کرونا و خواب
خانه
مقالات
کرونا و خواب

کرونا و خواب

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/05/03
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
آنچه که باید درباره کرونا و خواب بدانید.
آیا هر تنگی نفسی در خواب از علائم کرونا است؟ کرونا و تنگی نفس در خواب،چگونه کرونا منجر به بی خوابی می شود؟ برای خواندن مطالب مفید در رابطه با کرونا و خواب با هومکا همراه باشید.

شاید کمی عجیب باشد، اما بین کرونا و خواب رابطه معناداری وجود دارد. ویروس کووید-۱۹ میتواند زمینه را برای اختلالات خواب مانند بیخوابی، خوابآلودگی، تنگی نفس در خواب و ... فراهم سازد. همچین این بیماری باعث ایجاد تغییرات طولانی مدت در سیستم عصبی بدن خواهد شد.

در ابتدا آسیبهای جسمانی این بیماری بیش از هر چیز دیگری مورد توجه دانشمندان قرار گرفته بود. اما حالا مراقبتهای بهداشت روان نیز از جمله دغدغههای پزشکان است. در واقع اگر بیمار به لحاظ روانی در شرایط مناسبی قرار داشته باشد، سلامتی جسمانی خود را بهتروزودتر باز خواهد یافت. اگر احساس میکنید در  زمینه کرونا و خواب به کمک و راهنمایی نیاز دارید، میتوانید با کارشناسان هومکا تماس بگیرید. برای انجام تست کرونا در منزل می‌توانید از خدمات مجموعه هومکا بهره‌مند شوید.

کرونا و خواب

 

کرونا و اختلالات خواب

خوابیدن یک وضعیت فیزیولوژیکی و رفتاری ضروری برای زندگی بهشمار میرود. در طی آن عضلات، متابولیسم ودستگاه عصبی بدن تنظیم شده و سیستم ایمنی بدن تقویت میشود. به طور کلی توصیه میشود هر فرد بین ۷ تا ۸ ساعت خواب مفید داشته باشد. از جمله دلایل شایع که منجر به اختلالات خواب میشود، به موارد زیر اشاره شده است:

  • مشکلات تنفسی
  • استرس و اضطراب
  • تکرر ادرار
  • دردهای مزمن

افرادی که در طی شب خواب باکیفیتی را تجربه نمیکنند، نسبت به دیگر افراد از سیستم ایمنی ضعیفتری برخوردار هستند. داشتن سیستم ایمنی ضعیف به این معنی است که بدن در برابر عوامل بیماریزا مانند ویروس، باکتری و ... مقاومت کمتری از خود نشان میدهد و بیشتر در معرض آسیب قرار میگیرد. رابطه بین کرونا و خواب نیز دقیقا از همین نقطه آغاز میشود. ضعف سیستم ایمنی زمینه را برای ابتلا به بیماری فراهم خواهد کرد و در عین حال روند درمان را با سختی مواجه میکند.

افرادی که چرخه خواب آنها دچار اختلال شده است، به سختی به خواب میروند و یا در طول شب چندین بار از خواب برمیخیزند. این امر در نهایت سبب میشود تا در طول روز به اندازه کافی انرژی نداشته باشند و در عین حال همواره احساس خستگی و بیحالی داشته باشند.

در سایت Ucdavis Health درباره کرونا و بی‌خوابی آمده است:

بیماری کرونا دلایل زیادی برای بی‌خوابی ایجاد کرده است، که مهم‌تبن آن ایجاد استرس است.

حتی قبل از کووید-۱۹ ، متخصصان پزشکی نگران افزایش نرخ بی‌خوابی و تأثیر آن بر سلامت جسمی و عاطفی بودند. اکنون، با استرس کووید-۱۹، تغییرات عظیم در روال و کاهش فعالیت برای بسیاری از افراد، متخصصان می‌گویند ویروس کرونا باعث ایجاد یک بیماری همه گیر دوم بی‌خوابی شده است.

شما می‌توانید در صورت نیاز از مجموعه هوم‌کا درخواست اعزام نیروی متخصص برای خدمت پزشک در منزل داشته باشید. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص کرونا و خواب بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

چگونه کرونا منجر به بی خوابی می شود؟

برای درک رابطه کرونا و خواب کافی است به نوع بیماری و روند درمان آن توجه داشته باشید. اولین چیزی که باعث وحشت و نگرانی فرد میشود، ناشناخته بودن بیماری است. از آنجا که اطلاعات جامعی در این زمینه وجود ندارد، فرد دچار ترس و نگرانی میشود. همانطور که ذکر شد یکی از دلایل شایع اختلالات خواب و بیخوابی استرس و اضطراب است.

رابطه بین کرونا و خواب به چگونگی گذراندن روزهای قرنطینه نیز بستگی دارد. با قرنطینه شدن برای مدت زمانی تقریبا طولانی، فرد از خانواده خود دور است و در عین حال اجازه حضور در جامعه را ندارد. محدودشدن ارتباطات،سلامت روحی وروانی بیمار را تهدید کرده و باعث ایجاد استرس و نگرانی میشود. به این ترتیب فرد از داشتن یک خواب راحت شبانه محروم خواهد شد. به همین دلیل در طول روز احساس خستگی و بیحالی دارد.

از سویی دیگر با قرنطینه شدن، فرد زمان بیشتری در اختیار دارد. این امر سبب میشود تا استفاده از وسایلی مانند تلفن همراه، تبلت و تلویزیون بیشتر شود. بسیاری از بیماران بدون اینکه متوجه باشند تا نیمههای شب مشغول نگاه کردن فیلم بوده یا در فضای مجازی هستند. به همین دلیل ساعات خواب خود را ازدستمیدهند.  

برای حل این مشکل پزشکان از بیماران درخواست میکنند تا ساعات معینی را برای خواب و بیداری خود در نظر بگیرند تا به این ترتیب چرخه خواب حفظ شود. برای این منظور در ابتدا باید نگرانی و استرسهای ناشی از بیماری به طور موثری مدیریت شود.

برای ورود به صفحه ثبت درخواست تست کرونا در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

کرونا و خواب آلودگی

هر چقدر از عمر کووید-۱۹ میگذرد، محققان اطلاعات بیشتری از این بیماری به دست میآورند. حتما میدانید علائم کرونا با سرماخوردگی و آنفلوآنزا شباهت دارد. اما بارزترین علائم کرونا تنگی نفس است. با گذشت زمان تاثیر این بیماری بر دیگر سیستمهای بدن نیز مشخص شد. برای مثال تعدادی از بیماران برای چندین هفته، حس بویایی و چشایی خود را از دست دادند. برخی دیگر با علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ مواجه شدند. در حال حاضر گفته میشود، اختلالات خواب مانند بیخوابی، خوابآلودگی و تنگی نفس در خواب از دیگر عوارض این بیماری است. بسیاری از بیماران تا مدت شش ماه از این اختلالات رنج بردهاند.

برای درمان کرونا و خواب آلودگی ناشی از آن پزشکان از بیماران و خانوادههای آنها درخواست میکنند تا سبک زندگی خود را تغییر دهند. برای مثال تا آنجا که ممکن است با استفاده از تکنیکهای مختلف استرس و اضطراب را کاهش دهند. برای این منظور داشتنیکبرنامهورزشیمنظمتوصیهمیشود. فعالیت ورزشی سیستم تنفسی و ایمنی را تقویت کرده و در عین حال منجر به کاهش استرس خواهد شد. همچنین ورزش سبب میشود تا فردخواب شبانه راحتی داشته باشد.

توجه به رژیم به غذایی از دیگر توصیه پزشکان برای رفع اختلالات خواب است. برخی از غذا و نوشیدنیها به دلیل ترکیباتی که دارند منجر به بیخوابی میشوند که از جمله آنها میتوان به قهوه و نوشیدنیهای کافئیندار اشاره کرد. استفاده از این مواد غذایی نزدیک ساعات خواب توصیه نمیشود.

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید. جهت ثبت درخواست آزمایش کرونا در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

کرونا و تنگی نفس در خواب

افرادی که به ویروس کرونا مبتلا میشوند در معرض فیبروز ریه قرار دارند. منظور از فیبروز ریه، سفت و ضخیم شدن بافت ششها است. این امر عملکرد سیستم تنفسی را با اختلال مواجه کرده و در نتیجه فرد با مشکلات تنفسی مواجه میشود. با ضخیم شدن ششها، عبور اکسیژن در خون مختل میشود. این امر منجر به بروز عوارضی مانند سرفههای خشک، دردهای عضلانی و تنگی نفس خواهد شد. برای حل این مشکل از دستگاههای تنفس مصنوعی استفاده میشود. با از بین رفتن عملکرد ریهها، بروز تنگی نفس در خواب نیز دور از انتظار نیست.

کرونا و خواب

 

آیا هر تنگی نفسی در خواب از علائم کرونا است؟

باید بدانید هر نوع تنگی نفس در خواب را نمیتوان به کرونا ربط داد. از جمله دلایل شایع تنگی نفس در خواب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات قلبی
  • اختلالات ریوی
  • آپنه خواب
  • اضافه وزن
  • استرس و اضطراب
  • آلرژی
  • آسم

کرونا و خواب

 

چند نکته برای درمان کرونا و بی خوابی ناشی از آن

برای درمان کرونا و بیخوابی ناشی از آن توصیه میشود به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • استفاده از تبلت، تلویزیون و تلفن همراه را به حداقل برسانید، بخصوص در ساعاتی که نزدیک به خواب شبانه است. سعی کنید مطالعه داشته باشید. برای داشتن خواب باکیفیت به موسیقیهای آرامشبخش گوش کنید.
  • حتما زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن در نظر بگیرید. این کار در ابتدا کمی سخت به نظر میرسد، اما پس از چند روز بدن به آن عادت خواهد کرد.
  • سعی کنید در ساعات اولیه شب بخوابید. از بیدار ماندن در ساعات ۱۲ شب تا ۵ صبح خودداری نمایید.
  • از آنجا که انجام فعالیت ورزشی در دوران بیماری ممکن نیست، بهتر است از تکنیکهای تنفس برای کسب آرامش استفاده نماید. البته این موضوع تا حدود زیادی به وضعیت و شدت بیماری بستگی دارد. در هر حال باید شیوهایی برای حفظ آرامش خود بیابید. برای مثال میتوان به تماس تلفنی با اعضای خانواده اشاره کرد.

کارشناسان هومکا میتوانند به سوالات و مشکلات شما در زمینه کرونا و خواب پاسخی دقیق و جامع دهند. 

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

چگونه کرونا منجر به بی خوابی می شود؟
رابطه بین کرونا و خواب به چگونگی گذراندن روزهای قرنطینه نیز بستگی دارد. با قرنطینه شدن برای مدت زمانی تقریبا طولانی، فرد از خانواده خود دور است و در عین حال اجازه حضور در جامعه را ندارد. محدودشدن ارتباطات،سلامت روحی وروانی بیمار را تهدید کرده و باعث ایجاد استرس و نگرانی می‎شود. به این ترتیب فرد از داشتن یک خواب راحت شبانه محروم خواهد شد. به همین دلیل در طول روز احساس خستگی و بیحالی دارد. از سویی دیگر با قرنطینه شدن، فرد زمان بیشتری در اختیار دارد. این امر سبب می‎شود تا استفاده از وسایلی مانند تلفن همراه، تبلت و تلویزیون بیشتر شود. بسیاری از بیماران بدون اینکه متوجه باشند تا نیمه ‎های شب مشغول نگاه کردن فیلم بوده یا در فضای مجازی هستند. به همین دلیل ساعات خواب خود را ازدست می‎دهند.
آیا هر تنگی نفسی در خواب از علائم کرونا است؟
باید بدانید هر نوع تنگی نفس در خواب را نمی‎توان به کرونا ربط داد. از جمله دلایل شایع تنگی نفس در خواب می‎توان به موارد زیر اشاره کرد: مشکلات قلبی اختلالات ریوی آپنه خواب اضافه وزن استرس و اضطراب آلرژی آسم
توصیه‌هایی برای درمان کرونا و بی‎خوابی ناشی از آن کدام‌اند؟
استفاده از تبلت، تلویزیون و تلفن همراه را به حداقل برسانید، بخصوص در ساعاتی که نزدیک به خواب شبانه است. سعی کنید مطالعه داشته باشید. برای داشتن خواب باکیفیت به موسیقی‎های آرامش‎بخش گوش کنید. حتما زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن در نظر بگیرید. این کار در ابتدا کمی سخت به نظر می‎رسد، اما پس از چند روز بدن به آن عادت خواهد کرد.سعی کنید در ساعات اولیه شب بخوابید. از بیدار ماندن در ساعات ۱۲ شب تا ۵ صبح خودداری نمایید. از آنجا که انجام فعالیت ورزشی در دوران بیماری ممکن نیست، بهتر است از تکنیک‎های تنفس برای کسب آرامش استفاده نماید. البته این موضوع تا حدود زیادی به وضعیت و شدت بیماری بستگی دارد. در هر حال باید شیوه‎ایی برای حفظ آرامش خود بیابید. برای مثال می‎توان به تماس تلفنی با اعضای خانواده اشاره کرد.
از جمله دلایل شایع که منجر به اختلالات خواب می‎شود، کدام‌اند؟
مشکلات تنفسی استرس و اضطراب تکرر ادرار دردهای مزمن
مدت زمان قرنطینه در خانه چقدر است؟
افرادی که شدت کرونا در آنها خفیف است تا ۱۰ روز پس از شروع علائم باید قرنطینه باشند. این مدت زمان برای افرادی که شدیدتر با این بیماری درگیر شده‌اند به سه هفته می‌رسد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل