فیزیوتراپی فک در منزل
خانه
مقالات
فیزیوتراپی فک در منزل

فیزیوتراپی فک در منزل

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
فیزیوتراپی فک در منزل
آیا اخیرا در فک خود احساس درد کرده‌اید؟ آیا وقتی فکتان را حرکت می‌دهید هم دردناک است هم صدا دارد؟ آیا متوجه شده‌اید که نمی‌توانید به اندازه گذشته دهان خود را باز کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوال‌ها مثبت است لازم است بدانید فیزیوتراپی فک در منزل به شما در کاهش این علائم کمک می‌کند.

آیا اخیرا در فک خود درد احساس کرده‌اید؟ آیا وقتی فکتان را حرکت می‌دهید هم دردناک است هم صدا دارد؟ آیا متوجه شده‌اید که نمی‌توانید به اندازه گذشته دهان خود را باز کنید و این باعث محدود شدن غذاهایی شده است که می‌توانید بخورید؟ اگر پاسخ شما به این سوال‌ها مثبت است لازم است بدانید فیزیوتراپی در منزل به شما در کاهش این علائم کمک می‌کند. یک فیزوتراپیست در فیزیوتراپی فک در منزل برنامه‌ای برای یادگیری و تمرین تکنیک‌های بازیابی حرکت طبیعی فک ایجاد می‌کند. 

در فیزیوتراپی فک، تمرکز بر روی اختلالات گیجگاهی فکی (آرام‌سازی)، آرامش، کشش و آزادسازی عضلات سفت و بافت اسکار است. همچنین، فیزیوتراپی فک بخش مهمی از بهبودی جراحی اختلالات مفصل تمپورومندیبولار است، زیرا به حداقل رساندن بافت اسکار و تنگی عضلات کمک می‌کند. به همین دلیل، اگر پزشک به دلیل وجود علائم این مشکلات، فیزیوتراپی فک را برای شما توصیه کرده است و امکان ترک خانه را ندارید لازم است بدانید می‌توانید از خدمات فیزیوتراپی فک در منزل توسط هومکا بهره‌مند شوید. در ادامه به این موضوع بیشتر پرداخته‌ایم.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

انواع اختلالات فک و درمان توسط فیزیوتراپی فک در منزل

مفصل گیجگاهی فکی به قسمت لولای فک شما اشاره دارد و دقیقا در جلوی گوش شما قرار گرفته است. شما دو مفصل گیجگاهی فکی دارید که هر کدام در یک طرف سرتان است. آن‌ها با یکدیگر حرکت می‌کنند تا شما بتوانید صحبت کنید، غذا بخورید و خمیازه بکشید. TMD یا اختلال عملکرد گیجگاهی فکی، اصطلاحی گسترده است که برای توصیف تعداد زیادی از مشکلات مربوط به فک استفاده می‌شود ازجمله:

✔ درد در عضلات فک یا مفصل

✔ توانایی محدود در باز کردن دهان (کاهش حرکت)

✔ قفل شدن فک

✔ صداهای مفصلی

✔ سردرد یا درد مربوط به جویدن

TMD همچنین می‌تواند سایر مشکلات مربوط به سر و گردن ازجمله سردرد، مشکلات گردن یا گوش‌درد را نیز ایجاد کند. علائم TMD همچنین ممکن است شامل وزوز گوش (زنگ زدن در گوش) یا کاهش شنوایی باشد. فیزیوتراپی فک در منزل توسط هومکا این امکان را به شما می‌دهد که مشکلات فک خود را در خانه و توسط فردی متخصص درمان کنید.

ثبت رایگان درخواست فیزیوتراپی در منزل

در سایت خط سلامتی(Health Line) در  این مورد بیشتر بخوانید: 

احتمالا به مفاصل گیجگاهی و فکی خود زیاد فکر نمی‌کنید، اما در طول روز از  آنها زیاد استفاده خواهید کرد. این مفصل‌ها فک را به جمجمه متصل می‌کنند. هر بار که حرف می‌زنید، چیزی می‌جوید یا می‌بلعید آنها شروع به کار می‌کنند. 

اختلالات فک می‌توانند به دلیل آسیب مفصل یا بیماری‌های زمینه‌ایی مانند آرتروز رخ دهند. با بروز آسیب با عوارض احتمالی زیر مواجه خواهید شد:  

  • درد زمان جویدن
  • احساس درد در گوش،صورت، فک و گردن
  • با باز و بسته کردن صدایی کلیک می‌شنوید. 
  • قفل شدن مفصل فک
  • سردرد

 

چه عواملی باعث اختلالات فک می‌شوند؟

عوامل زیادی می‌توانند موجب اختلالات فک شوند. اگرچه هنوز دلایل آن قطعی نیست اما شواهد محکمی از وجود برخی علل حمایت می‌کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

✔ ضربه، ازجمله ضربه به فک یا مستقیما روی مفصل گیجگاهی فکی یا اطراف آن

✔ حرکات تکراری، مانند دندان‌قروچه یا فشار آوردن به فک

✔ آسیب دیدن غضروف داخل مفصل گیجگاهی فکی

✔ آرتروز

✔ استرس که می‌تواند باعث افزایش حساسیت به درد شود

✔ بیماری‌های خود ایمنی

✔ سینوزیت

✔ استفاده بیش از حد از فک با جویدن آدامس، ناخن جویدن، سیگار کشیدن، آواز خواندن

✔ عفونت‌ها

✔ اقدامات دندانپزشکی

برای تشخیص علت درد فک پزشک از شما سوالاتی خواهد پرسید و معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. همچنین ممکن است آزمایش خون، تصویربرداری یا هردو را توصیه کند. در بعضی موارد، پزشک همچنین ممکن است غربالگری روانشناختی و روانپزشکی را پیشنهاد کند. اگر او بر این باور باشد که یک بیماری خاص باعث درد شده است ممکن است آزمایش‌هایی برای تشخیص آن بیماری تجویز کند. پس از مشخص شدن علت و در صورت توصیه پزشک برای انجام فیزیوتراپی می‌توانید از خدمات فیزیوتراپی فک در منزل توسط هومکا بهره‌مند شوید.

 

اختلالات فک چه پیامدهایی دارند؟

اگر برای درد فک خود به دنبال درمان نباشید ممکن است عوارضی را تجربه کنید. این عوارض به علت درد و سایر عوامل ازجمله رویکرد درمانی بستگی دارد. برخی از عوارض اختلالات فک عبارت‌اند از:

✔ عوارض دندانی

✔ عوارض جراحی

✔ عفونت‌ها

✔ درد مداوم

✔ پریشانی و به‌هم‌ریختگی هیجانی

✔ از دست دادن اشتها به دلیل درد یا مشکل در جویدن و بلعیدن

فیزیوتراپی فک در منزل

 

فیزیوتراپی فک در منزل چگونه می‌تواند به بهبود اختلالات فک کمک کند؟

فیزیوتراپی فک برای اطمینان از بهبودی مناسب و کامل از درد فک مهم است. اگرچه هر آسیب، اندکی متفاوت خواهد بود، فیزیوتراپیست فک، شما را برای بهترین درمان متناسب با مسئله‌ای که دارید راهنمایی می‌کند. برای کاهش درد و التهاب در مفصل و بهبود حرکت و عملکرد مفصل گیجگاهی فکی می‌توان از فیزیوتراپی فک استفاده کرد. فیزیوتراپی فک شامل موارد زیر است:

✔ آموزش موقعیت‌یابی فک، اصلاح عادات خوردن و جویدن و کار یا فعالیت با فک

✔ استفاده از گرما یا سرما در درمان

✔ اصلاح وضعیتی

✔ درمان به صورت دستی

✔ تحرک بخشی مفصل که ممکن است شامل استفاده از تکنیک‌هایی دستی در داخل دهان شما شوند

✔ تمرینات توان‌بخشی

ازآنجاکه اختلالات فک و روش‌های درمان آن‌ها، دهان و فک شما را درگیر می‌کند ممکن است فیزیوتراپیست هنگام تهیه برنامه درمانی فردی برای شما از شما بخواهد که به دندانپزشک یا پزشک عمومی نیز مراجعه کنید. ممکن است برای مدیریت درد نیاز به تجویز دارو توسط پزشک داشته باشید. دندانپزشک نیز ممکن است یک آتل یا محافظ را برای ایجاد ثبات یا تغییر وضعیت فکتان تجویز کند. این‌ها به عنوان ابزار کوتاه مدت در نظر گرفته می‌شوند و معمولا فقط برای مدت زمان کوتاهی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

برای استفاده از خدمات تخصصی مشاوره هومکا فقط کافی است کلیک کنید. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

در فیزیوتراپی فک در منزل از چه تکنیک هایی استفاده می‌شود؟

در فیزیوتراپی فک، تکنیک‌های متعددی بسته به مسئله‌ای که با آن مواجه هستید استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است. استفاده از این تکنیک‌ها صرفا محدود به فیزیوتراپی فک نمی‌شود بلکه از آنها در زمینه‌های مختلف مانند فیزیوتراپی گردن در منزل، فیزیوتراپی کمر در منزل، فیزیوتراپی زانو در منزل  و ... نیز استفاده خواهد شد. 

✔ تمرینات فکی برای تقویت عضلات و بهبود انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت

✔ گرما درمانی برای بهبود گردش خون در فک

✔ یخ درمانی برای کاهش تورم و تسکین درد

✔ ماساژ برای از بین بردن تنش کلی عضلات

✔ آموزش بهبود وضعیت و قرار گرفتن صحیح فک

✔ تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) که به معنی اعمال جریان الکتریکی ملایم روی پوست بر روی مفصل فک است. تصور می‌شود این جریان الکتریکی با سیگنال‌های درد بدن تداخل ایجاد می‌کند. TENS باعث شل شدن عضلات، بهبود گردش خون و تسکین درد می‌شود. اگرچه اثربخشی TENS متفاوت است، اما به نظر می‌رسد برای برخی از افراد مفید است.

✔ حرکت مفصل گیجگاهی فکی (TM) برای آزادسازی بافت اسکار که حرکت عضلات را محدود می‌کند و دامنه حرکت را بهبود می‌بخشد.

✔ سونوگرافی درمانی که از امواج صوتی با فرکانس بالا به سمت مفصل TM استفاده می‌کند و برای کاهش درد و تورم و بهبود گردش خون کاربرد دارد.

 

علاوه بر فیزیوتراپی فک در منزل، چه کارهایی را می‌توانید برای بهبود اختلالات فک انجام دهید؟

فیزیوتراپیست شما یک برنامه درمانی شخصی متناسب با نیازهای پزشکی منحصربه‌فرد شما ایجاد می‌کند. با این حال، علاوه بر فیزیوتراپی فک در منزل، لازم است راهکارهای دیگری را نیز به صورت روزانه انجام دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

✔ تمریناتی که فیزیوتراپیست به شما داده است هرروز انجام دهید.

✔ به زمان‌هایی که فک خود را فشار می‌دهید یا دندان‌های خود را به یکدیگر می‌سایید توجه کنید.

✔ از غذاهای سفت پرهیز کنید و در عوض غذاهای نرم را انتخاب کنید.

✔ می‌توانید داروهای ضد درد بدون نسخه مثل داروهای ضد التهاب یا مسکن مصرف کنید.

✔ برای جلوگیری از کشیدگی بیش از حد فک، مواد غذایی سفت را به قطعات کوچک‌تر برش دهید.

✔ وضعیت مناسب فک را رعایت کنید.

✔ از گرما استفاده کنید. گرما به شل شدن عضلات کمک می‌کند و می‌تواند درد فک شما را کاهش دهد.

✔ از کمپرس یخ یا سرد استفاده کنید. این کار می‌تواند به بی‌حس شدن درد کمک کند و به خصوص اگر تورم داشته باشید مفید است.

✔ تمرینات آرام‌سازی بدن را انجام دهید. اگر درد فک شما ناشی از ساییدن یا فشردن دندان‌ها است، روش‌های آرام‌سازی می‌توانند به شما کمک کنند تا استرس خود را کاهش دهید.


فیزیوتراپی فک در منزل
 

علاوه بر این کارها لازم است از برخی کارها اجتناب کنید:

✔ جویدن بیش از حد (مثل آدامس، ناخن، نوک مداد و غیره). این کار باعث می‌شود فکتان استراحت کند

✔ خمیازه بی‌مورد

✔ بالا گرفتن تلفن فقط با استفاده از شانه

✔ خوابیدن رو به صورت زیرا این مسئله می‌تواند به گردن شما فشار غیرضروری وارد کند

✔ مصرف کافئین

 

مزایای فیزیوتراپی فک در منزل

فیزیوتراپی در منزل، امروزه رواج بیشتری پیدا کرده است. این امر به خصوص برای افرادی بسیار مفید است که مراجعه به کلینیک و مرکز فیزیوتراپی برای آن‌ها دشوار است. در فیزیوتراپی فک در منزل، فیزیوتراپیست هم برای تشخیص و هم برای درمان به خانه شما مراجعه می‌کند که امکان آن توسط هومکا برای شما فراهم شده است. در ادامه با مزایای فیزیوتراپی فک در منزل بیشتر آشنا می‌شوید.

call button submit

۱. بهبود سریع‌تر
اگر فک شما آسیب دیده است یا درد می‌کند و درنتیجه احساس بی‌قراری و ناراحتی دارید راحت‌ترین فضا برای شما فضای خانه است. بنابراین، وقتی در فضای راحت خود تحت درمان قرار می‌گیرید احتمال بهبودی شما نیز بیشتر می‌شود. شما آرام و راحت هستید، بنابراین، بدن شما به درمان بهتر پاسخ می‌دهد.

۲. درمان و ارتباط فردی
وقتی در خانه هستید و عزیزانتان در کنار شما هستند انگیزه بیشتری برای درمان پیدا می‌کنید. درعین‌حال، فیزیوتراپیست می‌تواند با شما بیشتر ارتباط برقرار کند و شما نیز می‌توانید نگرانی‌های خود را بدون هیچ تردیدی با او مطرح کنید. درنتیجه این مسئله، پیشرفت درمان شما بیشتر است و در مجموع اثربخشی درمان شما افزایش می‌یابد.

۳. راهنمایی‌های بهتر برای بهبودی
در بعضی مواقع ممکن است شما به فیزیوتراپیست مراجعه کنید اما جو و محیط اطراف به شما کمک نکند. این معیار را می‌توان در صورت دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل کاملا حذف کرد زیرا فیزیوتراپیست اول از همه از دانش خود و ابزارهای لازم برای کمک به شما استفاده می‌کند. سپس، او بر اساس زیرساخت‌ها و محیط اطراف خانه شما روال عادی را طراحی می‌کند. ازاین‌رو درمان شما بهتر صورت می‌گیرد.

۴. مدیریت زمان
در بعضی مواقع، مطابقت با برنامه فیزیوتراپیست مشکل است. به دلیل همین برنامه‌های غیرقابل انعطاف، برخی از افراد به فیزیوتراپیست مراجعه نمی‌کنند. این مانع از طریق فیزیوتراپی فک در منزل، کاملا قابل‌حل است. شما می‌توانید با برنامه‌ریزی مطابق با کارهایی که روزانه انجام می‌دهید، برنامه خود را تنظیم کنید و طبق همین برنامه‌ریزی برای دریافت فیزیوتراپی فک و فیزیوتراپی صورت در منزل هومکا اقدام کنید.

ثبت رایگان درخواست فیزیوتراپی در منزل
 

۵. مقرون به‌صرفه
ارزش مراجعه به پزشک را نمی‌توان منکر شد اما نمی‌توان هزینه رفت‌وآمد را نیز نادیده گرفت. بنابراین، هنگامی‌که خدمات فیزیوتراپی در منزل را دریافت می‌کنید در هزینه رفت‌وآمد صرفه‌جویی می‌کنید که این امر باعث می‌شود کل روند درمان مقرون به‌صرفه باشد.

۶. نظارت
هنگامی‌که در خانه خود تحت درمان قرار می‌گیرید، اعضای خانواده می‌توانند به درمان و پیشرفت درمانی شما توجه کنند. همچنین، اگر شما دلسرد و ناامید شوید آن‌ها از شما حمایت خواهند کرد و حتی می‌توانند به فیزیوتراپیست نیز کمک کنند.

۷. رعایت پروتکل‌های بهداشتی
ازآنجایی‌که مراجعه به کلینیک می‌تواند نگرانی‌هایی را از نظر بهداشتی به دنبال داشته باشد خدمات فیزیوتراپی فک در منزل می‌تواند این نگرانی‌ها را رفع کند. شما در محیط آشنای خانه خود هستید و از پاکیزگی آن نیز آگاهید. از سوی دیگر، شیوع ویروس کرونا در شرایط کنونی نیز یک دلیل دیگر اضطراب در هنگام مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی است. افرادی که توسط هوم‌کا برای ارائه خدمات به منزلتان فرستاده می‌شوند سعی می‌کنند کمترین تماس را با وسایل خانه داشته باشند.

 

هوم‌کا چگونه می‌تواند به شما در فیزیوتراپی فک در منزل کمک کند؟

همان‌طور که مطرح شد فیزیوتراپی فک در منزل می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شما داشته باشد و به بهبود درمان شما کمک کند. هوم‌کا با این هدف شکل گرفته است که خدمات باکیفیت مراقبتی و سلامتی در محل ازجمله فیزیوتراپی در منزل را به شهروندان ارائه دهد.
بنابراین، اگر با مشکلات فک مواجه شده‌اید و نیاز به فیزیوتراپی فک دارید می‌توانید درخواست خود برای فیزیوتراپی فک در منزل را در هوم‌کا به صورت رایگان ثبت کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را با شما انجام دهند.

 

تعرفه فیزیوتراپی فک در منزل

تعرفه‌ها و قیمت‌های خدماتی که توسط هوم‌کا ارائه می‌شوند با توجه به نوع و شرایط درخواست شما متفاوت است. با این حال، هوم‌کا تلاش کرده است که این هزینه‌ها کاملا معقول و استاندارد باشند. برای اطلاع از این موضوع کافیست درخواست خود را در هوم‌کا ثبت کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم را به شما بدهند.

 

هوم‌کا چه مناطقی را برای فیزیوتراپی فک در منزل تحت پوشش قرار می‌دهد؟

در حال حاضر، خدمات هوم‌کا شامل شهروندان شهرهای تهران، کرج و حومه و مشهد می‌شود. هوم‌کا امیدوار است که در آینده بتواند این خدمات را به شهروندان شهرهای دیگر نیز ارائه دهد. اگر ساکن این مناطق هستید و نیاز به فیزیوتراپی فک در منزل دارید کافیست درخواست خود را در هوم‌کا ثبت کنید و بقیه‌اش را به ما بسپارید.

 

فیزیوتراپی فک در منزل با هومکا

همان‌طور که مطرح شد عوامل زیادی می‌توانند منجر به درد و مشکلات فک شوند که بسیاری از این مشکلات می‌توانند از طریق فیزیوتراپی فک درمان شوند. از سوی دیگر، برخی افراد به دلایل متعددی ممکن است نتوانند برای دریافت فیزیوتراپی از منزل خارج شوند. در این شرایط، فیزیوتراپی فک در منزل می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و مزایای زیادی برای آن‌ها به همراه داشته باشد. اگر شما نیز در این شرایط قرار دارید می‌توانید برای دریافت این خدمات می‌توانید دکمه ثبت رایگان درخواست را در هوم‌کا فشار دهید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

چگونه فیزیوتراپی به درمان دردهای فک کمک می کند؟
در فیزیوتراپی فک از تکنیک‌های متعددی مانند گرما درمانی، سرما درمانی و حرکت درمانی استفاده خواهد شد.
آیا فیزیوتراپی در درمان آسیب‌های اسکلتی مادر زادی موثر است؟
بسیاری از آسیب‌های اسکلتی مانند پا پرانتزی با استفاده از روش‌های مختلف فیزیوتراپی درمان می‌شوند.
برای درمان آسیب‌های فک به چند جلسه فیزیوتراپی نیاز دارم؟
تعداد جلسات درمانی با توجه به شدت آسیب تعیین می‌شوند. برای این منظور لازم است با پزشک معالج مشورت نمایید.
آیا پس از درمان درد فک باید تمرینات فیزیوتراپی را ادامه دهم؟
تمرینات فیزیوتراپی در ابتدا سعی می‌کنند درد شما را کاهش دهند. در مراحل بعدی منجر به انعطاف و قدرت غضله خواهند شد بنابراین شاید بهتر باشد آنها را جزیی از برنامه روزانه خود قرار دهید.
هزینه فیزیوتراپی فک در منزل چقدر است؟
این موضوع به تعداد جلسات درمانی،‌ شیوه درمان و وشدت آسیب بستگی دارد. با کارشناسان ما در هوم‌کا تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل