آزمایش H pylori Ag in stool
خانه
مقالات
آزمایش H pylori Ag in stool

آزمایش H pylori Ag in stool

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/05/02
آزمایش H pylori Ag in stool و تست‌های مرتبط با آن
آزمایش H pylori Ag in stool چیست وچه زمانی پزشک انجام این آزمایش را تجویز می‌کند؟ مقادیر نرمال و بحرانی H pylori Ag in stool چقدر است؟ چگونه باید جواب این آزمایش را تفسیر کرد؟ برای گرفتن پاسخ این سوالات و خواندن مطالبی در همین زمینه با هومکا همراه باشید.

باکتری هلیکوباکتر نوعی موجود ریز میکروسکوپی است که معده ما را محلی برای سکونت و تغذیه خود انتخاب می‌کند. این باکتری به غشای معده ما حمله کرده و باعث خونریزی و عفونت در موضع می‌شود.

غشای معده ما به طور طبیعی وظیفه ترشح مواد قلیایی را بر عهده دارد که معده را از اسید‌های ترشح شده برای هضم غذا محافظت می‌نماید. به همین دلیل با هجوم این باکتری به غشای معده، اسید معده ما به خود معده نفوذ کرده و آسیب قابل توجهی به آن می‌شود.

  • این آسیب باعث خونریزی و عدم هضم مواد غذایی در بدن ما می‌شود.

این نوع باکتری شایع‌ترین علت ایجاد زخم معده و عفونت در مردم سراسر دنیا است. بسیاری از مردمی که به علائم این باکتری دچار هستند، عامل مشکل خود را نمی‌دانند. در صورتی که احساس می‌کنید به خدمات آزمایشگاهی نیاز دارید اما امکان مراجعه به آزمایشگاه را ندارید می‌توانید از امکان آزمایش در منزل مجموعه هومکا بهره‌مند شوید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

H pylori Ag in stool در آزمایش‌ خون

  • این نوع عفونت با آزمایش‌های سرولوژیک که تست‌های ارزانی هستند تشخیص و درمان می‌شود.
  • مقدار آنتی‌ بادی‌های موجود در خون بر اثر این عفونت ربطی به شدت و وسعت عفونت ندارد.
  • ایراد تست‌های سرولوژیک برای تشخیص این نوع باکتری این است که قادر به تشخیص و افتراق فرم فعال این بیماری و فرم بهبود یافته آن نیستند.
  1. آنتی بادی نوع IgG

در اکثر افراد با گذشت ۲ الی ۳ ماه از ورود این باکتری به معده، این نوع آنتی بادی در آزمایش مثبت می‌شود. ویژگی این تست حدود ۴۰ الی ۷۰ درصد تخمین زده شده است.

  1. آنتی بادی نوع IgA

این نوع آنتی بادی نیز در اکثر افراد (حدود ۹۵ الی ۹۸ درصد) پس از دو ماه ورود عامل بیماری‌زا به معده مثبت می‌شود اما با گذشت زمان حدود یک ماه سطح آن کاهش پیدا می‌کند.

ویژگی این تست حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد تخمین زده شده است و همچنین سایر عفونت‌ها نیز ممکن است باعث مثبت شدن کاذب آن شوند.

آزمایش H pylori Ag in stool

 

تفسیر آزمایش H.pylori Ag in stool

اگر آزمایش باکتری هلیکوباکتر مثبت شود، به معنای وجود آنتی ژن این باکتری در مدفوع است اما چنان‌چه آزمایش منفی شود، به معنای عدم وجود آنتی ژن باکتری در مدفوع است.

البته باید این نکته را در نظر داشت که عدم وجود آنتی ژن باکتری در مدفوع، احتمال مبتلا بودن به این باکتری را رد نمی‌کند و شما باید تست‌های دیگری را امتحان کنید.

نوع آزمایش

مدت زمان آزمایش پس از ورود باکتری به بدن

مدت زمان منفی شدن آزمایش پس از درمان

H.pylori IgG

۸ هفته

بیشتر از یک سال

H.pylori IgE

۸ هفته

۳ – ۴ هفته

H.pylori IgM

۳ - ۴ هفته

۲ – ۳ ماه

UBT

۲ – ۳ هفته

۴ هفته

تفسیر آزمایش

 

 

 

شرایط انجام آزمایش H pylori Ag in stool

  • نیازی نیست که آزمایش دهنده ناشتا باشد.
  • حدود ۵ گرم مدفوع برای آزمایش کافی است که باید در ظرف پلاستیکی مخصوص نمونه مدفوع جمع‌ آوری شود.
  • برای انجام این تست دکتر به شما تاکید می‌کند دو هفته قبل از آزمایش هلیکوباکتری مصرف داروهای آنتی بیوتیک، داروهای مهارکننده‌‌ پمپ پورتون و ترکیبات حاوی بیسموت را اکیدا قطع کنید.
  • در صورت مصرف ترکیبات گفته شده باید آزمایش با نمونه جدید تکرار شود.
  • نمونه‌های گاستریک و اسهالی مناسب انجام این آزمایش نیستند.
  • نمونه باید در یخچال یا فریزر مخصوص نگهداری شود. چنان‌چه که نمونه بیش از دو ساعت در دمای اتاق بماند، دیگر مناسب آزمایش نیست و باید نمونه جدید تهیه گردد.

 در صورت نیاز می‌توانید از مجموعه هومکا درخواست اعزام نیروی متخصص برای خدمت پزشک در منزل داشته باشید. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص اینکه آزمایش H pylori Ag in stool چیست و چگونه انجام می‌شود بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

در سایت مایو کلینیک (Mayo Clinic) درباره آزمایش H pylori Ag in stool آمده است:

چندین آزمایش و روش برای تعیین اینکه آیا به عفونت H pylori مبتلا هستید استفاده می‌شود. آزمایش هم برای تشخیص هلیکوباکترپیلوری مهم است و هم بعد از درمان برای اطمینان از نابودی آن.

رایج ترین آزمایش مدفوع برای تشخیص H pylori، آزمایش آنتی‌ژن مدفوع نامیده می‌شود که بدنبال پروتئین‌های خارجی (آنتی‌ژن‌ها) مرتبط با عفونت H pylori در مدفوع شما است. آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای سرکوب کننده اسید معروف به مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI) و بیسموت ساب سالسیلات (Pepto-Bismol) می‌توانند در دقت این آزمایشات تداخل ایجاد کنند. اگر قبلا هلیکوباکتر پیلوری در بدن شما تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفته‌اید ، پزشک شما پس از اتمام درمان آنتی‌بیوتیکی حداقل چهار هفته منتظر می‌ماند تا مدفوع شما را آزمایش کند. اگر از PPI استفاده می‌کنید، پزشک از شما می‌خواهد مصرف این دارو را به مدت یک یا دو هفته قبل از آزمایش قطع کنید. این تست برای بزرگسالان و کودکان بالای ۳ سال در دسترس است.

یک آزمایش به نام تست واکنش زنجیره‌ای پلیمراز مدفوع (PCR) می‌تواند عفونت H pylori در مدفوع و جهش‌هایی که ممکن است در برابر  آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان مقاوم باشد را تشخیص دهد. این تست گران‌تر است و ممکن است در همه مراکز درمانی در دسترس نباشد و برای بزرگسالان و کودکان قابل انجام است.

آزمایش H pylori Ag in stool

 

تست‌های مرتبط با آزمایش  H pylori Ag in stool

بعضی اوقات تست‌های سرولوژیک به تنهایی برای تایید نتیجه قطعی و تشخیص وجود هلیکوباکتر کافی و قابل اعتماد نیستند. از این رو آزمایشات دیگر مرتبط با این آزمایش را برای شما شرح می‌دهیم.

  • تست تنفسی اوره (urea breath test)

اساس این روش واکنش‌ها و فعالیت‌های آنزیم اوره آز هلیکوباکتر است. در این روش اوره نشاندار شده به صورت کپسول یا قرص خوراکی به بیمار خورانده می‌شود.

کربن‌های نشاندار شده اوره از طریق غشا مخاط وارد جریان خون و همراه با چرخه گردش خون وارد شش می‌شوند و در نهایت وارد حجم بازدم می‌گردند.

در این آزمایش هدف اصلی جمع‌ آوری کربن‌های نشاندار شده (به صورت کربن دی اکسید) است.

وجود کربن نشاندار در هوای بازدمی نشانه وجود عفونت هلیکوباکتر در معده است.

حساسیت و ویژگی این تست حدود ۹۵ درصد تخمین زده شده است.

حداقل بعد از گذشت یه ماه و بعد از اتمام‌ دوره درمان باید این آزمایش دوباره تکرار شود.

  • تست تعیین آنتی‌ژن هلیکوباکتر پیلوری با روش PCR

این روش که روش بسیار گران‌تری نسبت به باقی روش‌ها محسوب می‌شود، برای پیگیری و درمان بسیار قابل اعتماد است.

حساسیت و‌ ویژگی این تست مدفوعی حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درصد تخمین زده شده است.

همچنین این تست باید ۸ هفته پس از اتمام دوره درمان دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید. جهت ثبت درخواست آزمایش H pylori Ag in stool در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

بیماری‌ پیش زمینه‌ای تاثیرگذار در نتیجه آزمایش H pylori Ag in stool

  • اگر بیماری دارید که باعث آبکی شدن مدفوع و اسهال شده است، نمی‌توانید این آزمایش را انجام دهید.
  • مخلوط شدن ادرار با مدفوع باعث منفی شدن کاذب نتیجه آزمایش می‌شود.
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیک، بیسموت و مهارکننده‌های پمپ‌های پروتون باعث بدست آمدن نتیجه کاذب منفی می‌شود.
  • اگر برای انجام این آزمایش ضرورت دارید، مصرف این داروها را قطع کنید و پس از گذشت دو هفته تست دهید.

 

اختلال و علائم بالینی در نتیجه عدم توازن فاکتور آزمایشی H pylori Ag in stool

مبتلا بودن به عفونت حاصل از هلیکو باکتر منجر به التهاب مداوم معده در همه افراد آلوده می‌شود. نکته مهم این است که عفونت ناشی از این باکتری وابسته به استعداد ژنتیکی میزبان است یعنی ابتلا به این عارضه ریشه ارثی دارد. عفونت حاد حاصل از هلیکوباکتر اگر در قسمت فوقانی دستگاه گوارش رخ دهد، با درد و حالت تهوع و در مواردی با استفراغ و تب همراه است. در افراد بزرگسال و بالغ برای درمان این عفونت باید دارو و آنتی بیوتیک با تجویز پزشک مصرف شود اما در کودکان حذف خود به خودی عفونت دیده شده است. همچنین این باکتری عامل اصلی گاستریک مزمن، زخم‌های پپتیک، لنفوم سلول‌های مالت (MALT) و آدنوکارسینوم شناخته می‌شود.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آزمایش آنتی ژن مدفوع پیلوری چیست؟
آزمایش آنتی ژن مدفوع pylori به دنبال پروتئین‌های خارجی مرتبط با عفونت H pylori در مدفوع شما است. آنتی بیوتیک‌ها، داروهای مرتبط با PPI و Pepto-Bismol می‌توانند در دقت این آزمایشات تداخل ایجاد کنند.
آیا آزمایش مدفوع برای H pylori دقیق است؟
آزمایش آنتی ژن مدفوع، دقیق‌ترین آزمایش برای تشخیص هلیکوباکتر پیلوری قبل از ریشه کن کردن باکتری‌ها است.
مدفوع فرد مبتلا به H pylori چه رنگی است؟
هنگامی که نمونه به آزمایشگاه می‌رسد، مقدار کمی مدفوع در ویال‌های کوچک قرار می‌گیرد و مواد شیمیایی خاص به آن اضافه می‌شود. در پایان آزمایش، وجود رنگ آبی نشان‌دهنده وجود آنتی‌ژن‌های H pylori است.
آیا می‌توانم H pylori را به خانواده‌ام منتقل کنم؟
عفونت پیلوری ممکن است مسری باشد زیرا به نظر می‌رسد این عفونت در خانواده‌ها دیده می‌شود و بیشتر در مواردی مشاهده می‌شود که افراد در شرایط شلوغ یا غیر بهداشتی زندگی می‌کنند. اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که عفونت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، اما نحوه وقوع آن مشخص نیست.
شرایط انجام آزمایش H pylori Ag in stool چیست؟
نیازی به ناشتایی نیست. حدود ۵ گرم مدفوع برای آزمایش کافی است که باید در ظرف پلاستیکی مخصوص نمونه مدفوع جمع‌ آوری شود. برای انجام این تست دکتر به شما تاکید می‌کند دو هفته قبل از آزمایش هلیکوباکتری مصرف داروهای آنتی بیوتیک، داروهای مهارکننده‌‌ پمپ پورتون و ترکیبات حاوی بیسموت را اکیدا قطع کنید. در صورت مصرف ترکیبات گفته شده باید آزمایش با نمونه جدید تکرار شود. نمونه‌های گاستریک و اسهالی مناسب انجام این آزمایش نیستند. نمونه باید در یخچال یا فریزر مخصوص نگهداری شود. چنان‌چه که نمونه بیش از دو ساعت در دمای اتاق بماند، دیگر مناسب آزمایش نیست و باید نمونه جدید تهیه گردد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L