فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل
خانه
مقالات
فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل

فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
همراه تو در مسیر سلامتی.
شانه‌ی یخ زده یکی از آسیب‌هایی است که منجر به محدودیت حرکات شانه در تمام جهت‌ها می‌شود. در این مقاله درباره‌ی این آسیب و روش‌های کاهش آن از طریق فیزیوتراپی صحبت کرده‌ایم. همراهمان باشید.
مشاوره رایگان
هنوز تصمیم نگرفتید؟ نگران نباشید. می‌توانید اطلاعات خود را بفرستید و مشاوره رایگان بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

در صورتی که شانه فردی دچار درد، خشکی و گرفتگی عضلات شود، به این حالت به اصطلاح شانه‌ی یخ زده گفته می‌شود. برای درمان شانه‌ی یخ‌زده، موثرترین روش فیزیوتراپی در منزل می‌باشد که باید توسط متخصصین آن صورت بگیرد. در ادامه توضیحاتی درباره‌ی شانه‌ی یخ‌زده و نحوه‌ی درمان آن در منزل توسط فیزیوتراپیست را ارائه خواهیم داد. برای مشاوره رایگان می‌توانید بر روی آیکون زیر کلیک کنید. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

عارضه‌ی شانه‌ی یخ‌زده زمانی برای افراد رخ می دهد که یکی از تاندون‌های شانه ی فرد دچار آسیب شود. در این صورت دامنه‌ی حرکتی دست کمتر شده و فرد به طور ناخودآگاه، کمتر از دست خود استفاده می‌کند. با کم شدن تحرک دست، به مرور شانه نیز تنبل شده و دچار خشکی می شود. در این حالت است که بیماری شانه ی یخ‌زده رخ می‌دهد.

فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل

 

روش‌های فیزیوتراپی شانه ی یخ زده در منزل

روش‌هایی که فیزوتراپیست‌ها برای درمان عارضه‌ی شانه‌ی یخ‌زده بیماران از آن‌ها کمک می گیرند، شامل مواردی است که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد.

✔ استفاده از برخی از دارو ها در ابتدای درمان
فیزیوتراپیست‌ها در ابتدای فیزیوتراپی شانه‌ی یخ‌زده در منزل با تزریق کورتیکو استروئید می‌توانند به بهبود حرکت شانه کمک کرده و باعث کاهش درد در آغاز فیزیوتراپی شوند.

✔ فیزیوتراپی با آب درمانی
بسیاری از فیزیوتراپیست‌ها در جهان، برای درمان شانه ی یخ‌زده، آب درمانی و رفتن مداوم به استخر را در برخی از روزهای هفته توصیه می‌کنند.

✔ انجام تمرینات ورزشی بر روی عضلات شانه ی فرد
فیزیوتراپیست با ارائه‌ی تمرینات ویژه بر روی شانه‌ی یخ‌زده، به افزایش دامنه‌ی حرکتی شانه کمک کرده و با آزادسازی عضلات، کمک به بهبود گرفتگی عضلات شانه می‌کنند. در خدمت فیزیوتراپی زانو در منزل یا فیزیوتراپی کمر در منزل نیز از این تکنیک استفاده می‌شود .

✔ کمک گرفتن از برخی تجهیزات برای لیزر درمانی و الکتروتراپی
لیزر درمانی برای کاهش درد در نقاط داخلی شانه بسیار موثر است. در الکتروتراپی نیز فیزیوتراپیست با استفاده از دستگاه‌های مخصوص سعی در کاهش درد در شانه‌ی یخ زده خواهد داشت. فیزیوتراپیست‌های ما در هوم کا سعی می کنند تمامی امکانات مورد نیاز برای فیزیوتراپی شانه‌ی یخ‌زده در خانه را به منزل فرد برده و بیمار نیاز به مراجعه به مطب نداشته باشد.

✔ فیزیوتراپی به کمک تمرین دستی
منوال تراپی یا تمرین دستی، شایع‌ترین شیوه‌ای است که فیزیوتراپیست‌ها از آن استفاده می‌کنند. این روش به کمک ماساژ و استفاده از تمرینات ویژه به بهبود عملکرد شانه‌ی فرد کمک می‌کنند. این تکنیک در فیزیوتراپی گردن در منزل یا فیزیوتراپی دست در منزل نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد.  

در سایت مستقیم بسوی علم(Science Direct) در مورد منوال تراپی یا همان درمانی دستی بیشتر بخوانید: 

درمان دستی برای درمان اختلالات حرکتی که منجر به درد و کاهش دامنه حرکت می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرد. از این تکنیک زمانی استفاده می‌شود که یک مفصل به دلیل کم کاری، دامنه حرکتی محدودی پیدا می‌کند. آسیب به گونه‌ایی است که با استفاده از  تکنیک‌های فیزیوتراپی، مفصل می‌تواند به حالت اولیه خود بازگردد. زمانی که درد کاهش یافت و مفصل دامنه حرکتی خود را بدست آورد، درمان متوقف خواهد شد. در این حالت از بیمار درخواست می‌شود تا حرکت طبیعی مفصل را حفظ کند. تحقیقات نشان داده است انجام درمان دستی در کنار حرکت درمانی نتایج بسیار مفیدی برای بیمار به همراه خواهد داشت. 

✔ گرما و سرما درمانی
استفاده از کمپرس آب گرم و در برخی موارد استفاده از یخ، برای منبسط و منقبض شدن عضلات می‌تواند موثر باشد.

برای برخورداری از خدمات باکیفیت فیزیوتراپی کلیک کنید. 

 

مراحل فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل

رخ دادن شانه‌ی یخ زده در فرد در سه مرحله صورت می گیرد که در ادامه می خواهیم به معرفی و توضیح آن‌ها بپردازیم.
در هر کدام از این مراحل، فیزیوتراپیست با انجام دادن یک سری از تمرینات ویژه، سعی در درمان آن خواهد داشت و هر کدام از مراحل نیز چند ماه زمان خواهد برد.

۱. مرحله منجمد شدن شانه
در این مرحله کاهش تدریجی دامنه‌ی حرکتی در فرد رخ می دهد.
کاهش دامنه حرکتی با درد در نواحی مختلف شانه آغاز می‌شود و اصطلاحا در علم پزشکی به انجماد معروف است. پزشک برای رفع مشکل شانه‌ی منجمد، عمل جراحی آرتروسکوپی را انجام می‌دهد.

۲. مرحله یخ زدن شانه
در صورتی که در مرحله‌ی انجماد شانه‌ی یخ زده، عمل آرتروسکوپی را انجام دهید، وضعیت شانه‌ی شما در مرحله‌ی پینک قرار خواهد گرفت. قابل ذکر است که وضعیت شما در مرحله‌ی انجماد شانه رد یا قرمز نام دارد. سفت شدن شانه در این مرحله شدید‌تر می‌شود و فرد درد بیشتری را احساس خواهد کرد.

۳. مرحله ی ذوب شدن شانه
در این مرحله همانطور هم که از نام آن مشخص است، دامنه‌ی حرکتی شانه تقریبا نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و فیزیوتراپیست سعی دارد که شانه‌ی فرد را به حالت عادی برگرداند. فردی که در مرحله‌ی اول، عمل جراحی را انجام داده باشد، پس از گذراندن فیزیوتراپی‌های مرحله ی دوم، در بخش ذوب شدن شانه در وضعیت سفید قرار خواهد گرفت. نهایتا بعد از ۲۰ ماه فیزیوتراپی در مرحله ی سوم، شانه ی یخ زده به طور کامل بهبود می یابد.

فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل

 

علایم نشان دهنده‌ی شانه ی یخ زده

در این بخش به بررسی علایمی می پردازیم که در صورتی که در فرد دیده شود، احتمال اینکه دچار عارضه‌ی شانه‌ی یخ زده شده باشد زیاد است. در صورتی که هر کدام از موارد زیر را در شانه‌ی خود احساس کردید، برای تشخیص و درمان به فیزیوتراپیست مراجعه کرده و مشکل خود را قبل از حاد شدن برطرف کنید.

✔ احساس درد شدید در هنگام خوابیدن
هنگامی که دچار شانه‌ی یخ زده شده باشید، در حین خوابیدن به سمت شانه‌ی خود، احساس درد شدیدی خواهید کرد به طوری که از شدت آن، نمی توانید بخوابید.

✔ ناتوانی در انجام کار های ساده ی روزمره
در برخی از کار‌های روزانه که در آن فرد دست خود را به پشت یا پهلوی خود می برد، دچار مشکل خواهید شد.
برای مثال قادر به بستن کمربند ایمنی خود در ماشین نخواهید بود.

✔ احساس درد در حین بالا بردن دست
برای بالا بردن دست خود، احساس درد شدیدی خواهید داشت و بیشتر از عرض شانه، قادر به بلند کردن دستتان نخواهید بود.


✔ ناتوانی برای ورزش کردن
اگر این اتفاق برای ورزشکاران رخ دهد، به کلی از ورزش کردن محروم خواهند شد. به علت درد شدیدی که در حین پرتاب کردن توپ به وجود می آید و ورزش‌هایی که نیاز به استفاده از دست در آن دارند، ورزشکار بدون درمان کامل، قادر به ادامه‌ی ورزش نخواهد بود.

با فیزیوتراپی در منزل هوم‌کا بسیاری از دردهای اسکلتی، ماهیچه‌ایی و عصبی کنترل خواهند شد. همین حالا کلیک کنید. 

call button submit

✔ احساس درد در طولانی مدت در هنگام نوشتن
اگر درد در ناحیه ی شانه تشدید شود، حتی برای نوشتن با دست نیز دچار مشکل خواهید شد. تایپ کردن و استفاده از موبایل نیز در این مواقع دردناک خواهد بود.

توجه کنید که تشخیص شانه‌ی یخ‌زده در برخی از موارد به طور نادرست صورت میگیرد و برخی از فیزیوتراپیست ها آن را آرتروز شانه تشخیص می‌دهند. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، باید از متخصصین مجرب کمک بگیرید. متخصصین ما در هوم کا آموزش های لازم را دیده و تجربیات کافی برای تشخیص و فیزیوتراپی شانه‌ی یخ‌زده در خانه را دارند. کافی است تا با ما تماس گرفته و مشکل خود را مطرح کنید.

 

پیشگیری از ابتلا به شانه ی یخ زده 

برای اینکه بتوانیم از عارضه‌ی شانه‌ی یخ زده در خود پیشگیری کنیم باید علل یخ زدگی شانه را شناخته و با انجام ورزش‌هایی، از رخ دادن آن جلوگیری کنیم. در ادامه، دلایلی را که ممکن است منجر به یخ زدگی شانه شود بیان کرده و شما را از آن ها آگاه خواهیم کرد.

✔ عوارض یخ زدگی شانه پس از عمل جراحی
پس از انجام برخی از عمل های جراحی، ممکن است عارضه‌ی شانه ی یخ‌زده در شما رخ دهد.
برای پیشگیری از آن پس از عمل جراحی با یک فیزیوتراپیست ماهر مشورت کرده و از رخ دادن آن جلوگیری کنید.

✔ حرکت ندادن دست به مدت طولانی
پس از شکسته شدن دست و یا بازو، برای ترمیم آن، دست شما را آتل بندی خواهند کرد. در صورتی که در طولانی مدت نتوانید دست خود را تکان دهید، ممکن است شانه ی شما منجمد شده و عارضه ی شانه ی یخ زده اتفاق بیافتد. پس مراقب باشید تا قبل از رخ دادن این اتفاق، به یک فیزیوتراپیست مراجعه کرده و از آن پیشگیری کنید.

✔ آسیب دیدگی در ورزش
 در صورتی که ورزشکاران دچار مشکل در شانه‌ی خود شوند، باید قبل از شدید‌تر شدن درد، با فیزیوتراپی آن را درمان کنند. در غیر این صورت ممکن است به عارضه‌ی شانه ی یخ زده گرفتار شوند.

فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل

 

کلام آخر درباره فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل

در این مقاله سعی کردیم نکات لازم درمورد علل رخ دادن شانه‌ی یخ‌زده و فیزیوتراپی شانه‌ی یخ زده در منزل را برایتان توضیح دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه می توانید با مشاورین ما در مرکز هوم کا تماس برقرار کنید. اگر چنانچه احساس نیاز به فیزیوتراپیست داشتید نیز می توانید از فیزیوتراپیست های مجرب ما در هوم کا کمک بگیرید. کافیست از طریق دکمه‌ی ثبت رایگان درخواست یا تماس با شماره‌ی ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ درخواست خود را ثبت نمایید.  از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید، از شما سپاسگزاریم. 

ثبت رایگان درخواست فیزیوتراپی در منزل

دسترسی سریع

سوالات متداول

شانه یخ‌زده یعنی چی؟
در صورتی که شانه دچار درد، خشکی و گرفتگی عضلات شود، به این حالت به اصطلاح شانه‌ی یخ زده گفته می‌شود.
آیا استفاده از منوال تراپی در درمان شانه یخ زده موثر است؟
یکی از روش‌های فیزیوتراپی درمان دستی است که به آزادسازی عضلات و رفع گرفتگی‌ها کمک می‌کند. استفاده از این روش در کنار تمرینات ورزشی نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.
چه زمانی منوال تراپی تجویز می‌شود؟
چنانچه مفصل به دلایل مختلف دچار آسیب، درد ومحدودیت در حرکت شود، این شیوه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
آیا می‌توان از خدمات فیزیوتراپی برای درمان بیماران مبتلا به پارکینسون استفاده کرد؟
بله. یکی از کاربردهای فیزیوتراپی کمک به کاهش آسیب‌های عصبی است. این نوع از بیماری‌ها درمان قطعی ندارند، اما تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند در کاهش و کنترل عوارض کمک کند.
هزینه فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل چقدر است؟
این موضوع به شدت آسیب و تعداد جلسات درمانی بستگی دارد. با کارشناسان هومکا تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L