده کنید. سینه را فشار دهید بررسی ترشحات و توده‌ها این مراحل را برای سینه سمت چپ خود نیز تکرار کنید. با استفاده از دست راست خود سینه سمت چپ و سپس از دست چپ برای احساس پستان راست خود استفاده کنید. در ابتدا با چند لمس انگشت دست خود، از لمس محکم و صاف استفاده کنید و انگشتان را صاف و کنار هم نگه دارید. 
از یک حرکت دورانی، تقریباً به اندازه یک چهارم استفاده کنید. کل پستان را از بالا به پایین، یک طرف به طرف دیگر - از استخوان یقه تا بالای شکم و از زیر بغل تا روی صورت خود بپوشانید. الگویی را دنبال کنید تا مطمئن شوید کل پستان را پوشانده‌اید. می توانید از نوک پستان شروع کنید، در محافل بزرگتر و بزرگتر حرکت کنید تا زمانی که به لبه خارجی پستان برسید. می‌توانید انگشتان خود را به صورت عمودی و به صورت ردیفی به سمت بالا و پایین حرکت دهید. به نظر می‌رسد این روش بالا و پایین برای اکثر خانم‌ها بهترین نتیجه را دارد. حتماً تمام بافت‌ها را از جلو تا پشت پستان خود احساس کنید. برای پوست و بافت زیر آن، از فشار سبک استفاده کنید. از فشار متوسط برای بافت وسط پستان خود استفاده کنید. برای بافت‌های عمیق پشت سینه خود از فشار‌های محکم استفاده کنید. هنگامی که به بافت عمیق رسیدید، باید بتوانید احساس کمبود دنده خود را داشته باشید.

مرحله ۵: سینه‌های خود را در حالت ایستاده یا نشسته لمس کنید. بسیاری از خانم‌ها می‌دانند که ساده‌ترین راه برای احساس پستان خود این است که پوست آن‌ها را خیس و لغزنده کنید، بنابراین دوست دارند این مرحله را زیر دوش انجام دهند. با استفاده از همان حرکات دست که در مرحله ۴ شرح داده شده، تمام پستان خود را بپوشانید.

تست سرطان سینه در منزل

 

آزمایش سرطان سینه در منزل توسط هومکا

مجموعه هومکا شرایطی را فراهم کرده است که می‌توانید انواع خدمات آزمایشی و درمانی را در منزل خود دریافت کنید. این کار باعث آرامش و آسایش بیمار می‌شود تا دیگر نیاز به تحمل استرس و زحمت بیشتری در کنار بیماری نباشد. برای ثبت رایگان سفارش کافی است بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید. همکاران ما در هومکا با شما تماس گرفته و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد. برای ثبت سفارش می توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید. هومکا آماده ارائه خدمت آزمایش در منزل است. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

هومکا چه خدماتی را به کاربران خود ارائه می دهد؟
خدمات هومکا شامل خدمات آزمایشگاهی، درمانی و آزمایشگاهی است.
آیا خدمات هومکا محدود به استان تهران است؟
خیر. ساکنین کرج و حومه و شهر مشهد نیز می‌توانند از خدمات این مجموعه بهره ببرند.
آیا می توان از بیمه برای پرداخت هزینه آزمایش در منزل استفاده کرد؟
بله. آزمایش در منزل هومکا، تحت پوشش بیمه های پایه و تکمیلی است.
چرا وقتی سینه‌ام را فشار می‌دهم درد می‌کند؟
درد پستان، معروف به ماستالژی ، شایع است و درصد زیادی از مراجعه به مراقبت‌های بهداشتی مربوط به پستان را تشکیل می‌دهد. خبر خوب این است که بیشتر دلایل درد پستان خوش‌خیم (غیر سرطانی) است و معمولاً به تغییرات هورمونی در بدن شما مربوط می‌شود.
تومور در زیر پوست چه حسی دارد؟
توده ها، تومورها و همه چیزهایی که فرد می‌تواند در پستان احساس کند، شبیه به هم و محکم هستند، در مقابل بافت پستان نرم و اسفنجی است. آن‌ها غالباً به صورت نامنظم برخلاف کره یا شکل توپی در می‌آیند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L