طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف
خانه
مقالات
طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف

طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
ضدعفونی کردن، بهترین راه برای از بین بردن ویروس ماندگار روی سطوح!
ویروس کرونا روی سطوح مختلف، ماندگاری مختلفی دارد. آگاهی از این موضوع سبب می‌شود تا ضدعفونی کردن سطوح جدی‌تر گرفته شود و این امر کمک بسیاری در جلوگیری از ابتلا به ویروس خواهد کرد.

ویروس کرونا با عطسه و سرفه افراد مبتلا وارد هوا می‌شود و می‌تواند روی سطوح مختلف قرار بگیرد. این ویروس به دلیل سنگین بودن روی سطوح مختلفی می‌نشیند. بنابراین در این روزها باید بیشتر از همیشه حواسمان باشد که به سطوح مختلفی که در محیط کاری و خانه‌مان وجود دارد دست نزنیم و یا قبل از لمس کردن هر چیزی آن را ضدعفونی کنیم. اگر شما یک شی یا سطح آلوده به ویروس کرونا را لمس کنید و با همان دستتان چشم، ‌دهان یا بینی‌تان را لمس کنید،‌ ویروس کرونا به بدن شما منتقل می‌شود. در صورتی که علائم کرونا برای فردی پیش آمد، تنها راه تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به کرونا، انجام آزمایش است که تست کرونا در منزل می تواند راه مناسبی به عنوان جایگزین حضور در محیط خطرناک آزمایشگاه باشد. تا پایان مقاله همراه ما باشید تا با هم طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف را بررسی کنیم.

call button consult

 

نقش سطوح آلوده در انتقال ویروس کرونا

لمس سطوح آلوده به ویروس کرونا، یکی از راه‌های انتقال این بیماری است، با این وجود اما و اگرهایی در این زمینه وجود دارد. برای مثال هنوز به طور دقیق نمی‌توان گفت این ویروس تا چه زمانی بر روی سطوح زنده می‌ماند.مدت زمان زنده ماندن آن به عواملی مانند نوع سطح، دما و رطوبت نسبی هوا بستگی دارد. شواهد و تحقیقات نشان داده است که این ویروس عمدتا از طریق ارتباط نزدیک با افراد آلوده سرایت می‌کند. زمانی که قطرات حاوی ویروس استنشاق می‌شوند یا مستقیماً بر روی چشم، بینی یا دهان قرار می‌گیرند ، فرد در معرض آلودگی قرار خواهد گرفت. 

طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف

 ویروس کرونا به راحتی  بر روی اشیا و سطوح مختلف در محل زندگی یا کارمان می‌نشیند و تنها با یک لمس کوتاه، بر روی دست یا لباسمان قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین سطوحی که می‌تواند باعث انتقال ویروس کرونا شود موارد زیر را می توان نام برد:

✔ خودپردازهای بانک

✔ کارت‌خوان‌های موجود در فروشگاه‌ها

✔ دستگیره‌های درب تاکسی

✔ دستگیره و میله‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس و مترو

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

بنابراین باید حواسمان باشد که تا حد امکان به این سطوح و سطوح دیگری که در مکان‌های عمومی قرار دارد دست نزنیم و اگر مجبور شدیم سطح یا شی‌ء خاصی را لمس کنیم، حتماً دستمان را ضدعفونی کنیم.

 

بررسی طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف

بسیاری از محققین طی تحقیقاتی که بر روی ویروس کرونا انجام داده‌اند، عنوان کرده‌اند که طول عمر ویروس کرونا روی سطوح مختلف حداکثر ۲۸ روز است. اگرچه که این عدد برای همه سطوح یکسان نبوده و متغیرهایی نظیر دما و جنس اشیا این عدد را تغییر می‌دهد. اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر نتیجه این تحقیق را بیان کنیم طول عمر ویروس کرونا در دمای عادی _که حدوداً ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و در فضای سرپوشیده بر روی سطوحی از جنس شیشه یا نمایشگرهای تلفن‌های هوشمند، حداکثر‌ ۲۸ روز است.
در ادامه متوسط طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف را بررسی می‌کنیم:

✔ طول عمر این ویروس روی موبایل در حدود یک تا چهار روز است.

✔ این ویروس بر روی پارچه و لباس شما حدود ساعت تا دو روز زنده می‌ماند.

✔ ویروس کرونا روی شیشه چهار تا پنج روز دوام می‌آورد.

✔ کرونا روی کاغذ و اسکناس از ۳ ساعت تا ۴ روز باقی می‌ماند.

✔ اگر یک فرد مبتلا جوری عطسه کند که قطرات دهان او روی یک شیشه بریزد،‌ ویروس کرونا تا چهار الی پنج روز روی آن شیشه باقی می‌ماند.

✔ کرونا روی چوب بین دو تا پنج روز زنده می‌ماند.

✔ روی آلومینیوم از هشت ساعت تا پنج روز باقی می‌ماند.

✔ طول عمر این ویروس روی سطوح پلاستیکی بین ۴ تا ۷ روز است.

✔ کویید ۱۹ بر روی سطوح مسی تا ۴ ساعت باقی می‌ماند.

✔ سطوحی که از جنس استیل هستند، کرونا را تا ۳ الی ۷ روز بر روی خود نگه می‌دارند.

✔ مقوا تنها یک روز ویروس کرونا را بر روی خود نگه می‌دارد.

✔ این ویروس بر روی سطوحی از جنس آلومینیوم از ۲ ساعت تا ۵ روز زنده می‌ماند.

✔ کرونا روی سایر فلزات ازجمله طلا و زیپ در حدود ۵ روز باقی می‌ماند.

در قسمت بعدی این مقاله به نقش دما در طول عمر ویروس کرونا می‌پردازیم.

 

طول عمر ویروس کرونا در دماهای مختلف

✔ در دمای 4 درجه سانتی‌گراد،‌ ‌ویروس کرونا می‌تواند تا ۲۸ روز زنده بماند.

✔ با افزایش دما در حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد، طول عمر این ویروس کم می‌شود.

✔ در دمای اتاق این ویروس تا ۹ روز زنده می‌ماند.

 

ویروس کرونای روی سطوح مختلف را چگونه از بین ببریم؟

همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شدید ویروس کرونا روی سطوح مختلف به یک‌باره از بین نمی‌رود و تا مدتی فعال باقی می‌ماند اما یکی از عوامل طبیعی که طول عمر این ویروس را کاهش می‌دهد نور خورشید است. تابش خورشید بر روی سطوح مختلف باعث می شود تا ویروس کرونا زودتر بمیرد. در چند خط بعدی توصیه هایی را بیان می کنیم که رعایت آن ها به شما کمک می کند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوید:

✔ هر روز، وسایل خانه خود را با اسپری‌های ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

✔ بعد از خرید کردن، حتماً تمام اشیاء و خوراکی‌های خریداری‌شده را با آب و صابون یا اسپری‌های ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

✔ دستان خود را مرتباً با آب و صابون بشویید یا از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

call button consult

 

چگونه سطوح مختلف را ضدعفونی کنیم؟

برای ضدعفونی کردن اشیا سطوح مختلفی که در محل کار و زندگی‌تان وجود دارد می‌توانید از هیپوکلریت سدیم استفاده کنید. این ماده را می‌توانید در محصولات ضدعفونی‌کننده‌ای نظیر آب ژاول، سفیدکننده یا وایتکس ببینید. یکی دیگر از مواد رایج برای ضدعفونی کردن سطوح و اشیای مختلف الکل است. میزان الکل در یک ماده ضدعفونی‌کننده مؤثر باید بین ۷۰ تا ۹۰ درصد باشد.

✔ برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف باید ابتدا آن‌ها را با آب و صابون تمیز کنید تا آلودگی‌های آن برطرف شود و در مرحله بعد از مواد ضدعفونی‌کننده‌ای که نام بردیم استفاده کنید.

✔ در هنگام تمیز کردن سطوح باید در ابتدا به سراغ سطوح کم‌تر آلوده‌شده بروید و در مراحل پایانی سطوحی که بیشترین میزان آلودگی را دارند،‌ تمیز کنید.

✔ برای نگهداری مواد ضدعفونی‌کننده باید از ظروف مات استفاده کنید و این مواد را در مکان‌هایی که تهویه مناسب دارند و سر پوشیده هستند، نگهداری کنید. نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند. بهتر است که هر روز از محلول جدید استفاده کنید.

✔ برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف در محیط‌های سر بسته بهتر است که مواد ضدعفونی‌کننده را بر روی دستمال اسپری کرده یا ریخته و سپس دستمال حاوی این مواد را روی سطوح آلوده بکشید.

طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف

 

چه کنیم که به کرونا مبتلا نشویم؟

در این بخش می‌خواهیم به بررسی نکاتی بپردازیم که رعایت آن‌ها به شما کمک می‌کند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوید.

در خانه بمانید
یکی از راهکارهای مهم، در خانه ماندن است. تا جایی که می‌توانید تمام فعالیت‌های خود را از طریق اینترنت انجام دهید و از حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنید.

ماسک بزنید
همان‌طور که می‌دانید، ویروس کرونا از طریق قطرات خارج شده از دهان و بینی افراد آلوده منتقل می‌شود. بنابراین بهترین راه برای شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا استفاده از ماسک است.

فاصله اجتماعی را رعایت کنید
در صورتی که می‌خواهید در جامعه حضور داشته باشید حتماً فاصله اجتماعی را رعایت کنید. فرقی نمی‌کند که در محیط کاری هستید یا با فروشنده یک فروشگاه در حال صحبت کردن هستید،‌رعایت فاصله اجتماعی کمک می‌کند تا سالم بمانید.

اگر به سطوح مختلفی دست زدید بلافاصله دست خود را تمیز کنید
اگر می‌خواهید تست کرونا بدهید، از شرکتی استفاده کنید که خدمات تست کرونا در منزل ارائه می‌دهد.

 

خدمات تست کرونا در محل هومکا

در صورتی که نمی‌خواهید در مراکز درمانی شلوغ، در میان افرادی که ممکن است به کرونا مبتلا شده باشند، قرار بگیرید و تست کرونا بدهید، همین‌الان روی دکمه ثبت درخواست تست کرونا در محل هومکا کلیک کنید.
هومکا ارائه‌دهنده خدمات مراقبت،‌درمان و آزمایش در محل است. این محل می‌تواند خانه،‌محل کار یا آزمایشگاهی باشد که نزدیک شما است. خدمات مراقبت در محل هومکا شامل موارد زیر می‌شود:

✔ مراقبت از سالمند

✔ مراقبت از کودک

✔ مراقبت از بیمار

خدمات درمان در محل هومکا را می‌توان به چهار بخش زیر تقسیم بندی کرد:

✔ حضور پزشک عمومی در منزل

✔ حضور پزشک متخصص در منزل

✔ حضور فیزیوتراپیست در منزل

✔ حضور کار درمانگر در محل

خدمات آزمایش در محل هومکا شامل موارد زیر می‌شود:

✔ چکاب کامل

✔ تست کرونا

✔ آزمایش ژنتیک

✔ تزریقات در محل

✔ آزمایش بارداری

اولویت تیم هومکا توجه به سلامتی شما است و هدف هومکا از ارائه خدمات مختلف این است که شما را در مسیر سلامتی‌تان همراهی کند. در این مسیر تیم هومکا از نیروهای آموزش‌دیده و باتجربه استفاده می‌کند و با مراکز درمانی معتبر در ارتباط است. اگر نمی‌توانید به مراکز درمانی مراجعه کنید یا وقت آن را ندارید،‌ خدمات هومکا مناسب شما است. اگرچه که تیم هومکا رسالت خود را معطوف به ارائه خدمات باکیفیت کرده است اما قیمت محصولات آن نیز مقرون‌به‌صرفه است.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف بپردازیم و بیان کردیم که طول عمر این ویروس بر روی سطح مختلف متفاوت بوده و بیشترین میزان ماندگاری آن ۲۸ روز است. سپس به ارائه راهکارهایی پرداختیم که به وسیله آن‌ها می‌توانید ویروس کرونای روی سطوح مختلف را از بین ببرید. اگر این مقاله برای شما مفید بوده است،‌ لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

آیا ویروس کرونا از طریق غذا منتقل می‌شود؟
در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انتقال وبروس از طریق غذا وجود ندارد چرا که ویروس کرونا مانند ساید ویروس‌ها و باکتری‌ها در دمای طبخ از بین می‌رود. به همین دلیل هنوز ثابت نشده که غذا می‌تواند ناقل ویروس کرونا باشد.
چطور باید میوه و سبزیجات را در زمان شیوع بیماری کرونا بشوییم؟
میوه و سبزیجات را همانند دیگر زمان ها به خوبی بشویید. قبل از جابه جا کردن آنها دستانتان را با آب و صابون بشویید. سپس میوه و سبزیجات را با آب تمیز بشویید. مخصوصا اگر آنها را به صورت خام مصرف می کنید.
بهترین ضدعفونی کننده خانگی برای ضدعفونی کردن سطوح کدام است؟
تمیز و ضدعفونی کردن مرتب خانه موجب حذف ویروس کرونا از روی سطوح خانه می شود. برای تمیز کردن سطوح خانه از ضدعفونی کننده های حاوی ۰.۰۵% هیپوکلریت سدیم (NaClO) و محصولات بر پایه حداقل ۷۰% اتانول باید استفاده شود.
ويروس كوويد-۱۹ روي سطوح تا چند وقت قدرت بيماري زايي دارد؟
هنوز مشخص نيست كه چه مدت ويروس ناشي از کووید-۱۹ بر روي سطوح زنده مانده است، ممكن است براي چند ساعت يا تا چند روز روي سطوح باقي بمانند و در شرايط مختلف مثل نوع سطح، دما يا رطوبت محيط متفاوت باشد. سطوح آلوده را با مواد ضد عفوني كننده ساده تميز كنيد تا ويروس را از بين برود.
چرا باید از لمس چشم ، بيني و دهان خود، خودداری کنیم؟
دست‌ها بسياري از سطوح را لمس مي‌كنند و مي‌توانند به ويروس آلوده شوند و پس از آلوده شدن، مي‌توانند ويروس را به چشم، بيني يا دهان منتقل كنند. از آنجا ويروس مي‌تواند وارد بدن شود و شما را بيمار كند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل