گونه‌های جدید ویروس کرونا
خانه
مقالات
گونه‌های جدید ویروس کرونا

گونه‌های جدید ویروس کرونا

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/05/03
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
انواع گونه‌های کرونا چیست و هر کدام چه علائمی دارند؟
این روز‌ها ویروس کرونا روز به روز قوی‌تر می‌شود و جهش‌ پیدا می‌کند. انواع گونه‌های کرونا چیست؟ کدام یک از گونه‌های جهش یافته کرونا خطرناک‌تر است؟ علائم هر کدام از گونه‌های جهش یافته‌ی جدید چیست؟ چطور باید خود را از ابتلا به گونه‌های جدید و خطرناک کرونا در امان نگه‌داریم؟ برای پاسخ به این سوالات در این مقاله با ما همراه باشید.

کرونا امروز از شکل اولیه خود خارج شده و در طول یکسال با جهش‌های بسیاری روبرو شده است. حالا جمعیت زمین با انواع کشنده‌تر و خطرناک‌تری از نمونه اولیه کووید ۱۹ دسته و پنجه نرم می‌کنند. متخصصین توصیه اکید دارند که بیش از پیش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرید و مراقبت سلامت خود و اطرافیانتان باشید. همچنین به محض مشاهده علائم کرونا در خود، تست کرونا در منزل دهید، تا از انتشار بیش‌تر این ویروس کشنده جلوگیری کنید.

رعایت اصولی بهداشتی علاوه‌بر حفظ جان و سلامت شما ضامن حفظ سلامت جان دیگران نیز هست. بد نیست انواع کرونا را بشناسید و بدانید که چگونه می‌توان با آن‌ها مقابله کرد. گونه‌های جدیدتر معمولا زود گذرتر پیش‌بینی می‌شوند. اما بسیار قویتر خواهند بود و ماندگار بودن برخی از انواع جهش یافته نیز غیر ممکن نیست و شاید اتفاق بیافتد.

تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی ویروس کووید ۱۹ از خانواده کرونا نشان می‌دهد که این ویروس امروز چندین بار دچار جهش شده و تغییرات زیادی را تجربه کرده است. در ادامه با انواع گونه‌های جدید ویروس کرونا و علائم آن‌ها آشنا می‌شویم.

 

در برابر واریانت‌های جدید ویروس کرونا چقدر مصونیت داریم؟ 

ویروس کرونا مانند دیگر ویروس‌ها، با گذشت زمان تغییر کرده و تکامل می‌یابد،‌ اصطاحا جهش پیدا می‌کند. در نتیجه این جهش «سویه» یا همان «واریانت‌های» جدید ویروس بوجود خواهند آمد. به این ترتیب نمونه‌ایی جدید به خانواده این ویروس‌ها اضافه می‌شود. گاهی اوقات جهش باعث می‌شود تا ویروس به خودی خود از بین برود، اما گاهی اوقات این جهش‌ها به نفع ویروس تمام می‌شوند. هر چقدر ویروس بیشتر در گردش باشد و  عفونت‌های بیشتری را ایجاد کند، به همان اندازه دچار جهش خواهد شد و واریانت‌های جدیدی از آن دیده می‌شود، این همان اتفاقی است که برای ویروس کووید ۱۹ افتاده است.  گاهی اوقات جهش سبب می‌شود تا تنها ویژگی‌های محدودی از ویروس تقویت شوند، برای مثال برخی از گونه‌های جدید از سرعت انتقال بیشتری برخوردار هستند، به همین دلیل در مدت زمانی کوتاه انسان‌های بیشتری را درگیر خواهند کرد. 

به همین دلیل محققان تغییرات این ویروس را در سراسر دنیا زیر نظر قرار دارند تا در صورت بروز تغییرات خطرناک، اقدامات پیشگیرانه به موقع انجام شود. 

 

سویه‌های مختلف ویروس کرونا چگونه نامگذاری می‌شوند؟

از آنجا که ویروس کرونا، دارای جهش‌های مختلفی است، سازمان بهداشت جهانی از حروف یونانی برای نامگذاری آنها استفاده کرده است. این امر بررسی علمی آنها را راحتر خواهد کرد. 

در حال حاضر چهار واریانت اصلی و نگران‌کننده برای این ویروس در نظر گرفته شده است. نام کشورها نشان‌دهنده این است که ویروس اولین بار در آنجا دیده شده است:

نامگذاری بر طبق سازمان بهداشت جهانی نام علمی ویروس  کشوری که اولین بار ویروس در آن دیده شد.
آلفا B.1.17 انگلیسی
بتا B.1.351 آفریقای جنوبی
گاما P.1 برزیل
دلتا B.1617.2 هند

گفته می‌شود این چهار سویه از قدرت سرایت بیشتری برخوردار بوده و واکسن‌ها ایمنی کمتری در برابر آنها ایجاد می‌کنند. اما اکنون سویه جدیدی در ایالات متحده و آمریکای جنوبی دیده شده که توجهات را به خود جلب کرده است. این بار قرار است قدرت علم انسان در برابر واریانت «لامبدا» قرار گیرد. لامبدا چقدر خطرناک است و آیا باید منتظر یک همه‌گیری اساسی در سراسر جهان باشیم؟ آیا واکسن‌ها باعث ایمنی انسان در برابر این سویه جدید می‌شوند؟ 

 

کرونا لامبدا 

کرونا لامبدا با نام C.37 شناخته می‌شود. دانشمندان بر این باور هستند که این گونه از قدرت سرایت بیشتری برخوردار است و ظاهرا به اندازه گونه دلتا منجر به عفونت نخواهد شد. اما در مقایسه با گونه اصلی ویروس، وحشی‌تر  است. نگرانی دیگر در مورد مقاومت C.37 در برابر واکسن‌هایی که بشر برای ایمنی در برابر این ویروس ساخته است. اینطور به نظر می‌رسد این ویروس جدید در برابر واکسن‌ها از خود مقاومت نشان می‌هد. با این حال برای بررسی رفتار این ویروس به زمان و اطلاعات بیشتری نیاز است. 

خوب است بدانید لامبدا یازدهمین حرف الفبای یونانی(Λλ) است که در دستگاه شمارش یونانی مقدار ۳۰ به آن نسبت داده شده است. 

 

علائم کرونا لامبدا

در حال حاضر گفته می‌شود علائم لامبدا مانند دیگر واریانت‌های کووید ۱۹ است. این علائم می‌توانند شامل موارد زیر باشند: 

  • تب
  • سرفه خشک
  • اسهال
  • ورم ملتحمه
  • سردرد
  • تنگی نفس
  • گلودرد
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • بثورات پوستی یا تغییر رنگ در انگشتان دست‌ و پا .

 

کرونا آلفا یا انگلیسی

در پاییز سال ۲۰۲۰ تاریخ زمین گونه جهش یافته و کشنده‌تری از کووید ۱۹ را به خود دید. نام آن را کرونای انگلیسی گذاشتند، چراکه نخستین موارد ابتلا به این گونه جهش یافته در انگلیسی‌ها شناسایی شد. این گونه جدید با نام B.۱.۱.۷ در انگلیس شناسایی شد. خوب است بدانید که این ویروس بسیار قویتر از نوع اول کووید ۱۹ ظاهر شد و شامل۲۳ جهش بود. بسیاری از جهش‌های مرتبط با این ویروس انگلیسی در پروتئین S یا پروتئین اسپایک رخ داده است.

اما پروتئین S چیست؟ پروتئین S یا اسپایک همان عاملی است که ویروس کووید ۱۹ در متصل شدن به سلول‌های بدن انسان کمک می‌کند. بنابراین براحتی از این توضیح می‌توان دریافت که کرونای انگلیسی چقدر با سرعت بیشتر در بدن انسان لانه گزینی می‌کند و به مراتب سریعتر نیز منتقل می‌شود. سایت معتبر Huff Post در این مورد می‌گوید:

گونه کرونای انگلیسی سرعت انتقال بیش‌تری دارد. همچنین به نظر می رسد که افراد آلوده ویروس بیشتری در بدن خود دارند و این به این معنی است که ویروس بیشتری تولید می‌کنند. این امر می تواند منجر به عفونت گسترده‌تری در بدن فرد شود که در نتیجه آن، فرد آلوده به ویروس دچار سرفه، درد عضلانی و خستگی بیشتری نسبت به مبتلایان به نوع اولیه ویروس می‌شود.

بر اساس داده های اداره آمار ملی(ONS) انگلیس، سرفه، گلودرد، خستگی و درد عضلانی به طور معمول علائم ویروس کرونای انگلیسی گزارش شده است. همچنین افراد مبتلا به این نوع از ویروس، کمتر حس بویای و چشایی خود را از دست می‌دهند.

متخصصان براین باورند که کووید ۱۹ از نوع کرونای انگلیسی ریسک وقوع مرگ را افزایش می‌دهد. امروز بسیاری از کشورها مبتلایانی از نوع کرونای انگلیسی دارند و اولین موارد آن در ایالات متحده گزارش شده بود. اما بهتر است نترسیم و علائم آن را بشناسیم و مقابله با آن را هدف قرار دهیم. 

 

علائم کرونا انگلیسی یا آلفا

سرفه‌های ممتد، خستگی و بی‌حالی بدون علت و حتی با وجود استراحت روزانه کافی، دردهای عضلانی بدون اینکه قبلا فعالیت سنگین انجام داده باشید، افزایش دمای بدن و تب بالای ۳۷ درجه و احساس درد در گلو. در نوع اول کرونا معمولا افراد مبتلا از نداشتن حس بویایی و چشایی شکایت داشتند اما این مورد در افراد مبتلا به کرونای انگلیسی خیلی کمتر مشاهده می‌شود. این ویروس با تغییر ژنتیکی قابل ملاحظه توانسته پروتئین‌هایی ایجاد کند که راحتتر و بهتر با محیط بدن انسان سازگار شود. علائم کرونای انگلیسی شدیدتر از کرونای اولیه است و مرگبارتر نیز گزارش شده است. این ویروس حتی در برابر آنتی‌بادی‌های کرونا مقاومت نشان می‌دهد و ممکن است فردی که سابقا مبتلا شده بود مجددا بیمار شود. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص انواع گونه‌های جدید کرونا و علائم آن بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

 دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

کرونای دلتا یا هندی

یکی دیگر از گونه‌های جدید ویروس کرونا، کرونای هندی می‌باشد. کرونای هندی با نام B.1.617 بیستم اردیبهشت ماه سال جاری شناسایی شد. متخصصین این گونه جدید را مسری‌تر و کشنده‌تر اعلام کردند. کرونای هندی مقاومت بسیار بالایی دربرابر آنتی‌بادی‌ها دارد و امکان مجدد فردی که قبلا مبتلا شده بود وجود دارد.

افراد مبتلا به کرونای هندی عمدتا شدیدا از زجر تنفسی رنج میبرند و احتمال درمان آن‌ها نیز بسیار ضعیف است.

 

علائم کرونای هندی یا دلتا

  • سرفه‌های شدید و نیاز به اکسیژن برای تنفس
  • زجر تنفسی شدید
  • آبریزش بینی
  • ازبین رفتن حس چشایی و بویایی
  • بی‌حالی و از هوش رفتن

در صورت مشاهده هر یک از علائم کرونا در خود، بر روی بنر زیر کلیک کرده تا وارد صفحه ثبت درخواست تست کرونا در منزل شوید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

کرونای گاما یا برزیلی

p.1 گونه جهش یافته جدیدی است که در ژانویه ۲۰۲۱ در افرادی که برزیل حضور داشتند گزارش شده است. این افراد در مسیر غربالگری فرودگاه ژاپن شناسایی شدند. اولین بار کرونای برزیلی در ایالات متحده گزارش شده است.

کرونای برزیلی یا p.1 17 جهش ژنتیکی عمده و ویژه داشته. سه تا از جهش‌های این ویروس در ارتباط با پروتئین‌های اتصال به سلول‌های بدن گزارش شده است. برخی از مطالعات و مشاهدات نشان می‌دهند که کرونای برزیلی می‌تواند تاثیر آنتی بادی حاصل از کرونا‌های دیگر را در بدن بیمار ازبین ببرد و شاید فرد پس از واکسینه شدن نیز به این بیماری مبتلا شود.

جهش ژنتیکی D614G سبب شده که کرونای برزیلی بتواند با سرعت باورنکردنی در افراد شیوع پیدا کند. ممکن است با تزریق واکسن‌های تایید شده بتوان برای مدت حداقل یکساله در برابر انواع جهش یافته همچون کرونای برزیلی نیز ایمنی یافت. اما چون این نوع جهش یافته آمار مرگ و میر بالایی داشته بنابراین نمی‌توان به طور قطع به یقین درباره آن چیزی گفت.

 

علائم کرونای برزیلی یا گاما

  • موارد ابتلای کودکان به کرونای برزیلی بیشتر گزارش می‌شود.
  • تب بالا
  • سرفه‌های پیوسته همراه با زجر تنفسی
  • عدم هوشیاری کافی و از دست دادن انرژی
  • دردهای عضلانی و سردردهای شدید
  • آبریزش بینی
  • پرآبی چشمها

البته تمام علائم در تمام مبتلایان یکسان نیست و ممکن است برخی حتی علائمی که تاکنون گزارش نشده را در خود مشاهده کنند. جهت ثبت درخواست تست کرونا در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

کرونای بتا یا آفریقای جنوبی

نوع دیگری از کرونا که در جهان شیوع پیدا کرده و میزان سطح کشندگی آن نیز بسیار بالا گزارش شده است، B.1.351 نام دارد. این ویروس جهش یافته از خانواده کووید ۱۹ برای اولین بار در خلیج نلسون ماندلا آفریقای جنوبی شناسایی شد. خوب است بدانید که این نوع جهش یافته جدید از نوع B.1.1.7 ظاهر شده. این گونه خطرناک نیز در ماه اکتبر ۲۰۲۰ شناسایی شد.

کرونای آفریقای جنوبی چندین جهش بزرگ در پروتئین S داشته و همین نشان می‌دهد که چقدر می‌تواند راحت به سلول‌های بدنتان متصل شود و یا خیلی سریع شیوع پیدا کند. به لحاظ جهش ژنتیکی کرونای آفریقای جنوبی با جهش‌های B.۱.۱.۷  دارای اشتراک شناسایی شده است. اولین موارد ابتلا به این گونه جهش یافته جدید نیز در ایالات متحده گزارش شده بود.

خوب است بدانید که واکسن‌های موجود نمی‌توانند ایمنی لازم برای مقابله با این بیماری را ایجاد کنند، چرا که کرونای آفریقای جنوبی جهش متعددی داشته و از نوع نخستین کووید ۱۹ بسیار فاصله گرفته است. کرونای آفریقای جنوبی امروز خطرناک ترین نوع کووید ۱۹ معرفی می‌شود.

گونه‌های جدید ویروس کرونا

 

علائم کرونای آفریقای جنوبی یا بتا

  • اگر فردی قبلا مبتلا به ویروس کرونا از نوع کلاسیک یا اول شده و درمان نیز شده است ممکن دوباره مبتلا شود و احتمال ابتلا به نوع آفریقایی کاملا تایید می‌شود.
  • مرگ و میر بالایی ناشی از ابتلا به این ویروس گزارش شده است و قدرت شیوع فوق‌العاده بالایی دارد.
  • این ویروس در افراد از رده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال بیشتر مشاهده شده است.
  • سرفه و گلو درد ناشی از آن شدیدتر است.
  • تب بالای ۳۷ درجه.
  • دردهای عضلانی شدید.
  • بی‌حالی و کسالت حتی پس از استراحت.

در صورت مشاهده هر یک از علائم کرونا در خود، بر روی بنر زیر کلیک کرده تا وارد صفحه ثبت درخواست تست کرونا در منزل شوید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

در این مقاله با انواع گونه‌های جدید ویروس کرونا و علائم آن‌ها  آشنا شدیم. با توجه به خطر بیش‌تر و همچنین سرعت انتقال بیش‌تر گونه‌های جدید، به محض مشاهده هر یک از علائم، جهت انجام تست کرونا اقدام کنید.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

آیا تست PCR گونه‌های جدید ویروس کرونا را شناسایی می‌کند؟
در تست PCR، سه بخش مختلف ویروس مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین دلیل جهش جدید روی نتایج آزمایشات تاثیر چندانی ندارد و قابل تشخیص است.
آیا خطر ابتلای کودکان به کرونای انگلیسی بیش‌تر است؟
بله، در مقایسه با نوع اولیه ویروس کرونا، کودکان در خطر بیشتری نسبت به ابتلا به کرونای انگلیسی هستند.
آیا بهبودیافتگان از نوع اولیه کرونا از گونه‌های جدید ویروس مصون هستند؟
مشاهدات نشان داده که برخی از آنتی بادی‌های تولید شده علیه نوع اولیه ویروس کرونا، در برابر گونه‌های جدید به خصوص گونه آفریقای جنوبی واکنش ضعیف‌تری نشان می‌دهند.
تفاوت گونه آفریقای جنوبی ویروس کرونا به نوع اولیه آن چیست؟
این جهش از ویروس به راحتی گسترش می‌یابد و سرعت انتقال بالایی دارد. همچنین تأثیر قابل توجهی در اثر بخشی برخی داروهای آنتی بادی مونوکلونال دارد و باعث کاهش اثر آنتی بادی‌های تولید شده توسط عفونت قبلی کووید-۱۹ یا واکسن کووید-۱۹ می شود.
تفاوت گونه انگلیسی ویروس کرونا به نوع اولیه آن چیست؟
ویروس کرونای انگلیسی نسبت به نوع اولیه ویروس، سرعت انتقال بالاتری دارد و همچنین ممکن است خطر مرگ را افزایش دهد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل