آزمایش GFR
خانه
مقالات
آزمایش GFR

آزمایش GFR

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/05/03
GFR و EGFR در آزمایش خون به چه معناست؟
یکی از آزمایشاتی که برای سنجش سلامت کلیه‌ها تجویز می‌شود، آزمایش GFR است. همچنین گاهی اوقات پزشک آزمایش eGFR را به جای GFR تجویز می‌کند چرا که این آزمایش پاسخ‌دهی سریع‌تری دارد. آزمایش GFR قدرت فیلتراسیون خون توسط کلیه‌ها را می‌سنجد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با اینکه آمایش GFR و eGFR چیست و تفسیر این آزمایشات با هومکا همراه شوید.

کلیه‌ها نقش مهمی در سلامت فرد دارند و باید به صورت دوره‌ای و یا در صورت مشاهده هرگونه علائم چکاپ شوند. به طور میانگین از هر ۷ فرد بزرگسال یک نفر مبتلا به مشکلات کلیه‌ای است. همچنین تقریبا ۹۰٪ افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی از بیماری خود بی خبر هستند. یکی از آزمایشاتی که برای بررسی سلامت کلیه‌ها تجویز می‌شود آزمایش GFR است. همچنین گاهی اوقات پزشک آزمایش eGFR را جایگزین آزمایش GFR می‌کند، زیرا سرعت پاسخدهی این آزمایش سریع‌تر است. برای آشنایی بیش‌تر با GFR و eGFR در آزمایش خون در این مقاله با هومکا همراه شوید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش میزان فیلتراسیون گلومرولی کلیه (GFR) چیست؟

کلیه‌ها سیستم اصلی فیلتراسیون و تصفیه خون هستند و مواد سمی و زائد را از گردش خون جدا و از طریق ادرار دفع می‌کنند. کار تصفیه خون در کلیه‌ها برعهده مویرگ‌های شبکیه‌ای و پیچ خورده‌ای به نام گلومرول‌ است. اگر بر اثر برخی بیماری‌ها کلیه آسیب ببیند گلومرول‌ها قادر نخواهند بود همانند حالت طبیعی کار فیلتراسیون و تصفیه خون را انجام دهند. در آزمایش GFR با بررسی قدرت فیلتراسیون، سالم بودن کلیه ارزیابی می‌شود. این آزمایش مثل سایر آزمایش‌های خونی با دریافت یک نمونه خون از ساعد انجام می‌شود.

gfr در آزمایش خون

 

چرا پزشک آزمایش GFR را تجویز می‌کند؟

با کمک نتایج آزمایش GFR سطح سلامت کلیه ارزیابی می‌شود. پزشک زمانی این آزمایش را تجویز می‌کند که علائم بیماری‌های کلیوی را در بیمار خود مشاهده نماید. البته در مواردی نیز برای بررسی اثربخشی داروهای تجویز شده در درمان بیماری‌های کلیه نیز آزمایش GFR مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس مستندات علمی انجمن بیوشمی بالینی، علائم بیماری‌های کلیوی در افراد به صورت زیر است:

  • تورم و تجمع آب در بدن
  • ادرار کف آلود
  • دشوار شدن دفع ادرار
  • دردهای پشت

برای ورود به صفحه ثبت درخواست رایگان انواع آزمایش خون روی آیکون زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

در بیماری‌های کلیه تشخیص زودهنگام بیماری و درمان به موقع برای جلوگیری از صدمات بعدی بسیار حیاتی است چراکه بیشتر بیماری‌های کلیوی حالتی پیشرونده وچراغ خاموش دارند و متاسفانه بسیاری از افراد در مراحل پیشرفته به بیماری خود پی می‌برند. همچنین اگر فرد مبتلا به یکی از بیماری‌ها و یا اختلالات زیر باشد پزشک برای اطمینان از سلامتی کلیه‌ها، آزمایش GFR را تجویز می‌کند:

  • بیماری دیابت
  • عفونت‌های مکرر مجاری ادراری
  • فشارخون
  • بیماری های قلبی
  • وجود خون در ادرار
  • سنگ کلیه
  • بیماری کلیه پلی کیستیک
  • نارسایی کلیه

اگر فرد مبتلا به بیماری کلیه باشد آزمایش GFR سطح عملکرد کلیه را اندازه گیری می‌کند. اگر فردی دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های کلیه باشد آزمایش GFR جهت ارزیابی سلامت کلیه‌ها تجویز می‌شود.

gfr در آزمایش خون

 

آزمایش GFR با eGFR چه تفاوتی دارد؟

آزمایش GFR یا همان اندازه گیری مطلق سرعت فیلتراسیون گلومرولی، آزمایشی زمانبر است و نیاز به دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی دارد از اینرو پزشکان برای محاسبه دقیق و آسان‌تر GFR از فرمولی جایگزین به نام eGFR بهره می‌گیرند تا با اثر دادن مقدار کراتینین خون، سن، جنسیت و شاخص توده بدنی عدد دقیق GFR را به دست آورند.

 

آزمایش GFR چگونه انجام می‌شود؟

تست GFR با دریافت یک نمونه خون از فرد انجام می‌شود و معمولا نیازی به رعایت نکات خاصی قبل از آزمایش نیست. به دلیل اینکه در محاسبه GFR کلیه شرایط جسمانی تاثیر گذر است ممکن است اطلاعات زیر نیز از شما خواسته شود:

  • سن
  • جنسیت
  • قد
  • وزن

در آزمایشگاه تشخیص طبی برای محاسبه دقیق‌تر GFR، فاکتورهای مذکور نیز در نظر گرفته می‌شود.

برای ثبت رایگان درخواست می‌توانید همین حالا کلیک کنید. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تفسیر آزمایش GFR چگونه است؟

بر اساس مستندات بنیاد ملی سلامت کلیه، هرچه مقدار GFR پایین‌تر باشد میزان آسیب وارد شده به کلیه‌ها شدیدتر است. در واقع با جواب آزمایش GFR می‌توان سطح یا Stage بیماری‌های کلیوی را سنجید. تفسیر آزمایش GFR به شرح زیر است:

سطح ۱: در این سطح میزان GFR عدد ۹۰ و یا بالاتر است و بیانگر حالت طبیعی و سالم کلیه است.

سطح ۲: در این سطح میزان GFR در بازه ۶۰ تا ۸۹ قرار دارد و نشانگر آسیب جزئی به بافت کلیه است.

سطح ۳: در این سطح میزان GFR در بازه ۳۰ تا ۵۹ قرار دارد و نشانگر آسیب متوسط به بافت کلیه است.

سطح ۴: در این سطح میزان GFR در بازه ۱۵ تا ۲۹ قرار دارد و بیانگر آسیب شدید به بافت کلیه است.

سطح ۵: در این سطح میزان GFR عدد ۱۵ و یا پایین‌تر است که نشانه نارسایی کلیه است.

تفسیر آزمایش GFR

البته با توجه به معیارهایی که آزمایشگاه‌های مختلف تشخیص طبی برای کسب نتیجه نهایی استفاده می‌کنند، ممکن است جواب آزمایش شما با استیج‌های بالا هم‌خوانی نداشته باشد. بنابراین برای اطمینان از تفسیر آزمایش خود توصیه می‌شود با پزشک مشورت نمائید. برخی داروها ممکن است بر روی جواب آزمایش تاثیر داشته باشند و سطح کراتینین خون را دستخوش تغییر کنند. بنابراین قبل از آزمایش در صورتی که هر کدام از داروهای زیر را مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • آنتی بیوتیک‌ها
  • فلوسیتوزین
  • سیس پلاتین
  • سایمیتیدین
  • تریمتوپریم
  • ایبوپروفن

تفسیر آزمایش

 

آیا انجام آزمایش GFR عوارض جانبی دارد؟

برای انجام این آزمایش مثل تمام آزمایشات خونی دیگر یک نمونه خونی از ساعد شما دریافت می‌شود و معمولا عوارضی به دنبال ندارد. در برخی افراد ممکن ست نمونه گیری باعث افت قند خون و یا ضعف شود. بنابراین توصیه می‌شود که قبل از انجام آزمایش صبحانه میل نموده و با نوشیدن مایعات از دهیدارته شدن (کم آبی) بدن جلوگیری گردد.

 

آزمایش GFR و eGFR در منزل با هومکا

برای انجام انواع خدمات آزمایشی می‌توانید از خدمات آزمایشگاه آنلاین هومکا استفاده کنید. هومکا مجموعه ارائه دهنده انواع خدمات آزمایشی و درمانی در منزل است که با نیروهای متخصص و آزمایشگاه‌های برتر سطح شهر همکاری دارد. شما می‌توانید در صورت داشتن نسخه پزشک، نسخه خود را بارگذاری کرده و درخواست را ثبت نمایید. پس از آن کارشناسان هومکا با شما تماس گرفته، شرایط انجام آزمایش را برای شما شرح می‌دهند و زمان مراجعه نمونه‌گیر به محل را با شما هماهنگ می‌کنند. در صورت نداشتن نسخه نیز می‌توانید از مشاوره پزشک استفاده نمایید و یا از پکیج‌های چکاپ هومکا استفاده کنید.

برای ثبت درخواست همین حالا بر روی بنر زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

eGFR در آزمایش خون چیست؟
eGFR میزان تخمین شده تصفیه گلومرولی GFR است.
چه علائمی می‌تواند نشان دهنده بروز بیماری‌های کلیوی باشد؟
تورم و تجمع آب در بدن / ادرار کف آلود / دشوار شدن دفع ادرار / دردهای پشت
میزان خطرناک GFR چقدر است؟
میزان GFR بالاتر از ۶۰ نشان دهنده خطر و بیماری‌های کلیوی می‌باشد.
آیا خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه است؟
بله، خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی می‌باشد.
آیا انجام آزمایش تنها با نسخه امکان پذر است.
خیر، شما می‎توانید از مشاوره پزشکان هومکا استفاده کنید و یا از پکیج‌های چکاپ سلامتی هومکا بهره ببرید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L