عوارض بعد از کرونا
خانه
مقالات
عوارض بعد از کرونا

عوارض بعد از کرونا

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/05/03
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
آیا کرونا پس از بهبودی عوارض دارد؟
آیا پس از کرونا با عوارض طولانی مدت آن درگیر خواهیم شد؟ آیا راهی موثر برای کاهش یا درمان عوارض بعد از کرونا وجود دارد؟ آیا عوارض ناشی از این بیماری برای همیشه در بدن باقی می‌ماند؟ مقاله زیر نگاهی کوتاه به عوارض بعد از کرونا کرده است. اگر به تازگی از دست کرونا خلاص شده‌اید اما دچار ریزش مو یا اختلالات خواب شده‌اید،‌ مطالعه مقاله زیر را از دست ندهید.

اگر شما هم بیماری سخت کرونا را پشت سر گذاشته‌اید و حالا در دوره پسا کرونا به سر میبرید، حتما برایتان سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان عوارض ناشی از این بیماری را ازبین برد و از عدم ناقل بودن خود اطمینان حاصل کرد. شما می‌توانید با انجام تست کرونا و تست آنتی مطمئن شوید که پادتن کرونا در بدنتان تولید شده و نسبت به این بیماری ایمن‌تر شده‌اید. این تست را می‌توانید در منزل از طریق خدمات تست کرونا در منزل هومکا انجام دهید. برای مشاوره با کارشناسان ما بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

در این قسمت به بررسی و چگونگی درمان عوارض بعد از کرونا ویروس می‌پردازیم.

 

عوارض پس از کرونا چیست؟

عوارض بعد از کرونا معمولا همان علائمی هستند که بروز پیدا می‌کنند. معمولا برخی از علائمی که در مبتلایان به کرونا ظاهر می‌شود تا چند ماه در برخی موارد یکسال باقی می‌ماند. در صورتی که سطح ابتلای فرد شدید باشد ممکن است بیمار پس از معالجه از عوارض شدیدی همچون مشکلات تنفسی، ناتوانی جسمانی طولانی مدت، ریزش مو، عدم حس بویایی و چشایی و حتی مشکلات قلبی رنج ببرد.

به همین علت مرتبا به افراد توصیه می‌شود که تا جایی که می‌توانند از حضور در تجمعات خودداری کنند و اگر مبتلا شدند نسبت به درمان این بیماری سریعا اقدام نمایند. با تشخیص زودهنگام، قرنطینه و درمان می‌توان از بروز بسیاری از عوارض ناخوشایند کرونا ویروس جلوگیری کرد.

عوارض ناشی از کرونا ویروس در افراد متفاوت است و در درجه اول نیز بیشترین آسیب را به ریه‌ها وارد می‌کند. اما این بیمار به دیگر اعضای بدن نیز می‌تواند آسیب برساند و آثاری مخرب از خود برجای بگذارد. بنابراین خوب است نسبت به این عوارض گاهی داشته باشید:

  • قلب
  • ریه
  • مغز
  • خستگی و ضعف جسمانی
  • تغییر خلق و خو

عوارض بعد از کرونا

 

کاهش عوارض کرونا پس از بهبودی

معمولا در صورتیکه بیمار بتواند بیماری را با موفقیت پشت سر بگذارد و به بهبودی کامل برسد بیشتر علائم رفته رفته از بین می‌روند و جای نگرانی نیست. حس بویایی و چشایی، تنگی نفس، درگیری‌های شدید ریوی، عدم هوشیاری و ضعف جسمانی از جمله عوارض بعد از کرونا هستند که در بیشتر افراد رفته رفته درمان می‌شوند.

اما برخی از عوارض مثل افسردگی، مشکلات قلبی و ریوی شدید، ریزش مو و مشکلات پوستی شدید ممکن است زمانبر شوند و یا اینکه در طولانی مدت همراه با بیمار بمانند پس باید نسبت به درمان و کنترل این عوارض پسا کرونا واکنش درستی نشان داد و درمان عوارض را به تعویق نیانداخت.

با کلیک بر دکمه زیر می‌توانید از خدمات مراقبت بیمار کرونا در منزل، تست کرونا در منزل و تست کرونا برای پرواز بهره ببرید. 

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

افسردگی پس از کرونا

خوب است بدانید بیشتر افرادی که مبتلا به نوع شدید کرونا ویروس می‌شوند، برای زنده ماندن در دوره بیماری نیاز به دستگاه‌های کمک تنفسی و اکسیژن ساز پیدا می‌کنند. این افراد معمولا پس از درمان و خروج از بیمارستان تا مدتها از استرس و ترس بعد از بیماری رنج میبرند و کاملا طبیعی‌است چرا که دوره بدی را پشت سر گذاشته‌اند.

بنابراین پس از درمان و بهبودی کامل نیاز است بیمار به لحاظ تاثیرات روانی کووید ۱۹ مورد بررسی قرار بگیرد و اگر از مشکلات روحی و تغییر خلق و خو رنج میبرد نسبت به برطرف کردن این مشکل اطرافیان جدیت نشان دهند. 

عوارض بعد از کرونا

 

ریزش مو پس از کرونا

هنوز به روشنی برای متخصصین مشخص نشده که علت بروز ریزش مو پس از کرونا چیست اما آنها معتقدند که ریزش مو بعد از درمان کرونا ویروس می‌تواند به علت عارضه تلوژن افلوویوم باشد. البته این یک حدس است و کاملا در مورد آن مطمئن نیستند. معمولا این عارضه زمانی رخ می‌دهد که فرد چند ماه پیش از آن یک آسیب و بیماری شدید را پشت سر گذاشته باشد.

فشار روحی و جسمی و بیش از آن استرس در مبتلایان به کرونا ویروس از جمله دلایل ریزش مو پس از بهبودی کرونا بشمار می رود. معمولا افراد مبتلا به کرونا بعد از دو الی سه ماه دچار ریزش مو خواهند شد. البته این مشکل را می‌توان با روش‌های درمانی درست و مراقبت رفع کرد. 

در سایت خط سلامتی(Health Line) در این مورد مطالب جالبی می‌خوانید: 

افراد زیادی پس از رهایی از کرونا از ریزش مو شکایت دارند. تحقیقات نشان داده است که شمار این افراد رو به افزایش است. با این حال هنوز نمی‌توان کووید ۱۹ را مقصر اصلی این عارضه دانست. بیشتر متخصصان بر این باور هستند که استرس ناشی از بیماری زمینه را برای ریزش مو در بیماران فراهم کرده است. کارشناسان می‌گویند: وقتی سیستم بدن دچار  آسیب می‌شود باعث بروز شوک شده و بدن اصطلاحا قفل می‌کند. در این حالت تمرکز  فقط روی عملکردهای اصلی است. رشد مو به اندازه سایر عملکردها ضروری نیست، بنابراین بیماران  با ریزش مو مواجه می شوند.

برای ثبت درخواست رایگان  همین حالا بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

دکمه تماس برای ثبت رایگان درخواست

 

بهبود ریه پس از کرونا

مبتلایانی که درگیری به نوع شدید ویروس کرونا را تجربه می‌کنند، معمولا دچار التهاب ریه خواهند شد. این عارضه می‌تواند به کیسه‌های هوایی ریز در ریه آسیب وارد کند و شاید آسیب آن طولانی مدت شود. آسیب‌هایی که در کیسه‌های هوایی ایجاد می‌شوند، اختلال در تنفس و زجر تنفسی را برای بیمار بهبود یافته بهمراه خواهند داشت.

بنابراین از زمان ابتلا و مدتها پس از بهبودی متخصصین توصیه می‌کنند فرد مبتلا روش‌های تسکین التهاب و مشکلات تنفسی را انجام دهد. برخی از تکنیک‌های تنفس سبب می‌شوند که این اختلال سریعتر درمان شود. البته در موارد شدید درمان دارویی و شاید روش‌های دیگری توسط متخصص تجویز شود.

برای بهبود سریعتر ریه پس از درمان کرونا موارد زیر را حتما رعایت کنید:

  • سیگار کشیدن را قطع کنید.
  • از قرار گرفتن در مقابل آلودگی‌ها و آلاینده‌ها خودداری کنید.
  • با افزودن چند گیاه آپارتمانی اکسیژن ساز، محیط منزل را عاری از خاک و گرد و غبار نگهدارید.
  • اگر به محیط کار برمی‌گردید حتما ماسک بزنید.
  • سعی کنید به دوره بیماری فکر نکنید و دچار اضطراب نشوید.
  • از بخور گرم استفاده کنید تا التهاب ریه کم شود.
  • ورزش کردن را از سر بگیرید، با تمرینات یوگا و حرکات تنفسی شروع کنید.
  • غذاهای مقوی ریه بخورید.
  • برای بهبود اوضاع ریه، تنفس شکمی یا دیافراگمی را تمرین کنید.

عوارض بعد از کرونا

 

بازگشت حس بویایی پس از کرونا

بازگشت حس بویایی پس از کرونا یکی دغدغه‌های مبتلایان به این بیماری بشمار می‌رود. بسیاری از مبتلایان ترس از این را دارند که هرگز بویایی خود را بدست نیاورند اما خوب است بدانید که این مشکل موقتی‌ است. معمولا مشکل نداشتن حس بویایی و چشایی چندماه پس از درمان بیماری کاملا برطرف می‌شود.

در برخی از موارد افراد حتی پس از گذشت چندماه از زمان بهبودی همچنان از عدم وجود حس بویایی و چشایی شکایت می‌کنند. این افراد نیاز است حتما به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنند و درمان را جدی بگیرند. معمولا برای این افراد اسپری‌های استروئیدی و یا محلول‌های کاهش التهاب تجویز می‌شود. در صورتی که باز هم بیمار بویایی و چشایی خود را بدست نیاورد فیزیوتراپی بینی توصیه می‌شود.

 

قرنطینه پس از بهبود کرونا

معمولا افرادی که مبتلا به نوع خفیف می‌شوند بیش از ۱۱ روز به قرنطینه نیاز ندارند و در موارد حاد نیز لازم است فرد حداقل ۲۲ روز در قرنطینه باشد. اما اگر شامل موارد زیر بودید می‌توانید قرنطینه را پایان دهید:

  • از شروع علائم بیشتر از۱۰ روز گذشته است.
  • یک روز تمام تب بر مصرف نکردید و تب ندارید.
  • علائمی مثل تنگی نفس و سرفه خشک ندارید.
  • دقت کنید که عدم حس بویایی و چشایی به این معنا نیست که شما ناقلید چون این حالت شاید چند ماه طول بکشد.
  • اگر بیش از ۲۰ روز از قرنطینه گذشته و هیچ علامتی از بیماری در خود مشاهده نمی‌کنید.

مجموعه هومکا آماده است تا در زمینه تست کرونا در منزل یا مراقبت از بیمار کرونایی در منزل به شما خدمات ارائه دهد. فقط کافی است بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

بعد از بهبودی کرونا چه بخوریم؟

پس از بهبود کرونا نیز باید نگات مراقبتی که گفتیم رعایت کنید. تغذیه یکی از مواردیست که می‌تواند به بازیابی نیروی جسمانی شما کمک کند. پس از بهبودی شما به یک رژیم سالم و مقوی نیاز دارید. بخصوص باید سراغ مواد غذایی بروید که سلامت ریه‌ها را افزایش می‌دهند.

  • غذاهای کم چرب بیشتر بخورید.
  • مصرف غذاهای فست فودی را برای مدت طولانی قطع کنید.
  • سعی کنید در روز سبزیجات زیادی مصرف کنید.
  • در روز چند سهم میوه بخورید، ترجیحا مرکبات بهتر خواهند بود.
  • تا می‌توانید مایعات بخورید، بخصوص مایعات گرم.
  • به تجویز متخصص دمنوش‌های گیاهی مصرف کنید.
  • غذاهای آبکی بیشتر مصرف کنید.

شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره درمان و قرنطینه کرونا و تست کرونا در منزل با مجموعه هومکا تماس بگیرید و با کارشناسان هومکا در ارتباط باشید.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

عوارض بالقوه و طولانی مدت COVID-19 چیست؟
تحقیقات اولیه نشان داده است که حدود ده تا بیست درصد از افراد مبتلا به کووید -۱۹ علائم طولانی مدت این بیماری را بیش از یک ماه تجربه خواهند کرد. افرادی که درگیری شدیدی با این بیماری داشته اند، از خستگی و تنگی نفس شکایت دارند.
آیا کرونا منجر به ریزش مو می‌شود؟
محققان ریزش مو را به طور مستقیم به کرونا نسبت نمی‌دهند. آنها بر این باور هستند که استرس ناشی از بیماری باعث این عارضه می‌شود.
آیا بروز عوارض بعد از کرونا در همه افراد یکسان است؟
این بیماری رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده است. همه افراد به طور یکسان تحت عوارض این بیماری قرار نخواهند گرفت.
عوارض پس از کرونا تا چه مدت ماندگار هستند؟
در این مورد نیز نمی‌توان دوره مشخصی را تعریف کرد. با این حال افرادی که درگیری بیشتری با بیماری داشته‌اند مدت زمان بیشتری با عوارض بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.
آیا کرونا باعث بروز ناراحتی‌ها روانی می‌شود؟
بسیاری از بیماران به دلیل ترس، تنهایی، طولانی شدن بیماری، از دست دادن شغل و درآمد دچار ناراحتی‌های روحی مانند افسردگی شده‌اند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل