معاینات بدو استخدام
خانه
مقالات
معاینات بدو استخدام

معاینات بدو استخدام

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
معاینات بدو استخدام راهی مطمئن برای جذب نیروی انسانی کارآمد
بسیاری از شرکت‌های معتبر معاینات بدو استخدام را با هدف جذب نیروی انسانی کارآمد مورد توجه قرار می‌دهند. این امر در طولانی مدت بهره‌روی سازمان را افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت معاینات بدو استخدام نوعی سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی است. در این مقاله با هومکا همراه شوید تا در مورد آزمایشات طب کار بیشتر بدانید.

یکی از اقدامات مهم قبل از استخدام در یک شرکت یا کارگاه، انجام آزمایشات و معاینات بدو استخدام است. هدف کارفرما جذب نیروی مناسب و کارآمد است. طبق ماده ۹۰ قانون تأمین اجتماعی، انجام معاینات و آزمایشات بدو استخدام افراد، از وظایف کارفرمایان می‌باشد. وظایف شغلی محوله از سوی کارفرما باید متناسب با شرایط جسمی و روحی افراد باشد. به همین دلیل انجام آزمایش طب کار و معاینات بدو استخدام الزامی است.

هومکا آماده ارائه خدمات طب کار برای سازمان‌ و شرکت‌ها است. کافی است اطلاعات اولیه مانند اسم مجموعه، محدوده و شمارش تماس را در اختیار همکاران ما قرار دهید. 

 

معاینات بدو استخدام چیست؟

معاینات بدو استخدام مجموعه‌ای از اقدامات و معاینات پزشکی است که معمولا بعد از پذیرش در آزمون یا مصاحبه استخدام انجام می‌شود. کارفرما در قبال سلامت کارکنان خود مسئولیت دارد و باید از سوابق پزشکی فرد متقاضی مطلع باشد تا شرایطی ایمن را برای او محیا نماید. انجام این معاینات پزشکی، در صورت بروز مشکل یا آسیب برای کارکنان به کارفرمایان کمک می‌کند تا از حق‌وحقوق خود دفاع کنند. در بعضی از سازمان‌ها این آزمایشات سالانه تحت عنوان معاینات ادواری انجام می‌شوند.

معاینات بدو استخدام

 

هدف از انجام معاینات بدو استخدام چیست؟

معاینات بدو استخدام با هدف ارزیابی سلامت جسمی و روحی افراد متقاضی کار برای محول کردن وظایف متناسب با توانایی‌های آن‌ها، کاهش احتمال بروز حوادث و بیماری‌هایی که بر اثر کار به وجود می‌آیند و مستندسازی اطلاعات سلامتی کارکنان انجام می‌شود. به‌طورکلی هدف از انجام معاینات پزشکی بدو استخدام به‌صورت زیر است:

  • بررسی توانایی عمومی جسمی و روحی فرد برای موقعیت شغلی موردنظر
  • جلوگیری از ضررهای جانی و مالی آینده
  • کاهش شکایات از کارفرما و پرداخت غرامت در آینده
  • حفظ سرمایه و صنعت
  • تامین سلامت سایر کارکنان
  • ثبت سابقه سلامت افراد جهت مقایسه با معاینات آینده
  • تشکیل پرونده پزشکی
  • جلوگیری از سرایت بیماری‌های واگیردار
  • درمان به‌موقع و جلوگیری از بروز بیماری‌های شغلی
  • ایمن ساختن محیط‌های کار

برای ثبت رایگان درخواست می توانید همین حالا با ما تماس بگیرید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

معاینات قبل از استخدام شامل چه مواردی است؟

  • معاینات پزشکی

ابتدا پزشک شرح‌حال کلی از فرد متقاضی تهیه می‌کند و سؤالاتی در مورد سوابق پزشکی و بیماری‌ها از او می‌پرسد. همچنین پزشک معاینات عمومی قلب، فشارخون، چشم، گوش و اندام‌ها را انجام می‌دهد. پزشک با توجه به ویژگی‌ها و شرایط کار، آزمایشات خون و ادرار را تجویز می‌کند. اگر فرد سابقه معافیت از سربازی را دارد باید علت معافیت را با پزشک در میان بگذارد. همچنین فهرستی از داروهایی که مصرف می‌کنید را تهیه کرده و آن را در اختیار پزشک قرار دهید.

  • آزمایش خون

آزمایشات خون بدو استخدام شامل چیست؟ این یکی از مهم‌ترین سوالات است که در آزمایش طب کار پرسیده می‌شود. فاکتورهای مختلفی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. مهم‌ترین فاکتورهایی که تجویز می‌شود عبارت است از: آزمایش CBC یا آزمایش شمارش اجزای خون (گلبول‌های سفید و قرمز، هموگلوبین و پلاکت و...)، آزمایش چربی خون (که شامل کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود)، آزمایش FBS یا قند خون، آزمایش آنزیم‌های کبدی، CPK و تست اعتیاد به مواد مخدر (البته برای تست اعتیاد بیشتر از آزمایش ادرار استفاده می‌شود).

  • آزمایش ادرار و تست اعتیاد

ازآنجایی‌که اعتیاد بیماری‌ای است که بر روان فرد تأثیر می‌گذارد انجام تست اعتیاد توسط بعضی از کارفرمایان درخواست می‌شود. اعتیاد معمولاً توسط آزمایش ادرار و خون قابل‌تشخیص است.

  • آدیومتری یا شنوایی‌سنجی

در این تست، وضعیت شنوایی فرد بررسی می‌شود و اگر محیط کار فرد با صداهای زیاد در ارتباط باشد این تست سالانه باید انجام شود. با ارزیابی شنوایی مسئولیت‌هایی که در معرض صداهای زیاد است به فرد متقاضی که مشکلات شنوایی دارد محول نمی‌شود.

معاینات بدو استخدام

  • اسپیرومتری یا تست تنفسی

در این تست سلامت ریه متقاضی بررسی می‌شود. این آزمایش برای تشخیص بیماری‌های حاد تنفسی مثل آسم انجام می‌شود. اگر فرد از نظر تنفسی و ریه مشکل داشته باشد، وظایف در محیط‌های پر آلاینده است به او محول نمی‌شود.

  • اپتومتری یا بینایی‌سنجی

بررسی سلامت بینایی متقاضیان بخش مهمی از معاینات بدو استخدام است. با توجه به شرایط هر فرد این آزمایش شامل مواردی می‌شود. معمولاً این تست به‌وسیله چارت بینایی‌سنجی توسط پزشک انجام خواهد شد. اگر فرد عینکی باشد باید حتماً عینکش را به همراه داشته باشد. تست عمق دید، میدان دید و تست رنگ هم سایر آزمایشاتی است که انجام می‌شود. اپتومتری با هدف تشخیص و درمان به‌موقع و انتخاب فرد مناسب با شرایط کار صورت می‌گیرد.

  • نوار قلب

برای بررسی بیماری‌های قلبی-عروقی و فعالیت‌های الکتریکی قلب، نوار قلب گرفته می‌شود. انجام این تست برای افراد بالای ۳۵ سال اجباری است و برای افراد زیر ۳۵ سال وابسته به درخواست کارفرما خواهد بود. تپش قلب، تنگی نفس و سرگیجه از علائم بیماری‌های قلبی است.

  • تست‌های روانشناسی و شخصیت

این تست‌ها مرسوم نیستند اما بسیاری از سازمان‌ها برای آگاهی از سلامت روحی-روانی و برای شناخت ویژگی‌های اخلاقی افراد در شرایط مختلف این تست‌ها را انجام می‌دهند. تست‌های شخصیت به سؤالاتی مثل آیا متقاضی در این موقعیت شغلی راحت خواهد بود؟، آیا فرد با ویژگی‌های رفتاری خود می‌تواند در این موقعیت موفق باشد؟، فرد درون‌گراست یا برون‌گرا؟، تحمل استرس او چگونه است؟ و ازاین‌دست سوال‌ها پاسخ می‌دهد.

در سایت Resources.Workable در مورد تست هوش عاطفی و روانشناسی اینطور می‌خوانید: 

هوش عاطفی (EI) به چگونگی ایجاد روابط عمومی فرد با دیگران اشازه خواهد کرد. اینکه او  چگونه احساسات خود و دیگران را درک می‌کند. این موضوع در مشاغلی که نیاز به ایجاد روابط بین فردی است، اهمیت ویژه‌ایی دارد. اما در مورد این آزمایش یک محدودیت قابل توجه وجود دارد. معمولا افراد گزارش‌های درستی در این زمینه در اختیار کارشناسان و ناظران قرار نمی دهند. 

 

معاینات بدو استخدام آموزش‌ و پرورش

انجام معاینات پزشکی یکی از مراحل استخدام در آموزش‌ و پرورش است. سلامت جسمی و روحی لازمه استخدام در آموزش‌ و پرورش است. این معاینات توسط پزشک مورد تأیید آموزش‌ و پرورش انجام می‌شود. ابتدا توسط پزشک مورد تایید شرح‌حال کلی گرفته شده و سپس برای انجام سایر آزمایشات به پاراکلینیک موردنظر مراجعه می‌شود.

معیارهای موردتایید آموزش‌ و پرورش به‌صورت زیر است:

  • توانایی گفتاری مناسب: توانایی بیان تمام کلمات به‌درستی و بدون لکنت
  • قدرت شنوایی مناسب: متقاضی باید صدا را از فاصله شش متری هم بشنود
  • تناسب‌اندام و قد و وزن مناسب
  • نداشتن نقص عضو مشهود
  • نداشتن سوختگی در اندام‌های قابل‌مشاهده
  • سلامت روانی مورد تأیید روانشناس آموزش‌وپرورش
  • مبتلا نبودن به بیماری‌های لاعلاج و صعب‌العلاج مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و نارسایی‌های کلیه

معاینات بدو استخدام

 

هزینه معاینات بدو استخدام چقدر است؟ 

هزینه انجام معاینات در ابتدای هرسال توسط مصوبه وزارت بهداشت (انجمن صنفی کارفرمایی مراکز تخصصی طب کار) تعیین می‌شود. هزینه انجام این آزمایشات بر عهده کارفرماست که معمولاً فرد متقاضی آن را پرداخت می‌کند. برای آگاهی از هزینه انجام معاینات بدو استخدام توسط هومکا درخواست خود را ثبت نمایید.

باید بدانید که هزینه آزمایش طب کار، با توجه به تعداد نفرات سازمان متفاوت خواهد بود. برای مشاوره رایگان در این زمینه می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

جواب آزمایش طب کار چند روز طول می کشد؟

انجام آزمایش طب کار معمولاً چند ساعت زمان می‌برد و نتیجه آن معمولاً در پایان روز مشخص خواهد شد. در بعضی از مشاغل تعداد معاینات کمتر است و در برخی مشاغل، دلیل شرایط کار و متقاضی، این آزمایشات و معاینات بیشتر بوده و در نتیجه به زمان بیشتری نیز نیاز خواهد داشت. مدت اعتبار معاینات بدو استخدام،  تا زمان ترک شرکت موردنظر اعتبار دارد.

پزشک بعد از بررسی نتیجه تمام آزمایشات و سنجش‌ها نظر نهایی خود را اعلام می‌کند که آیا شغل موردنظر با توانایی‌های فرد مطابقت دارد یا خیر. پزشک در صورت لزوم آزمایش و بررسی‌های تکمیلی مانند مراجعه به پزشک متخصص و یا آزمایشات دیگر را تجویز می‌نماید. درنهایت جواب نهایی پزشک به شکل زیر است:

  • فعالیت متقاضی بلامانع است و می‌تواند مشغول به کار شود
  • فعالیت فرد مشروط به انجام برخی موارد است
  • نیاز به ارجاع به متخصصین دیگر دارد
  • فرد توانایی و صلاحیت شغل موردنظر را ندارد.

اگر فرد سابقه بیماری یا آسیب‌دیدگی داشته باشد معمولاً نگرانی‌هایی برای استخدام خود دارد. متخصص طب کار سعی دارد با سنجش شرایط و ویژگی‌های متقاضی به کارفرما کمک کند تا از نیروی کار در موقعیت شغلی متناسب با شرایط متقاضی استفاده نماید. پزشک بررسی می‌کند که آیا بیماری یا آسیب‌دیدگی فرد، مانع انجام وظایف محوله می‌شود یا اینکه شغل موردنظر خطر بیشتری را برای سلامت فرد ایجاد می‌کند یا خیر.

معاینات بدو استخدام

 

شرایط و مدارک لازم آزمایش طب کار چیست؟

برای انجام آزمایشات باید حداقل به مدت ۱۰ ساعت شرایط ناشتایی را رعایت کنید. اگر از عینک یا سمعک استفاده می‌کنید، آن‌ها را همراه خود داشته باشید.  مدارک آزمایش طب کار می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 

  • معرفی‌نامه کارگزینی
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • کارت پایان خدمت آقایان به همراه کپی
  • دو عکس ۴×۳

 

مراکز معاینات بدو استخدام تهران

برای انجام معاینات بدو استخدام می‌توانید به مراکز مورد تأیید تأمین اجتماعی بروید که معمولاً بسیار پرازدحام هستند. اگر می‌خواهید به فرم معاینات بدو استخدام تامین اجتماعی دسترسی داشته باشید، می توانید به سایت این سازمان مراجعه کنید. 

 

انجام معاینات بدو استخدام توسط هومکا

مطابق قانون کار و قانون تأمین اجتماعی معاینات بدو استخدام ضروری است؛ زیرا باعث حفظ سرمایه‌های جانی و مالی می‌شود و از ضررهای آینده جلوگیری می‌کند. انجام این معاینات به نفع هر دو طرف است هم کارفرما و هم متقاضیان. شما می‌توانید بدون مراجعه به این مراکز هم معاینات را انجام دهید. هومکا این شرایط را فراهم کرده تا در محل موردنظر، منزل یا محل کار، معاینات بدو استخدام  انجام شود. کافی است درخواست خود را به‌صورت رایگان ثبت نمایید تا کارشناسان هومکا با شما تماس بگیرند و معاینات را انجام دهند.

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا سیگار و قلیان کشیدن می‌تواند نتیجه تست اعتیاد طب کار را مثبت کند؟
خیر. نتیجه تست اعتیاد تحت تاثیر سیگار و قلیان قرار نمی‌گیرد.
هزینه معاینات بدو استخدام در هومکا چقدر است؟
این موضوع به تعداد نفرات سازمان بستگی دارد. با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار گیرد.
مدت اعتبار معاینات بدو استخدام چقدر است؟
تا زمانی که نیروی انسانی در شرکت مشغول به کار باشد، نتیجه آزمایش طب کار اعتبار دارد.
هزینه معاینات بدو استخدام را چه کسی پرداخت می‌کند؟
پرداخت هزینه آزمایش طب کار برعهده پرسنل است، اما برخی کارفرمایان پرداخت هزینه را برعهده می‌گیرند.
خدمات هومکا به چه شهرهایی ارائه می‌شود؟
ساکنین سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد می‌توانند از خدمات آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی این مجموعه استفاده کنند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L