سونوگرافی لگن و شکم در منزل
خانه
مقالات
سونوگرافی لگن و شکم در منزل

سونوگرافی لگن و شکم در منزل

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
سونوگرافی لگن و شکم در منزل
آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که برای امور پزشکی خود نیازمند مراجعه به بیمارستان و انجام سونوگرافی باشید؟ فکر می‌کنید که سونوگرافی در منزل هم قابل انجام است؟ به رغم وجود ویروس کرونا برخی از مشکلاتی که افراد با آنها روبه رو هستند، موجب شده که این سرویس در منزل هم قابل استفاده باشد.
مشاوره رایگان
هنوز تصمیم نگرفتید؟ نگران نباشید. می‌توانید اطلاعات خود را بفرستید و مشاوره رایگان بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

سونوگرافی لگن و شکم برای افرادی مفید است که از نواحی اطراف لگن، شکم و یا خود این قسمت‎ها در بدن خود دچار مشکل شده‎اند و عکس برداری از آن‎ها می‎تواند کمک موثری برای بهبودی داشته باشد. در واقع سونوگرافی از طریق ارسال امواج صوتی به قسمت‎های مورد نیاز در بدن انسان، می‎تواند از قسمت‎هایی مانند بافت‎های نرم لگن و شکم، استخوان‎های لگن، کلیه‌‎ها، پانکراس، کیسه صفرا، تاندون‎ها و ماهیچه‎ها عکس برداری کند. در ادامه با هوم کا همراه شوید تا توضیحات بیشتری در مورد نحوه‎ی سونوگرافی لگن و شکم در منزل ارائه کرده و مزایای سونوگرافی لگن و شکم در منزل را بیان کنیم.

 

سنوگرافی لگن و شکم در خانه

سونوگرافی لگن و شکم برای بررسی قسمت‎های داخلی شکم و لگن، و اطراف آن استفاده می‎شود. در این نوع سونوگرافی، از پروب‎هایی با فرکانش کمتر استفاده می‎شود که البته دارای نفوذ بیشتری نیز می‎باشند. بیشترین مورد استفاده‎ی سونوگرافی لگن و شکم برای بررسی آنوریسم آئورت شکمی است که برای افراد سیگاری توصیه به انجام آن می‌شود. در صورت نیاز به انجام این نوع سونوگرافی در منزل، می‎توانید از طریق تماس با مشاورین ما در هوم کا، سونوگرافیست مورد نظر خود را رزرو کنید.

 

مزایای سونوگرافی لگن و شکم در منزل

افرادی که دچار مشکل در لگن و شکم خود شده باشند، در صورت نیاز به سونوگرافی لگن و شکم، رفتن به مراکز درمانی کاری دشوار برایشان خواهد بود علاوه بر اینکه کسانی که در ناحیه‎‎ی لگن آسیب دیدگی داشته باشند، به احتمال زیاد تا حدودی توانایی حرکتی خود را از دست خواهند داد. سونوگرافی لگن و شکم در منزل، هزینه‎های رفت و آمد را کاهش داده و هیج وقت بیهوده‎ای را از بیمار تلف نمی‎کند. افرادی که توان رفتن به مراکز درمانی نداشته باشند نیز می‎توانند خدمات لازم را در منزل خود دریافت کنند. علاوه بر آن، حضور سایر اعضای خانواده در مراحل سونوگرافی، در امان ماندن از آلودگی های بیرون از خانه، منتظر نماندن در صف‎های طولانی انتظار مراکز سونوگرافی نیز از سایر مزیت‎های سونوگرافی در منزل می‎تواند باشد.

سونوگرافی لگن و شکم در منزل

 

نکات مهم برای انجام سونوگرافی لگن و شکم در منزل

 نکات مهمی که بیماران قبل از انجام سونوگرافی در منزل یا مراکز درمانی در نظر داشته باشند شامل مواردی است که در ادامه بیان خواهیم کرد و سپس مراحل انجام سونوگرافی لگن و شکم در منزل را نیز توضیح خواهیم داد.

✔ برای انجام سونوگرافی لگن و شکم، بیمار باید ناشتا باشد. 
بنابراین بهترین زمان برای انجام این نوع سونوگرافی، قبل از صبحانه و بعد از بیدار شدن از خواب است.

✔ مثانه باید برای انجام سونوگرافی لگن و شکم پر باشد.
برای اینکه سونوگرافی با دقت بالاتری انجام شود، مثانه باید با آب پر شده باشد. اما برای خانم‎های باردار، نیازی به پر بودن مثانه وجود ندارد.

✔ متخصص پس از بالا زدن لباس بیمار، مایعی را به عنوان ژل بر روی شکم بیمار زده و پروب را به آرامی روی شکم حرکت خواهد داد. در حین حرکت، پروب تصاویر مورد نیاز پزشک را برروی نمایشگر دستگاه سونوگرافی، نمایش خواهد داد.

✔ کاری که توسط متخصص سونوگرافی انجام می‎شود، اندازه گیری مواد موجود در داخل شکم است 
چنانچه اندازه‌‎ها در حالت استاندارد خود نباشند، پزشک برای درمان، دارو یا تمرینات مورد نیاز را تجویز خواهد کرد.

✔ مدت زمان مورد نیاز برای انجام سونوگرافی لگن و شکم ده الی سی دقیقه است که در صورت نبودن انجام در منزل، وقت شما برای ایستادن در صف انتظار تلف نخواهد شد.

✔ قسمت‎هایی که مورد سونوگرافی قرار می‎گیرد و باید عاری از موی زائد باشد چرا که پروب از روی موی زائد قادر به تصویر برداری درست و ارسال امواج به داخل بدن به درستی نخواهد بود.

✔ وجود هر گونه گاز در روده‎های بیمار مانع انجام سونوگرافی با دقت بالا خواهد شد.

✔ سعی کنید تمام سوابق پزشکی خود را نگه داری کرده و در هنگام سونوگرافی سوابقی را که مربوط به لگن و شکم باشد را به پزشک معالج نشان دهید. پزشک با مشاهده‎ی سوابق شما، می‎تواند نتیجه‎ی بهتری از سونوگرافی بگیرد.

 

تعرفه سونوگرافی لگن و شکم در منزل

هزینه‎ی انجام سونوگرافی در مراکز درمانی بیرون از منزل برای شهرستان‎های مختلف متفاوت است و بسته به اینکه بیمار در مراکز دولتی یا خصوصی سونوگرافی را انجام دهد و با استفاده از دفترچه‎ی بیمه و بدون آن نیز، تعرفه‎ی متفاوتی در نظر گرفته شده است. اما برای انجام سونوگرافی لگن و شکم در منزل، هزینه‎‌ی سونوگرافی می‎تواند با توجه به مسافت منزل شخص از مرکز درمانی و پزشک مورد نظر متفاوت باشد. برای اطلاع دقیق از هزینه‎ی سونوگرافی در منزل توسط هوم کا، میتوانید از طریق تماس با ما در این استارت‎آپ، سوالات مورد نظر خود را مطرح کنید. هوم کا در نظر دارد تا با ارائه‎ی بهترین خدمات در این زمینه، هزینه‌‎ی معقول تری را از بیماران دریافت کند.

 

انواع روش های سونوگرافی لگن و شکم در منزل

سونوگرافی لگن به سه روش مختلف و با توجه به نیاز بیمار صورت می‎گیرد که در ادامه به معرفی آن‎ها خواهیم پرداخت.

۱. سونوگرافی از راه شکم
در این نوع سونوگرافی که بیشتر برای خانم‎های باردار استفاده می‎شود، پروب را بر روی شکم حرکت داده و بخش‎های مورد نیاز در داخل شکم را از طریق ارسال امواج مشاهده می‎کنند.

۲. سونوگرافی واژینال
این نوع سونوگرافی از طریق واژن در بانوان صورت می‎گیرد که بیشتر برای بررسی ارگان‎های لگنی و مشکلات باروری انجام می‎شود. در برخی موارد نیز از این نوع سونوگرافی برای نمونه برداری استفاده می‎شود که در تمام موارد گفته شده، دستگاه با ارسال امواج به قسمت‎های مختلف بدن، تصاویر آن را روی نمایشگر به نمایش درمی‎آورد.

۳. سونوگرافی رکتوم
سونوگرافی رکتوم از طریق معقد انجام می‎شود و بیشتر برای بررسی ارگان‎های لگنی در آقایان صورت می‎گیرد. در این نوع سونوگرافی دستگاه کوچکی به نام مبدل را وارد معقد کرده و عکس برداری‎های لازم را انجام می‎دهند.

سونوگرافی لگن و شکم در منزل

 

تشخیص بیماری ها با استفاده از سونوگرافی لگن در منزل

سونوگرافی لگن دلایل مختلفی ممکن است داشته باشد که انجام آن باعث برطرف شدن مشکل در هر کدام از قسمت‎های مربوط به لگن می‎شود. در ادامه قسمت‎های مختلفی از بدن را که توسط سونوگرافی لگن، می‎تواند درمان شود را بیان می کنیم. 

✔ مشکلات ایجاد شده به علت غده‎ی پروستات در آقایان، توسط سونوگرافی لگن می‎تواند مورد بررسی قرار گرفته و بهبود یابد.

✔ بزرگ شدن پروستات و به دنباله‎ی آن، مشکلات ادارای که به وجود می‎آید، توسط سونوگرافی لگن در مرد‎ها مورد بررسی قرار می‎گیرد.

✔ بررسی سرطان پروستات از طریق نمونه برداری داخل شکم نیز، توسط سونوگرافی لگن انجام می‎شود.

✔ بررسی وزیکول سمینال در آقایان توسط سونوگرافی لگن صورت می‎گیرد.

✔ در خانم ها، از سونوگرافی لگن برای بررسی نحوه‎ی حذف فولیکول تخمدان جهت لقاح آزمایشگاهی استفاده می‏‎شود.

✔ توده‎های لگنی مختلف نیز در حین معاینه لگن توسط سونوگرافی لگن در منزل، بررسی میشود.

✔ بررسی طول دهانه‎ی رحم در زنان باردار برای پیشگیری از زایمان زودرس و یا پیشبینی آن، توسط سونوگرافی لگن صورت می‎گیرد.

✔ بررسی سن باردار شدن در بانوان و شرایط بارداری خارج از رحم نیز یکی دیگر از موارد استفاده‎ی سونوگرافی لگن است.

✔ برای درمان ناباروری در طول درمان، از طریق بررسی طول تخمدان ها نیز از سونوگرافی لگن استفاده می‎شود.

✔ بررسی شکل و سایز تخمدان ها، شکل و سایز رحم، و ضخامت دیواره‎ی رحم از طریق سونوگرافی لگن انجام می‎شود.

✔ مشکلات ادراری، علت وجود خون در ادرار، و بررسی سایز مثانه به وسیله‎ی این نوع سونوگرافی انجام می‎شود.

✔ خونریزی غیر طبیعی واژن در بانوان، التهاب لگنی و سایر مشکلات مشابه بانوان از دیگر موارد مورد استفاده‎ی در سونوگرافی لگن می‎باشد.

✔ تشخیص بسیاری از تومورها و سرطان ها در نواحی لگن و شکم توسط سونوگرافی لگن در منزل صورت می‎گیرد.

✔ تست عملکرد غیر طبیعی کبد توسط سونوگرافی لگن انجام می‎شود.

✔ تشخیص فیبروم و سیستست نیز با استفاده از سونوگرافی لگن انجام می‎گیرد.

✔ یافتن محل سنگ های کلیوی توسط سونوگرافی بسیار راحت می‎تواند صورت بگیرد.

✔ بررسی روند رشد جنین در رحم در طول دوره‎های ثابت در سونوگرافی شکم بانوان باردار توسط سونوگرافی لگن و شکم انجام می‎شود.

✔ معاینه‎ی لوله‎های فالوپ در بانوان به وسیله‎ی سونوگرافی لگن انجام می‎شود.

✔ به افرادی هم که پریود های سنگین و دردناک داشته باشند، سونوگرافی شکمی توصیه می‎شود.

✔ ناباروری نیز از طریق سونوگرافی لگن و شکم مورد بررسی قرار می‎گیرد.

✔ بانوان، برای بررسی خون ریزی شدید بعد از یائسگی، توصیه به انجام سونوگرافی شکم می‎شوند.

✔ بررسی علت درد در ناحیه‎ی لگن در هنگام دخول و پس از آن توسط سونوگرافی لگن صورت می‎گیرد.

✔ افرادی هم که دوره‎های پریودی نامنظم دارند، از طرف پزشک زنان زایمان، توصیه به انجام سونوگرافی میشوند.

سونوگرافی لگن و شکم در منزل

 

نواحی مورد بررسی در سونوگرافی لگن و شکم در منزل

قسمت هایی که پزشک با بررسی آن ها، مشکلات ایجاد شده در داخل شکم و لگن را شناسایی می‎کند، شامل مواردی است که در ادامه به بیان آن نواحی میپزدازیم.

✔ بررسی کبد و کیسه صفرا در داخل شکم زیر دیافراگ و در ناحیه‎ی سمت راست
✔ بررسی تخمدان‎ها و رحم در خانم ها
✔ بررسی پروستات در آقایان
✔ بررسی مثانه و اطراف فضای لگن در آقایان و بانوان
✔ بررسی کلیه ها در سمت چپ و راست قفسه سینه
✔ بررسی پانکراس در زیر معده

توجه کنید که سونوگرافی معده و روده در کودکان، می‎تواند توسط دستگاه سونوگرافی انجام شود به شرطی که قبل از آن کودک ناشتا بوده و مثانه‎ی خود را با آب پر کرده باشد. برای بررسی معده و روده در بزرگسالان از سونوگرافی نمی‎توان استفاده کرد و در آن‎ها از طریق اندوسکوپی از این قسمت‎ها عکس برداری می‎شود.

 

سونوگرافی لگن نوزاد در منزل

سونوگرافی لگن نوزاد یکی از انواع سونوگرافی های حساس محسوب می‎شود که نتیجه‎ی آن می‎تواند در آینده‎ی نوزاد تاثیر گذار باشد. از سونوگرافی لگن نوزاد معمولا برای بررسی دیسپلازی مفصل ران نوزاد استفاده می‎شود. دیسپلازی مفصل ران در نوزادان می‎تواند به علت نیمه دررفتگی یا دررفتگی کامل سر استخوان ران از حفره مفصل لگن و ران نوزاد باشد که توسط پزشک بررسی و برطرف ‎می شود. این نوع سونوگرافی در شش ماهگی نوزاد و در شکم مادر انجام می‎شود و پزشک از طریق روش‎های درمانی مختلف، این مشکل را رفع می‎کند. از آنجایی که سونوگرافی لگن نوزاد در شکم مادر و در شش ماهگی انجام می‎شود، در این ماه ها رفت و آمد مادر به مراکز درمانی دشوار است و بهترین روش برای انجام این نوع سونوگرافی، در منزل خواهد بود.

 

عواملی که در نتیجه‎ سونوگرافی لگن و شکم در منزل ایجاد اختلال می‎کند

عواملی وجود دارد که ممکن است موجب ایجاد اختلال در سونوگرافی لگن و شکم شده و نتیجه‎ی درست و مطلوب را به پزشک ندهد. در ادامه به معرفی این عوامل خواهیم پرداخت.

✔ پر نبودن مثانه
همانطور که در ابتدا گفته شد، از شروط اولیه انجام سونوگرافی، پر بودن مثانه است. قبل از انجام سونوگرافی خالی کردن مثانه موجب نادرست بودن نتیجه‎ی ازمایش خواهد شد و در بسیاری از موارد پزشک، آن آزمایش را در صورت خالی بودن مثانه انجام نمی‎دهد.

✔ وجود زخم باز در شکم
زمانیکه در شکم بیمار زخم باز وجود داشته باشد، امکان انجام سونوگرافی لگن و شکم به هیچ وجه وجود ندارد.

✔ گاز اضافی در روده نیز از عوامل تاثیر گذار در اشتباه شدن نتیجه‎ی سونوگرافی خواهد شد.

باقی ماندن مایعات از آزمایش های قبلی در شکم بیمار
در برخی از آزمایشات بیمار باید مایعاتی را قورت بدهد که در روند آزمایش به پزشک کمک کننده باشد. قبل از دفع نشدن کامل این مایعات، انجام سونوگرافی با اختلال روبرو خواهد شد.

وجود غذا در داخل معده
طبیعی است که پر بودن معده میتواند موجب اختلال در انجام سونوگرافی شود و به همین دلیل است که به بیمار توصیه می‎شود از حداقل ده ساعت قبل از آزمایش، هیچ غذایی مصرف نکند.

چاق بودن
مشکلی که افراد چاق در سونوگرافی با آن مواجه می‎شوند، چربی زیاد است که موجب اختلال در عملکرد سونوگرافی و اشتباه شدن نتیجه‎ی سونوگرافی می‎شود.

توجه کنید که افرادی که در حین سونوگرافی پریود باشند، هیچ اشکالی در روند انجام سونوگرافی برای آن‎ها ایجاد نخواهد شد چراکه تصاویر، خون را از سایر بافت های بدن در داخل رحم تشخیص می‎دهند. در صورتی که در برخی موارد، قاعدگی در روند سونوگرافی موثر باشد، پزشک توصیه خواهد کرد که بعد از پایان پریود، بیمار سونوگرافی را انجام دهد. علاوه بر آن، از انجایی که سونوگرافی یکی از آزمایشات بدون درد در پزشکی محسوب می‎شود، بنابراین برای انجام آن نیز، بیمار نیاز به استفاده از هیچ نوع مسکنی ندارد.

سونوگرافی لگن و شکم در منزل

 

بررسی اصطلاحات سونوگرافی لگن و شکم 

ممکن است بعد از انجام سونوگرافی لگن و شکم، پزشک بر اساس نتایج به دست آمده آزمایشات دیگری مانند لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را نیز برای بیمار تجویز کند. اصطلاحات شایعی که در سونوگرافی لگن و شکم استفاده می‎شود شامل مواردی است که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

لاپاراسکوپی
در این روش، پزشکی که سونوگرافی را انجام می‎دهد، دوربین را از طریق ناف وارد کرده و از قسمت‎های مورد نیاز عکس برداری می‎کتد.

هیستروسکوپی
پزشک از طریق عبور دوربین کوچکی از راه رحم، از فضای داخل رحم و قسمت‎های مختلف تصاویر مورد نیاز خود را دریافت می‎کند. دوربینی که وارد رحم می‎شود سه تا پنج میلیمتر است و موجب آسیب رسیدن به رحم بیمار و یا ایجاد درد در رحم نمی‎شود.

سونوگرافی داپلر
نوعی دیگر از سونوگرافی که برای بررسی سرعت و جهت خون د حال جریان در شکم از آن استفاده می‎شود. در صورتیکه رگ های خونی بیمار دچار انسداد شده باشد، این نوع سونوگرافی برایش تجویز خواهد شد.

 

استفاده از عکس های چند بعدی در سونوگرافی لگن و شکم در منزل

سونوگرافی لگن و شکم در منزل می‎تواند به صورت دو بعدی، سه بعدی و چهار بعدی صورت بگیرد و هر کدام از آن ها کاربرد های مخصوص به خود را دارند و نمیتوان گفت که یکی از دیگری ممکن است بهتر باشد. بنابراین پزشک با تشخیص خودش، می‎تواند از طریق انواع روش‎های عکس برداری، سونوگرافی لگن و شکم بیمار در منزل را انجام دهد. معمولا اکثر پزشکان از تصویر برداری دوبعدی برای سونوگرافی استفاده می‎کنند و در صورت دریافت نکردن نتیجه از این روش، به سراغ استفاده از عکس برداری سه یا چهاربعدی نیز می‎روند. علت آن هم این است که در عکس های سه و چهاربعدی قسمت هایی از رحم قابل مشاهده است که در عکس برداری دوبعدی، امکان دیدن آن ها وجود ندارد.

آنچه که در عکس برداری سه و چهار بعدی قابل تشخیص است شامل موارد زیر میشود:

✔ یافتن محل فیبروم ها در داخل شکم

✔ تشخیص دادن مشکلات ایجاد شده در حین سقط جنین و یا ناهنجاری های بعد از زایمان

✔ بررسی آی یو سی دی هایی که در محل نامناسبی قرار گرفته اند.

✔ یافتن محل قرار گیری پولیپ های رحمی و بررسی آن ها

✔ یافتن ناهنجاری های مادرزادی نوزادان در داخل رحم مادر قبل از تولد نوزاد و برطرف کردن آن یا تشخیص به سقط کردن جنین

سونوگرافی لگن و شکم در منزل

 

کلام آخر درباره سونوگرافی لگن و شکم در منزل

سونوگرافی یکی دیگر از روش‎های چک‎آپ بدن محسوب می‎شود و بنابراین لزومی ندارد که با تجویز پزشک صورت بگیرد. بسیاری از افراد برای اطلاع از عملکرد قسمت های مختلف بدن خود می‎توانند هر سال دوبار، سونوگرافی لگن و شکم را در منزل انجام دهند تا در صورت وجود مشکل، قبل از ایجاد خطر با خبر شوند. سونوگرافی لگن و شکم در منزل می‎تواند برای خانم‎ها باردار و افرادی که امکان رفت و آمد به مراکز درمانی را ندارند مفید باشد. برای رزرو سونوگرافی در منزل، میتوانید با ما در هوم کا تماس گرفته و خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال نیز، هوم کا راهنمایی های لازم را ارائه خواهد داد. 

 

 

دسترسی سریع

سوالات متداول

کاربرد سونوگرافی لگن چیست؟
سونوگرافی لگن و شکم برای بررسی قسمت‎های داخلی شکم و لگن، و اطراف آن استفاده می‌‎شود.
سونوگرافی لگن و شکم چگونه انجام می‌شود؟
در این نوع سونوگرافی، از پروب‎هایی با فرکانش کمتر استفاده می‎شود که البته دارای نفوذ بیشتری نیز می‎باشند. بیشترین مورد استفاده‎ی سونوگرافی لگن و شکم برای بررسی آنوریسم آئورت شکمی است که برای افراد سیگاری توصیه به انجام آن می‌شود. در واقع سونوگرافی از طریق ارسال امواج صوتی به قسمت‎های مورد نیاز در بدن انسان، می‎تواند از قسمت‎هایی مانند بافت‎های نرم لگن و شکم، استخوان‎های لگن، کلیه‌‎ها، پانکراس، کیسه صفرا، تاندون‎ها و ماهیچه‎ها عکس برداری کند.
شرایط انجام سونوگرافی لگن و شکم چیست؟‌
✔ برای انجام سونوگرافی لگن و شکم، بیمار باید ناشتا باشد. بنابراین بهترین زمان برای انجام این نوع سونوگرافی، قبل از صبحانه و بعد از بیدار شدن از خواب است. ✔ مثانه باید برای انجام سونوگرافی لگن و شکم پر باشد. برای اینکه سونوگرافی با دقت بالاتری انجام شود، مثانه باید با آب پر شده باشد. اما برای خانم‎های باردار، نیازی به پر بودن مثانه وجود ندارد.
سونوگرافی لگن و شکم چقدر طول می کشد؟
مدت زمان مورد نیاز برای انجام سونوگرافی لگن و شکم ده الی سی دقیقه است.
روش‌های انجام سونوگرافی لگن و شکم چگونه است؟
۱. سونوگرافی از راه شکم ۲. سونوگرافی واژینال ۳. سونوگرافی رکتوم

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L