آزمایش Cea
خانه
مقالات
آزمایش Cea

آزمایش Cea

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
آیا سطح بالای آزمایش Cea نشان‌دهنده سرطان است؟
آزمایش ‌Cea از جمله تست‌های آزمایشگاهی است که به تشخیص انواع سرطان کمک می‌کند. در واقع باید بدانید cea نوعی آنتی‌ژن است. سطح آن در بزرگسالان به حداقل می‌رسد. با بروز برخی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه، کولون و... سطح آن افزایش خواهد یافت. به یک نکته مهم توجه داشته باشید، بالا بودن سطح آزمایش Cea به این معنا نیست که شما حتما به سرطان مبتلا شده‌اید. با مطالعه مقاله زیر اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب خواهید کرد.

گاهی اوقات برخی ناراحتی‌ها در ناحیه شکمی به طور مداوم تکرار می‌شوند. این ناراحتی‌ها می‌توانند باعث تغییر در رنگ و قوام مدفوع شوند. همچنین برخی افراد به طور ناگهانی با کاهش وزن مواجه می‌شوند و یا همیشه خسته هستند. این علائم می‌توانند سبب شود تا پزشک برای بررسی وضعیت سلامتی، آزمایش Cea را تجویز کند. این آزمایش مربوط به تومور مارکرها است و در تشخیص سرطان کاربرد دارد. در این مقاله با هومکا همراه باشید تا راجع به تفسیر آزمایش Cea، رنج نرمال آزمایش Cea و علت تکرار آزمایش Cea بیشتر بدانید. 

این مقاله صرفا برای معرفی آزمایش Cea تنظیم شده است. برای تفسیر آزمایش لازم است با پزشک معالج مشورت داشته باشید. 

شما می‌توانید این تست را در منزل انجام دهید. هومکا آماده ارائه خدمات آزمایش در منزل است. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

CEA در آزمایش خون چیست؟

شاید بخواهید بدانید بالا بودن CEA نشانه چیست؟ برای پاسخ به این سوال لازم است کمی راجع به آن بیشتر بدانید. آزمایش CEA برای شناخت و کنترل بیماری سرطان انجام می‌گیرد. افزایش آن می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. التهاب کولیت، التهاب لوزالمعده، سرطان کبدی، سرطان معده، سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان لوزالمعده، سیگار کشیدن و سیروز کبدی از جمله دلایل شایع افزایش cea در آزمایش خون به شمار می‌روند.

CEA، تومورمارکری است که پیش از تولد در دستگاه گوارشی جنین تولید می‌شود و به بالاترین حد ممکن می‌رسد، اما بلافاصله پس از تولد روند نزولی پیدا می‌کند. هرچه فرد بزرگتر شود سطح این تومورمارکر نیز کاهش پیدا می‌کند، بنابراین افزایش آن می‌تواند نشان ابتلا به سرطان، رشد بیماری و متاستاز مجدد سرطان باشد. البته این تومورمارکر در افراد سیگاری نیز سطح افزایشی و بحرانی را نشان می‌دهد. در هر صورت این آزمایش برای تشخیص، کنترل روند درمان و اطلاع از متاستاز انواع سرطان بکاربرده می‌شود.

CEA بالا همیشه نشانه سرطان نیست؛ گاهی خونریزی شدید، عفونت پوستی، خون مردگی زیر پوست و احساس غش نیز می‌توانند دلیل افزایش سطح CEA باشند.

سایت  Health Line  آزمایش CEA را اینگونه توضیح داده است:

آزمایش آنتی ژنcarcinoembryonic (CEA) از جمله آزمایش‌های خون است که برای تشخیص انواع خاصی از سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست به طور ویژه برای تشخیص سرطان روده بزرگ و راست روده مورد توجه قرار گرفته است. با استفاده از نتایج تست، پزشک می‌تواند روند درمان را نیز بررسی نماید. آنتی ژن ماده‌ای است که توسط سلول‌های سرطانی تولید می‌شوند. گاهی اوقات آنتی ژن‌ها در جریان خون آزاد خواهند شد. در آزمایش CEA سطح CEA در خون اندازه گیری می‌شود. سطح بالای CEA در بدن پس از درمان یا جراحی سرطان به این معنا است که سرطان از بین نرفته است. همچنین این احتمال وجود دارد  که سرطان به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرده باشد.

آزمایش Cea

 

تفسیر آزمایش خون CEA

همانطورکه اشاره کردیم آنتی ژن CEA یا Carcinoembryonic پروتئینی است که به میزان نرمال در بافت‌های گوارشی جنین داخل رحم تولید می‌شود، بنابراین تا زمانی که جنین داخل رحم مادر باشد وجود این آنتی ژن خطری درپی ندارد. هنگامیکه کودک متولد می‌شود، نمی‌توان سطح CEA را اندازه‌گیری کرد.

در حالت نرمال هرچه سن افزایش پیدا کند سطح CEA نیز باید کمتر شود. اما مشخص شده که مبتلایان به سرطان روده بزرگ و سرطان کارسینوماها (سرطان کیسه صفرا، سرطان کبد، سرطان لوزالمعده و سینه) این آنتی ژن را در خون دارند. البته این تومور مارکر در آزمایشات بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو، دیورتیکولیت و سیروز کبدی نیز مشاهده می‌شود. با استفاده از اندازه‌گیری سطح این آنتی ژن می‌توان قبل از پیشرفت بیماری از وجود سرطانهایی مانند سرطان سینه مطلع شد. البته با استفاده از آزمایش CEA و بررسی تفسیر آن پزشک متخصص می‌تواند بر روال درمان بیمار و کنترل وضعیت آن نیز تسلط و آگاهی بیشتری پیدا کند.

این آزمایش قبل و بعد از درمان انجام می‌گیرد و سپس نتیجه دو آزمایش با هم مقایسه می‌شود. چنانچه پس از درمان نیز این تومورمارکر مشاهده شود، به این معناست که سرطان برگشته و درمان بی‌نتیجه بوده است.

در واقع اصلی‌ترین کاربردی که این تومورمارکر برای متخصصین و بیماران مبتلا به سرطان دارد این است که خیلی زودتر عود سرطان را تشخیص دهند و از متاستاز بیشتر سرطان جلوگیری کنند. این تومورمارکر در متاستاز و شکست درمان سرطان‌های کبدی و استخوان بیشترین سطح ممکن است دارد.

تفسیر آزمایش

 

میزان نرمال آزمایش CEA

به طور کلی رنج نرمال آزمایش CEA باید کمتر از ۵ ng/mL باشد. چنانچه در آزمایش بیش از این گزارش شود، مقدار بحرانی و خارج از حدود طبیعی است. 

گاهی اوقات عواملی سبب می‌شوند که نتیجه آزمایش CEA با اختلال مواجه شود یا اینکه نتیجه کاذب اعلام شود:

  • شرایط پیش از انجام آزمایش رعایت نشود.
  • نمونه‌گیری دقیق و درست انجام نشده باشد.

نتایج مشکوک می‌تواند علت تکرار آزمایش CEA باشد. لازم است پیش از انجام آزمایش تومورمارکر Cea موارد زیر را بدانید و رعایت کنید تا نتیجه کاذب نشود:

  • در افراد سیگاری، نتیجه CEA بالا و کاذب خواهد بود.
  • رادیوتراپی پیش از آزمایش CEA سبب افزایش سطح این تومورمارکر می‌شود.
  • مصرف داروهای هپاتوکسیک که برای درمان سرطان کاربرد دارند سبب افزایش کاذب Cea می‌شود. 

برای ثبت رایگان درخواست، همین حالا با ما تماس بگیرید. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش CEA  چه زمانی تجویز می‌شود؟

CEA نوعی آنتی ژن گلیکوپروتئینی است. بررسی سطح این آنتی ژن زمانی در آزمایش خون درخواست می‌شود که فرد مشکوک به سرطان باشد یا اینکه روند درمانی او تحت کنترل قرار گرفته باشد. این تست معمولا زمانی درخواست می‌شود که بیمار مبتلا به سرطان کولون باشد و علائم زیر در او دیده شود: 

  • کاهش وزن بدون دلیل
  • احساس ضعف جسمانی
  • احساس خستگی با وجود استراحت کافی
  • مشاهده خون در مدفوع
  • احساس گرفتگی، نفخ و درد در ناحیه شکمی
  • تغییر رنگ و ظاهر مدفوع
  • کنترل روند درمان سرطان

آزمایش cea اندازه‌گیری سطح آنتی‌ژن کارسینوامبریونیک است. Cea بصورت طبیعی باید کمتر از ۵ ng/mL باشد و در غیراینصورت سطح آن بحرانی است.

آزمایش Cea

 

آزمایش CEA در منزل با هومکا

هومکا با ارائه خدمت آزمایش در منزل، آماده است تا آزمایش CEA را در زمان و مکان دلخواه شما انجام دهد. این مجموعه برای ارائه خدمات آزمایشگاهی در منزل با مراکز معتبر همکاری دارد. متخصصان هومکا برای همکاری با این مجموعه مراحل سخت گزینشی را طی کرده‌اند.  برای ثبت سفارش می‌توانید همین حالا بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید. کارشناسان ما پس از مدت زمان بسیار کوتاهی با شما تماس خواهند گرفت تا جزییات ارائه خدمت را به شما توضیح دهند. اگر شرایط را تایید کنید، سفارش ثبت نهایی شده و متخصص هومکا به محل تعیین شده اعزام خواهد شد. برای ثبت سفارش می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید. ما را به دوستان خود معرفی کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا سطح بالای آزمایش CEA نشان‌هنده بروز قطعی سرطان است؟
خیر. برای تشخیص قطعی سرطان لازم است آزمایش‌های دیگری نیز انجام شود.
نمونه‌گیری برای آزمایش CEA چگونه انجام می‌شود؟
خونگیری از طریق ورید بازویی انجام خواهد شد. برای انجام این تست از مایعات بدن مانند مایع مغزی- نخاعی نیز استفاده خواهد شد.
برای آزمایش cea باید ناشتا باشیم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد. اما لازم قبل از انجام آن سیگار نکشید.
خدمات هومکا در چه زمینه هایی ارائه می‌شود؟
این مجموعه در زمینه‌ خدمات آزمایشگاهی،‌ درمانی و مراقبتی فعالیت دارد.
آیا مجموعه هومکا در روزهای تعطیل خدمات ارائه می‌دهد؟
بله. در روزهای تعطیل هم می‌توانید از خدمات این مجموعه بهره ببرید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L