واکسن آنفولانزا در منزل
خانه
مقالات
واکسن آنفولانزا در منزل

واکسن آنفولانزا در منزل

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
با تزریق واکسن آنفولانزا خود را در برابر این بیماری ایمن نمایید.
آنفولانزا از آن دسته بیماری‌های ویروسی است که سالیانه جان بسیاری از افراد را می‌گیرد. تزریق واکسن آنفولانزا بدن را در مقابل این ویروس ایمن کرده و حال فرد در صورت ابتلا به وخامت نخواهد کشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد استفاده از خدمات واکسن آنفولانزا، با کارشناسان هوم کا تماس بگیرید.

عدم ارائه خدمت

آنفولانزا نوعی بیماری ویروسی واگیردار می‌­باشد. در سال ۱۹۱۸ که برای اولین بار در میان انسان گسترش یافت، تعداد ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر در دنیا را به کام مرگ کشاند و اگر واکسن آنفولانزا کشف نمی‌­شد، همین روند ادامه می­‌داشت. این ویروس نیز بین حیوانات و انسان مشترک بوده و اولین بار از پرندگان و پستانداران انتقال صورت گرفته بود. علائم اين بيماري مشابه بيماري کرونا می‌­باشد. تب و لرز، سر درد و بی­حالی علائم مشترک این دو می‌­باشند. تا به امروز تشخیص بیماری­‌های سرماخوردگی و آنفولانزا بدون انجام آزمایش میسر نبود و از این پس کرونا نیز به این دسته از بیماری­‌های با علائم مشابه اضافه شد. برای تزریق واکسن آنفولانزا نیازی به حضور در مراکز درمانی و بیمارستان نیست. تزریق واکسن آنفولانزا در منزل، سبب جلوگیری از حضور افراد در اماکن درمانی آلوده می‌­گردد.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا، پاییز است. در این صورت بدن زمان مناسب و مورد نیاز برای ایمن کردن خود در برابر این بیماری را دارد. تزریق واکسن آنفولانزا در منزل برای بسیاری از افراد ضروری می‌­باشد که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با جزئیات بیشتری از واکسن آنفولانزا و خدمت واکسن آنفولانزا در محل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

واکسن آنفولانزا در منزل

 

تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

همه‌­ی ما تجربه­‌ی تزریق واکسن در کودکی و شاید سنین بالاتر را داشته­‌ایم. تزریق واکسن معمولا در درمانگاه‌­ها، بیمارستان­‌ها و مراکز درمانی انجام می­‌شود. در شرایط کنونی و وجود بیماری خطرناکی مانند کرونا، تمام افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن آنفولانزا، جزو افراد پرخطر در ابتلا به بیماری کرونا می‌­باشند. به همین دلیل، حضور این افراد در اماکن درمانی برای دریافت واکسن آنفولانزا، بسیار پر ریسک خواهد بود و خانواده­‌های گرامی می‌­بایست از حضور عزیزان خود در محیط‌­های آلوده جلوگیری به عمل آورند. تزریق واکسن آنفولانزا در منزل که جزو خدمات تزریقات در منزل محسوب می‌شود، تنها راه جایگزین مناسب برای پیشگیری از حضور افراد آسیب‌­پذیر در مکان­‌های آلوده و پرخطر می‌­باشد. تزریق واکسن آنفولانزا در منزل توسط پرستاران متخصص این امور انجام می‌گیرد.

 

مکانیزم واکسن آنفولانزا در بدن

واکسن­‌های آنفولانزای مورد استفاده برای انسان، تقریبا پس از ۱۴ روز آنتی­‌بادی­‌های مورد نظر را در بدن ایجاد خواهد کرد. آنتی­‌بادی‌های تولید شده، درواقع وسیله‌­ی دفاعی و عامل مبارزه با ویروس آنفولانزا می­‌باشد. به عبارت دیگر، پس از گذشتن دو هفته از تزریق واکسن آنفولانزا، با انجام آزمایش در منزل، می‌توان از حضور این آنتی‌بادی‌ها در بدن اطمینان حاصل نمود.

واکسن آنفولانزا در واقع دارای آنتی­‌ژن­‌های سطحی ویروس آنفولانزا می‌­باشد. این واکسن معمولا در سرنگ­‌های مخصوص و آماده‌­ی استفاده توزیع می‌­شود یا به صورت سوسپانسیون بوده و توسط فردی که تزریق انجام می­‌دهد، آماده می­‌گردد.

 

انواع واکسن آنفولانزا در منزل

تزریق واکسن آنفولانزا بر اساس نوع واکسن به صورت تزریق عضلانی، تزریق داخل جلدی و اسپری بینی قابل انجام است.

در حالت کلی واکسن آنفولانزا به اشکال زیر در دسترس می‌باشد:

  • واکسن سه­‌گانه یا چهارگانه مختص تزریق عضلانی که در آن از ویروس کشته شده‌­ی آنفولانزا استفاده شده است .(QIV,TIV)
  • اسپری پاششی بینی که از ویروس زنده­‌ی ضعیف شده در ساخت آن استفاده شده است .(LAIV,Q/LAIV)

واکسن آنفولانزا در منزل بیشتر به صورت تزریقی انجام می‌­شود و معمولا محل تزریق آن عضله­‌ی بازو می­‌باشد. اما در شرایطی نیز از نوع پاششی درون بینی استفاده می­‌شود.

واکسن آنفولانزا در منزل

 

میزان اثربخشی واکسن آنفولانزا در منزل

میزان اثربخشی واکسن آنفولانزا در منزل به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل سن فرد است. افراد بالای 65 سال با تزریق واکسن آنفولانزا نیز از این بیماری مصون نخواهند بود و برای افراد در این سن تاثیر مثبت چندانی ندارد. نوع ویروس یکی دیگر از این عوامل می­‌‌باشد. اگر واکسن آنفولانزا و ویروس موجود مشابهت زیادی با هم نداشته باشند، افراد از مصونیت کامل در برابر بیماری بهره­‌مند نخواهند شد. همچنین سلامت بدن فرد گیرنده­‌ی واکسن نیز بر روی اثربخشی واکسن آنفولانزا در منزل تاثیرگذار است.

نکته­‌ی قابل توجه در این بخش، این است که بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که قبلا به ویروس آنفولانزا مبتلا شده باشند، ۶۰ درصد از علائم بار اول ابتلا را در بار دوم نخواهند داشت. با وجود اینکه تزریق واکسن آنفولانزا در منزل صددرصد توانایی مقابله با بیماری را ندارد، اما از بروز علائم جدی و مشکلات تنفسی و در نهایت نیاز به بستری شدن، جلوگیری می‌­کند.

 

عوارض جانبی تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

واکسن آنفولانزا ویروس ضعیف شده‌­ی عامل این بیماری است. لذا امکان به وجود آمدن علائم خفیفی از این بیماری برای فردی که واکسن آنفولانزا را استفاده کرده وجود دارد. از جمله مهمترین علائم خفیفی که پس از تزریق واکسن آنفولانزا در محل به وجود می­‌آید، عبارتند از:

  • تب و لرز خفیف
  • تورم در اطراف چشم و لب
  • تپش قلب
  • کهیر
  • سرگیجه

در صورت خفیف بودن علائم، این موضوع یک واکنش مورد انتظار از سوی بدن، در مقابله با ویروس ضعیف شده­‌‌ی آنفولانزا می­‌باشد. اما اگر علائم پیشرفت کرده و از حالت خفبف خود بیرون آمدند، فرد باید تحت معاینه‌­ی پزشک قرار گیرد.

 

شایعات واکسن آنفولانزا برای زنان باردار

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در این زمینه، واکسن آنفولانزا در منزل برای زنان باردار در هر دوره‌­ای بی­‌خطر است. به همین دلیل بهتر است زنان باردار نیز حتما این واکسن را استفاده کنند. به خصوص خانم‌­هایی که در برخورد با افراد مبتلا به آنفولانزا قرار دارند. زنان باردار زمانی که مبتلا به ویروس آنفولانزا می‌­شوند، درگیری بیشتری با این بیماری خواهند داشت و علائم بیماری در آن­ها شدیدتر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است بدون توجه به شایعات واکسن آنفولانزا برای زنان باردار، اقدام به تزریق واکسن آنفولانزا در منزل کرده و از حضور در مراکز درمانی آلوده خودداری نمایند.

واکسن آنفولانزا در منزل

 

افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن آنفولانزا در منزل

واکسن آنفولانزا بدن را در برابر این بیماری مهلک ایمن خواهد کرد و در صورت انتقال این ویروس به فرد، شدت بیماری ممکن است به اندازه­‌ی یک سرماخوردگی ساده خود را نشان دهد. مهمترین گروه­‌هایی که تزریق واکسن آنفولانزا در منزل برای آن­ها توصیه می‌­شود را می­‌توان در موارد زیر جای داد:

  • کودکان بین ۶ ماه تا ۶ سال
  • افراد سالمند به علت ضعف بدنی به دلیل کهولت سن
  • افراد و پرستاران در ارتباط با بیماران مبتلا به آنفولانزا
  • افراد دارای بیماری قلبی مزمن
  • افراد دارای بیماری‌­های ریوی مانند آسم
  • افراد مبتلا به دیابت
  • افراد مبتلا به انواع سرطان و تحت درمان رادیوتراپی
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف
  • افراد استفاده کننده از خدمات دیالیز
  • خانم­‌های باردار
  • پرسنل درمانی و بهداشتی مراکز درمانی

افرادی که در شرایط فوق قرار دارند، واجد شرایط برای دریافت واکسن آنفولانزا در منزل می­‌باشند. اما مانند هر واکسن دیگری، استفاده از واکسن آنفولانزا برای عموم آزاد است. تزریق واکسن آنفولانزا فرد را در همان سال واکسینه می‌کند. به همین جهت، افراد می‌­بایست هر سال واکسن خود را تمدید کنند.

همچنین کودکان بین 6 ماه تا 8 سال، برای ایمن شدن بدن در برابر بیماری، به ۲دوز واکسن آنفولانزا و با فاصله‌­ی زمانی ۴ هفته نیاز دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2017 تزریق واکسن آنفولانزا در سنین مذکور تاثیر بالایی در ایمن شدن بدن مقابل ویروس آنفولانزا دارد. واکسن آنفولانزا به میزان 95درصد در کودکان موثر بوده و باعث ایمن شدن بدن کودک در برابر ویروس آنفولانزا می‌­گردد.

در صورت ابتلای افراد به بیماری آنفولانزا، استفاده از خدمات پرستار در منزل می‌تواند روند بهبود بیمار را سرعت بخشد.

 

نکات مهم در تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

بسیاری از انواع متفاوت واکسن آنفولانزا مقدار کمی پروتئین تخم‌­مرغ را در خود دارند. افرادی که به تخم­‌مرغ حساسیت دارند، در دو حالت متفاوت قابلیت استفاده از واکسن آنفولانزا را پیدا می‌کنند. افرادی که حساسیت زیادی ندارند، می‌­توانند بدون نگرانی واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. در مقابل افرادی که حساسیت بالایی دارند، می­‌بایست تحت نظر پزشک واکسن را تزریق نمایند. در چنین شرایطی امکان استفاده­‌ی بیماران از خدمات پزشک در منزل فراهم خواهد بود.

نکته‌ی مهم دیگر این است که در صورت ابتلای هرکدام از اعضای خانواده به بیماری آنفولانزا، مراقبت از کودک برای جلوگیری از ابتلای کودک به این بیماری اهمیت دوچندان پیدا خواهد کرد.

یکی دیگر از باورهای غلط رایج در بین جامعه، پیشگیری از سرماخوردگی با تزریق واکسن آنفولانزا می‌­باشد. باید بدانیم که واکسن آنفولانزا به هیچ وجه از سرماخوردگی جلوگیری نمی­‌نماید و برای جلوگیری از سرماخوردگی بهتر است از اقدامات پیشگیرانه­‌ی ابتلا به این بیماری استفاده کرد.

واکسن آنفولانزا در منزل

 

تزریق واکسن آنفولانزا در محل

از جمله وظایف مجموعه­‌های خدمات درمانی و پرستاری، انجام خدمات در محل است که می­‌تواند شامل محل کار فرد متقاضی خدمات نیز باشد. به این معنا که خدمات مورد نیاز هر فردی در محل حضور او انجام می­‌شود.

با استفاده از این خدمات، که تزریق واکسن آنفولانزا در محل یکی از آن‌ها است، شخص مورد نظر تمام خدمات پرستاری یا درمانی مورد نیاز خود را بدون حضور در محیط­‌های درمانی، در منزل خود و با آرامش فراوان تجربه خواهند کرد. تزریق واکسن آنفولانزا در محل موجب صرفه‌­جویی در وقت، هزینه‌­های درمانی و هزینه‌ی رفت و آمد به این مراکز خواهد شد.

 

هزینه­ واکسن آنفولانزا در منزل

همان­‌گونه که عنوان شد، تزریق واکسن آنفولانزا در منزل برای عموم افراد آزاد بوده و تمام اقشار مختلف جامعه قادر به استفاده از آن هستند. هزینه‌ی واکسن آنفولانزا در منزل در مقایسه با حضور در اماکن درمانی تفاوت چندانی ندارد. اما در عوض مانع حضور افراد در محیط­‌های آلوده خواهد شد و فرد متقاضی به راحتی در محل حضور خود این واکسن را دریافت خواهد کرد.

مانند تمام خدمات دیگر، قیمت­‌گذاری خدمات واکسن آنفولانزا در منزل مجموعه هوم کا نیز بر اساس مصوبات و تعرفه­‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت انجام می‌­شود. لذا بسیاری از افراد توانایی پرداخت هزینه واکسن آنفولانزا در منزل را دارند و می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

واکسن آنفولانزا در منزل

 

واکسن آنفولانزا در منزل با مجموعه­ هوم‌کا

مجموعه خدمات مراقبتی و درمانی هوم‌کا با تکیه بر دانش فنی و تیم درمانی مجرب، یکی از بهترین مجموعه­‌های درمانی و پرستاری ارائه کننده­‌ی خدمات واکسن آنفولانزا در منزل می­‌باشد.
برای تزریق واکسن آنفولانزا در منزل با مجموعه­‌ی هوم‌کا، کافیست تا با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل کرده و خدمت مورد نظر خود را درخواست کنید. کارشناسان مجموعه پس از انجام مشاوره و دریافت اطلاعات مورد نیاز، پرستار متخصص را برای تزریق واکسن آنفولانزا در محل، اعزام خواهد کرد.

پرستاران این مجموعه با توجه به تخصصی که دارند، می‌­توانند انواع تزریفات را با کیفیت بالا و اثربخشی مورد نظر، انجام دهند. ضمن اینکه فرد متقاضی نیز با آرامش و راحتی در محل حضور خود واکسن را دریافت می‌نماید. مجموعه­ هوم‌کا با بهره­‌گیری از پرستاران حرفه‌­ای قادر به انجام تمامی خدمات درمانی و پرستاری در منزل بوده و در این راستا یکی از بهترین مجموعه‌های فعال در سطح شهر تهران می‌باشد.  

دسترسی سریع

سوالات متداول

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا، چه زمانی است؟
بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا، پاییز است.
چند نوع واکسن آنفلو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آنزا داریم؟
واکسن آنفلوآنزا به اشکال زیر در دسترس است: واکسن سه­‌گانه یا چهارگانه مختص تزریق عضلانی که در آن از ویروس کشته شده‌­ی آنفولانزا استفاده شده است .(QIV,TIV) اسپری پاششی بینی که از ویروس زنده­‌ی ضعیف شده در ساخت آن استفاده شده است .(LAIV,Q/LAIV)
آیا واکسن آنفلوآنزا در منزل تزریق می‌شود؟
بله. این واکسن می تواند در منزل، توسط متخصصان تزریق شود.
تزریق واکسن آنفلوآنزا چگونه انجام می‌شود؟
تزریق واکسن آنفولانزا بر اساس نوع واکسن به صورت تزریق عضلانی، تزریق داخل جلدی و اسپری بینی انجام می‌شود.
میزان اثربخشی واکسن آنفولانزا چقدر است؟
از جمله فاکتورهای مهم در میزان اثربخشی این واکسن می توان به موارد زیر اشاره کرد: سن. افراد بالای ۶۵ سال با تزریق واکسن آنفولانزا از این بیماری مصون نخواهند بود و برای افراد در این سن تاثیر مثبت چندانی ندارد. نوع ویروس سلامت بدن فرد گیرنده­‌ی واکسن

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L