آزمایش VZV IgG/IgM
خانه
مقالات
آزمایش VZV IgG/IgM

آزمایش VZV IgG/IgM

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/03
آزمایش VZV IgG/IgM + شرایط انجام آن
آزمایش VZV IgG با هدف تشخیص بیماری آبله مرغان و زونا تجویز می‌شود. این بیماری‌ها به هم شبیه هستند، پزشک با استفاده از نتایج این آزمایش و بررسی علائم درمی‌یابد که فرد به کدامیک از آنها مبتلا شده است. در این مقاله با هومکا همراه باشید تا به شما بگوییم آزمایش VZV IgG چرا و چگونه انجام می‌شود؟ همچنین در مورد تفسیر آن با شما صحبت خواهیم کرد و می‌گوییم که چگونه می‌توان آزمایش در منزل را انجام داد؟

برای بیمارانی که احتمال ابتلای آن‌ها به آبله مرغان یا زونا وجود داشته باشد، آزمایش VZV IgG/IgM توسط پزشک درخواست می‌شود. عامل ایجاد آبله مرغان و زونا نوعی ویروس است. در هر دو بیماری، فرد با تاول‌های پوستی مواجه می‌شود. زمانی که بیمار با علائمی مانند تب، سردرد، تاول‌های پوستی و ... مواجه می‌شود، پزشک برای تایید تشخیص آزمایش خون VZV IgG/IgM را تجویز خواهد کرد. در این مقاله می خواهیم راجع به آزمایش VZV IgG/IgM، تفسیر و شرایط آن با شما صحبت کنیم. هومکا را همراهی کنید. 

اطلاعات این مقاله جنبه اطلاع‌رسانی دارد. هومکا از شما خواهش می‌کند برای بررسی نتایج آزمایش فقط با پزشک معالج مشورت داشته باشید. 

برای انجام آزمایشVZV IgG در منزل می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

VZV IgG/IgM در آزمایش خون چیست؟ 

آبله مرغان به دلیل ویروسی به نام VZV در بدن ایجاد می‌شود. وقتی عامل بیماری‌زا به بدن حمله می‌کند، سیستم دفاعی بدن واکنش نشان داده و شروع به تولید پادتن می‌کند. در آزمایش VZV IgG، وجود آنتی بادی IgG مورد بررسی قرار می‌گیرد.  آبله مرغان یک بیماری عفونی و واگیردار است. این بیماری بیشتر در کودکان دیده می‌شود، اما بروز آن در بزرگسالی نیز امکان دارد. در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون بروز این بیماری چندان شایع نیست. 

آزمایشات (VZV) آنتی بادی‌های تولید شده توسط سیستم ایمنی را در پاسخ به عفونت VZV یا خود ویروس را تشخیص می‌دهند. در واقع VZV IgM یکی از آنتی بادی های ویروس واریسلا زوستر است که توسط آزمایش خون مقدار آن برای تشخیص عفونت فعلی به آبله مرغان و یا زونا بررسی می‌شود.

آزمایش آبله مرغان و زونا ممکن است برای تشخیص عفونت فعلی یا قبلی به VZV انجام شود. اغلب این آزمایش برای تشخیص عفونت فعال ضروری نیست زیرا می توان آن را از علائم و نشانه های بالینی تشخیص داد اما در برخی از افراد با ضایعات غیرطبیعی پوست یک آزمایش تشخیصی به تأیید عفونت کمک می‌کند.

در برخی از افراد به ویژه دریافت کنندگان پیوند اعضا و زنان باردار ممکن است از این آزمایش برای تشخیص عفونت فعلی و تعیین اینکه آیا آنها به دلیل عفونت قبلی یا واکسیناسیون در مقابل این ویروس ایمنی دارند یا نه، استفاده می‌شود. دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید

 

شرایط انجام آزمایش VZV IgG/IgM

این آزمایش نیاز به ناشتا بودن بیمار ندارد و قبل از آزمایش نیز لازم به رعایت محدودیت خاصی در رژیم غذایی خود نخواهید داشت. نمونه طی ۱۰ تا ۱۴ روز فاز حاد از بیمار گرفته خواهد شد. پس از اینکه نمونه خون از بیمار دریافت شد، جهت آزمایش و دریافت نتیجه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و بعد از بررسی‌های لازم، مثبت یا منفی بودن ابتلای شما به بیماری مشخص خواهد شد. همچنین علاوه بر مورد گفته شده، رعایت چند نکته در انجام این آزمایش ضروری است:

  • ممکن است پزشک با توجه به وضعیت بیمار بیش از یکبار آزمایش VZV IgG را تجویز کند. 
  • تست VZV‌ فقط زمانی می‌تواند تجویز شود که علائم بیماری زونا یا آبله مرغان در فرد مشاهده شده باشد.
  • نتایجی که از افراد ضعیف مانند نوزادان و یا بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف دریافت می‌شود، باید با دقت بیشتری مورد تفسیر و بررسی قرار بگیرد.

آزمایش VZV IgG

 

تفسیر آزمایش VZV IgG/IgM

تفسیر آزمایش VZV IgG/IgM می‌تواند به صورت زیر باشد:  

  • اگر IgG و IgM منفی باشند

 منفی بودن این دو فاکتور نشان دهنده‌ی عدم ابتلای فرد به بیماری خواهد بود اما مسئله‌ی مهمی که وجود دارد این است که این فرد ایمنی لازم در برابر بیماری را نیز ندارد و ممکن است در هنگام تنفس هوای آلوده و یا تماس با شخص آلوده،‌ به راحتی دچار بیماری آبله مرغان یا زونا شود.

  • اگر IgG و IgM مثبت باشند،

مثبت بودن هر دو عامل نشان دهنده‌ی این است که بیمار در حالت فعلی به بیماری مبتلا بوده و در مقابل آن نیز واکسینه نشده است. در این شرایط پزشک برای کمک به درمان بهتر بیمار، در طی فواصل چند روزه، از بیمار آزمایش‌های مجدد دریافت خواهد کرد.

اگر IgG مثبت و IgM منفی باشد، یعنی فرد تحت واکسیناسیون قرار گرفته است و یا قبلا به بیماری مبتلا شده‌ است. این افراد در برابر بیماری مصونیت دارند. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و به دنبال تفسیر آن به صورت آنلاین هستید، کلیک کنید!

در سایت Mayo Clinic در مورد علائم آبله مرغان اینطور می‌خوانید: 

بثورات پوستی که همراه با خارش هستند ۱۰ تا ۲۱ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر خواهند شد. علائم زیر نیز ممکن است یک تا دو روز قبل از بروز تاول‌ها در بیمار مشاهده شوند:  

  • تب
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد
  • خستگی و احساس بیحالی

این بیماری به طور کلی در کودکانی که شرایط جسمی خوبی دارند، به صورت خفیف بروز می کند. در موارد شدید، تاول‌ها می‌توانند سراسر بدن را تحت تاصیر قرار دهند. در این حالت ضایعاتی در گلو، چشم‌ها، غشاهای مخاطی مجرای ادرار، مقعد و واژن دیده می‌شوند. 

تفسیر آزمایش

 

تست‌های مرتبط با آزمایش VZV IgG/IgM 

آزمایش VZV IgG/IgM می‌تواند با تست‌های زیر برای بررسی دقیق‌تر وضعیت بیمار تجویز شود: 

آزمایش EBV IgG. در این تست احتمال ابتلای بیمار به ویروس EBV مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

آزمایش CMV. در این تست نیز به بررسی ویروسی به نام CMV پرداخته خواهد شد. این ویروس می‌تواند باعث عفونت نهفته و مزمن شود. 

از امکانات هومکا ارسال نیروی متخصص به منزل شما برای خدمت‌رسانی است. شما می‌توانید از انواع خدمات هومکا مانند پرستار در منزل استفاده کنید. برای ورود به صفحه ثبت درخواست آزمایش VZV IgG در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

 

چه عواملی نتیجه آزمایش VZV IgG/IgM را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟  

این ویروس در بدن برخی افراد ممکن است تاثیر سریع‌تری داشته باشد. برای مثال می‌توان به بانوان باردار، کودکان و بزرگسالان مبتلا به سرطان، بیمارانی که به دنبال پیوند اعضا هستند و به صورت کلی تمام افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، اشاره کرد. علاوه‌بر آن، مصرف داروهای خاص و اعتیاد نیز می‌توانند بر نتیجه تست تاثیرگذار باشند. همچنبن وجود فاکتور روماتوئید RF‌ ممکن است باعث افزایش کاذب IgG یا IgM‌ شده و عفونت را در بدن بیمار حادتر نشان دهد. 

 

آزمایش VZV IgG/IgM در منزل با هومکا

با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا می‌توانید طیف وسیعی از آزمایش‌های خون مانند آزمایش VZV IgG را با خیالی راحت در منزل انجام دهید. ما معتبرترین آزمایشگاه‌ها را به منزل یا محل مورد نظر شما خواهیم آورد. کافی است همین حالا بر روی بنر زیر کلیک کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. در مرحله بعد فقط باید منتظر تماس همکاران ما باشید. در طی این تماس در مورد آزمایش، چگونگی نمونه‌گیری و هزینه آزمایش در منزل اطلاعات شفافی به شما داده خواهد شد. فقط با تایید شما سفارش ثبت نهایی شده و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر مراجعه خواهد کرد. 

برای ارتباط با مجموعه هومکا می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید. هومکا آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی و درمانی در منزل است.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای انجام آزمایش VZV IgGباید ناشتا باشم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
آیا آبله مرغان در بزرگسالی بروز پیدا می کند؟
بله. احتمال بروز این بیماری در بزرگسالان وجود دارد و می تواند شدید باشد.
آیا خدمات هومکا به سراسر استان تهران ارائه می‌شود؟
بله. ساکنین سراسر استان تهران و همچنین کرج و حومه و مشهد می‌توانند از خدمات این مجموعه بهره ببرند.
آیا خدمات هومکا در همه مناطق تحت پوشش کیفیت یکسان و بالایی دارد؟
بله.متخصصانی که با این مجموعه همکاری دارند، مراحل سخت گزینشی را طی کرده‌‌اند و در ضمن دارای تحصیلات و سابقه کاری مفید هستند.
آخونگیری از نوزاد برای VZV IgG چگونه انجام می‌شود؟
خونگیری از نوزاد معمولا از پاشنه پا گرفته خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L