آزمایش  PLCC
خانه
مقالات
آزمایش  PLCC

آزمایش  PLCC

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
ارزیابی پلاکت خون با آزمایش  PLCC
آزمایش‌های متعددی برای ارزیابی پلاکت خون وجود دارد، که یکی از آنها آزمایش  plcc است. با استفاده از نتایج این آزمایش صرفا سطح پلاکت در خون مشخص می‌شود. برای پی بردن به علت بروز آن لازم است آزمایش‌های مکمل انجام شود. کم بودن سطح آن منجر به خونریزی‌های شدید خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با تست plcc، مقاله زیر را مطالعه کنید.

پلاکت یکی از سلول‌های خونی است که در انعقاد خون نقش مهمی دارد. کم یا اضافه بودن سطح آن در بدن سبب بروز اختلالات خونی خواهد شد. برای مثال ممکن است بند آمدن خون پس از خونریزی با مشکل مواجه شود. یکی از آزمایش‌های متداولی که پزشکان برای بررسی سطح این سلول خونی تجویز می‌کنند، آزمایش PICC است.  این آزمایش دلیل کم یا زیاد بودن پلاکت‌ها را مشخص نمی‌کند بلکه تنها با تعیین تعداد آن در جریان خون می‌تواند هشداری به فرد برای پیگیری وضعیت سلامتی باشد. در مقاله زیر سعی شده است به برخی از پرسش‌های رایج در مورد این آزمایش جواب داده شود. لطفا با هومکا همراه باشید.

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش PICC تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا، این تست به راحتی در خانه یا محل مورد نظر شما انجام خواهد شد. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

PLCC در آزمایش خون چیست؟

وقتی قسمتی از بدن دچار خونریزی می‌شود آنچه منجر به انعقاد خون می‌‌گردد پلاکت‌هایی هستند که  از خونریزی رگ جلوگیری می‌کنند. در چنین وضعیتی پلاکت‌ها به یکدیگر و رشته‌های فیبرین می‌چسبند و مانع خونریزی می‌شوند. پلاکت‌ها سلول‌هایی هستند که پس از ایجاد در مغز استخوان وارد جریان خون می‌شوند. این سلول‌ها کروی شکل هستند و سلول‌های مگاکاریوسیت آنها را تولید می‌کنند. زمانی که پزشک در مورد تولید و عملکرد پلاکت‌ها در خون با هرگونه علائم مشکوک مواجه شود آزمایش PICC را تجویز خواهد کرد. 

آزمایش  PLCC

 

بررسی میزان پلاکت خون در آزمایش PLCC

کم یا زیاد بودن مقدار پلاکت در خون هر دو می‌توانند مشکلاتی را برای سلامت فرد به همراه داشته باشند. کمبود پلاکت باعث می‌‌شود در زمان خونریزی به دلیل منعقد نشدن خون، شخص با خونریزی‌های شدید و آترواسکلروز مواجه شود. آترواسکلروز فرآیندی است که منجر به رسوب پلاک کلسترول بر روی دیواره‌های عروق خونی می‌شود. تجمع مقدار زیادی از پلاکت‌ها، سکته قلبی یا سکته مغزی را به همراه خواهد داشت. زیاد بودن پلاکت از مقدار نرمال نیز  می‌تواند خطر لخته شدن خون را به همراه داشته باشد. مقدار نامتعادل پلاکت‌ها در خون می‌تواند نشان از وجود نوعی پروتئین در بدن به نام پاتولوژیک باشد.

مقدار نرمال پلاکت در خون هر فردی و حتی نژادهای مختلف، می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی تعداد پلاکت‌ها اگر بین ۱۰ تا ۱۷.۹ باشد مقدار آن در  خون نرمال است. در صورتی که مقدار پلاکت‌ها کمتر از ۱۰ باشد نیز جای نگرانی نیست زیرا این فاکتور همراه با فاکتورهای دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند. به همین دلیل توصیه می‌شود که تحت مراقبت پزشکی باشید زیرا پزشک می‌تواند نتیجه آزمایش را با قرار دادن در کنار آزمایش‌های مکمل و سایر شرایط جسمانی شما به طور دقیق بررسی نماید.

با کلیک بر دکمه زیر وارد صفحه ثبت رایگان درخواست خواهید شد. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تفسیر نتیجه آزمایش PLCC

یکی از موارد مهمی که در آزمایش PICC  مورد بررسی قرار می‌گیرد مدت زمانی است که در طی آن پلاکت در جریان خون توزیع می‌شود. اگر تعداد پلاکت‌ها در مدت زمان مشخصی که در آزمایش مورد بررسی قرار می‌گیرد به تعداد کافی نباشد این نارسایی معمولأ پزشک را به سمت تشخیص بیماری‌های قلبی- عروقی و برخی از سرطان‌ها هدایت می‌کند.

در زمان تولید پلاکت، حجم مگاکاریوسیت در خون بالا رفته و در مرحله بعدی قطعه قطعه می‌شوند. از هر قطعه یک پلاکت تولید می‌‌گردد. با بررسی نتایج آزمایش PICC بیماری‌های جدی مربوط به مغز استخوان تشخیص داده می‌شود. به علاوه پایین بودن plcc در آزمایش خون، نشانی از ناپایداری پلاکت در بدن دارد. 

شاید بخواهید بدانید با بروز  کدام علائم باید در مورد تعداد پلاکت‌های خون مشکوک شد و به پزشک مراجعه کرد؟ پایین یا بالا بودن plcc در آزمایش خون، با علائمی مانند خونریزی غیر طبیعی، مشاهده خون در دستگاه گوارش و خون دماغ همراه است که پایدار بودن آن‌ها برای مدت زمان قابل توجهی می‌تواند خطرناک باشد.

تفسیر آزمایش

 

شرایط آزمایش PLCC

برای آزمایش plcc لازم نیست ناشتا باشید یا شرایط خاصی را رعایت کنید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما در مورد آن با پزشک معالج و تکنسین آزمایشگاه صحبت کنید. خونگیری نیز از طریق رگ بازویی انجام خواهد شد. 

 

بالا بودن PLCC در آزمایش خون به چه معنا است؟ 

بالا بودن plcc در آزمایش خون می‌تواند ریشه در یکی از بیماری‌های زیر داشته باشد:

  • کم‌خونی می‌تواند منجر به افزایش تعداد پلاکت‌ها در خون شود. البته مقدار زیاد PICC در جریان خون نشان از کم‌خونی ندارد بلکه راهکارهای تشخیصی دیگری وجود دارد که پزشک با قرار دادن نتیجه تست در کنار سایر شرایط بیمار، وضعیت ابتلا یا عدم ابتلا به کم‌خونی را بررسی می‌کند.
  • معمولأ بعد از انجام جراحی‌های سنگین به دلیل از دست رفتن مقادیر زیادی خون در حین عمل، تعداد پلاکت‌ها افزایش پیدا می‌کند.
  • وجود  التهاب در بدن می‌تواند با افزایش تعداد پلاکت‌ها در خون در ارتباط باشد.
  • استرس و قرار گرفتن در شرایط روحی حاد برای مدت طولانی نیز تاثیر به سزایی در بالا رفتن تعداد پلاکت‌ها دارد.
  • در بیماران مبتلا به سرطان نیز به دلیل پایین آمدن میزان اسیدوزیدها، تعداد سلول‌های لایه‌ای در بدن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و همین امر باعث می‌شود تولید پلاکت‌ها در خون افزایش یابد.

نکته‌ قابل توجه در مورد تعداد پلاکت‌ها در خون این است که بروز این وضعیت می‌تواند موقت باشد بنابراین نباید فقط به نتیجه تست PICC اکتفا کرد.

آزمایش  PLCC

 

پایین بودن PLCC در آزمایش خون به چه معنا است؟

پایین بودن PICC در آزمایش خون نیز ممکن است با یکی از بیماری‌های زیر مرتبط باشد:

  • هپاتیت B مزمن. در سایت Mayo Clinic در مورد این بیماری مطالب مفیدی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در زیر به بخشی از آن اشاره شده است: 

هپاتیت B یک عفونت جدی کبدی است که از طریق ویروس هپاتیت B (HBV) بروزمی‌کند. گاهی اوقات عفونت هپاتیت B تبدیل به یک بیماری مزمن می‌شود، یعنی فرد بیش از شش ماه با آن درگیر است. ابتلا به هپاتیت B مزمن، ریسک بروز نارسایی کبدی، سرطان کبد یا سیروز را افزایش خواهد داد. بیشتر بیماران با استفاد از روش‌های شناخته‌شده درمانی، بهبود می‌یابند. به منظور پیشگیری از این بیماری توصیه می‌شود واکسیناسیون انجام شود. 

  • بیماری رادیواکتیو: در مواردی که برای بیماری از پرتوهای رادیو اکتیو استفاده شود تعداد پلاکت‌های خون کاهش می‌یابد.
  • سرطان خون یا لوسمی: سلول‌های سرطانی معمولأ در خون، آلودگی مغز استخوان را به همراه دارند و تولید پلاکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
  • سندروم میلوسپلاستی: یک نوع بیماری است که در آن سلامت مغز استخوان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و به تبع آن تعداد پلاکت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

سوالات خود را در زمینه انواع آزمایش خون با کارشناسان هومکا در میان بگذارید. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

آزمایش PLCC در منزل با هومکا

 برای انجام آزمایش PICC و آزمایش کم خونی می‌توانید از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده نمایید. این مجموعه برای ارائه انواع آزمایش خون مانند آزمایش CBC با مراکز معتبر همکاری دارد و متخصصان باتجربه را به منزل یا محل مورد نظر شما اعزام خواهد کرد. برای انجام انواع آزمایش خون در منزل کافی است مراحل زیر را طی کنید: 

  • بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید تا سفارش ثبت شود. 
  • پس از ثبت درخواست کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت وهماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد.
  • در صورتیکه با شرایط ارائه خدمات موافق باشید،‌ درخواست ثبت نهایی خواهد شد و کارشناس هومکا در کوتاه‌ترین زمان به محل اعزام خواهد شد. 

برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی و درمانی در منزل هومکا می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. ما همه سعی خود را کرده‌‌ایم تا در این زمینه تجربه‌ای بی‌دغدغه برای شما فراهم کنیم.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش plcc باید ناشتا باشیم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
آیا آزمایش  plcc درمنزل را می‌توانم در روزهای تعطیل انجام دهم؟
بله. هومکا این امکان را برای کاربران خود آماده کرده است.
آیا برای استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا می‌توانم از بیمه استفاده کنم؟
بله. لطفا در این زمینه با کارشناسان هومکا تماس بگیرید.
خدمت آزمایش در منزل هومکا چه مناطقی از تهران را پوشش می‌دهد؟
سراسر استان تهران تحت پوشش خدمات این مجموعه است. علاوه‌بر این ساکنین کرج و حومه و مشهد نیز می‌توانند از خدمات این مجموعه بهره ببرند.
هزینه آزمایش در منزل چقدر است؟
قیمت آزمایش در خانه با توجه به تعرفه آن دریافت می‌شود. با مجموعه هومکا تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L