آزمایش Mono Test
خانه
مقالات
آزمایش Mono Test

آزمایش Mono Test

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
آزمایش Mono Test درباره نوعی خاص عفونت با شما صحبت می‌کند.
آزمایش Mono Test برای بررسی نوعی عفونت ویروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویروس جزء خانواده تبخال‌ها است. با بروز عفونت بیمار با علائمی مانند گلودرد و تب مواجه می‌شود. این بیماری چندان شایع نیست و خبر خوب این است که اگر یکبار به این ویروس آلوده شوید، خطر بروز این بیماری در شما به حداقل کاهش خواهد یافت. اگر می‌خواهید بدانید « ویروس EBV» چیست، با هومکا همراه شوید.

حتما راجع به تبخال‌ها چیزهایی می‌دانید. آنها تاول‌های چرکی هستند که نوعی ویروس باعث ایجاد آنها خواهد شد. در آزمایش Mono Test نیز به بررسی نوعی ویروس که جزء خانواده تبخال‌ها است، پرداخته می‌شود. این عفونت کمی ناآشنا است، اما بهتر است کمی آن را بشناسید. چرا که علائم آن شبیه آنفلوآنزا بوده و می‌تواند با این بیماری اشتباه گرفته شود. این مقاله، هومکا به معرفی آزمایش  Mono Test پرداخته است. 

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش Mono Test تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

در صورتی که احساس می‌کنید نیاز به انجام این تست دارید؛ اما مراجعه به آزمایشگاه برای شما مقدور نیست، می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا بهره‌مند شوید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش  Mono Test چیست؟ 

 مونو یا مونونوکلئوز عفونی مجموعه‌ای از علائم را شامل شده که به‌طور معمول در اثر ویروس اپشتن بار یا EBV ایجاد می‌شود. این مورد بیشتر در نوجوانان شایع است، اما به هر حال در هر سنی امکان آلوده شدن به این ویروس وجود دارد. ویروس اپشتن بار یا همان EBV عضوی از ویروس‌های خانواده تبخال محسوب می‌شود و یکی از رایج‌ترین ویروس‌هایی است که مردم جهان به آن آلوده می‌شوند.

ویروس به راحتی از طریق بزاق به افراد دیگر منتقل می‌شود. انتقال آن از طریق خون یا مایعات بدن بسیار نادر است. بسیاری از افراد در سنین کودکی (بعد از یک سالگی) به عفونت‌های مونو در اثر EBV مبتلا می‌شوند. حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد بزرگسالان نیز احتمال درگیری با این بیماری را دارند. در خردسالان، علائم بیماری معمولا بروز پیدا نمی‌کند یا آنقدر خفیف است که نمی‌توان آن‌ها را به عنوان مونونوکلئوز شناسایی کرد.

هنگامی که یک بار در طول زندگی به این نوع عفونت مبتلا شوید، دیگر خیلی احتمالش ضعیف است که دوباره به سراغتان بیاید، چرا که شما از این عفونت تا آخر عمر مصون خواهید بود. 

در سایت Medline Plus درباره تفسیر آزمایش و بررسی آن اینطور آمده است:

اگر نتایج آزمایش مونو مثبت بود، ممکن است به این معنی باشد که شما یا فرزندتان مونو دارید. اگر نتیجه تست منفی بود، اما شما یا فرزندتان هنوز علائمی دارید، پزشک احتمالا آزمایش آنتی بادی EBV را تجویز می‌کند.

اگر آزمایش EBV شما منفی بود، به این معنی است که شما در حال حاضر عفونت EBV ندارید و هرگز به ویروس آلوده نشده‌اید. نتیجه منفی به این معنی است که علائم شما احتمالا به دلیل اختلال دیگری ایجاد شده است.

اگر آزمایش EBV شما مثبت بود، به این معنی است که آنتی بادی‌های EBV در خون شما پیدا شده است. این آزمایش همچنین نشان می‌دهد که چه نوع آنتی بادی پیدا شده است. این به پزشک امکان می دهد بفهمد اخیرا آلوده شده‌اید یا در گذشته.

لطفا، برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص آزمایش Mono Test بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

در آزمایش  Mono Test چه چیزی بررسی می‌شود؟ 

آزمایش مونو تست همچنین به آزمایش آنتی‌بادی‌های EBV نیز شناخته می‌شود. آنتی بادی یا پادتن پروتئین‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عوامل بیماری‌زا آن‌ها را آزاد می‌کنند. حال مونو تست با تشخیص آنتی‌بادی‌ها برای آنتی‌ژن‌های ویروس اپشتین بار وجود عفونت را تایید می‌کند. با این آزمایش عفونت فعلی و گذشته  نیز مشخص می‌شود.

آزمایش Mono Test

 

تفسیر آزمایش Mono Test

نتیجه آزمایش وقتی نرمال است یعنی هیچ آنتی بادی برای این نوع ویروس در نمونه خون وجود ندارد. این نشان می‌دهد که شما هرگز به این نوع ویروس آلوده نشده‌اید.

اما وقتی نتیجه تست غیر نرمال است، یعنی این که در نمونه خون شما آنتی بادی‌های EBV شناسایی شده‌اند. حال پزشک باید با استفاده از وجود یا عدم وجود آنتی بادی‌هایی که با سه آنتی‌ژن خاص می‌جنگند تشخیص می‌دهد که آیا عفونت مربوط به قبل است یا خیر؟

سه آنتی بادی مورد بررسی در آزمایش عبارتند از : 

  •  آنتی بادی ضد آنتی ژن کپسید ویروس VCA IgG.
  • آنتی بادی VCA IgM 
  •  آنتی‌ژن هسته‌ای اپشتین بار یا EBNA

نکته: 

  • وجود آنتی بادی VCA IgG،  یعنی عفونت از قبل در بدن وجود داشته باشد. 
  • وجود VCA IgM و نبود EBNA یعنی این که عفونت اخیرا رخ داده است.

مانند هر تست دیگری مونو تست هم نتایج مثبت و منفی کاذب دارد که پزشک می‌تواند با بررسی شرایط و در نظر گرفتن عوامل دیگر به نتیجه درست برسد.

تفسیر آزمایش

 

شرایط انجام آزمایش Mono Test

آزمایش خون مونو تست معمولا پس از ایجاد علائم ایجاد می‌شود که تقریبا ۴ تا ۶ هفته بعد از مواجهه بیماری است، چرا که دوره نهفتگی یا کمون بیماری ۴ تا ۶ هفته است.

خونگیری از ورید بازویی انجام می‌شود و قبل از آن نیاز به هیچ نوع آمادگی خاصی مانند ناشتایی وجود ندارد. این آزمایش امکان دارد دوباره ۱۰ تا ۱۴ روز بعد دوباره تکرار شود تا میزان بیشتری از آنتی‌بادی مربوط به این ویروس قابل تشخیص باشد.

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده نمایید. لطفا، جهت ثبت درخواست آزمایش Mono Test در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Mono Test

گاهی پیش می‌آید که نتیجه آزمایش برای پزشک کمی مبهم باشد و به‌طور دقیق نمی‌تواند نظر خود را در این مورد بیان کند. برای بررسی بیشتر تست‌های زیر نیز تجویز خواهند شد.

تست‌هایی که در ارتباط با آزمایش Mono Test انجام می‌شود، عبارتند از:

  • آزمایش CBC. این تست همه سلول‌های خونی را مورد بررسی قرار می‌دهد. 
  • آزمایش CRP. در تست وجود التهاب و عفونت در بدن مشخص خواهد شد. 
  • آزمایش ESR. این تست نیز وجود عفونت در بدن را تایید می کند. 
  • آزمایش EBV IgG. در این تست به بررسی آنتی بادی IgG پرداخته می‌شود. 
  • آزمایش EBV IgM. در این تست آنتی بادی IgM بررسی می‌شود. 
  • آزمایش Billirubinاین تست اختلالات کبدی و زردی را بررسی می‌کند. 
  • آزمایش AST. در این تست نیز مشکلات کبدی بررسی می‌شود. 
  • آزمایش ALT. این تست نیر به بررسی عملکرد کبد می‌پردازد. 

آزمایش Mono Test

 

اگر فاکتور آزمایشی Mono Test نرمال نباشد با این علائم مواجه می‌شوید. 

افرادی که به مونونوکلئوز عفونی مبتلا می‌شوند، معمولا علائمی مانند تب بالا، تورم غدد لنفاوی گردن و زیر بغل و گلو درد در آن‌ها مشهود است. در بیشتر موارد مونو خفیف است و با یک دوره درمان به راحتی برطرف می‌شود. عفونت به‌طور معمول جدی نیست و معمولا طی یک تا دو ماه به‌صورت خودبه‌خود برطرف می‌شود.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • خستگی
  • ضعف عضلانی
  • راش‌های پوستی که  شامل لکه‌های بنفش یا صورتی است که روی پوست یا درون دهان تشکیل می‌شود.
  • متورم شدن لوزه‌ها
  • عرق کردن در شب

بعضی اوقات متورم شدن طحال یا کبد نیز دیده می‌شود، اما افراد خیلی کمی در اثر مبتلا شدن به مونونوکلئوز عفونی جان خود را از دست داده‌اند.

تشخیص دادن مونو از دیگر بیماری‌های ویروسی رایج مانند آنفلوآنزا سخت است. اگر این علائم بعد از یک یا دو هفته درمان خانگی مانند استراحت، خوردن مایعات کافی و مصرف غذاهای سالم بهبود پیدا نکرد، به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش Mono Test

 

آزمایش Mono Test در منزل با هومکا

آزمایش Mono Test با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا به راحتی در خانه یا محل دلخواه شما قابل اجرا است. ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا خدمات آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی در منزل را با کیفیتی مطلوب و قیمتی متعادل در اختیار شما قرار دهیم. برای رسیدن به این هدف، با مراکز معتبر و متخصصان باتجربه همکاری داریم. 

برای ثبت درخواست کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا همین حالا بر روی بنر ثبت درخواست کلیک کنید. به این ترتیب می‌توانید خدمت مورد نظر را انتخاب کنید و سفارش را ثبت نمایید. کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت تا جزییات ارائه خدمت را در اختیار شما قرار دهند. اگر با شرایط موافق باشید درخواست ثبت نهایی شده و کارشناس هومکا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به منزل یا محل مورد نظر اعزام خواهد شد. ما را به دیگران معرفی کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش  Mono Test باید ناشتا باشم؟
خیر. برای این تست نیازی به ناشتایی نیست.
آیا می‌توانم از بیمه برای پرداخت هزینه آزمایش در منزل استفاده کنم؟
بله. برای این منظور با کارشناسان ما در هومکا تماس بگیرید.
آیا بدون نسخه پزشک هم می‌توان آزمایش در منزل را داد؟
بله. این امکان در هومکا فراهم شده است.
آیا ممکن است بیماری مونو به اشتباه تشخیص داده شود؟
پزشکان گاهی اوقات ممکن است استرپتوی گلو را به عنوان مونونوکلئوز اشتباه تشخیص دهند. این دو بیماری بسیاری از علائم مشابه را دارند، مانند تورم غدد لنفاوی، تحریک گلو و تب. هر دو می‌توانند باعث لوزه‌های متورم شوند که با لکه‌های زرد یا سفید پوشانده شده‌اند.
آیا امکان خواندن نتیجه آزمایش در هومکا وجود دارد؟
بله. خواندن جواب آزمایش در هومکا انجام می‌شود.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L