آزمایش PH Stool
خانه
مقالات
آزمایش PH Stool

آزمایش PH Stool

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
آزمایش PH Stool + شرایط و تفسیر آن
بیماری‌های انگلی، سرطان، التهاب کولیت و التهاب روده و عدم جذب صحیح مواد مغذی از جمله بیماری‌های شایعی هستند که افراد زیادی را به خود درگیر می‌کنند. آزمایش PH Stool با هدف بررسی و تشخیص اینگونه بیماری‌ها انجام می‌‌شود. اگر قصد دارید این آزمایش را انجام دهید، پیشنهاد می کنیم این مقاله از هومکا را مطالعه کنید.

منظور از آزمایش PH Stool همان اسیدیته مدفوع است. پزشک متخصص این آزمایش را با هدف اندازه‌گیری اسیدیته مدفوع تجویز می‌کند. این آزمایش همراه با سایر تست‌های دیگر مانند آزمایش SE (آزمایش مدفوع) پیشنهاد می‌شود. با مقایسه نتیجه آزمایشات علت بروز بیماری تشخیص داده خواهد شد. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید! در این مقاله سعی شده است به سوالات رایج در مورد این آزمایش مانند شرایط و تفسیر آن پاسخ داده شود. هومکا شما را به مطالعه این مقاله دعوت می‌کند. این مقاله صرفا برای بالا بردن آگاهی شما گردآوری شده است. 

 

آزمایش PH Stool چیست؟

در مواردی که بیمار با مشکلاتی مانند ناراحتی‌های هضم و اسهال، درد شکمی، خارش مقعدی و کاهش وزن ناگهانی مواجه شود، انجام آزمایش PH Stool تجویز خواهد شد. برای انجام تست نیاز نیست ناشتا باشید مگر اینکه پزشک معالج توصیه‌ایی در این زمینه به شما کرده باشد. 

با انجام این تست و مقایسه‌ آن با تست S/E پزشک می‌تواند علت بروز علائم بالینی را تشخیص داده و بیماری را کنترل و درمان کند. در بسیاری از موارد سطح بحرانی PH Stool ناشی از التهاب روده(کولیت) است و می‌توان آن را کنترل نمود. در مواردی افزایش این فاکتور علامت بروز سرطان و پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) در فرد است.

معمولا سطوح پایین فاکتور اسیدیته مدفوع نشان دهنده بروز اختلال در جذب است. افرادی که مشکلات جذب و هضم مواد غذایی دارند، معمولا با علائم درد شکمی و عدم وزن‌گیری متعادل به پزشک مراجعه می‌کنند.

آزمایش pH stool

 

شرایط انجام آزمایش PH Stool

برای انجام این آزمایش نیاز نیست که حتما ناشتا باشید و درصورت مصرف نوشیدنی و مواد غذایی پیش از انجام تست مشکلی بروز نمی‌کند. اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید پیش از انجام آزمایش موضوع را با پزشک متخصص خود درمیان بگذارید. اگر نسخه دارید و می‌خواهید آزمایش خود را در منزل انجام دهید، کلیک کنید

 

تفسیر آزمایش PH Stool

در تفسیر آزمایش PH Stool دو سطح بحرانی و نرمال در نظر گرفته شده است. اگر سطح اسیدیته مدفوع کمتر از ۶ باشد مقدار بحرانی است و ممکن است مشکل از جذب باشد. اگر می‌خواهید تفسیر آزمایش خود را به صورت آنلاین توسط پزشک بدانید، کلیک کنید!

اگر سطح فاکتور اسیدیته مدفوع بیش از ۸ اعلام شود نشان دهنده بروز بیماری‌ها خطرناک‌تری همچون سرطان است. بصورت کلی نتیجه این آزمایش و مقایسه آن با تفسیر آزمایش S/E نشان می‌دهد که فرد مبتلا به بیماری‌های هاضمه و جذب، سرطان و التهاب روده هست یا خیر؟

مقدار نرمال فاکتور آزمایشی pH stool مابین ۷ تا ۷.۵ در نظر گرفته شده است. در صورتی که فاکتور آزمایشی PH Stool کمتر از ۶ و بیشتر از ۸ باشد، مقدار آن بحرانی است

در سایت LabCorp درباره بررسی عدد فاکتور pH چنین گفته شده است:

pH کمی قلیایی ممکن است به دلیل اسهال، کولیت یا مصرف آنتی بیوتیک ایجاد شود. pH مدفوع کمتر از ۶ گواه بر سوء جذب قند است. گاهی اوقات مدفوع بزرگسالان و همچنین کودکان به دلیل وجود اسیدهای چرب فرار و لاکتوز هضم نشده، بوی بسیار بدی می‌دهد.  

وقتی pH مدفوع بالا است، احتمال بروز سرطان روده وجود دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ۷۵ تا ۱۰۰ گرم سبوس جو دوسر در روز در طی یک دوره ۱۴ روزه  منجر به کاهش ۰.۴ واحدی pH مدفوع خواهد شد. 

تفسیر آزمایش

 

تست‌های مرتبط با آزمایش PH Stool

آزمایش pH stool معمولا با آزمایش S/E  یا همان تست آنالیز مدفوع انجام می‌شود. 

معمولا در مواقعی که بیمار علائمی همچون اسهال، خون در مدفوع، عدم وزن‌گیری مناسب، احساس خارش و ناراحتی مقعدی و احساس درد در ناحیه شکمی داشته باشد لازم است که تست S/E انجام شود. با انجام این تست می‌توان عفونت گوارشی را تشخیص داد. درصورتی که فاکتور S/E از حدود نرمال خارج شده باشد احتمال بروز بیماری‌های عفونت گوارشی(دفع گلبول سفید)، دفع خون، انگل، مشکلات جذبی (دفع ذرات چربی، دفع غذاهای هضم نشده) وجود دارد و یا اینکه فرد مبتلا به یکی از این بیماری‌ها است. این تست نیز نیاز به ناشتایی ندارد.

آزمایش pH stool

 

با آزمایش PH Stool چه بیماری هایی تشخیص داده می‌شود؟ 

خوب است بدانید که فاکتور آزمایشی PH Stool چه در حالت کاهش و چه در حالت افزایش موجب بروز بیماری‌هایی خواهد شد.

چنانچه سطح PH Stool بیش از ۸ باشد یکی از بیماری‌های زیر بروز می‌کنند:

  • سرطان
  • پانکراتیت ( التهاب لوزالمعده)‌
  • التهاب کولیت
  • التهاب روده

در صورتی که سطح PH Stool کمتر از ۶ باشد، فرد با مشکلات جذبی مانند پانکراتیت مواجه خواهد شد. پانکراتیت بیماری‌ است با علائمی مانند استفراغ، درد شکمی، افزایش فشارخون و تپش قلب همراه است و اغلب برای تشخیص آن پزشک انجام تست PH Stool را نیز با دیگر آزمایش‌ها تجویز می‌کند. پانکراتیت غده پانکراس را درگیر می‌کند. این بیماری در موارد شدید منجربه مرگ می‌شود اما در اکثر موارد قابل درمان است. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان PH Stool یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

 

آزمایش PH Stool در منزل

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که به هر دلیلی امکان مراجعه به آزمایشگاه را نداشته باشید، در چنین مواقعی هومکا آماده خدمت رسانی به شما است. کافی است از خدمت آزمایش در منزل بهره ببرید. ما حتی در روزهای تعطیل نیز در کنار شما خواهیم بود. برای این منظور کافی است همین حالا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا بر روی بنر زیر کلیک کنید. خدمات آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی هومکا به ساکنین سراسر استان تهران، کرج و حومه و مشهد ارائه می‌شود. هومکا حفظ سلامتی شما را اولویت قرار داده است و با آزمایشگاه‌های معتبر در سراسر مناطق تحت پوشش همکاری دارد.

 شما می‌توانید در صورت نیاز به انجام آزمایش PH Stool در منزل و همچنین سایر خدمات هومکا مانند پزشک در منزل و پرستار در منزل با همکاران ما تماس بگیرید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

pH بالای مدفوع به چه معناست؟
مدفوع با pH بالا ممکن است به معنی التهاب در روده (کولیت)، سرطان یا استفاده از آنتی بیوتیک باشد. خون در مدفوع ممکن است در اثر خونریزی در دستگاه گوارش ایجاد شود. گلبول‌های سفید خون در مدفوع ممکن است در اثر التهاب روده مانند کولیت اولسراتیو یا عفونت باکتریایی ایجاد شوند.
چگونه می‌توانم PH مدفوع خود را کاهش دهم؟
نشان داده شده است که مصرف سبوس جو دوسر (۷۵ تا ۱۰۰ گرم در روز در طی یک دوره ۱۴ روزه) می‌تواند pH مدفوع را ۰.۴ واحد کاهش دهد.
نمونه مدفوع برای آزمایش تا حداکثرچه مدت بعد باید به آزمایشگاه تحویل شود؟
نمونه مدفوع باید در اسرع وقت به آزمایشگاه تحویل داده شود. اگر نمی‌توانید بلافاصله نمونه مدفوع را تحویل دهید باید آن را در یخچال نگهداری کنید (حداکثر 24 ساعت). ابتدا ظرف را در یک کیسه پلاستیکی مهر و موم شده قرار دهید.
چرا آزمایش pH stool تجویز می‌شود؟
این آزمایش با هدف اندازه گیری اسیدیته مدفوع انجام می‌شود.
چه عواملی باعث مدفوع اسیدی می‌شود؟
در حالت تحمل طبیعی لاکتوز، تمام لاکتوز هضم و در روده کوچک جذب می‌شود. در افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، مقداری از لاکتوز یا کل آن در روده کوچک هضم و جذب نمی‌شود و به روده بزرگ می‌رسد. از طریق عملکرد باکتری‌های روده بزرگ، مدفوع اسیدی می‌شود.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L