روش های پیشگیری از سقط جنین
خانه
مقالات
روش های پیشگیری از سقط جنین

روش های پیشگیری از سقط جنین

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/05/02
روش های پیشگیری از سقط جنین
یکی از اتفاقات ناخوشایند در بارداری، سقط جنین است. برخی اعتقاد دارند در بیشتر موارد نمی‌توان از سقط جنین در دوران بارداری جلوگیری کرد. اما با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی روش‌های پیشگیری از سقط جنین در نظر گرفته می‌شود که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

بارداری در کنار حس خوشایند و لذتی که به شما می‌دهد، می‌تواند با سختی و مشکلاتی نیز همراه باشد. نگران یا ناامید نشوید ولی بهتر است از مشکلات و خطراتی که در این راه با شماست مطلع شوید. درصدی از بارداری‌ها می‌تواند به نتیجه نرسد و به دلایل مختلفی در نیمه راه بارداری پایان یابد و جنین از دست برود. یکی از این اتفاقات ناخوشایند در بارداری، سقط جنین است. برخی اعتقاد دارند در بیشتر موارد نمی‌توان از سقط جنین در دوران بارداری جلوگیری کرد. اما با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی روش‌های پیشگیری از سقط جنین در نظر گرفته می‌شود که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

روش های پیشگیری از سقط جنین

 

سقط جنین چیست؟

خاتمه حاملگی قبل از زایمان که منجر به مرگ جنین می‌شود را سقط جنین می‌گویند. در برخی موارد در سقط جنین، جنین زنده می‌ماند. عواملی که منجر به بیشتر سقط جنین می‌شوند اجتناب ناپذیر هستند. این مسائل می‌تواند شامل ناهنجاری‌های کروموزومی و مشکلات رشد جنین است. سقط جنین امری غیرعادی نیست. حدود ۱۰ درصد از بارداری‌های زودرس قبل از هفته بیستم سقط می‌شود. ممکن است تعداد واقعی سقط جنین نیز بیشتر باشد، زیرا بسیاری از افراد قبل از اینکه بدانند باردار هستند سقط می‌کنند. در حالی که نمی‌توانید از سقط جنین جلوگیری کنید اما می‌توانید برای داشتن یک بارداری سالم اقداماتی انجام دهید. این امر ممکن است با کاهش خطر علل احتمالی پایان زودرس بارداری، خطر سقط جنین را کاهش دهد. برای جلوگیری از سقط جنین در هر مرحله از بارداری با خدمات مراقبت بارداری و پزشک در منزل هوم کا در کل دوران بارداری همراه باشید.
هر ساله بین ۴/۷ درصد - ۲/۱۳ درصد از مرگ مادران را می‌توان به سقط جنین ناامن نسبت داد. در مناطق پیشرفته تخمین زده می شود که ۳۰ زن به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ سقط جنین ناایمن جان خود را از دست می دهد. مرکز ملی آمار بهداشت، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) سقط جنین را ختم بارداری قبل از ۲۰ هفته بارداری می‌دانند یا تولد جنینی با وزن کمتر از ۵۰۰ گرم تعریف می‌کنند.

 

چه عواملی باعث سقط جنین می شود؟

مشخص کردن علت دقیق سقط جنین دشوار است. در بیشتر موارد، علت چیزی است که نمیتوانستید از آن جلوگیری کنید. بندرت، پزشکان قادر به یافتن موضوعی هستند که خطر سقط جنین را افزایش می دهد. در این صورت، درمان مسئله میتواند از سقط جنین در آینده جلوگیری کند. پس با خدمات مراقبت بارداری و پزشک در منزل هوم کا در تماس باشید تا بصورت آنالاین یا حضور در منزل شما مراقب شما در دوران بارداری باشند و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.
سقط جنین ناامن یکی از دلایل اصلی مرگ و میر مادران و بیماری شدید در کشورهایی است که قوانین محدود سقط جنین را دارند. فدراسیون بین المللی زنان و زایمان (FIGO) کارگروهی در زمینه جلوگیری از سقط جنین ناامن و پیامدهای آن (WGPUA) ایجاد کرد. WGPUA توصیه کرده است که برنامه های اقدام کشورهای شرکت کننده در ابتکار عمل چندین سطح پیشگیری را در نظر داشته باشد که توانایی موفقیت در سقط جنین ناامن را دارد: (۱) پیشگیری اولیه از بارداری ناخواسته و سقط جنین القایی (۲) پیشگیری ثانویه برای اطمینان از ایمنی روش سقط جنین که نمی توان از آن جلوگیری کرد. (۳) جلوگیری از عوارض بعدی یک روش سقط جنین ناامن از طریق مراقبت های پس از سقط با کیفیت بالا که قبلاً انجام شده است. (۴) پیشگیری چهارماهه از اقدامات مکرر سقط جنین از طریق مشاوره برنامه ریزی خانواده بعد از سقط و خدمات پیشگیری از بارداری. 

 

سقط جنین در سه ماهه اول بارداری

حدود ۸۰ درصد سقط‌ها در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد. سه ماهه اول به زمان بین هفته‌های ۱ تا ۱۳ اشاره دارد.

دلایل عمده سقط در سه ماهه اول شامل موارد زیر است:
✔ ناهنجاری‌های ژنتیکی: بیش از نیمی از سقط های سه ماهه اول نتیجه مشکلات مربوط به کروموزوم‌های جنین است. اگر بدن شما تشخیص دهد که جنین آسیب دیده یا کروموزوم از دست رفته است، این حاملگی به پایان می رسد.

✔ لخته شدن خون: بیماری به نام سندرم آنتی فسفولیپید ( APS ) باعث لخته شدن خون می‌شود که می‌تواند بارداری را خاتمه دهد. این بیماری را می‌توان با استفاده از داروها برای جلوگیری از سقط جنین درمان کرد.

✔ حاملگی خارج رحمی: این نوع بارداری بالقوه جدی اما نادر زمانی اتفاق می‌افتد که جنین در خارج از رحم شروع به رشد کند. حاملگی‌های خارج رحمی قابل نجات نیستند و یک فوریت پزشکی هستند که نیاز به درمان فوری دارند.

✔ مشکلات جفت: اگر جنین و جفت سازگار نباشد، ممکن است بارداری از بین برود. به همین ترتیب، نقایص رحم، از جمله شکل غیر طبیعی، نیز ممکن است باعث پایان ناگهانی بارداری شود.

روش های پیشگیری از سقط جنین

 

سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری

سقط جنین در این مرحله بعدی از بارداری، هفته های ۱۳ تا ۲۴ بسیار کمتر مشاهده می‌شود. در صورت وقوع، علت آن احتمالاً به شرایط بهداشتی خارجی یا مشکلات سلامتی مادر مربوط می شود.

موارد سه ماهه دوم که ممکن است منجر به از دست دادن بارداری شود عبارتند از:
✔ عفونت: عفونت های داخل رحم یا دهانه رحم می‌تواند منجر به سقط جنین شود. به همین ترتیب، بیماری‌های ناشی از غذا ممکن است یک زن را در معرض سقط جنین قرار دهد.

✔ شرایط مزمن: شرایط مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا خطر سقط جنین را در زنان افزایش می‌دهد. اگر شرایط به درستی درمان یا کنترل نشود، خطر بیشتر است.

✔ بیماری تیرویید: شرایط تیروئید درمان نشده خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

✔ شرایط خود ایمنی: لوپوس و هم‌چنین سایر بیماری‌های خود ایمنی می‌توانند منجر به سقط جنین شوند.

✔ مشکلات مربوط به رحم یا دهانه رحم: فیبروم یا رحم غیر طبیعی ممکن است باعث سقط جنین شود.

✔ عوامل سبک زندگی: سیگار کشیدن، مصرف الکل و مصرف مواد مخدر می‌تواند در رشد جنین اختلال ایجاد کند. مصرف زیاد کافئین نیز ممکن است مشکل ساز باشد.

✔ فاکتورهای محیطی: قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی یا خطرات می‌تواند باعث سقط جنین شود. اینها شامل جیوه، حلال‌ها، مواد رقیق کننده رنگ، سموم دفع آفات و فلزات سنگین است.

 

سقط جنین در سه ماهه سوم بارداری

در این مرحله آخر بارداری، سقط جنین را بیشتر مرده زایی می‌نامند. همان مسائلی که می‌تواند باعث سقط جنین در دو سه ماهه اول بارداری شود نیز می‌تواند عامل از دست دادن بارداری در سه ماهه سوم باشد. اما، درک علت دقیق آن اغلب دشوار است.

این مسائل ممکن است شامل موارد زیر باشد:
✔ عوارض بارداری: این شامل زایمان زودرس یا جدا شدن جفت از رحم است.

✔ نقص هنگام تولد: از هر ۱۰ نوزاد متولد شده یک نفر نتیجه نقص مادرزادی ژنتیکی یا ساختاری است.

✔ فشار خون بالا: پره اکلامپسی در ۵ تا ۸ درصد از کل بارداری‌ها اتفاق می‌افتد. در حالی که بیشترین خطرات این بیماری برای مادر است، پره اکلامپسی می‌تواند اکسیژن و مواد مغذی جنین را قطع کند. پره اکلامپسی هم‌چنین می‌تواند به حالت اکلامپسی پیشرفت کند، یک بیماری بسیار جدی که می‌تواند برای جنین و زن کشنده باشد.

✔ دیابت کنترل نشده

✔ عفونت: عفونت در جفت یا در جنین می‌تواند باعث پایان بارداری شود.

✔ مشکلات بند ناف: اگر این بند ناف گره خورده یا فشرده شو ، می‌تواند جریان خون و اکسیژن به جنین را قطع کند.

✔ مشکلات مربوط به جفت: جریان ناکافی خون به جفت می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

 

تغذیه در پیشگیری از سقط جنین

در بیشتر موارد نمی‌توان از سقط جنین جلوگیری کرد. با این حال، می‌توانید با این نکات احتمال بارداری سالم را بهبود بخشید و احتمالاً خطر سقط جنین را کاهش دهید.

✔ اسید فولیک مصرف کنید: مصرف روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک ممکن است خطر نقص مادرزادی را که منجر به سقط جنین می شود کاهش دهد. قبل از اینکه قصد بارداری داشته باشید، هر روز این ویتامین B را شروع کنید. مصرف آن را در دوران بارداری برای بیشترین مزایا ادامه دهید.

✔ یک سبک زندگی سالم را دنبال کنید

روش های پیشگیری از سقط جنین

 

راه های پیشگیری از سقط جنین

برای داشتن بارداری سالم و جلوگیری از سقط در بارداری به عوامل زیر توجه کنید:

۱. دوری از مصرف الکل

۲. دوری از دود و سیگار

۳. مصرف مرتب ویتامین‌ها

۴. چک کردن مرتب وزن

۵. در وزن مناسب بارداری باقی ماندن

۶. دوری از مصرف زیاد از حد کافئین


از عوامل خطرناک ناسالم اجتناب کنید ، از جمله:

۱. سیگار کشیدن

۲. دود دست دوم

۳. مصرف الکل

۴. استفاده مواد مخدر


همچنین باید مصرف کافئین خود را به ۳۰۰ میلی گرم (میلی گرم) یا کمتر در روز محدود کنید. علاوه بر جلوگیری از خطرات، شما همچنین می توانید سلامت بارداری خود را با استفاده از موارد زیر بهبود بخشید:

✔ ورزش منظم

✔ خواب کافی

✔ رژیم غذایی سالم : در هر دوره سه ماهه یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

✔ وزن سالم داشته باشید: اضافه وزن، چاقی یا کمبود وزن ممکن است خطر ابتلا به عوارض دوران بارداری را افزایش دهد. این موارد شامل سقط جنین است.

✔ در مورد عفونت‌ها اقدامات احتیاطی را انجام دهید: دستان خود را مرتبا بشویید. این می‌تواند به شما کمک کند از بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و ذات الریه که به راحتی گسترش می‌یابد، جلوگیری کنید. مطمئن شوید که مصونیت‌های شما هم به روز است. با دکتر خود در مورد واکسیناسیون های دیگری که ممکن است در دوران بارداری نیاز داشته باشید ، از جمله واکسن آنفولانزا، صحبت کنید.

✔ شرایط مزمن را مدیریت کنید: اگر یک مشکل بهداشتی مانند فشار خون، دیابت یا بیماری خودایمنی دارید، برای درمان یا مدیریت صحیح آن با پزشک خود همکاری کنید. این می‌تواند در هنگام بارداری از سقط جنین جلوگیری کند.

✔ رابطه جنسی ایمن: برخی از بیماری های مقاربتی(STD) می‌توانند منجر به عوارضی در دوران بارداری شوند. قبل از اقدام به بارداری آزمایش کنید. اگر از قبل باردار هستید، در اسرع وقت آزمایش کنید. در دوران بارداری، در هر برخورد جنسی از جمله رابطه دهانی یا مقعدی، از روش های درست استفاده کنید تا خطر ابتلا به بیماری مقاربتی را کاهش دهید.

 

علائم سقط جنین

شایعترین علائم سقط جنین شامل موارد زیر است:

✔ لکه بینی که بیش از سه روز طول می‌کشد

✔ خونریزی که ممکن است شامل لخته یا بافت باشد

✔ درد و گرفتگی خفیف تا شدید در ناحیه کمر و شکم

✔ کاهش وزن

✔ ترشح مایعات یا مخاط از واژن

✔ کاهش علائم بارداری، مانند حساسیت به پستان، حالت تهوع و استفراغ

اگر فکر می کنید علائم سقط جنین را تجربه می کنید ، به دنبال فوریت های درمانی باشید. پزشک می تواند معاینه بدنی انجام دهد تا علت علائم مشخص شود.

روش های پیشگیری از سقط جنین

 

آیا می توانید سقط جنین را متوقف کنید؟

در اکثر موارد، بدون توجه به سه ماهه‎ای که در حال حاضر هستید، نمی‌توانید سقط را شروع کنید. علائم سقط به طور معمول نشان می‌دهد بارداری از قبل پایان یافته است. در برخی موارد، علائم ممکن است نشانه‌ای از بیماری به نام سقط جنین تهدید شده‌باشد. این می‌تواند در افرادی که کمتر از ۲۰ هفته باردار هستند رخ دهد. ممکن است خونریزی شدید داشته باشید و تصور کنید که بارداری شما در حال پایان است. با این حال‌، اگر ضربان قلب جنین هنوز وجود داشته باشد، با وجود آنچه که به نظر می رسد نشانه سقط جنین قریب الوقوع است، بارداری می‌تواند ادامه یابد. با این حال مهم است که با دکتر خود کار کنید تا از سقط کامل جلوگیری کند.

درمان سقط جنین تهدید شده شامل موارد زیر است:
✔ استراحت در رختخواب

✔ اجتناب از رابطه جنسی

✔ درمان برای هر بیماری زمینهای که ممکن است باعث خونریزی شود

✔ تزریق هورمون پروژسترون

✔ اگر کودک شما دارای Rh مثبت است و شما دارای Rh منفی است، تزریق ایمونوگلوبولین Rh را انجام دهید.

 

حقایق سقط و باورهای غلط

هیچ سوتفاهم و افسانه‌ای در مورد پایان غیر منتظره بارداری وجود ندارد. در اینجا ، درباره چندین باور غلط سقط جنین و حقیقت موجود در آن‌ها بیشتر بدانید.

۱. افسانه: سقط جنین نادر است
حقیقت: سقط جنین نادر نیست. حدود ۱۰ درصد از حاملگی های شناخته شده منجر به سقط جنین می‌شود، هرچند تعداد سقط جنین‌ها به احتمال زیاد بیشتر است. دلیل این امر این است که بسیاری از افراد در اوایل بارداری قبل از اینکه متوجه شوند که باردار هستند، سقط می‌کنند و سقط را به دلیل قاعدگی اشتباه می گیرند.

۲. باور غلط: ورزش می تواند باعث سقط شود.
حقیقت: ورزش باعث سقط نمی‌شود. در حقیقت، ورزش منظم در دوران بارداری مهم است. با این حال، ممکن است لازم باشد اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا از آسیب رساندن به خود جلوگیری کنید. با پزشک خود در مورد سالم‌ترین راه برای ادامه حرکت تا زمانی که باردار هستید، صحبت کنید.

۳. باور غلط: خونریزی همیشه به معنای سقط جنین است.
حقیقت: لکه بینی در هفته های اولیه بارداری معمول است. اگر خونریزی دارید، با پزشک خود در مورد موارد طبیعی و علائم احتمالی سقط صحبت کنید.

۴. افسانه: سقط جنین تقصیر مادر است
حقیقت: اکثر سقط‌ها در اوایل بارداری اتفاق می‌افتد و نتیجه یک ناهنجاری کروموزومی است. این تقصیر هیچ یک از والدین نیست.

۵. باور نادرست: برخی از غذاها می‌توانند باعث سقط جنین شوند
حقیقت: در زمان بارداری، غذاهای خاصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید زیرا ممکن است حاوی باکتری‌های مضر باشند که می‌توانند خطر سقط جنین را افزایش دهند، مانند لیستریا و سالمونلا. مواد غذایی برای جلوگیری از شامل:

✔ صدف

✔ ماهی خام (مانند سوشی)

✔ گوشت نپخته یا خام

✔ گوشت های فرآوری شده (مانند هات داگ و گوشت ناهار)

✔ شیر و پنیر غیر پاستوریزه

✔ تخم مرغ خام

روش های پیشگیری از سقط جنین

 

نتیجه گیری

در همه موارد نمی‌توان از سقط جنین جلوگیری کرد. به احتمال زیاد نتیجه یک ناهنجاری کروموزومی است که از رشد مناسب جنین جلوگیری می‌کند. سقط مکرر معمول نیست. فقط حدود یک درصد از افراد پس از اولین بار سقط جنین دوم می‌کنند. اگر علت خاصی برای سقط جنین مشخص شود، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا این بیماری را برای جلوگیری از از دست دادن بارداری در آینده درمان کنید. مراقبت از خود و تلاش برای حفظ بارداری سالم از طریق رژیم غذایی، ورزش و معاینات منظم قبل از تولد می تواند به کاهش خطر سقط جنین کمک کند.

 

خدمات مراقبت بارداری و پزشک در منزل هوم کا

مرکز هوم کا با ارائه خدمات پزشکی، پرستاری و مراقبتی به بهترین نحو و از طریق تلفن، آنلاین یا حتی حضور در منزل شما می‌توانند مراقب سلامتی شما و فرزند دلبندتان باشند. هوم کا برای مراقبت های دوران بارداری در منزل یا ویزیت پزشک در منزل می‌تواند به شما کمک کند و نیازی نیست بصورت حضوری به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید.

دسترسی سریع

سوالات متداول

سقط جنین یعنی چی؟
خاتمه حاملگی قبل از زایمان که منجر به مرگ جنین می‌شود را سقط جنین می‌گویند.
چه عواملی باعث سقط جنین می‌شود؟
ناهنجاری‌های کروموزومی و مشکلات رشد جنین می‌توانند شرایط را برای سقط جنین مهیا می‌کنند.
آیا مشاوره قبل از بارداری می‌تواند از سقط جنین جلوگیری کند؟
مشاوره پیش از بارداری به شما کمک خواهد کرد تا با خطرات و شرایط سقط جنین آشنا شوید. آگاهی شما از این موضوع می‌تواند منجر به بارداری سالم شود.
سقط جنین در هفته چندم بارداری رخ می دهد؟
معمولا سقط جنین در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد.
دلایل عمده سقط جنین در سه ماهه اول بارداری چیست؟
✔ ناهنجاری‌های ژنتیکی ✔ لخته شدن خون ✔ حاملگی خارج رحمی ✔ مشکلات جفت

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L