تفسیر آنلاین آزمایش
خانه
مقالات
تفسیر آنلاین آزمایش

تفسیر آنلاین آزمایش

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/19
تفسیر آنلاین آزمایش در منزل با هومکا!
شاید یکی از سخت‌ترین کارها پس از انجام آزمایش خون یا ادرار، مراجعه مجدد به پزشک برای تفسیر جواب آزمایش باشد. بهتر است بدانید که هومکا خدمات تفسیر آنلاین آزمایش را بدون نیاز مراجعه مستقیم به آزمایشگاه انجام می‌دهد. شما می‌توانید فاکتورهایی که در آزمایش ادرار یا خون شما وجود دارند را در ادامه مشاهده کنید و مقدار نرمال آن را مشاهده کنید. تنها کافی است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

به منظور دسترسی سریع به تفسیر انواع آزمایشات خونی و ادراری، در این مقاله از هومکا به معرفی مختصر هر آزمایش و تفسیر آن پرداخته‌ایم. با نگاهی اجمالی به این آزمایشات آگاهی شما نسبت به انواع تست‌های خونی و ادراری و کاربرد هر کدام افزایش خواهد یافت.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

تفسیر آنلاین آزمایش CBC

شمارش کامل خون (CBC) یکی از آزمایش‌های کلیدی است که از توانایی بررسی طیف وسیعی از اختلالات و مشکلات سلامتی برخوردار است. پزشکان از طریق این آزمایش برای تشخیص و غربالگری بیماری‌ها، تنظیم برنامه درمان و ارزیابی اثربخشی داروهای تجویز شده استفاده می‌کنند. در آزمایش CBC سلول‌های خونی شمارش و از چندین جنبه سنجیده می‌شوند. برای این کار در آزمایشگاه یک نمونه خون از ساعد فرد دریافت می‌شود تا آزمایش‌های لازم بر روی آن صورت بگیرد. بازه نرمال آزمایش CBC در جواب آزمایش به صورت زیر است:

محدوده طبیعی هموگلوبین:

مردان (۱۵ سال به بالا): ۱۷ – ۱۳ گرم در دسی‌لیتر

زنان (۱۵ سال به بالا): ۱۵.۵ - ۱۱.۵ گرم در دسی‌لیتر

محدوده طبیعی هماتوکریت:

مردان: ۵۵ – ۴۰ درصد

زنان: ۴۸ – ۳۶ درصد

محدوده نرمال تعداد پلاکت:

بزرگسالان: ۴۰۰۰۰۰ – ۱۵۰۰۰۰ / mL

محدوده طبیعی گلبول های سفید (WBC):

بزرگسالان: ۱۰۰۰۰-۵۰۰۰/mL

اگر تعداد سلول‌های خون خارج از محدوده طبیعی باشد، ممکن است آزمایش‌های تکمیلی جهت بررسی علت زمینه‌ای تجویز شوند.

دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

تفسیر آنلاین آزمایش کبد چرب

در تست‌های عملکرد کبد که از نوع آزمایش‌های خونی هستند، عملکرد کبد یا هر نوع آسیب کبدی ارزیابی می‌شود. این آزمایش‌ها که با نام‌های دیگری مانند پنل کبدی، پنل عملکرد کبد و پروفایل کبد نیز شناخته می‌شوند و از تست های پرکاربرد برای تشخیص کبد چرب هستند. دو آنزیم کبدی AST و ALT دو معیار مهم برای پی بردن به کبد چرب هستند. محدوده طبیعی AST و ALT به صورت است:

بازه نرمال آنزیم AST (SGOT) در حدود ۴۰ - ۵ واحد در هر لیتر سرم است.

بازه نرمال آنزیم ALT (SGPT) حدود ۵۶ تا ۷ واحد در هر لیتر سرم است.

آنزیم‌های AST (SGOT) و ALT (SGPT) شاخص‌های حساس و مهمی برای تشخیص آسیب های کبدی هستند چراکه با آسیب دیدن بافت کبد این دو آنزیم بیش از حد معمول به جریان خون راه پیدا می‌کنند.

تفسیر آزمایش

 

تفسیر آزمایش قند خون

آزمایشات خون برای تشخیص دیابت نوع ۱، نوع ۲ و پیش دیابت همراه با تفسیر به شرح زیر است:

آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله (A1C): در این آزمایش خون که نیازی به ناشتا بودن ندارد درصد قند خون متصل به هموگلوبین و میانگین سطح قند خون در ۲ تا ۳ ماه اخیر بررسی می‌شود. در جواب آزمایش اگر سطحA1C  زیر ۵.۷ درصد باشد طبیعی تلقی می‌شود اما بالاتر از محدوده ذکر شده به معنی پیش دیابت و ابتلا به دیابت است.

آزمایش قند خون تصادفی: در این آزمایش نمونه خون به صورت تصادفی گرفته می‌شود و اگر جواب آزمایش سطح قند خون را ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر نشان دهد، بیانگر ابتلا به دیابت است.

آزمایش قند خون ناشتا: پس از چند ساعت ناشتا بودن نمونه خون گرفته می‌شود. در صورتی‌که سطح قند خون ناشتا کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد طبیعی به حساب می‌آید.

تست تحمل گلوکز خوراکی: برای انجام این آزمایش لازم است که طبق دستور پزشک چند ساعت قبل از نمونه گیری از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید. در ابتدا سطح قند خون ناشتا اندازه‌گیری می‌شود و سپس یک مایع شیرین می‌نوشید و مجددا سطح قند خون اندازه‌گیری می‌شود. سطح قند خون کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر طبیعی است و اگر اعداد خارج از این بازه باشند باید زیر نظر پزشک داروهای لازم به منظور تنظیم سطح قند خون مصرف شوند.

 

تفسیر آنلاین آزمایش تیروئید

آزمایش خون تیروئید با هدف اندازه‌گیری میزان هورمون‌های تیروئیدی در خون و ارزیابی عملکرد غده تیروئید تجویز می‌شود. این آزمایش به تشخیص بیماری‌های تیروئیدی مثل کم کاری یا پرکاری تیروئید کمک می‌کند. در آزمایش تیروئید هورمون‌های زیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند:

هورمون محرک تیروئید (TSH): این هورمون در غده هیپوفیز تولید می‌شود و تعادل هورمون‌های تیروئیدی از جمله T4 و T3 را در جریان خون تنظیم می‌کند. در بیشتر مواقع، کم کاری تیروئید با سطح TSH بالا همراه است، در حالی که در پرکاری تیروئید سطح TSH کاهش پیدا می‌کند. محدوده نرمال هورمون TSH برای بزرگسالان ۴.۴ – ۰.۴ mIU/mL است.

هورمون T4: هورمون T4 یا تیروکسین با اهداف تشخیص کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید و نیز به منظور ارزیابی مستمر اثربخشی داروهای مورد استفاده برای اختلالات تیروئیدی تجویز می‌شود. T4 پایین در کم کاری تیروئید دیده می‌شود در حالی که بالا بودن سطح T4 یکی از نشانه‌های پرکاری تیروئید است. مقدار طبیعی هورمون T4 برای بزرگسالان  ۵-۱۱  ug/dL است.

هورمون T4 آزاد یا FT4: تیروکسین آزاد یا FT4 روشی روتین جهت اندازه‌گیری سطح هورمون T4 است و اثر تداخلی پروتئین‌های متصل به T4 را از بین می‌برد از این‌رو نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهد. محدوده نرمال در آزمایش FT4 برای بزرگسالان ۱.۷ - ۹ نانوگرم در دسی‌لیتر است.

هورمون T3: آزمایش تری‌یدوتیرونین به تشخیص پرکاری تیروئید و یا شدت آن کمک می‌کند. میزان طبیعی هورمون T3 در بازه ۱۰۰-۲۰۰  نانوگرم در دسی‌لیتر قرار دارد.

هورمون T3 آزاد یاFT3 : تری یدوتیرونین یا FT3 روشی برای اندازه‌گیری T3 در خون است و اثر پروتئین‌های متصل به T3 را از بین می‌برد و از این‌رو اطلاعات دقیق‌تری از هورمون ارائه می‌دهد. مقدار طبیعی FT3 در محدوده ۲.۳ تا ۴.۱ pg/mL قرار دارد.

 

تفسیر آنلاین آزمایش هورمونی زنان

در آزمایش هورمون محرک فولیکول (FSH) سطح FSH در خون سنجیده می‌شود. FSH توسط غده هیپوفیز در مغز آزاد می‌شود و عملکردهای مهمی در باروری زنان از جمله تنظیم سیکل قاعدگی و تحریک آزاد شدن تخمک دارد. محدوده نرمال هورمون FSH در زنان به ترتیب زیر است:

* محدوده نرمال قبل از بلوغ ۰ تا ۴ mIU/mL است.

* محدوده نرمال در دوران بلوغ ۳ تا ۱۰  mIU/mL است.

* محدوده نرمال تا پیش از یائسگی ۲۱.۵ تا ۴.۷ mIU/mL است.

* محدوده نرمال بعد از یائسگی ۱۳۴.۸ تا ۲۵.۸ mIU/mL است.

 

تفسیر آنلاین آزمایش بیماری‌های مقاربتی (آزمایش STD)

افراد فعال از نظر جنسی به ویژه آنان که چندین شریک جنسی دارند غالبا در معرض ابتلا به انواع بیماری مقاربتی یا منتقله از راه جنسی هستند. بنابراین، انجام تست‌ عفونت‌های مقاربتی برای چنین افرادی بسیار مهم تلقی می‌شود تا از پیشروی عفونت و دچار شدن به عوارض سخت آن‌ها جلوگیری شود. نتایج آزمایش STD به صورت Reactive یا  "واکنشی"، Non-detected "تشخیص نشده" و Non-rective "غیر واکنشی" نشان داده می‌شوند. شناسایی نشدن و غیر واکنشی به این معنی است که STD در بدن فرد شناسایی نشده است و از این‌رو وی عاری از عفونت مقاربتی است. محدوده مرجع یا reference range (نشان دادن نتیجه با محدوده عددی) بیانگر این است که آیا مقدار STD به اندازه‌ای بالا است که مثبت (Positive) در نظر گرفته شود یا خیر. اگر مقدار STD کمتر از عدد مرجع باشد، جواب آزمایش منفی است (Negative). برای مثال محدوده <۰.۹ در تست "Herpes Simplex-2" به این معنی است که هر نتیجه کمتر از عدد ۰.۹ منفی در نظر گرفته می‌شود.

تفسیر آزمایش

 

تفسیر آزمایش بارداری

در آزمایش گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) سطح هورمون HCG در خون اندازه‌گیری می‌شود. هورمون HCG یکی از هورمون‌های خاص دوران بارداری است و بالا رفتن آن از سطح مشخصی نشان دهنده بارداری است. هورمون HCG حدوده ۱۰ روز پس از لقاح در خون و ادرار زنان باردار ظاهر می‌شود. اندازه‌گیری عددی HCG در تعیین سن دقیق جنین نیز کمک کننده است. همچنین در تشخیص بارداری‌های غیرطبیعی نظیر حاملگی خارج از رحم، حاملگی مولار و سقط جنین احتمالی نیز موثر است. نتایج بر حسب واحد mUI/mL در جواب آزمایش گزارش می‌شود. سطوح نرمال HCG به صورت زیر است:

* سطوح HCG در خون زنان غیرباردار کمتر از ۵ mIU/ml است

در بارداری، سطح HCG در سه ماهه اول به سرعت افزایش و سپس اندکی کاهش می‌یابد. محدوده طبیعی هورمون HCG در زنان باردار بر اساس هفته‌های بارداری به ترتیب زیر است:

هفته ۳: ۷۲ - ۵ mIU/ml

هفته ۴: ۷۰۸ - ۱۰ mIU/ml

هفته ۵: ۸۲۴۵ – ۲۱۷ mIU/mL

هفته ۶: ۳۲۱۷۷ – ۱۵۲ mIU/mL

هفتگی ۷: ۱۵۳۷۶۷ – ۴۰۵۹ mIU/mL

هفته ۸: ۱۴۹۰۹۴ -  ۳۱۳۶۶ mIU/mL

هفته ۹ : ۱۳۵۹۰۱ - ۵۹۱۰۹ mIU/mL

هفته ۱۰: ۱۷۰۴۰۹ -  ۴۴۱۸۶  mIU/mL

هفته ۱۲:  ۲۷۱۰۷ - ۲۰۱۱۶۵  mIU/mL

هفته ۱۴: ۹۳۶۴۶- ۲۴۳۰۲ mIU/mL

هفته ۱۵: ۶۹۷۴۷ - ۱۲۵۴۰ mIU/mL

هفته ۱۶: ۵۵۳۳۲ - ۸۹۰۴ mIU/mL

هفته ۱۷: ۵۱۷۹۳ - ۸۲۴۰ mIU/mL

هفته ۱۸: ۵۵۲۷۱ - ۹۶۴۹ mIU/mL

دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

تفسیر آزمایش بیلی‌روبین

در آزمایش بیلی‌روبین سطح خونی بیلی‌روبین اندازه گیری می‌شود. بیلی‌روبین در واقع یک نوع رنگدانه زرد است که در فرایند تجزیه گلبول‌های قرمز تولید می‌شود. بیلی‌روبین در کبد پردازش می‌شود و در نهایت از بدن دفع می‌شود. وقتی که سطح بیلی‌روبین بالاتر از حد نرمال باشد بیانگر این است که مشکلات کبدی یا صفراوی در فرد به‌وجود آمده و نیازمند درمان و مراقبت است. براساس نوع آزمایش، نتایج آزمایش بیلی‌روبین ممکن است به صورت بیلی‌روبین مستقیم، بیلی‌روبین غیرمستقیم یا بیلی‌روبین کل بیان شود. بیلی‌روبین کل (Total) مجموع بیلی‌روبین مستقیم و غیرمستقیم است.

محدوده طبیعی برای آزمایش بیلی‌روبین کل ۱.۲ میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dL) برای بزرگسالان و ۱ mg/dL برای افراد زیر ۱۸ سال است. مقدار طبیعی برای بیلی‌روبین مستقیم معمولاً  ۰.۳ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.

 

تفسیر آنلاین آزمایش چربی خون

در آزمایش چربی خون میزان کلسترول و سایر چربی‌ها در خون اندازه‌گیری می‌شود. کلسترول و تری‌گلیسیریدها در گروه لیپیدها یا همان چربی‌ها قرار دارند. این دسته از چربی‌ها برای سلامت سلول‌ها ضروری هستند اما هنگامی که سطح آن‌ها از مقدار نرمال فراتر رود می‌توانند صدمات جبران نشدنی به فرد وارد کنند زیرا گاهی منجر به گرفتگی شریان‌های قلبی و گاهی نیز التهاب شدید کبدی می‌شوند. آزمایش پانل چربی قادر است خطر بیماری قلبی و سکته را پیش بینی کند. در آزمایش خون پانل لیپیدی موارد زیر سنجیده می‌شوند:

* کلسترول کل

* کلسترول LDL یا کلسترول بد

* کلسترول HDL یا کلسترول خوب

* تری گلیسیرید

در آزمایش چربی خون نتایج به میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dL) گزارش می‌شوند. محدوده طبیعی در جواب آزمایش به صورت زیر است

* محدوده نرمال کلسترول تام (کل) کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است

* محدوده نرمال LDL کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.

* محدوده نرمال تری گلیسیرید کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است

* میزان نرمال HDL باید بیشتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد

 

تفسیر آنلاین آزمایشات کلیه

آزمایش کراتینین خون: یکی از آزمایشات خونی مهم و معیار کلیدی برای ارزیابی عمکرد کلیه آزمایش کراتینین است. کراتینین ترکیبی است که در فرایند تولید انرژی در عضلات ساخته می‌شود و پس از ورود به خون از طریق کلیه از بدن دفع می‌شود. سنجش میزان کراتینین خون می‌تواند ابعادی از سلامت کلیه را روشن ‌سازد و همچنین در تشخیص بعضی از بیماری‌های کلیوی نیز اهمیت دارد. کراتینین سرم در برگه آزمایش به صورت میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) گزارش می‌شود. بازه طبیعی برای کراتینین به صورت زیر است:

آزمایش GFR یا نرخ فیلتراسیون گلومرولی: به دلیل اینکه مقدار کراتینین سرم از فردی به فرد دیگر متغیر است از این‌رو آزمایش دقیق‌تر یعنی GFR ممکن است تجویز شود که در آن سرعت فیلتراسیون کلیه‌ها (نرخ فیلتراسیون گلومرولی) ارزیابی می‌شود. در محاسبه GFR عواملی مانند سن و جنسیت لحاظ می‌شوند. در جواب آزمایش عدد GFR زیر 60 نشان دهنده مشکلات کلیوی است.

* محدوده طبیعی کراتینین برای مردان و زنان به ترتیب ۰.۷۴ تا ۱.۳۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و ۰.۵۹ تا ۱.۰۴ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.

تست کلیرانس کراتینین: آزمایش کلیرانس کراتینین معیاری است که نشان می‌دهد کلیه‌ها با چه کیفیتی کراتینین را از جریان خون دفع می‌کنند. این کار با دریافت نمونه ادرار ۲۴ ساعته و گرفتن یک نمونه خون در همان بازه زمانی انجام می‌شود. در جواب آزمایش مقدار کلیرانس کراتینین به صورت میلی‌لیتر در دقیقه در هر سطح بدن (mL/min/BSA) مشخص می‌شود. برای مردان ۱۹ تا ۷۵ ساله بازه نرمال ۷۷ تا ۱۶۰ میلی‌لیتر در دقیقه/BSA است. اما سطوح طبیعی در زنان بر اساس سن متغیر بوده و به ترتیب زیر است:

* زنان در بازه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال: ۷۸ تا ۱۶۱ (mL/min/BSA)

* زنان در بازه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال: ۷۲ تا ۱۵۴ (mL/min/BSA)

* زنان در بازه سنی ۴۰ تا ۴۹ سال: ۶۷ تا ۱۴۶ (mL/min/BSA)

* زنان در بازه سنی ۵۰ تا ۵۹ سال: ۶۲ تا ۱۳۹ (mL/min/BSA)

* زنان در بازه سنی ۶۰ تا ۷۲ سال: ۵۶ تا ۱۳۱ (mL/min/BSA)

 

تفسیر آزمایش پروستات

مولکول PSA یا به اصطلاح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات پروتئینی است که از سلول‌های طبیعی و همچنین سلول‌های بدخیم غده پروستات به خون آزاد می‌شود. در آزمایش پروستات با سنجیدن مقدار PSA در خون می‌توان سلامت غده پروستات را ارزیابی کرد. نتایج آزمایش پروستات در برگه آزمایش به صورت نانوگرم PSA در هر میلی‌لیتر (ng/mL) خون گزارش می‌شود. محدوده و سطح طبیعی یا غیرطبیعی مشخص و قطعی برای آزمایش PSA وجود ندارد.

در گذشته، مقادیر PSA  در حدود ۴ نانوگرم در میلی‌لیتر و پایین‌تر از آن طبیعی تلقی می‌شد. با این حال، امروزه مشخص شده است که برخی افراد با سطوح PSA کمتر از ۴ نانوگرم در میلی‌لیتر دچار سرطان پروستات هستند و بالعکس بسیاری از افرادی که سطح PSA آنان بالاتر از ۴ نانوگرم در میلی‌لیتر است مبتلا به سرطان پروستات نیستند.

 

تفسیر آنلاین آزمایش عملکرد قلب

آپولیپوپروتئین :ApoB مولکول آپولیپوپروتئین B در واقع مهمترین پروتئین موجود در کلسترول است. تحقیقات نشان داده است که سنجش ApoB در خون نشانگر بهتری نسبت به LDL برای پیش‌بینی بیماری‌های قلبی است. سطح نرمال ApoB در بزرگسالان کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است.

هموسیستئین Hcy: مولکول هموسیستئین یک نوع اسید آمینه است که وجود مقادیر بالای آن در خون با خطر بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط است. در افراد سالم، سطح هموسیستئین در خون در محدوده ۵ تا ۱۵ میکرومول در لیتر (mcmol/L) قرار دارد.

هموگلوبین A۱c (HbA۱c): اگرچه این آزمایش به دیابت و قند خون مرتبط است اما یکی از شاخص‌های مهم در پیش‌بینی بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. سطح طبیعی A۱C در آزمایش خون کمتر از ۵.۷٪ است و مقادیر بالاتر از آن نشان دهنده پیش دیابت و دیابت است.

کراتین کیناز CK: مولکول CK یک پروتئین عضلانی است که در بعضی از مشکلات قلبی سطح آن بالاتر از حد طبیعی است. در افراد سالم، سطح CK سرم به عواملی همچون جنسیت، نژاد و سبک زندگی بستگی دارد اما به طور کلی محدوده طبیعی آن بین ۲۲ تا ۱۹۸ U/L است.

 

تفسیر WBC در آزمایش ادرار

اگر گلبول‌های سفید خون به تعداد زیاد به ادرار راه پیدا کنند نشان دهنده به وجود آمدن عفونت‌های میکروبی در سیستم ادراری و یا بروز مشکلات کلیوی است. در شرایط نرمال و سالم تعداد گلبول‌های سفید در جواب آزمایش ادرار ۲ تا ۵ WBC/hpf است اما اگر جواب آزمایش بیشتر از محدوده طبیعی را گزارش دهد حاکی از بروز عفونت و یا التهاب در سیستم ادراری است. اگر چنین گزارشی دیده شود پزشکان در گام اول با تجویز آزمایش کشت ادرار و سپس بررسی میکروسکوپی آن، نوع میکروب عفونی را در ادرار مشخص می‌کنند. با تشخیص عوامل عفونی و تجویز احتمالی آنتی‌بیوتیک‌های موثر ضدباکتریایی، عفونت درمان خواهد شد.

تفسیر آزمایش

 

تفسیر RBC در آزمایش ادرار

به طور طبیعی در ادرار RBC یا سلول‌های قرمز خون وجود ندارد اما اگر چنین چیزی مشاهده گردد به عنوان بیماری هماچوری شناخته می‌شود. هماچوری یا خونریزی ادراری ممکن است خفیف بوده و با چشم غیر مسلح دیده نشود (هماچوری میکروسکوپی) اما گاهی حجم خون در ادرار زیاد است به طوری‌که به راحتی می‌توان آن را مشاهده کرد (هماچوری ماکروسکوپی). در صورت آسیب دیدن سیستم فیلتراسیون کلیه، گلبول‌های قرمز خون می توانند وارد جریان خون شوند و این موضوع برای آسیب به مثانه و مجاری ادراری نیز صدق می‌کند. علاوه‌بر موارد ذکر شده، وجود خون در ادرار ممکن است نشانه‌ای از اختلال انعقاد خون و یا عوارض جانبی بعضی از داورها نیز باشد.

 

تفسیر آنلاین pH آزمایش ادرار

اسیدی یا قلیایی بودن ادرار یکی از شاخص‌های مهم سلامت سیستم ادراری است. در جواب آزمایش اگر pH ادرار در بازه ۵ تا ۸ ثبت شده باشد به معنی نرمال بودن جواب آزمایش است اما اگر pH کمتر از این محدوده باشد به معنای اسیدی بودن ادرار و اگر بالاتر از محدوده باشد به معنی قلیایی بودن ادرار است. ادرار اسیدی ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به سنگ‌های کلیوی باشد در حالی که قلیایی بودن ادرار غالبا به دلیل عفونت‌های باکتریایی رخ می‌دهد. عفونت‌هایی همچون سودوموناس، کلبسیلا و پروتئوس در سیستم ادراری توانایی به هم زدن تعادل pH سیستم ادراری را دارند. علاوه‌بر موارد ذکر شده، مصرف زیاد محصولات پروتئینی مثل گوشت قرمز نیز می‌تواند از دلایل اسیدی شدن ادرار باشد. از سویی دیگر، مصرف فراوان لبنیات و سبزیجات در برنامه غذایی یکی از دلایل قلیایی شدن ادرار به شمار می‌رود.

 

تفسیر آزمایش وزن مخصوص ادرار

یکی از آزمایشات ادراری که جهت تشخیص تعدادی از اختلالات و بیماری‌های ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرد تعیین وزن مخصوص ادرار است. غلظت ادرار معمولا در شرایط مختلف متفاوت بوده و بسته میزان آب بدن از خیلی رقیق تا خیلی غلیظ متغیر است. در آزمایش وزن مخصوص ادرار میزان آب بدن یا به اصطلاحی هیدراتاسیون و یا دهیدارته بودن فرد ارزیابی می‌شود. اگر شخص به خوبی هیدراته باشد و درصد مایعات بدن او در سطح نرمالی قرار داشته باشد ادرار رقیق می‌شود اما در مقابل، ادرار غلیظ به این معنی است که فرد کم آب است و بدن وی با چالش جدی کاهش آب مواجه شده است. محدوده طبیعی وزن مخصوص ادرار در بازه ۱.۰۳۵-۱.۰۰۱ قرار دارد. اگر وزن مخصوص ادرار کمتر از محدوده ذکر شده باشد ممکن است حاصل مصرف زیاد مایعات، ابتلا به دیابت بی‌مزه، مشکلات کلیوی و اختلالات هورمونی باشد.

 

تفسیر آنلاین بیلی‌روبین ادرار

محصولات شیمیایی مختلفی در فرایند تجزیه گلبول‌های قرمز در بدن ساخته می‌شوند و بیلی‌روبین یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. در طی مراحل مختلفی پردازش‌های متعددی بر روی بیلی‌روبین انجام می‌شود تا تبدیل به محصول دیگری به نام اوروبیلوژن شود. اوروبیلوژن به دلیل تاثیر باکتری‌های روده‌ای بر بیلی‌روبین ایجاد می‌شود. وجود مقادیری از اوروبیلوژن در ادرار طبیعی است اما ادرار به طور طبیعی حاوی بیلی‌روبین نیست و بودن آن در ادار حاکی از بروز مشکلات سلامتی مثل تجزیه زیاد و غیرطبیعی RBCها و یا تشکیل سنگ‌های صفراوی است.

 

تفسیر آزمایش Albumin در ادرار

در حالت طبیعی هیچ گونه پروتئینی از جمله آلبومین در ادرار وجود ندارد زیر سد فیلتراسیون کلیوی از عبور پروتئین ها و ورد آن‌ها به ادرار جلوگیری می‌کند اما زمانی که این سد به دلیل بیماری‌های کلیوی دچار مشکل شود بعضی از مولکول‌های پروتئینی بسته به حجم آسیب کلیوی به جریان خون ورود می‌کنند. تست کراتینین-میکروآلبومین جهت بررسی آلبومین در ادرار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در این آزمایش نسبت کراتینین- میکروآلبومین ادرار کمتر از ۳۰ میلی‌گرم باشد نشان دهنده طبیعی بودن جواب آزمایش است. اما اگر جواب آزمایش بین ۳۰۰-۳۰ باشد نشانه بیماری‌های خفیف کلیوی و رخ دادن پدیده میکروآلبومینوری است. در صورتی‌که در جواب آزمایش عدد گزارش شده بالاتر از ۳۰۰ میلی‌گرم باشد بیانگر ماکروآلبومینوری یا آسیب جدی به کلیه است.  

دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

تفسیر آنلاین آزمایش Creatinine در ادرار

در آزمایش کراتینین ادرار میزان کراتینین موجود در ادرار اندازهگیری میشود. این آزمایش به بررسی میزان عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کند. مقادیر نرمال کراتینین ادرار در نمونه ۲۴ ساعته ممکن است از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز متغیر باشد. جواب آزمایش و محدوده نرمال آن به سن، شاخص توده بدنی (BMI) و میزان حجم چربی بدن بستگی دارد.

 

تفسیر آزمایش سدیم

سدیم یک نوع الکترولیت در بدن است که در تنظیم آب داخل و پیرامون سلول‌ها نقش بسیار مهمی دارد. در بعضی شرایط، تاثیر یک یا چند عامل از جمله مشکلات زمینه‌ای باعث رقیق شدن سدیم و یا افزایش غلظت سدیم در بدن می‌شود. وقتی سطح طبیعی سدیم از حالت نرمال خارج شود سطح آب بدن نیز متعاقب آن دستخوش تغییر می‌شود. چنین تغییراتی بر روی فشار خون، عملکرد اعصاب و عضلات تاثیر مستقیم دارد. سطح طبیعی سدیم در آزمایش خون بین ۱۳۵ تا ۱۴۵ mEq/L متغیر است.

 

تفسیر آزمایش پتاسیم

همانند سدیم، یون پتاسیم نیز یکی از الکترولیت‌های بسیار کلیدی بدن است که وظایف متعددی مثل کمک به انتقال سیگنال‌های عصبی، تنظیم عملکرد عضله و مدیریت سطح آب بدن را بر عهده دارد. کم یا زیاد شدن غیرطبیعی این الکترولیت تاثیر منفی چشمگیری بر سلامتی افراد دارد. بنابراین در صورت بروز علائم کاهش یا افزایش پتاسیم پزشکان آزمایش خون پتاسیم را تجویز می‌کنند. سطح نرمال این عنصر در خون۳.۶ تا ۵.۲ میلی‌مول در لیتر است.

 

تفسیر آنلاین چکاپ زنان

بعضی از آزمایشات برای ارزیابی روتین عملکرد بدن و برخورداری از نعمت سلامت مفید هستند. آزمایشات چکاپ زنان شامل چندین آزمایش مهم و کلیدی است که می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و درمان به موقع آن‌ها کمک کند. از آزمایش‌های چکاپ مهم زنان می‌توان به چکاپ دوره‌ای بیماری‌های عفونی، معاینات سالانه پستان، چکاپ دوره‌ای سرطان دهانه رحم و چکاپ دوره‌ای سلامت پوست اشاره کرد. با انجام منظم این آزمایشات می‌توان از بروز آسیب‌های جدی ناشی از انواع بیماری‌ها پیشگیری کرد و همچنین کیفیت زندگی را در طول زمان افزایش داد.

 

تفسیر آنلاین چکاپ مردان

با افزایش سن در مردان اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و درمان به موقع آن‌ها بسیار پر رنگ می‌شود. مشکلات شایعی همچون فشار خون، دیابت، سرطان پروستان و انواع بیماری‌های التهابی از چالش‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را در آزمایشات چکاپ تشخیص داد و با درمان موثر و به‌موقع از بروز آسیب‌های جدی پیشگیری کرد. در آزمایشات چکاپ آقایان معمولا آزمایشات زیر مورد توجه هستند:

* آزمایشات چکاپ جهت پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی

* آزمایشات چکاپ جهت پیشگیری و درمان دیابت

* آزمایشات چکاپ جهت پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای

* آزمایشات چکاپ جهت پیشگیری و درمان بیماری‌های کبدی

* آزمایشات چکاپ جهت پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با غده پروستات

 

تفسیر آزمایش در منزل با هومکا!

بهتر است بدانید که برای انجام خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات آزمایش در منزل یا تفسیر آزمایش خون را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت و با کوچکترین خطا به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

تفسیر آنلاین آزمایش PH ادرار چگونه انجام می‌شود؟
در تفسیرآنلاین آزمایش PH ادرار باید توجه شود که عدد بین ۵ تا ۸ طبیعی است و مقادیر بیشتر یا کمتر می‌تواند موجب مشکلات کلیوی شود.
تفسیر آنلاین آزمایش CBC چگونه انجام می‌شود؟
در تفسیر آزمایش CBC، فاکتورهای متعددی مورد بررسی قرار می‌گیرد که باید با توجه به اعداد نرمال آن‌ها، تفسیر صورت گیرد.
WBC در آزمایش ادرار به چه معناست؟
WBC به معنای گلبول‌های سفید در آزمایش ادرار است. شایع ترین علت وجود گلبول های سفید در ادرار عفونت باکتریایی دستگاه ادراری (UTI) است.
آیا آزمایش در منرل هومکا تحت پوشش بیمه های درمانی است؟
بله. آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L