آزمایش 2ME
خانه
مقالات
آزمایش 2ME

آزمایش 2ME

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
تشخیص تب مالت با آزمایش 2ME
اگر در معرض باکتری تب مالت قرار گرفته‌اید، بهترین راه برای اینکه بفهمید به این بیماری مبتلا شده‌اید یا نه؛ انجام آزمایش 2ME است. تب مالت با علائمی مانند خستگی، بدن درد و تب بروز می‌کند. تماس با برخی حیوانات مانند گاو و گوسفند و محصولات لبنی آلوده می‌تواند زمینه را برای انتقال این بیماری فراهم کند. در این مقاله از هومکا به معرفی آزمایش 2ME، شرایط و تفسیر آن پرداخته شده است.

آزمایش 2ME (آزمایش مرکاپتو اتانول) مانند آزمایش Coombs Wright برای تشخیص بیماری تب مالت (بروسلوز)‌ تجویز می‌شود. تب مالت بیماری مشترک انسان و دام به‌شمار می‌رود. در این تست آنتی‌بادی به نام IgG مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آنتی‌بادی‌ها در پاسخ به ورود عامل بیماری‌زا در بدن تولید شده و انواع مختلفی دارند. بررسی آنها به پزشکان کمک می‌کند تا روند پیشرفت بیماری در بدن را بررسی کنند. 

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش 2ME تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

برای انجام آزمایش 2ME می‌توانید از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده نمایید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

2ME در آزمایش خون به چه معنا است؟‌

برای تشخیص تب مالت، آزمایش مرکاپتو اتانول که با فاکتور انگلیسی 2ME شناخته می‌شود، انجام خواهد شد.در آزمایش 2ME، تیتر و مقدار IgG در بدن اندازه‌گیری می‌شود. لازم به ذکر است که نمونه مورد استفاده در این آزمایش که با نام‌هایی از قبیل آزمایش آنتی بادی IgM و IgG علیه بروسلا (بروسلوز) شناخته می‌شود، موارد زیر خواهد بود:

  • مایعات بدن
  • خون سیاهرگی
  • مغز استخوان

زمانی که بدن شخص به عفونت میکروبی حیوانی دچار شود، 2ME می‌تواند به عنوان یک ماده احیاکننده، IgM را تجزیه کند و شکل ستاره‌ای آن‌ها را از بین ببرد. اما در مقابل نمی‌تواند اثری روی IgG داشته باشد. چون IgG فرم فعال کلاس آنتی بادی در بروسلوز به حساب می‌آید.

در سایت Web MD درباره علت ابتلا به تب مالت آمده است:

بروسلوز در انسان زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با یک حیوان یا محصول حیوانی آلوده به باکتری بروسلا تماس پیدا کند. به ندرت، باکتری ممکن است از فردی به فرد دیگر منتقل شود. مادران شیرده با بروسلوز ممکن است باکتری را به کودک خود منتقل کنند. بروسلا همچنین ممکن است از طریق تماس جنسی منتقل شود. همچنین باکتری‌ها می توانند از این راه‌ها وارد بدن شما شوند:

از طریق بریدگی یا خراش در پوست، تنفس هوای آلوده (به ندرت)، خوردن یا نوشیدن مواد غذایی آلوده به باکتری‌ها مانند شیر غیر پاستوریزه یا گوشت نپخته

آزمایش 2ME

 

تفسیر آزمایش 2ME چگونه انجام می شود؟ 

برای تفسیر آزمایش 2ME، لازم است با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. اما اگر نگران جواب آزمایش 2ME هستید، اطلاعات کلی و جامعی در خصوص چگونگی تفسیر آزمایش 2ME در اختیار شما قرار خواهیم داد.

تفسیر آزمایش تب مالت به دو صورت مثبت و منفی اعلام می‌شود. اگر

  • جواب آزمایش منفی شود و در مقدار آگلوتیناسون تغییر ایجاد نشود، آنتی بادی فعال در بدن از کلاس IgG است و شخص به بیماری تب مالت مزمن دچار است.
  • جواب آزمایش مثبت شود و آگلوتیناسیون کاهش داشته باشد، آنتی بادی موجود در بدن از نوع IgM است و شخص مرحله حاد بیماری تب مالت را پشت سر می‌گذارد.

البته ناگفته نماند، زمانی نتیجه مثبت قابل رد شدن خواهد بود که مقدار آگلوتیناسیون در حداقل دو لوله نمونه کاهش چشم‌گیری داشته باشد. همچنین از این آزمایش می‌توان برای بررسی میزان تاثیرگذاری مصرف آنتی بیوتیک در فرآیند درمان استفاده کرد.

تفسیر آزمایش

 

شرایط انجام آزمایش 2ME چگونه است؟

روش انجام تست 2ME پیچیده نیست. بسیاری از آزمایش‌ها برای این که جواب دقیق‌تری داشته باشند، نیاز به رعایت یک سری شرایط خاص خواهند داشت. اما خوشبختانه برای انجام آزمایش 2ME، نه تنها نیاز به ناشتایی نیست، بلکه رعایت رژیم غذایی خاصی هم لازم نخواهد بود.

البته اگر برای بیماری‌های زمینه‌ای دارویی مصرف می‌کنید، بهتر است پزشک متخصص و پرستاری که نمونه مورد نیاز برای آزمایش 2ME را می‌گیرد، در جریان قرار دهید تا در صورت نیاز اقدامات مربوطه انجام شود.

برای ورود به صفحه ثبت درخواست آزمایش 2ME در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

 آیا آزمایش 2ME برای تشخیص تب مالت کافی است؟

هیچ آزمایشی به تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده بیماری و شرایط بدنی شخص باشد. برای همین است که تعدادی تست‌های مرتبط با هر آزمایشی وجود دارد و پزشک برای نتیجه‌گیری هر چه بهتر، انجام آن‌ها را به شخص توصیه می‌کند.

آزمایش 2ME هم از این قاعده مستثنی نیست و برای دریافت نتیجه بهتر، لازم است یک سری تست‌های مرتبط انجام شود. این تست‌ها عبارتند از:

آزمایش Wright

این آزمایش که نیاز به نمونه خون وریدی دارد، عفونت ناشی از بروسلا را تا حدی تشخیص می‌دهد. آزمایش Wright در آزمایش خون بر اساس آنتی بادی‌های باکتری بروسلا  از کلاس IgA، IgM و IgG انجام می‌شود. 

آزمایش Coombs Wright

گاهی با استفاده از نتایج آزمایش Wright ، ایمونوگلوبولین های ناقص از نوع IgA و IgG قابل تشخیص نخواهد بود.  اگر پزشک متخصص به فاز مزمن تب مالت مشکوک شود، آزمایش coombs wright را تجویز خواهد کرد. 

آزمایش Widal

 آزمایش Widal برای تشخیص آنتی بادی های موجود در سرم بیماران مبتلا به تیفوئید (حصبه) استفاده می‌شود. برای این آزمایش به نمونه سرم تازه نیاز است. 

آزمایش 2ME

 

بیماری‌های پیش زمینه‌ای تاثیر گذار در نتیجه آزمایش 2ME

قطعا بیماری‌های مختلف پیش زمینه‌ای گاهی باعث تاثیرگذاری نتایج آزمایش‌های مختلف می‌شوند. در آزمایش 2ME هم این مشکل وجود دارد و بعضی بیماری‌های پیش زمینه‌ای سبب نتایج کاذب آزمایش می‌شوند.

بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن که باعث غیر فعال شدن کمپلمان قبل از انجام آزمایش می‌شوند، نتیجه آزمایش را به شکل منفی کاذب در می‌آورند. در مقابل، بیماری‌هایی از قبیل خون کافت یا سرم همولیز، بیماری‌های پیش زمینه‌ای هستند که نتیجه آزمایش را به مثبت کاذب تغییر می‌دهند.

جهت ثبت درخواست آزمایش 2ME در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تب مالت را با این علائم بشناسید. 

علائم تب مالت می‌تواند شامل خستگی، بدن درد و تب باشد.  این بیماری جزء بیماری‌های عفونی باکتریایی است. 

شاید این علائم طی چند روز، چند هفته یا چند ماه از بین برود، اما در بیشتر مواقع دوباره عود می‌کند. در صورتی که این علائم تا چند سال در فرد ظاهر شود، نشان می‌دهد که شخص دچار بیماری تب مالت مزمن شده است.

از این علائم بالینی و اختلالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب و لرز
  • عرق کردن
  • احساس ضعف و خستگی
  • احساس درد در قسمت‌هایی از بدن مانند کمر، عضلات و مفاصل
  • احساس سردردهای طولانی مدت
  • ورم کردن مهره‌های ستون فقرات

حیوانات زیر بیشتر از بقیه مستعد درگیری این بیماری هستند:

  • گاو
  • بز
  • گوسفند
  • خوک
  • سگ
  • شتر

برای اطلاعات بیشتر در این باره باید بدانید که بیماری تب مالت از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی و گوشت حیوان‌های آلوده به این بیماری، استنشاق باکتری در هوا و تماس مستقیم به انسان سرایت می‌کند.

کسی که مشکوک به تب مالت است، سریعا باید آزمایش‌ 2ME و تست‌های مربوطه را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهد. چون این بیماری متاسفانه عوارض فراوانی دارد که بعضی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • اندوکاردیت (عفونت لایه درونی قلب)
  • آرتریت (عفونت مفاصل که با درد، سفت شدن و تورم همراه است.)
  • عفونت کردن بیضه‌ها و مجرای وابران
  • عفونت کبد و طحال (سبب بزرگ‌تر شدن آن‌ها از حالت عادی و نرمال می‌شود.)
  • مننژیت (ایجاد التهاب در پرده اطراف مغز و نخاع)
  • انسفالیت (التهاب و متورم شدن مغز)

آزمایش 2ME

 

آزمایش در منزل با هومکا 

مجموعه هومکا در تلاش است که خدمات آزمایشگاهی و درمانی در منزل را با کیفیتی مطلوب و قیمتی متعادل به شما ارائه کند. ما سعی کرده‌ایم مراکز معتبر در سراسر مناطق تحت پوشش را شناسایی کرده و با آنها همکاری داشته باشیم. برای انجام آزمایش 2ME در خانه می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل استفاده کنید. کافی است همین الان بر روی بنر ثبت درخواست کلیک کنید و سفارش خود را ثبت کنید. پس از آن کارشناسان ما با شما تماس خواهندگرفت تا راهنمایی‌هایی لازم را در این زمینه انجام دهند. در صورتیکه موافقت کنید، درخواست ثبت نهایی شده و متخصص هومکا به منزل یا محل تعیین شده مراجعه خواهد کرد. 

برای ثبت درخواست می توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید. هومکا را به دیگران معرفی کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

چرا به این بیماری تب مالت می‌گویند؟
Zoonosis اصطلاحی است که برای توصیف عفونت‌هایی که از حیوانات آلوده به انسان منتقل می‌شوند استفاده می‌شود. نام این باکتری مربوط به این بیماری به نام کاشف آن "دیوید بروس" در سال ۱۸۸۷ نامگذاری شده است. نام "تب مالت" از منطقه جغرافیایی بومی که تب در ابتدا توصیف شده، گرفته شده است.
آیا تب مالت می‌تواند باعث مرگ شود؟
عفونت پوشش داخلی قلب (آندوکاردیت) یکی از جدی ترین عوارض تب مالت است. درمان نشدن آندوکاردیت می‌تواند دریچه‌های قلب را تخریب کرده یا از بین ببرد و علت اصلی مرگ‌های ناشی از تب مالت است.
بیماری تب مالت با انسان چه می‌کند؟
افراد مبتلا به تب مالت ممکن است دچار تب، تعریق، سردرد، کمردرد و ضعف جسمی شوند. در موارد شدید، ممکن است سیستم عصبی مرکزی و پوشش قلب تحت تأثیر قرار گیرد. یک نوع بیماری همچنین ممکن است علائم طولانی مدت از جمله تب‌های مکرر، درد مفاصل و خستگی ایجاد کند.
چگونه به تب مالت مبتلا می‌شوید؟
بروسلوز در اثر بلعیدن شیر غیر پاستوریزه یا گوشت پخته نشده از حیوانات آلوده یا تماس نزدیک با ترشحات آن‌ها ایجاد می‌شود.
آیا برای انجام آزمایش 2ME شرایط خاصی را باید رعایت کنیم؟
خیر. این آزمایش شرایط خاصی ندارد.
خدمات هومکا چه شهرهایی را تحت پوشش قرار می دهد؟
سراسر استان تهران، مرج و حومه و شهر مشهد.
آیا آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه است؟
بله. برای آزمایش در منزل هومکا می توانید از بیمه‌های پایه و تکمیلی استفاده کنید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L