گفتار درمانی در منزل فردیس
خانه
مقالات
گفتار درمانی در منزل فردیس

گفتار درمانی در منزل فردیس

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/03
با راه های رفع مشکلات گفتاری آشنا شوید.
کودکان و بزرگسالان بسیاری، به دلایل مختلف، در بیان کلام خود و ایجاد ارتباط با دیگران دچار مشکل هستند. گفتار درمانی در منزل یکی از موثرترین روش‌ها برای رفع این مشکلات است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در هومکا تماس بگیرید.

عدم ارائه خدمت

گفتار درمانی، ارزیابی و درمان مشکلات ارتباطی و اختلالات گفتاری است. گفتار درمانی توسط آسیب شناسان زبان گفتاری (SLP) انجام می‌شود که اغلب به آنها گفتاردرمانگر گفته می‌شود. گفتار درمانگران روی تشخیص و ارزیابی و درمان همه‌ی اختلالات زبان، گفتار، صدا، خواندن و نوشتن و اختلالات یادگیری تمرکز می‌کنند. از تکنیک‌های گفتار درمانی برای بهبود ارتباطات استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها شامل فن بیان، فعالیت‌های مداخله در زبان و سایر موارد است. گفتار درمانی ممکن است برای اختلالات گفتاری که در کودکی رخ داده یا اختلالات گفتاری در بزرگسالان ناشی از سکته یا آسیب مغزی نیاز باشد. اگر قصد انجام گفتار درمانی در منزل فردیس را دارید به این نکته توجه داشته باشید که گفتار درمانی در منزل یکی از مهمترین فعالیت‌های مجموعه‌ی هومکا است که توسط گفتاردرمانگران در شهر تهران انجام می‌شود.

 

انواع اختلالات گفتاری

اختلالات روان بودن: اختلالی که بر سرعت و ریتم گفتار تأثیر می‌گذارد. لکنت و بهم ریختگی کلمات از اختلالات روان بودن است. 

اختلالات ارتباط شناختی: به مشکل در برقراری ارتباط به دلیل آسیب دیدگی در بخشی از مغز که توانایی فکر کردن را کنترل می‌کند، اختلال ارتباط شناختی گفته می‌شود. اختلالات ارتباط شناختی می‌تواند باعث بروز مشکلات حافظه، حل مسئله، مشکل در صحبت کردن یا گوش دادن شود. این اختلال می‌تواند ناشی از مشکلات بیولوژیکی از جمله رشد غیر طبیعی مغز، برخی مشکلات عصبی، آسیب مغزی یا سکته مغزی باشد.

آفازی: این اختلال، یک اختلال ارتباطی اکتسابی است که روی توانایی فرد در صحبت کردن و درک گفتار دیگران تأثیر می‌گذارد. همچنین این اختلال روی توانایی خواندن و نوشتن فرد تأثیر می‌گذارد. سکته مغزی رایج‌ترین علت بروز آفازی است، هرچند سایر اختلالات مغزی نیز می‌توانند علت بروز این اختلال باشند.

اختلال زبان بیانی: اختلال زبان بیانی یا بروکا، اختلال ارتباطی است که در آن فرد در بیان کلمات مشکل دارد. در این اختلال زبانی، کودک ممکن است در بیان واژگان، تولید جملات پیچیده و به خاطر سپردن کلمات مشکلاتی داشته باشد و ممکن است ناهنجاری‌هایی در گفتار فرد وجود داشته باشد.

اختلال زبان دریافتی: هنگامی که کودک دچار اختلال زبان دریافتی می‌شود، در سطح پیشرفت درک زبان نقص‌های قابل توجهی دارد. این نقص‌ها روی نحوه عملکرد کودک از نظر اجتماعی یا تحصیلی تأثیر می‌گذارد. كودكانی كه مشكلات زبان دریافتی دارند، در درک کلمات دچار مشکل می‌شوند. در این اختلال فرد به دلیل مشکلات شناختی یا رشدی یا اکتسابی در درک صحبت دیگران با دشواری‌هایی مواجه است.

دیس‌آرتری: دیس آرتری، نوعی اختلال تکلم حرکتی است که ناشی از آسیب به نورون‌ها است. این اختلال با علائمی مانند ضعف یا ناتوانی در کنترل عضلات مورد استفاده برای گفتار مشخص می‌شود. این بیماری معمولاً به دلیل اختلالات سیستم عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS)، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و سکته مغزی رخ میدهد که باعث فلج صورت یا تضعیف زبان می‌شوند. ماهیچه‌های دهان، صورت و دستگاه تنفسی ممکن است ضعیف شوند، به آرامی حرکت کنند یا بعد از سکته مغزی یا سایر آسیب‌های مغزی اصلا حرکت نکنند. نوع و شدت دیس آرتری به این بستگی دارد که کدام قسمت از سیستم عصبی دچار مشکل شده است.

مشکلات در پیدا کردن کلمات: این نوع مشکلات معمولا به علت نقص‌های خاص زبانی مانند تاخیر زبانی رخ می‌دهند.

آسیب ساختاری زبان: فرد در ساخت جمله مشکل دارد. جملاتی که کودک می‌سازد، دستور زبان درستی ندارند.

مشکلات در زمینه خواندن و نوشتن: فرد در خواندن و نوشتن کلمات و عبارات مشکل دارد.

مشکلات ادراکی: باعث ضعف در ارتباط برقرار کردن فرد با دیگران می‌شود.

مشکلات صوتی: فرد صدای بسیار نازک یا گوش خراش تولید می‌کند.

اختلالات ارتباط اجتماعی یا اوتیسم: این اختلال روی رفتار و تعامل اجتماعی کودک، تفکر، ارتباط و تعامل او با دیگران تاثیر دارد.

اختلالات خوردن و بلع: هنگامی که کودک یا بزرگسال در خوردن و بلع غذا یا نوشیدن مایعات مشکل دارد، با مشکلاتی از قبیل عدم بلع یا پریدن ماده غذایی به گلو و احساس خفگی یا سرفه مواجه می‌شود.

 

چه عواملی باعث بروز اختلالات گفتاری می‌شوند؟

اختلالات گفتاری روی تارهای صوتی، عضلات، اعصاب و سایر ساختارهای گلو تأثیر می‌گذارد. عوامل زیر باعث بروز اختلالات گفتاری می‌شوند:

✔ ضربه مغزی
✔ آسیب طناب صوتی
✔ فلج تار عصبی
✔ ضعف عضلانی
✔ ضعف تنفسی
✔ سکته مغزی
✔ اوتیسم
✔ اختلال بیش فعالی و نقص توجه
✔ سرطان دهان
✔ سرطان حنجره
✔ زوال عقل
✔ هانتینگتون

 

در طول گفتار درمانی در منزل فردیس چه اتفاقی رخ میدهد؟

گفتار درمانی معمولاً با ارزیابی توسط SLP آغاز می شود که نوع اختلال ارتباطی و بهترین روش برای درمان آن را شناسایی می کند.

گفتار درمانی برای کودکان
برای کودک‌تان، گفتاردرمانی باتوجه به اختلال گفتاری ممکن است در کلاس یا گروه کوچک، یا به صورت یکنفره انجام شود. تمرینات و فعالیت‌های گفتاردرمانی باتوجه به اختلال، سن و نیازهای کودک‌تان متفاوت است. گفتاردرمانگران کودکان به منظور تهیه یک برنامه مراقبت شخصی برای پاسخگویی به نیازهای خاص کودک مانند مشکلات تغذیه، اختلالات یادگیری زبان، مشکلات ارتباطی، مشکلات گفتاری با پزشک کودک‌تان ‏همکاری نزدیکی دارند. گفتاردرمانگر می‌تواند به کودکان مبتلا به انواع مختلف مشکلات گفتاری و همچنین مشکلات زبانی مانند ‏نارساخوانی و دیس پراکسی کمک کند‎.‎

در حین گفتاردرمانی برای کودکان، گفتار درمانگر ممکن است که این کارها را انجام دهد:
✔ تعامل از طریق صحبت کردن و بازی کردن، و استفاده از کتاب، تصاویر اشیا به عنوان بخشی از مداخله زبان برای کمک به تحریک رشد زبان؛
✔ به کودک نحوه‌ی ایجاد صداهای خاص را یاد دهد؛
✔ استراتژی ها و تکالیفی را برای کودک و والدین یا مراقب در مورد نحوه‌ی انجام گفتاردرمانی در خانه ارائه دهد.
✔ اهداف درمانی را به اهداف کوچک، تمرینات ساده و لذت بخش و قابل اجرا برای کودک تبدیل کند و به او کمک کند تا به صورت مرحله به مرحله به اهداف درمانی دست پیدا کند.


گفتار درمانی برای بزرگسالان
گفتاردرمانی برای بزرگسالان نیز با ارزیابی برای تعیین نیازهای شما و ارائه‌ی بهترین روش درمان آغاز می‌شود. تمرینات گفتاردرمانی برای بزرگسالان می‌تواند به شما در حل مشکلات گفتاری، زبانی و ارتباط شناختی کمک کند.

درمان‌های مورد استفاده عبارتند از: استفاده از تمریناتی از قبیل:
✔ تاکتیک‌های مکالمه برای بهبود ارتباطات اجتماعی
✔ تمرینات تنفسی برای رزونانس صدا
✔ تمرینات تقویت عضلات دهان
✔ بازی‌هایی برای بهبود مهارت گفتاری مانند فلش کارت
✔ تکنیک حل مسئله، حافظه و سازماندهی و سایر فعالیتها برای بهبود ارتباط شناختی

گفتار درمانی بزرگسالان معمولا شامل چهار دسته است :
✔ بزرگسالان دارای لکنت زبان: گفتاردرمانگر علاوه بر آموزش تکنیک‌های گفتاری برای روان صحبت کردن باید ترس و اضطراب ناشی از لکنت را هم درمان کند. 

✔ بزرگسالانی که در تلفظ کلمات مشکل دارند: گفتاردرمانگر بعد از ارزیابی اندامهای دهان، تعداد واج خطا و ... ، برنامه درمانی طرح می‌کند. درمانگر نحوه تلفظ هر صدا را از طریق تحریک تمییز شنیداری، تحریک صدا و سایر تکنیک‌ها به فرد اموزش می‌دهد. ترتیب تلفظ هر صدا در ابتدا در سطح واج ، بعد هجا و درانتها کلمه و جمله می‌باشد. 

✔ مشکلات گفتاری بعد از بیماری: بعضی از بزرگسالان به علت بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، سرطان دهان یا حنجره، دچار مشکلات گفتاری، زبانی، بلع و شناختی می‌شوند. تمرینات مورد استفاده برای این افراد می‌توانند شامل تقویت اندامهای گفتاری، تمرینات شناختی و حافظه باشد.

✔ مشکلات صدا: گفتاردرمانگر برای تشخیص علت مشکل صوتی با استفاده از دستگاه استروبوسکوپی از حنجره عکس می‌گیرد. بعد از تصویربرداری باتوجه به مشکل تشخیص داده شده اقدام به درمان فرد می‌کند.

 

چه مدت به گفتار درمانی در منزل فردیس نیاز دارید؟

برخی از اختلالات گفتاری از کودکی شروع می‌شوند و با افزایش سن بهبود پیدا می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کنند و به درمان و نگهداری طولانی مدت نیاز دارند. مدت زمانی که فرد به گفتار درمانی نیاز دارد به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این علائم عبارتند از:

سن افراد: اگر سن مراجعه کننده کمتر باشد، دوره‌های گفتاردرمانی تاثیر بیشتر و بهتری دارند.

نوع و شدت اختلال گفتاری: نوع و شدت اختلال بعد از اولین جلسه درمانی مشخص می‌شود.

انگیزه‌ی فرد: هرچه انگیزه فرد برای همکاری در جلسات و انجام تمرینات بیشتر باشد، مدت درمان کمتر خواهد بود.

همکاری اطرافیان: بخش مهمی از درمان برعهده اطرافیان است.

 

گفتار درمانی در منزل فردیس با هومکا

همانطور که در این مقاله با گفتاردرمانی آشنا شدید میدانید که گفتاردرمانی می‌تواند طیف وسیعی از اختلالات گفتاری و زبانی را در کودکان و بزرگسالان درمان کند. با ‏گفتار درمانی به موقع می‌توانید ارتباطات را بهبود ببخشید و اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید. اگر ساکن فردیس هستید و قصد دریافت ‏خدمات درمانی در منزل را دارید، مجموعه‌ی هومکا خدماتی مانند اعزام گفتار درمانگر به ‏منزل‌تان را ارائه می‌دهد. اگر قصد دارید که متخصص و گفتاردرمانگر به منزل‌تان مراجعه کند، به وبسایت هومکا مراجعه نموده و درخواست‌تان را ثبت کنید. اگر در زمینه‌ی خدمات ارائه شده سوالی ذهن‌تان را درگیر کرده، می‌توانید با ما تماس بگیرید، کارشناسان هومکا به صورت ۲۴ ساعته آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند. در نظرداشته باشید که هومکا خدمات گفتاردرمانی در منزل را با هزینه مناسب به شما ارائه می‌دهد. جهت اطلاع از هزینه‌ها کافیست با ما تماس بگیرید تا جزئیات را در اختیارتان قرار دهیم.‏

دسترسی سریع

سوالات متداول

چه زمانی برای شروع گفتار درمانی مناسب است؟
شروع گفتار درمانی در زمان کودکی، نتایج بهتری در پی خواهد داشت.
آیا گفتار درمانی در بزرگسالی موثر است؟
بله. با استفاده از این تکنیک شدت اختلالات گفتاری کاهش می‌یابد.
آیا گفتار درمانی برای افرادی که به سکته مغزی دچار شده اند پیشنهاد می‌شود؟
بله. گفتار درمانی می‌تواند اختلالات گفتاری این بیماران را بهبود بخشد.
دیس‌آرتری چیست و چرا باعث اختلال گفتاری می‌شود؟
دیس آرتری، نوعی اختلال تکلم حرکتی است که ناشی از آسیب به نورون‌ها است. این اختلال با علائمی مانند ضعف یا ناتوانی در کنترل عضلات مورد استفاده برای گفتار مشخص می‌شود.
در گفتار درمانی بزرگسالان از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌شود؟
✔ تاکتیک‌های مکالمه برای بهبود ارتباطات اجتماعی ✔ تمرینات تنفسی برای رزونانس صدا ✔ تمرینات تقویت عضلات دهان ✔ بازی‌هایی برای بهبود مهارت گفتاری مانند فلش کارت ✔ تکنیک حل مسئله، حافظه و سازماندهی و سایر فعالیتها برای بهبود ارتباط شناختی

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L